پایان نامه ارشد در رشته روانشناسی: مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و … |
…………………………………12
2-1-2انواع خودنظم بخشی………………………………………………………………………………………………………………………..13
2-1-3خودنظم دهی بیرونی………………………………………………………………………………………………………………………..13
2-1-4خودنظم دهی درون فکنی شده……………………………………………………………………………………………………….14
2-1-5ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم……………………………………………………………………………………………………14
2-1-6منابع خودنظم بخشی…………………………………………………………………………………………………………………………16
2-1-7 تعیین کننده های شخصی……………………………………………………………………………………………………………..16
2-1-8تعیین کننده های رفتاری…………………………………………………………………………………………………………………17
2-1-9تعیین کننده های محیطی…………………………………………………………………………………………………………………17
2-1-10اصول آموزش برای خودنظم بخشی…………………………………………………………………………………………………17
2-1-11ضرورت آموزش خودنظم بخشی در مدارس…………………………………………………………………………………..17
2-1-12الگوهای یادگیری خودنظم بخشی……………………………………………………………………………………………………18
2-1-13الگوی کرنو………………………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-1-14الگوی بوگارتس……………………………………………………………………………………………………………………………..18
2-1-15الگوی کارور وشییر………………………………………………………………………………………………………………………..19
2-1-16الگوی باتلر ووین……………………………………………………………………………………………………………………………..21
2-1-17الگوی پنتریچ…………………………………………………………………………………………………………………………………..22
2-1-18راهبردهای شناختی یادگیری…………………………………………………………………………………………………………25
2-1-19راهبردهای خودگردانی جهت کنترل شناخت……………………………………………………………………………..25
2-1-20راهبردهای مدیریت منابع……………………………………………………………………………………………………………….25
2-1-21دیدگاه هاو نظریه های یادگیری خودگردان………………………………………………………………………………….25
2-1-22پدیدارشناسان………………………………………………………………………………………………………………………………….25
2-1-23کنشگران…………………………………………………………………………………………………………………………………………25
2-1-24ویگوتسکی………………………………………………………………………………………………………………………………………..26
2-1-25پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………….28
2-2تعاریف ومفاهیم ویژگی های شخصیتی…………………………………………………………………………………………………29
2-2-1ماهیت شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………………….30
2-2-2کارکردهای روانشناختی………………………………………………………………………………………………………………………30
2-2-3دیدگاه های موجود درباره شخصیت…………………………………………………………………………………………………..31
2-2-4ساختار واندازه گیری شخصیت…………………………………………………………………………………………………………..31
2-2-5نظریه ها و رویکردهای شخصیت……………………………………………………………………………………………………….33
2-2-6رویکرد روان تحلیلگری……………………………………………………………………………………………………………………….33
2-2-7حالت من والدینی……………………………………………………………………………………………………………………………..34
2-2-8حالت من کودکی………………………………………………………………………………………………………………………………35
2-2-9حالت من بالغ…………………………………………………………………………………………………………………………………….35
2-2-10رویکرد شناختی………………………………………………………………………………………………………………………………36
2-2-11رویکرد یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………..36
2-2-12رویکرد زیستی…………………………………………………………………………………………………………………………………..37
2-2-13رویکرد صفاتی………………………………………………………………………………………………………………………………….38
2-2-14رویکرد یونگ…………………………………………………………………………………………………………………………………….39
2-2-15 رویکرد انسانگرایی…………………………………………………………………………………………………………………………..39
2-2-16نظریه آیزنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………….40
2-2-17نظریه کتل…………………………………………………………………………………………………………………………………………41
2-2-18الگوهای پنج عامل شخصیت……………………………………………………………………………………………………………42
2-2-19عوامل پنج گانه شخصیت………………………………………………………………………………………………………………..43
2-3تعاریف و مفاهیم کار کرد خانواده…………………………………………………………………………………………………………..46
2-3-1راهبردهای خانواده………………………………………………………………………………………………………………………………47
2-3-2رویکردهاودیدگاه های تبیین خانواده…………………………………………………………………………………………………47
2-3-3رویکرد چند نسلی………………………………………………………………………………………………………………………………48
2-3-4رویکرد ساختاری……………………………………………………………………………………………………………………………….48
2-3-4-1خانواده گسسته……………………………………………………………………………………………………………………………..49
2-3-4-2خانواده به هم تنیده………………………………………………………………………………………………………………………49
2-3-5طرح سه محوری………………………………………………………………………………………………………………………………….49
2-3-5-1بد کارکردی رشدی خانواده……………………………………………………………………………………………………..50
2-3-5-2بدکارکردی نظام خانواده……………………………………………………………………………………………………………50
2-3-5-3بدکارکردی گروه خانواده…………………………………………………………………………………………………………..50
2-3-6دیدگاه راهبردی………………………………………………………………………………………………………………………………51
2-3-7 کارکردهای اساسی خانواده…………………………………………………………………………………………………………..51
2-3-8حمایت ومراقبت………………………………………………………………………………………………………………………………52
2-3-9جامعه پذیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….52
2-3-10عاطفه وهمراهی……………………………………………………………………………………………………………………………53
2-3-11مدل فرآیند کارکرد خانواده…………………………………………………………………………………………………………..54
2-3-12نقش ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………55
2-3-13ارتباط……………………………………………………………………………………………………………………………………………..55
2-3-14دخالت عاطفی…………………………………………………………………………………………………………………………………56
2-3-14-1عدم دخالت یافقدان دخالت……………………………………………………………………………………………………….56
2-3-14-2علاقه……………………………………………………………………………………………………………………………………………56
2-3-14-3آمیختگی خودخواهانه………………………………………………………………………………………………………………..56
2-3-14-4دخالت دلسوزانه…………………………………………………………………………………………………………………………56
2-3-14-5شبکه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….56
2-3-15کنترل……………………………………………………………………………………………………………………………………………….57
2-3-16ارزشها وهنجارها……………………………………………………………………………………………………………………………….58
2-3-17پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………..58
2-3-18پژوهش های انجام شده در ایران………………………………………………………………………………………………….58
2-3-19پژوهش های انجام شده خارج از ایران…………………………………………………………………………………………..65
فصل سوم:
طرح پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..70
3-1پیش درآمد………………………………………………………………………………………………………………………………………………71
3-2طرح پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………….71
3-3جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………….71
3-4ابزارپژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………73
3-4-1پرسشنامه پنج عاملی شخصیت………………………………………………………………………………………………………….73
3-4-2پرسشنامه عملکرد خانواده………………………………………………………………………………………………………………….74
3-4-3پرسشنامهخودتنظیمیبوفارد……………………………………………………………………………………………………………77
3-5شیوه اجرا……………………………………………………………………………………………………………………………………………….78
3-6 روش آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………..78
فصل چهارم:یافته های پزوهش…………………………………………………………………………………………..79
4-1پیش درآمد……………………………………………………………………………………………………………………………………………..80
4-2تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه یک………………………………………………………………………………………………..80
4-3تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه دو……………………………………………………………………………………………………82
4-4تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه سه……………………………………………………………………………………………………86
4-5یافته های جانبی……………………………………………………………………………………………………………………………………..90
4-6یافته های جانبی یک……………………………………………………………………………………………………………………………..89
4-7یافته های جانبی دو…………………………………………………………………………………………………………………………………90
4-8یافته های جانبی سه………………………………………………………………………………………………………………………………90
4-9یافته های جانبی چهار……………………………………………………………………………………………………………………………91
4-10یافته های جانبی پنج……………………………………………………………………………………………………………………………92
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………95
5-1پیش درآمد…………………………………………………………………………………………………………………………………………….96
5-2 برمسئله وهدف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..96
5-3تبیین یافته ها به ترتیب………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-4فرضیه یک………………………………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-5فرضیه دو…………………………………………………………………………………………………………………………………………………98
5-6فرضیه سه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….99
5-7یافته یک………………………………………………………………………………………………………………………………………………..100
5-8یافته دو………………………………………………………………………………………………………………………………………………..101
5-9یافته سه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….101
5-10یافته چهار…………………………………………………………………………………………………………………………………………..101
5-11یافته پنج……………………………………………………………………………………………………………………………………………102
5-12محدودیت های پزوهش…………………………………………………………………………………………………………………….102
5-13پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………..103
5-14پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………….103
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..105
فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………….111.
پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..114
پرسشنامه کارکرد خانواده…………………………………………………………………………………………………………………………113
پرسشنامه شخصیت نئو…………………………………………………………………………………………………………………………….116
پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد…………………………………………………………………………………………………………………. 123
فهرست جداول
جدول4-1 : شاخصهای توصیفی توانایی خودنظم بخشی در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی…………..80
جدول4-2: آزمون لون برای بررسی یکسانی واریانس …………………81
جدول 4-3 : نتایج آزمون مقایسه توانایی خود نظم بخشی در دانشآموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی……………….81
جدول 4-4 : بررسی تفاوت توانایی خود نظم بخشی در دانش آموزان تیزهوش ، غیرتیزهوش و هنرستانی………………………..82
جدول 4-5 : شاخصهای توصیفی ویژگیهای شخصیتی در دانشآموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی…………………..83
جدول 4-6 : آزمون لون برای بررسی یکسانی واریانس ویژگیهای شخصیتی……………………………………………………………………..84
جدول 4-7 : نتایج آزمون مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی………………….84
جدول 4-8 : بررسی تفاوت ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی…………………………….85
جدول 4-9 : شاخصهای توصیفی کارکرد خانواده در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی……………………………86
جدول 4-10 : آزمون لون برای یکسانی واریانس کارکرد خانواده در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی……87
جدول 4-11 : نتایج آزمون مقایسه ابعاد کارکرد خانواده در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی…………………88
جدول 4-12 : بررسی تفاوت کارکرد خانواده دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی…………………………………………89
جدول 4-13 : همبستگیهای متقابل بین ویژگیهای شخصیتی و توانایی خودنظم بخشی……………………………………………….90
جدول 4-14 : همبستگیهای متقابل بین ویژگیهای شخصیتی و کارکرد خانواده…………………………………………………………….90
جدول4-15 : همبستگی بین توانایی خودنظم بخشی و کارکرد خانواده در دختران………………………………………………………….91
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 04:37:00 ب.ظ ]
|