پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی: بررسی تاثیر ابعاد عینی امنیت بر کاربری سیستم های پرداخت الکترونیکی … |
2-6-6- عوامل مؤثر در امنیت پرداختهای الکترونیکی………………………. 33
2-7- اعتماد……………………… 34
1-7-1- اعتماد در تجارت الکترونیکی………………………. 35
1-7-2- ابعاد و ویژگیهای اعتماد بر خط………………………. 38
2-8- پیشینه تحقیق………………………. 41
2-8-1- مطالعات داخلی………………………. 41
2-8-2- مطالعات خارجی………………………. 42
2-9- مدل مفهومی………………………. 43
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- روش تحقیق………………………. 47
3-2- جامعه آماری………………………. 48
3-2-1- نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………. 49
3-3- روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات……………………….. 50
3-4- روایی و پایایی پرسشنامه……………………… 52
3-4-1- روایی………………………. 52
3-4-2- پایایی………………………. 54
3-5- روش تجزیه و تحلیل :……………………..54
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- نتایج بررسی روایی و پایایی ابزار تحقیق………………………. 60
4-1-1- نتایج بررسی روایی………………………. 60
4-1-2- نتایج بررسی پایایی………………………. 63
4-2- آمارتوصیفی………………………. 63
4-2-1- سیمای آزمودنی ها ……………………..63
4-3- آمار استنباطی………………………. 66
4-3-2- تحلیل و تفسیر مدل معادلات ساختاری…………….. 67
4-3-3- بررسی فرضیه های تحقیق………………………. 74
4-3-4- شاخصهای نیکویی برازش……………………….. 83
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1-کلی………………………. 87
5-2- بحث و نتیجه گیری………………………. 88
5-2-1- نتایج مرتبط با سئوالات عمومی………………………. 88
5-2-2- نتایج مرتبط با فرضیه های تحقیق………………………. 89
5-2-2-1- قسمت اول مدل: نقش واسطگری امنیت ادراک شده…………………….90
5-2-2-2- قسمت دوم مدل: نقش واسطهگری اعتماد ادراک شده………………..92
5-2-2-3- قسمت سوم مدل: نقش واسطهگری امنیت و اعتماد با یکدیگر…………….94
5-3- پیشنهادات………………………. 95
5-3-1- پیشنهادات کاربردی………………………. 95
5-4- محدودیتهای تحقیق………………………. 99
منابع و مأخذ……………………… 101
پیوستها…………………….. 107
چکیده:
با وجود سرمایه گذاری های فراوان انجام شده در زمینه ی كاربری فناوری های اطلاعاتی در عرصهی بانكداری، گزارش ها حاكی از آن است كه برخی از كاربران باوجود دسترسی به فناوری ها و سیستمهای پرداخت الکترونیک از آن استفاده نمی كنند.در این بین اعتماد و امنیت درک شده توسط مشتریان از سیستمهای پرداخت الکترونیکی از مهمترین مؤلفههای اثرگذار در استفاده از این سیستمها میباشند. سیستمهای پرداخت الکترونیکی یکی از خدمات بانکداری الکترونیکی است و برای اینکه این سیستمها بر سیستم سنتی برتری داشته باشند باید قابل اعتماد و عاری از نقص های امنیتی باشد. برای جذب، نگهداری و بازگرداندن کاربران سیستم پرداخت الکترونیکی، بهبود بخشیدن به ادراک مشتریان از امنیت و اعتماد در طول تراکنش های پرداخت الکترونیکی امری حیاتی است؛ از این رو در تحقیق حاضر هدف، تعیین تأثیرگذاری ابعاد عینی شامل فرآیندهای تراکنش، حفاظتهای فنی و بیانیههای امنیتی بر میزان استفاده از سیستمهای پرداخت الکترونیک با و اسطهگری دو بعد ذهنی امنیت و اعتماد درک شده در میان مشتریان شعب 9 گانهبانک اقتصاد نوینشهر مشهد میباشد. در تحقیق حاضر، 18 فرضیه مطرح شد. روش تحقیق، ماهیتی پیمایشی- کاربردی دارد. داده های این تحقیق با نظرسنجی از مشتریان بانک اقتصاد نوین شهر مشهد و از طریق پرسش نامه جمع آوری شده است. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگ تر از 7/0 برای سازه های مختلف پرسش نامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. تحلیل آماری داده ها با استفاده از روش آماری مدل های معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که امنیت در رابطهی بین ابعاد عینی و میزان استفاده از سیستم پرداخت الکترونیک واسطهگری میکند. همچنین اعتماد رابطه بین دو بعد حفاظتهای فنی و فرآیندهای تراکنش با میزان استفاده از سیستم پرداخت الکترونیک را میانجیگری میکند ولی نقش واسط این بعد بین بیانیه های امنیتی و میزان استفاده از سیستم پرداخت الکترونیک غیر معنادار بود.
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه:
ورود فناوری اطلاعات به زندگی بشر تغییرات بسیاری را در سازمانها به وجود آورده است و افزون بر تغییر ساختارهای سازمان، ماهیت و نقش بخشهای كسب و كاری را نیز تغییرداده است (عابدی، 1391). یكی از ابزارهای ضروری برای تحقق وگسترش تجارت الكترونیكی وجود بانكداری الكترونیكی است كه همگام با سیاستهای مالی وپولی جهانی عمل و فعالیتهای مربوط به تجارت الكترونیك را تسهیل كند. استفاده از سیستمهای الكترونیك در مؤسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده كنندگان ازخدمات بانكداری الكترونیك روز به روز درحال افزایش هستند. باتوجه به تأثیر گسترده و عمیق تجارت الكترونیكی در سیطره بر بازارهای جهانی، همچنین نظر به اهمیت مبادلات پولی واعتباری در هر فعالیت تجاری- اقتصادی میطلبد كه ابزارها وبسترهای انتقال وتبادل پول نیز همگام وهمسان با توسعه تجارت الكترونیك از رشد مناسب ومطلوب برخوردارشوند. در این بین، بانكها نیز برای جذب مشتریان بیشتر و ایجاد گسترش و تنوع درخدمات خود بیکار نبودهاند و به سرعت خود را با فناوریهای ارتباطات واطلاعات همگام وهمسو كردهاند. بانكها در عرصه تحولات تجاری توجه جدی را بر ایجاد تحولات ساختاری درنظامهای دریافت وپرداخت پول و ایجاد تسهیلات در روند خدمات رسانی به مشتری كرده اند. در واقع میتوان ادعا كرد، یكی از دلایل اقبال عمومی به تجارت الكترونیك توجه مدیران بانكها به اهمیت و لزوم این پدیده بوده است كه در نتیجه به گرایش و توجه جدی آنها برای فراهم كردن ساختارهای بانكداری با شیوه الكترونیكی انجامیده است (بهمند، 1386). وجود رایانه و اینترنت مسائل امنیتی خاص خود را نیز به دنبال داشته است كه احتمال خطرهای امنیتی برای رایانههای مرتبط با شبكههایی مانند اینترنت بیشتر است. گسترش جرایم ارتكابی با رایانهها به اندازهای بوده كه بیشتر كشورهای دنیا با اعمال قوانینی به مبارزه با این پدیده پرداخته و سعی در مهار آن دارند.
در این بین اعتماد و امنیت مشتریان به سیستمهای پرداخت الکترونیکی از مهمترین مؤلفههای اثرگذار در استفاده از این سیستمها می باشند. بنابراین این تحقیق به دنبال آن است تا نقش امنیت و اعتماد در استفاده از سیستمهای پرداخت الکترونیکی را بررسی کند.
1-2- بیان مسأله
توسعه جهانی اینترنت منجر به ایجاد تجارت الکترونیکی شده است. تجارت الکترونیکی به دلیل آزادی، سرعت، گمنامی، دیجیتالی بودن و دسترسی جهانی که از خصوصیات اینترنت است به سرعت پیشرفت کرد. تجارت الکترونیکی باعث آسان شدن فعالیتهای کسب وکار در زمان واقعی از جمله تبلیغ، جستجو و تحقیق ، منبع یابی، مذاکره، حراج، سفارش و پرداخت میشود (چنگ و همکاران،2002).
بسیاری از صنایع تحت تاثیر تجارت الکترونیکی قرار گرفته اند ولی در هیچ جا حضور تجارت الکترونیکی پررنگ تر از بانکداری و خدمات مالی نیست. با استفاده از تکنولوژی و سیستمهای ارتباط دوربرد، بانکها می توانند به مشتریان دسترسی داشته باشند و به آنها خدمات ارائه دهند (شامیلا و همکاران، 2003).
تجارت الکترونیکی بر پایه پرداخت الکترونیکی ساخته شده است. از آنجا که تجارت الکترونیکی یک جزء اصلی عملیات کسب و کار شده است، پرداخت الکترونیکی یک عامل حیاتی برای موفقیت کسب وکارها و خدمات مالی شده است. در مقایسه با روشهای پرداخت سنتی، روشهای پرداخت الکترونیکی مزیتهایی دارد که شامل امنیت،قابلیت اعتماد، گمنامی، مقبولیت، محرمانگی، کارآیی و راحتی می باشد (کیم و همکاران، 2009).
برای اینکه یک سیستم پرداخت الکترونیکی بر سیستم سنتی برتری داشته باشد باید عاری از نقصهای امنیتی باشد. مهمترین نگرانی در پرداختهای الکترونیکی، سطح امنیت در هر مرحله از تراکنش است زیرا کالا و پول در حالی انتقال می یابد که هیچ ارتباط مستقیمی بین دو طرف تراکنش وجود ندارد (چنگ و همکاران، 2002).
گروه گارتنر[1] گزارش میدهد که 95% از مشتریان در مورد امنیت و محرمانگی نگرانی دارند. بنابراین یک عامل اساسی در موفقیت تجارت الکترونیکی، امنیت است. به طور کلی امنیت شامل مجموعهای از فرآیندها، مکانیزمها و برنامههای کامپیوتری برای تعیین اعتبار منابع اطلاعاتی و ضمانت فرایندها است. به دلیل اینکه اکثر کاربرها با جزئیات فنی سیستم بانکداری الکترونیکی ناآشنا هستند، سطح امنیت سیستم را بر اساس تجربیات خود در استفاده از سیستم ارزیابی میکنند. به همین دلیل برای جذب و نگهداری کاربران، افزایش ادراک مشتری از امنیت و نگهداری اعتماد آنها در طول تراکنش بسیار حیاتی است (کیم و همکاران، 2009).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 07:44:00 ب.ظ ]
|