2-8-3- نمونه ای از اشعار مقاومت سبزواری. 30

2-9-موسوی گرمارودی: 33

2-9-1-آثار گرمارودی. 34

2-9-2-نگاه گرمارودی: 34

2-9-3-نمونه ای از شعر مقاومت گرمارودی: 34

2-10-علم معلم دامغانی: 39

2-10-1-آثار محمدعلی معلم دامغانی: 40

2-10-2-نمونه ای از شعر مقاومت معلم. 40

2-11-قیصر امین پور: 43

2-11-1-آثار قیصر امین پور: 43

2-11-2-نگاه قیصر: 43

2-11-3-نمونه از شعر مقاومت قیصر امین پور 44

فصل سوم : واژه اسطوره، مفاهیم و كاركرد آن

3- واژه اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن. 51

3-1-واژه اسطوره: 51

3-2-اصطلاح اسطوره و نظر پژوهشگران: 51

3-3-طبیعت اسطوره: 52

3-4-اساس اسطوره 53

3-5-از اسطوره تا افسانه: 53

3-6- از اسطوره تا حماسه: 54

3-7-تاریخ اساطیری ایران. 54

3-8-بن مایه های اسطوره های ایرانی. 57

3-8-1-اسطوره های باستانی پیش از زردشت.. 57

3-8-2-اسطوره های زردشتی. 58

3-9-سرچشمه های اسطوره های ایران. 58

3-9-1-سرچشمه های بنیادین. 58

3-9-1-1-اساطیر هند: 58

3-9-1-2-اساطیر آسیای غربی: 59

3-9-1-3-اساطیر آشور و بابل: 59

3-10-پیوند اسطوره و ادبیات: 60

3-11-پیوند اسطوره و شعر دفاع مقدس: 61

فصل چهارم: بازتاب اسطوره در شعر، شاعران مقاومت، شهریار، حمید سبزواری، علی موسوی گرمارودی، محمدعلی معلم دامغانی، قیصر امین پور و درک پیام های آن

4-1- اسطوره آفرینش… 65

4-1-1-آفرینش آسمان و زمین. 67

4-1-2-آفرینش ماه 69

4-1-3-خورشید: 69

4-1-5-آفرینش انسان. 71

4-1-6-آب: 73

4-1-6-1-آب حیات: 75

4-7-آتش: 78

4-2-پادشاهان اساطیری. 82

4-2-1-جمشید. 83

4-2-2-ضحاک.. 84

4-2-3-فریدون. 86

4-2-4-نوذر 87

4-3-کی. 87

4-3-1-کیقباد: 87

4-3-2-کیکاووس: 88

4-3-3-افراسیاب.. 88

4-3-4-سیاوش.. 89

پایان نامه

4-3-5- داراب و دارا: 91

4-3-6- اسكندر و دارا: 91

4-4- قهرمانان اسطوره ای. 93

4-4-1-کاوه 96

4-4-2-دودمان نریم. 97

4-4-3-زال. 98

4-4-4-رستم. 99

4-4-5-سهراب.. 100

4-4-6-اسفندیار 102

4-4-7-بیژن. 102

4-4-8-گودرز 103

4-4-9-گیو 103

4-5-موجودات فرا طبیعی: 104

4-5-1-سروش.. 104

4-5-2-دیوان. 105

4-5-3- اهریمن رهبر گروه دیوان. 106

4-5-4- خاستگاه دیوان. 106

4-5-5-پری. 113

4-5-6-پتیاره: 114

4-5-7-غول: 114

4-6-جانوران اساطیری: 115

4-6-1-سیمرغ: 115

4-6-2-عنقا: 118

4-6-3-اژدها و مار: 118

4-6-4-اسب: 120

4-7-جاها و مكان های اساطیری: 122

4-7-1-البرز کوه یا «قاف». 122

4-8-اسطوره ی آیین ها و مراسم. 123

4-8-1-توتم: 123

4-8-2-توتم شیر و پلنگ: 124

4-8-3- فّر: 127

4-8-4-آتشکده ها 127

4-8-5-آتش آذر گشسب: 128

4-9-ابزارهای نبرد 128

4-9-1-گرز گاو سر: 128

4-9-2-تیغ، جوشن و خود و سپر 129

4-9-3-درفش كاویان: 129

4-10-درمان اساطیری. 129

4-10-1-نوشدارو 130

4-10-2-پر سیمرغ: 130

4-10-3-جشن نوروز: 130

4-11-اسطوره پیامبران. 131

4-11-1- زرتشت.. 131

4-11-2-خضر: 136

4-11-3- موسی: 137

4-11-4- عیسی (ع): 138

فصل پنجم: نتیجه گیری

5-1-نتیجه گیری: 141

5-2- پیشنهادات.. 143

فهرست منابع. 144

چکیده

اسطوره در پیوندی تنگاتنگ با شعر مقاومت به شمار می آید. در شرایط جنگ و دفاع مقدس است كه باورهای اساطیری نهادینه شده و جاودانه می گردد؛ اسطوره كهن الگویی است؛ كه روزگاری حقیقت داشته و امروز به عنوان نماد بر جا مانده است حاصل نگاه تازه به دنیای از دست رفته ی دیروزی است اسطوره ی هر قوم ریشه و پیشینه كهن در ادبیات و فرهنگ آن قوم دارد. در این پژوهش اسطوره در شعر مقاومت با تكیه بر آثار: محمدحسین شهریار، قیصر امین پور، سید علی موسوی گرمارودی، حمید سبزواری و محمدعلی معلم دامغانی بررسی شده است. برای این که زمینه ورود به مبحث اصلی فراهم شود، ابتدا مطالبی در حد ضرورت در باره جنگ و زمینه­های آن بیان شده است. تا آن­جا که لازم بود به بن­مایه­های اسطوره و کارکرد آن نیز پرداخته شده است. یعنی معنای اسطوره، گونه­های اسطوره و پیوند اسطوره با ادبیات ذکر شده است. بعد از بیان این مطالب در فصل چهارم این پایان­نامه مفاهیم و اصطلاحات اساطیری در شعر شاعران فوق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ برای این که نظمی در کار باشد این اصطلاحات ذیل عناوین شاهان اساطیری،، پهلوانان اساطیری، جانوران اساطیری، آیین­های اساطیری و ابزارها اساطیری تقسیم بندی شده است. پس از آن­ که بر اساس کتاب­های معتبر به تعریف این اصطلاحات پرداخته شده، برای هر کدام از آن ها از شعر شاعران مورد بحث شواهدی هم ذکر شده است.

واژگان كلیدی:شعر، مقاومت، دفاع مقدس، اسطوره و …

1-1- مقدمه

هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تأثیر شگرفی در عالم ادبیات پدید آورد و نسل شاعر را به خلق سروده ها سوق داد. شعر به عنوان سلاحی اثرگذار درصحنه حضور داشت و حماسه ها و مقاومت ها را می ستود و ثبت می کرد. شعر هشت سال دفاع مقدس شعری است مبتنی با باورها و ارزش های دینی كه رساترین عنوانی كه بر آن اطلاق شده دفاع مقدس است. به این اعتبار كه انگیزه های اصلی رزمندگان، دین و باور دینی بوده است، همه ی مظاهر و نشانه ها، نمود دینی داشته است: مانند، وصیت نامه ها پیشانی بندها، … جنگ هشت ساله پیامدهای آن نگارش هزاران اثر بوده است كه در این آثار به همه ی مسائل درونی و بیرونی پرداخته اند. آثاری كه، ارزش ها جلوه های هشت سال دفاع مقدس را با زبانی هنرمندانه بیان كرده.

شعر مقاومت نوشته ی شاعرانی است كه زخم های فرود آمده بر سینه ی شهیدان را توصیف كرده است. شعر مقاومت سرشار توصیف هایی از ایثارگران و رزمندگانی كه در راه ایمان و عقیده، آزادی و دفاع از سرزمین ایران اسلامی جام خویش را تقدیم كرده اند. توصیف خیانت ها و بیداد دشمنان است. ترسیم دردها، داغ ها و مرثیه های مردم است. در میان اثر آفرینان دفاع مقدس، آثاری كه مبتنی بر ارزش ها و باورهای اصیل اسلامی است را نمی شود نادیده گرفت. در این جستار بن مایه های اساطیری در اشعار، شهریار، قیصر امین پور، سید علی موسوی گرمارودی و … در نظر گرفته می شود. دریافت نمادها و نمایاندن آن ها در چهارچوب های شناخته شده بررسی می شود. دفاع مقدس شعر فارسی را به شدت تحت تأثیر گذاشت باید باور داشت كه این شاعران به طور طبیعی، به خلق حماسه و نگاهی به اسطوره متوجه می شوند. بیان اساطیری شعرشان بسی ساده و دور از صنعت های لفظی است؛ اما دنیای اساطیری فضای گسترده و پر رمز و راز دارد در سال هایی كه صدای موشك و خمپاره در فضای شهرها می پیچید و کاروان های رزمندگان از خیابان ها گذر می كردند. ذهن خلاق شاعران به تصویر آفرینی می پردازد، جنگ و مقاومت همچون اهریمنی بر سر مردم وارد می شود، تنها كسانی كه بتوانند انسان های پاك و متعالی را اسطوره سازند شاعران هستند؛ و روی هم رفته شکل گیری اساطیر بر اساس اوضاع اجتماعی و پدیده هایی تاریخی می تواند باشد. اسطوره با حماسه دفاع مقدس پیوندی تنگاتنگ دارد، در قالب جنگ و حماسه ی مقاومت است که جاودانه می گردد.

«هیچ ملتی را نمی توان شناخت و به ژرفای اندیشه آن دست یافت؛ مگر اینكه ریشه ی باورهای آن را در نمادهای اساطیری دریافت. زمانی كه تاریخ سكوت می كند و گستره­یباستان شناسیدر می ماند؛ هزاره های ناشناختی قومی چون ایران را، باید در اسطوره ها جست.»

(واحد دوست،1379: 25)

«اسطوره طرحی از ابتدا تا انتهای هستی ترسیم می کند و خویشکاری و عناصر دیگر سازنده روایت خود را آشکار می سازند. اسطوره در گسترده ترین معنای آن گونه ای جهان بینی باستانی است آنچه اسطوره را می سازد یافته ها و دست آوردهای انسان دیرینه است.» (کزازی، 1376: 9) دفاع مقدس سرگذشت ملتی است كه با شگفتی حماسه آفریدند: هشت سال جنگی كه بر این ملت گذشت، اگر بر بزرگ ترین ملت وارد می شد؛ كمرشان می شكست و اساس آن ها در هم می شد. در جامعه ای زندگی می كنیم كه جوانان ما با تعهد و التزام میراث دار معرفت، هنر و جوان مردی هستند در اینجا شایسته می دانیم كه شهدای هشت سال دفاع مقدس را ارج نهیم، و به خاطر آوریم كه چه اهریمنانی بر ما دشمنی كردند و جنگ راندند.

آن چه نگارنده را بر آن داشت تا به اسطوره در شعر دفاع مقدس بپردازد، وجود اشعار حماسی و عناصر اسطوره ای در آن هاست؛ كه نشان دهنده ی فضای حماسی بر جنگ است و علاوه بر آن علاقه ی وافری كه به بحث شهدا و مناسبات آنان داشته است. به منظور دریافت میزان حضور عناصر اسطوره در شعر جنگ با تكیه بر آثار پنج شاعر دفاع مقدس: شهریار، سبزواری، علی معلم دامغانی، سید علی گرمارودی، قیصر امین پور می باشد. این بررسی ابتدا به صورت مطالعه كلی و مستمر صورت گرفت و سپس تمامی موارد اسطوره ای آفرینش، شاهان، قهرمانان و … را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داده و جمع آوری كرده است؛ و در هر قسمت تعریفی قابل فهم بیان نموده و ابیاتی را به عنوان شاهد بیان كرده ام.

شاید پژوهش تكراری به ذهن آید با این همه باید پذیرفت بن مایه های اساطیری دنیایی شگفت و فضایی پررمز و راز دارد؛ و راه بردن به ساحل بی كران علم جای چون و چرا دارد زیرا زمانی كه بر پهنه ی دریای علم حركت می كنی درمی یابی كه هنوز در آغاز راهی این رساله در پنج فصل طراحی شده است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...