دانلود پایان نامه:روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت |
- اثبات شخصیت
- جوان و محیط اجتماعی
- اسلام و صفات شخصیت
- شخصیت فرزندان
- بشر و خواهش عزت نفس
- عزت نفس و آزادگی
- مراعات شرف كودك در خانواده
- آئین اسلام و عزت نفس
بخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان 39-31
بخش اول: تربیت و مسائل عاطفی
الف: خانواده و تربیت
- وظایف والدین
- سخنی دیگر درباره نخستین مربی كودك
- معلم اول كودك
- پی ریزی قواعد زندگی
- خانواده و تربیت
- شریفترین خدمت
- مراقبت ها در هفت سال سوم
- تمایلات نوجوان و جوان
- توجه به نیاز آنان
- مهرطلبی آنان
- هدایت نوجوان و جوان
ب: نیاز به محبت 43-40
- جلوه های مهرطلبی
- جدائی های طولانی
- مهرورزی به هنگام بازگشت
- چهره متبسم
- چند نكته مهم
بخش چهارم: نقش پدر 50-44
الف: اخلاق پدر
- همدمی با فرزندان
- در برابر حرف حق
- اما سخنی هم با شما
ب: بیگانگی با فرزندان
- جوش كار و تلاش
- سر در لاك خود
ج: نزاع در خانه
- خانه جهنمی
- سعادتمندی كانون
- گریز از خانه
- آثار بد خشونت ها
بخش پنجم: نقش مادر 54-51
الف: اخلاق مادر
- مادر واخلاق اسلامی
- حوصلة مادر
ب: مادر و رازهای فرزندان
- مادر بهترین رازدار
- چند نكته مهم
ج: جنبه های مذهبی مادر
- مادر و مذهب
- نیاز به ایمان
- كنترل روابط
- در برابر عبادت فرزندان
بخش ششم: احساس نابسامانی در خانواده 62-54
الف: تبعیض در خانه
- ارجحیت پسر بر دختر
- در آموزش علم
- مساله كار در خانه
- مراقبتها در ابراز عواطف
ب: تحقیر در خانه
- جوان و مسالة تحقیر
- انتقادپذیری از فرزندان
- چند نكته مهم
ج: آزادی فرزندان در خانه
- جوان و آزادی
- نوع آزادی
- نكته ها در كنترل
د: احترام والدین
- سئوالی در ذهن جوان
- نیكی به پدر و مادر
- رعایت حرمت فرزندان
بخش هفتم: نكته های مهم در روابط والدین و فرزندان 65-63
- جبران خطای تربیتی
- وظیفة والدین
- توقف رشد عقلی
- آسیبهای روحی
- زیاده روی در محبت
- بدترین پدران
بخش هشتم: دومین كلاس تربیت (مدرسه) 76-66
- مدرسه و تكوین شخصیت كودكان و نوجوانان
- همگامی خانه و مدرسه
- نقش مدرسه در انتقال ارزشها
- رفتارهای مذهبی چگونه تبلور می یابد؟
- هشیاریهای فرهنگی در پاسداری از سلامت و رشد مطلوب
- مهاجمان فرهنگی كیستند؟
- هدف مهاجمان فرهنگی چیست؟
- رسالت اولیاء و مربیان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
منابع مورد استفاده:
بسمه تعالی
تحقیقات كاربرد مواد آموزشی:
مقدمه:
تقدیم این تحقیقات به آن معلمان و مربیان و اساتیدی كه شغل مقدس تدریس را با همه مشكلات و زحماتش و با توجه به تأثیر والای این وظیفه بزرگ اجتماعی، و با رضایت تمام پذیرفته اندو میدانند كه اگر امروز قدر كار بزرگ آنها كوچك شمرده شود فردا در برابر رسول و اهل بیت پاكش یعنی مربیان و معلمان والامقام بشری سرافراز و آبرومند خواهند بود.
و در ادامه تقدیم می دارم به آن جوانان و نوجوانان برومندی كه زحمات معلمان آگاه و دلسوز خود را پاس می دارند و وجود آنها را در راه سعادت خود عزیز می شمارند و محبت آنها را همیشه در دل پاكشان زنده می دارند تا فردا در برابر رسول خدا و اولیای گرامی او عزیز و موجب روشنی چشم استادان خویش باشند.
چنانكه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم تا آیات ما را برای شما تلاوت كند و دلها و نفسهای شما را از جهالتها و زشتیها و آلودگیها پاك نموده به اخلاق و فضایل انسانی رشد و كمال بخشد و همچنین شما را تعلیم كتاب و حكمت دهد و آنچه را كه در قدرت و امكان شما نبوده تا بفهمید به شما بیاموزد. بنابراین مرا كه خالق و منعم شما هستم همیشه بیاد داشته باشید تا من هم به لطف بیشتر و عنایتهای آینده شما را یاد كنم[1].
بخش اول: تربیت
تربیت و قلمرو آن
تربیت بطور خلاصه عبارت است از پرورش و رشد دادن استعدادهایی كه آفریدگار جهان در وجود انسان جهت سعادت و كمال او بودیعت گذاشته است.
با این تعریف اجمالی موضوعات زیر در امر تربیت مورد دقت و توجه قرار می گیرد:
- تربیت كننده با داشتن هدف معین و علاقمندی كافی و آگاهی كامل به اهمیت و ارزش تربیت این مسئولیت مقدس را می پذیرد.
- او از تجربه ها و اطلاعات لازم بهره مند می باشد و از اصول و مبانی تربیت عالم و آگاه و خودش نیز از فضایل اخلاقی و مزایای تربیتی برخوردار است.
- تربیت كننده نسبت به موقعیت فرد یا افراد مورد تربیت و استعدادهای جسمی و روحی آنها آشنایی كامل دارد و می داند كه چگونه انسانهایی را برای چه جامعه ای باید بسازد.
- مربی به وضع و شرایط محیطی كه در آن زندگی می كند و نیازهای اساسی آینده جامعه خود كاملاً آگاه است و فعالیت خود را متناسب با آن نیازها بكار می اندازد.
- كار و فعالیت مربی مبتنی بر طرح و برنامه حساب شده و متوجه به هدفهای صحیح و مطلوب جامعه و متكی بر روش متناسب با این هدفها انجام می گیرد.
- مسئول تربیت برای پیشبرد اهداف مقدس خویش ناگزیر است وسایل كار برای خود و افراد مورد تربیت متناسب با شرایط و امكانات زمان داشته باشد زیرا می داند كه هیچ كاری بدون وسیله متناسب به انجام نمی رسد.
- در جامعه ای كه اكثریت قریب به اتفاق آن مسلمانند مربی آگاه می كوشد تا برای پایداری و استواری یك جامعه مترقی و مستقل اسلامی افرادی مؤمن و صاحب رشد و متخلق به اخلاق اسلامی و خدمتگزار به جامعه خود تربیت كند.
پایه های اساسی تربیت
تمایلات انسانی و غرائز طبیعی بمنزلة پایه های اساسی است كه تربیت بر روی آنها بنا می شود. یا بعبارت دیگر، تربیت عبارت از تعدیل خواهشهای طبیعی و تنظیم كیفیت بهره برداری از نیروهای غریزی است.
«خوی و منش عبارت است از غرائزی كه شغل و تجربه آن را بگونه ای مختلف رنگ كرده و مانند كاشی كار ماهری پهلوی هم چیده است.»[2]
موقعیكه آداب و رسوم تربیت بر اثر تكرار و ممارست، رنگ عادت بخود می گیرد و بصورت خلق و خوی ثابت در می آید، آدمی بر طبق آن از سرمایه های طبیعی خود استفاده می كند و به آسانی، غرائز در مجاری عادات بجریان می افتند.[3]
«عادات به محض آنكه تشكیل یافتند با بهره برداری از ذخیرة فعالیتهای ذاتی آدمی، به وجود خود ادامه می دهند و لاینقطع این فعالیتها را به میل خودشان تحریك می كنند، تقویت می نمایند، تفكیك می سازند، متمركز می كنند و از غرائز خام و نامنظم، دنیائی مطابق میل خود بوجود می آورند به طوری كه می توان گفت آن موجود نه مخلوق عقل است و نه زائیده غریزه، بلكه مصنوع عادات می باشد.»[4]
اشاراتی كوتاه و مختصر به مراحل تربیت
پیامبر اسلام (ص) سنین میان تولد تا 21 سالگی را كه با اهمیت ترین مرحله تربیتی است به سه مرحله تقسیم نموده است، و در قالب یك حدیث می فرمایند: «فرزند، در هفت سال اول سید و آقا است، و در هفت سال دوم بنده، مطیع و فرمانبردار است، و در هفت سال سوم وزیر، طرف شور و مسئول است.»[5]
مراحل تربیت را از نظر اسلام می توان در دو مرحلة پیش از تولد و بعد از تولد بررسی نمود، مرحلة پیش از تولد شامل پیش بینی های لازم در انتخاب همسر جهت انتقال صفات و ویژگیهای مطلوب به كودك، تدابیر لازم به هنگام انعقاد نطفه و دوران جنینی و زایمان، مرحله بعد از تولد را می توان به پنج مرحله عمده تقسیم نمود:
كودكی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، پیری كه ما از ذكر توضیحات این مراحل فوق خودداری می كنیم.[6]
اهدافتربیتی
- هدفداری جهان عموماً و انسان خصوصاً به عنوان یك هدف تربیتی است
تعلیم و تربیت اسلامی نخست این واقعیت تحول آفرین را به انسان متذكر می شود كه دستگاه خلقت عبث و بیهوده برای بازی نیست و قرآن می فرماید: «آسمان و زمین را با هر چه میانشان هست بیهوده نیافریدیم این گمان كسانی است كه كافرند وای از جهنم برای آن كسانی كه كافرند.»[7]
و همچنین در مورد هدفدار بودن خلقت انسان با صراحت و قاطعیت تمام می فرمایند:
«گمان می كنید شما را بیهوده آفریدیم و بسوی ما بازگشت نخواهید كرد.»[8]
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-18] [ 03:34:00 ق.ظ ]
|