پایان نامه روانشناسی گرایش تربیتی: پیشبینی ترس از صمیمیت، براساس سبکهای دلبستگی و سبکهای پردازش هویت در دانشجویان دختر … |
3-5- شیوه ی اجرا …………………………………………………………………………………………………………………..56
3-6- شیوه ی تجزیه وتحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………………………56
فصل چهارم : یافته ها
4-1- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………..58
4-2- یافتههای مربوط به فرضیات پژوهش …………………………………………………………………………….59
4-2-1- بررسی رابطه متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………..59
4-2-2- یافتههای مربوط به پیشبینی ترس از صمیمیت توسط سبکهای دلبستگی….60
4-2-3- یافتههای مربوط به پیشبینی ترس از صمیمیت توسط سبکهای
پردازش هویت……………………………………………………………………………………………………………………60
4-2-4- پیش بینی ترس از صمیمیت براساس سبکهای دلبستگی و سبک های
پردازش هویت در دختران و پسران ………………………………………………………………………………61
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و بررسی یافته های تحقیق …………………………………………………………………………………..65
5-1-1- یافتههای مربوط به همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………………………………..65
5-1-1- پیش بینی ترس از صمیمت براساس سبک های دلبستگی………………………………66
5-1-2- پیش بینی ترس از صمیمیت براساس سبک های پردازش هویت……………………70
5-1-3- پیش بینی ترس از صمیمیت براساس سبکهای دلبستگی و سبک های پردازش هویت در دختران و پسران………………………………………………………………………………………………………..72
5-2- کاربردهای نظری و عملی ………………………………………………………………………………………………73
5-3- پیشنهادات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………..74
5-4- محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………………………………74
فهرست منابع ومأخذ
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………..76
منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………..80
پیوست ها
پیوست الف: پرسشنامه ترس از صمیمیت ……………………………………………………………………………..90
پیوست ب: پرسشنامه سبک های دلبستگی ……………………………………………………………………………93
پیوست ج: پرسشنامه سبک های پردازش هویت …………………………………………………………………….95
فهرست جدول ها
جدول 3-1- مشخصات دانشکدهها و شرکت کنندگان در پژوهش…………………………………………47
جدول 3-2- مربوط به زیر مقیاس های پرسشنامه دلبستگی………………………………………………….51
جدول 3-3- نتایج تحلیل عوامل مقیاس دلبستگی………………………………………………………………….52
جدول 3-4- سوالات مربوط به مولفه های سبک پردازش هویت …………………………………………..53
جدول 3-5- نتایج تحلیل عوامل مقیاس سبکهای پردازش هویت………………………………………..55
جدول 4-1- یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………58
جدول 4-2- ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………..59
جدول 4-3- پیش بینی ترس از صمیمیت، بر اساس سبک های دلبستگی……………………………60
جدول 4-4- پیش بینی ترس از صمیمیت، بر اساس سبک های پردازش هویت…………………..61
جدول 4-5- پیش بینی ترس از صمیمیت، بر اساس سبک های دلبستگی و سبکهای پردازش هویت در دختران……………………………………………………………………………………………………………………….62
جدول 4-6- پیش بینی ترس از صمیمیت، بر اساس سبک های دلبستگی و سبکهای پردازش هویت در پسران…………………………………………………………………………………………………………………………62
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی ترس از صمیمیت، براساس سبکهای دلبستگی و سبکهای پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر صورت پذیرفت. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 329 نفر (182 دختر و 147 پسر) از دانشجویاندانشگاه شیرازبودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشهای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش، هر یک از شرکت کنندگان، پرسش نامه های ترس از صمیمیت (اسکاتنر و ثلن ، 1991 )، سبک های دلبستگی (کولینز و رید، 1990) و سبکهای پردازش هویت (وایت و همکاران ، 1998) را تکمیل نمودند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیلهی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به کمک همسانی درونی و تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول آزمون ها بود. نتایج پژوهش نشان داد کهسبک دلبستگی18 درصد واریانس ترس از صمیمیت را تبیین میکند و زیرمقیاسهای نزدیک بودن (دلبستگی ایمن) و وابستگی (عکس دلبستگی اجتنابی) به طور منفی و معنادار ترس از صمیمت را پیش بینی میکند. سبک پردازش هویت نیز 6 درصد از واریانس ترس از صمیمیت را تبیین میکند و سبک سردرگم- اجتنابی به صورت مثبت و معنادار ترس از صمیمیت را پیشبینی میکند. در پایان نیز، به منظور پیشبینی ترس از صمیمیت بر اساس سبکهای دلبستگی و سبکهای پردازش هویت در دختران و پسران دانشجو از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده گردید. نتایج نشان داد که در دختران زیرمقیاس نزدیک بودن و زیر مقیاس وابستگی ترس از صمیمت را به صورت منفی و معنادار پیشبینی کرده است. اما زیرمقیاس اضطرابی نتوانسته است به صورت معناداری ترس از صمیمیت را پیش بینی کند. علاوه براین، هیچکدام از سبک های پردازش هویت نیز نتوانسته اند به صورت معناداری ترس از صمیمیت را در دختران پیش بینی کنند. در پسران تنها زیرمقیاس نزدیک بودن ترس از صمیمیت را به صورت منفی و معنادار پیش بینی میکند اما زیرمقیاسهای وابستگی و اضطرابی و نیز سبکهای پردازش هویت، نتوانسته اند به صورت معناداری ترس از صمیمیت را پیش بینی کنند.
مقدمه
از مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعاملها و ارتباطات میان افراد میباشد. ما بخش عمدهای از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری میکنیم و یا در فکر آن به سر میبریم. چگونگی ارتباط ما با افرادی كه با آنها زندگی میكنیم و دوستشان داریم و همواره در تعامل مستمر و مداوم با آنها به سر میبریم، بخش مهمی از توانایی روابط بینفردی ما را تشكیل میدهد. بدون شک یک بخش تعیینکننده در هر رابطهای صمیمیت[1] است (باگاروزی[2]، 1997).
صمیمیت، به صورت الگوی رفتاری بسیار مهمی مفهوم سازی شده که دارای جنبههای عاطفی- هیجانی و اجتماعی نیرومند است و بر پایهی پذیرش (تجربه مثبت همسویی و برابری)، رضایتخاطر (تجربه مثبت مشارکت) و عشق شکل میگیرد (تنهاتن[3]، 2007). روان شناسان، صمیمیت را توانایی برقراری ارتباط (بدون کنترل) با دیگری و بیان عواطف (بدون بازداری) تعریف میکنند و آن را حق مسلم و از حالات طبیعی انسان میدانند (بلوم[4]، 2006). بر اساس مدل ارتباطی رایز و شاور (1988)، صمیمیت فرآیندی است که در آن شخص اطلاعاتی را در میان میگذارد و شنونده به شیوهای پاسخ میدهد که حس تایید و حمایت ایجاد میکند. در واقع توانایی بیپرده گویی در روابط نزدیک، این روابط را صمیمانه میسازد و فرد را قادر میسازد احساس درکشدگی، مورد تایید واقع شدن و از نظر هیجانی به دیگری نزدیک شدن را داشته باشد. اشترنبرگ[5] (1986، به نقل از برانون[6]، 2002) نیز، در مدل سه وجهی[7] خود از عشق، صمیمیت را احساس نزدیکی با دیگری میداند و معتقد است که مشارکت عادلانه در زندگی خانوادگی، صمیمیت را به دنبال خواهد داشت.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 07:51:00 ب.ظ ]
|