دانلود پایان نامه ارشد: شعر کودک و دفاع مقدّس |
10-2- انواع شعر کودکان ……………………………………………………………………………………….. 27
11-2- موسیقی و انواع آن در شعر کودک ………………………………………………………………….. 33
1-11-2- موسیقی بیرونی در شعر کودک…………………………………………………………………….. 33
2-11-2- موسیقی کناری در شعر کودک ……………………………………………………………………. 40
3-11-2- جایگاه قافیه در شعر کودک ……………………………………………………………………….. 40
4-11-2- نقش قافیه در ساختار شعر کودک ……………………………………………………………….. 46
5-11-2- موسیقی درونی در شعر کودک ……………………………………………………………………. 47
6-11-2- جناسها و نقش آن در افزایش موسیقی درونی شعر کودک ……………………………….. 52
7-11-2- موسیقی معنوی در شعر کودک ……………………………………………………………………. 54
12-2- عاطفه در شعر کودک……………………………………………………………………………………. 57
13-2- صورخیال و نقش آن در شعر کودک ……………………………………………………………….. 60
14-2- نقش زبان در شعر کودک ……………………………………………………………………………… 69
15-2- قالبهای شعری کودک ………………………………………………………………………………… 83
فصل سوم: شعر کودک و دفاع مقدّس
1-3- درآمدی بر شعر دفاع مقدّس …………………………………………………………………………… 89
2-3- اسطوره سازی در شعر دفاع مقدّس …………………………………………………………………… 90
3-3- موضوعات و مضامین شعر دفاع مقدّس ……………………………………………………………… 91
4-3- قالبهای شعر دفاع مقدّس …………………………………………………………………………….. 97
5-3- زبان شعر دفاع مقدّس …………………………………………………………………………………… 104
6-3- نماد و نمادگرایی در شعر دفاع مقدّس ……………………………………………………………… 113
7-3- سیر تکاملی شعر دفاع مقدّس از دیدگاه صور خیال ………………………………………………. 114
8-3- دفاع مقدّس در شعر کودک ……………………………………………………………………………. 119
9-3- تأثیر دفاع مقدّس در مضمون و درون مایهی شعر کودک……………………………………….. 126
9-3-1- تأثیر دفاع مقدّس در عاطفه و شعر کودک ………………………………………………………. 128
10-3- برجسته سازی شعر کودک دوران دفاع مقدّس …………………………………………………… 134
1-10-3- برجسته سازی از طریق تخیّل ……………………………………………………………………. 135
2-10-3- برجسته سازی از طریق زبان ……………………………………………………………………… 142
11-3- نمادهای دفاع مقدّس در شعر کودک ………………………………………………………………. 150
12-3- موسیقی شعر کودک در دفاع مقدّس ……………………………………………………………….. 152
13-3- مفاهیم و اصطلاحات جنگ در شعر کودکان ……………………………………………………… 156
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………… 157
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………….. 158
چکیده
پایان نامهی حاضر که با عنوان «شعر کودک و دفاع مقدّس» شکل یافته، شعر کودک را در موضوع دفاع مقدّس- که بخش قابل توجّهی از ادبیات امروز را در بر میگیرد- با نگاهی تحلیلی و بر اساس مهمّترین آثار و آفرینشهای هنری در این حوزه، مورد بررسی قرار میدهد. شیوهی تدوین این
پایان نامه، به این صورت است که ابتدا، منابعی که در پایان ذکر شده به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتهاند، سپس نکات مهم فیش برداری شده و بعداز آن، مطالب در سه فصل گنجانده شدهاند. در فصل اول، به کلیات تحقیق اشاره شده و در فصل دوم، به بیان موضوعاتی از قبیل، شناسایی کودک، شعر کودک، ادبیات کودک و … پرداخته شده و در فصل سوم، ضمن درآمدی بر شعر دفاع مقدّس، جنبههای گوناگون دفاع مقدّس در شعر کودک مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده از این پژوهش ، بیانگر آن است که شعر کودک و نوجوان، باید به گونهای ساده و روان باشد تا بچهها با شنیدن آن، بتوانند مضامین نهفته در شعر را به طور زنده درک نمایند و در این میان، شاعر میبایست جهان ذهنی مخاطب؛ یعنی کودک و نوجوان را درک کند. از طرفی دیگر، زمینه اصلی ادبیات کودک و نوجوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی را «انقلاب اسلامی» و«جنگ تحمیلی» تشکیل میدهند و
سرودههای این دوره به شدّت تحت تأثیر این دو رویداد بزرگ قرار گرفتهاند. نتیجهی دیگری که از این پژوهش به دست آمده، این است که در شعر کودک با موضوع دفاع مقدّس، هم به لحاظ کمی و هم کیفی دچار کمبود هستیم. در همین راستا، میبایست از کلیشهها و توصیفات کلی و عام و تعابیر تکراری پرهیز شود.
مقدمه
اگر شعر کودک جزئی از اجزای جهان کودک باشد، پیش از هر چیز، باید به جهان او بنگریم و توجه داشته باشیم که جهان او، مجموعهای از اجزا است که ویژگیهای مجموعه با تک تک اجزا متفاوت و علت آن موجودیّت کودک است.
کودک در آغاز لمس کردن، چنگ زدن ومکیدن است. او میبیند، اما وسیله او برای درک و شناسایی محیط، چشیدن است. این گونه شناخت، طبیعی و غریزی است. هنوز میان حواس او و ذهنش رابطهای برقرار نشده است، زیرا این رابطه تنها از طریق تجربه به وجود میآید و کودک در این مرحله هیچ تجربهای ندارد.
کودک در جامعه به یاری تجربهیافتگان، کم کم میان حواس و ذهن خود رابطهای انسانی برقرار میکند. پایهی این تجربه، انتزاع؛ یعنی ساختن مفاهیم عقلی از اشیا و امور عینی است. وتعّقل نیز تنها از طریق انتزاع به وجود میآید. ما بزرگ سالان، سیر تحوّل و تکامل کودک را از طریق واکنشهای انتزاعی او در مییابیم.
امروزه، توجه به کودک درون و همچنین همراهی همیشگی آن با زندگی فرد، بحثی است که در
نتیجهی دستاوردهای دانش روان شناسی، به یکی از مقولههای اساسی در بررسی آثار ادبی کودکان تبدیل شده است. نگاه ساده، خالص و عاشقانه به کودکان و به تصویر کشیدن آنها به صورت بیان هنری تازه ، منجر به آفرینش شعر میشود. اگر چه بن مایههای طبیعت، مواد اصلی کلّیهی آثار هنری هستند، ولی حضورشان در شعر کودکان، نوعی بازشناسی و بازآفرینی دوبارهی آنهاست، که الفت با طبیعت و نگاه هنری را به آنان میآموزد. لالائی مادران سرزمینمان که از همان آغاز بر بالین کودکان خویش میخواندند، گواهی براین مدعاست.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:22:00 ب.ظ ]
|