بررسی روند تغییراتی كه در تعریف و مفهوم توسعه از زمان تیلور و مورگان تا به امروز وجود دارد نشان از تكمیل این تعاریف طی سالیان متمادی دارد. ایجاد تغییرات و دگرگونی در ساختارهای اجتماعی و اهداف فرهنگی،‏ حتی آداب، رسوم و عقاید مردم تا بهبود در میزان تولید، درآمد و بهبود در شرایط زندگی تماماًَ موضوعاتی هستند كه در مفهوم توسعه طی روند تكمیلی آن مطرح شده است. وجه تشابه تمامی این تعاریف مترادف بودن مفهوم توسعه با واژه بهبود است. توسعه تنها به معنای رشد اقتصادی نیست بلكه توسعه جریانی است كه طی آن روش زندگی افراد یک جامعه به نظامی پیچیده تر و از نظر تكنیكی پیشرفته تر تحول می یابد (ازكیا، 1374: 18).

توسعه كشاورزی بعنوان جزء جدایی ناپذیر برنامه های توسعه و همچنین توسعه ملی بوده و نظام های زراعی كه به انرژی و نهاده های بیرونی بعنوان منابع اولیه تولید وابسته اند، به میزان زیادی آسیب پذیرتر هستند. این نهاده های بیرونی در كوتاهترین زمان و با سرعت اندك جایگزین نهاده های اولیه نشده و نیازهای كشاورزان را بعنوان بخشی از افراد جامعه تأمین نمی كند و با گذشت زمان كیفیت محصول را به خطر می اندازند. تعاریفی كه تا اوایل دهه 1980 در مفهوم توسعه وجود داشت توسعه درون زا یا همه جانبه را مورد توجه قرار داده است، اما پس از مدت كوتاهی می توان به كاستی های مفهوم جدید كه همانا در نظر نگرفتن بعد زیست محیطی توسعه است اشاره نمود. براساس موارد مطرح شده افزایش تولید در كوتاهترین زمان بدون توجه به مفهوم توسعه پایدار و تولید برای آیندگان، ناكارآمدی خود را نمایان تر كرده و كاستی هایی را نیز بدنبال دارد (دهقانپور، 1384: 1).

مواد اولیه سالم با بالاترین میزان تولید در واحد سطح و دارا بودن بیشترین كیفیت متضمن سلامت یک جامعه بعنوان مصرف كننده می باشد. دارا بودن تولیداتی سالم و با كیفیت از یک طرف، بقاء و سلامت انسانها را بهمراه داشته و از طرف دیگر نقطه عطف مفهوم توسعه پایدار می باشد. این مفهوم استمرار و تداوم بهره برداری و همچنین بهره برداری برای بقا را تضمین می كند. دستیابی به این اهداف با بهره گرفتن از عوامل و تدابیر مختلفی امكان پذیراست كه با درایت و افزایش سطح آگاهی تولید كننده حاصل خواهد شد.

تولید كنندگان از مواد و نهاده های بیرونی برای افزایش كمیت تولیدات خود استفاده می كنند. ولی بعضی از آنها برای دستیابی به این امر از هر گزینه ای استفاده كرده و كیفیت آن را در نظر نمی گیرند و سلامت انسانها بعنوان مصرف كنندگان را به خطر می اندازند. تا زمانی كه افراد درگیر در این موضوع، این مهم را درك نكنند تغییر امكان پذیر نخواهد بود. با بهره گرفتن از تغییر در دانش، نگرش و بدنبال آن تبلور این تغییر در مهارت و رفتار مخاطب می تواند نتایج ارزنده ای را بدنبال داشته باشد. آموزش یكی از گزینه هایی است كه می تواند اهمیت این امر را به تولید كنندگان یادآور شده و بیان نماید. در این تحقیق تولید كنندگان، تمامی سبزیكاران شهرستان ری می باشند كه میزان اثربخشی و تأثیر گذاری روش های آموزشی – ترویجی در كاهش استفاده از سموم و نهاده ها در كشت سبزیجات مدنظر است عوامل كه منجر به كه در صورت تحقق این مهم می توان اثرات آن را در رفتار تولید كنندگان و همچنین سلامت مصرف كنندگان مشاهده نمود.

1-2- بیان مسأله

شهرستان ری در جنوب استان تهران واقع شده و قسمت اعظم سبزی كاری منطقه را به خود اختصاص داده است. با توجه به ارزش غذایی سبزیجات، وجود فیبر فراوان و نقش آن در سلامتی انسان، مصرف آن در تمام جهان مورد تأكید متخصصان تغذیه می باشد. در چند دهه گذشته كیفیت سبزیجات بدلیل استفاده بیش از حد از كودها و سموم شیمیایی برای مبارزه با عوامل محدود كننده رشد و همچنین برای رشد سریعتر، كاهش یافته است. در نتیجه برداشت محصول در كوتاهترین زمان صورت گرفته بنابراین زمان مورد نیاز برای جذب مواد مغذی كاهش می یابد و این مواد نمی توانند میزان جذب را نسبت به شرایط طبیعی و با همان كیفیت افزایش دهند (صادقی پور، 1387: 1).

سموم شیمیایی بعنوان یكی از دستاوردهای فناوری از آلاینده های مهم بشمار می روند. سالانه بیش از 172 هزار تن سموم دفع آفات نباتی در دنیا مصرف می شود(O’keefe, 2000: 229 & etal: 163 –

185).در ایران میزان خریداری این سموم حدود 24 هزار تن برآورد شده كه در این راستا 800 تركیب مورد مصرف در دنیا 211 تركیب شیمیایی با فرمولاسیون و كاربردهای متفاوت توسط هیأت نظارت بر سموم به ثبت رسیده است (هادیان و همكاران، 1385: 67).

پایان نامه

بنا به گفته وودمكنزی[1] در سال 1996 مصرف جهانی آفت كش ها تقریباً 31 میلیون دلار آمریکا برآورده شده است كه اكثر این آفت كش ها در آمریكای شمالی، اروپای غربی و آسیا مصرف می شوند. همچنین “31000 تن از سموم مختلف آفت کش هر ساله در مزارع انگلستان استفاده می گردد”[2]. میوه ها و سبزی ها بازار اصلی حشره كش ها و قارچ كش ها را تشكیل می دهند. در ایران میزان مصرف قارچ كش ها و حشره كش ها در میوه ها و سبزی ها در مقایسه با سایر محصولات به ترتیب 45 و 35 درصد از میزان كل مصرف را تشكیل می دهند. هر چند سمپاشی با حجم بالا بطور گسترده بكار می رود ولی این نوع سمپاشی از نظر هزینه و زمان گرانتر می شود. سمپاشی با حجم بالا سبب می شود تجمع محلول سم بر روی گیاه افزایش یابد و رطوبت ابجاد شده بروز بیماریهای قارچی را سرعت می بخشد. اگرچه مصرف كنندگان تمایل به استفاده از سبزیجاتی دارند كه بصورت ارگانیک كشت می شوند، ولی از آنجایی كه این محصولات بصورت متوالی كشت می گردند لذا شیوع آفات و بیماریها اجتناب ناپذیر بوده و باعث خسارت به محصول می شود. برخی از این خسارتها ناچیز بوده ولی كیفیت محصول را تحت قرار می دهد (ماتئوس[3]، 1385 :295).

1.Wood Machenzie

2.منبع آمار مجله دام، كشت و صنعت مورخ خرداد 1388 می باشد.

  1. 1. Mattews, G. A.

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...