گل هدیه‌ای است به بشر از جانب خالق هستی و موهبتی است برای تعالی روان، اندیشه و خرد انسان. اگر نگاهی به تمدن چندین هزار ساله ایران داشته باشیم، نقش داریوش بزرگ در مجموعه تخت‌ جمشید كه یک دسته گل در دست دارد نشان‌دهنده این است كه فرهنگ مصرف گل از سال‌های دور در بین ایرانی‌ها مرسوم بوده است.

میخك[1] بیش از ٢٠٠٠ سال است كه به دست بشر كاشته می‌شود. این گل یكی از مهم‌ترین محصولات گلكاری دنیا می‌باشد كه هم به جهت زیبایی و گوناگونی رنگ و هم از نظر اقتصادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است (لارسون، 1375؛ Burich, 1996). در ایران كشت و كار میخك از سال‌ها پیش متداول بوده است و در حال حاضر برای تولید گل بریدنی در سطح وسیع كشت می‌شود (خلیقی، 1380).

كوشش‌های وسیعی در سراسر جهان برای بهبود كمیت و كیفیت میخك در جریان است. امروزه اهداف بهنژادی آن شامل: افزایش دامنه رنگ گل‌ها، معرفی شكل‌های جدید گل‌ها، افزایش تحمل به نور كم و دامنه وسیع‌تر دما، بهبود شاخه‌دهی در انواع مینیاتور، افزایش پراكندگی تولید، طولانی كردن عمر پس از برداشت، قوی كردن ساقه، مقاومت به حشرات و بیماری‌ها و افزایش عطر آن می‌باشد (Bunt and Cockshull, 1985).

1-1- منشاء

میخك با نام علمی Dianthus caryophyllus L. یكی از گیاهان بسیار قدیمی است و پیشینه كشت و كار طولانی دارد (خلیقی، 1380). عقیده براین است كه میخك بومی نواحی مدیترانه است (لارسون، 1375). میخك‌ها بومی نواحی سرد كوهستانی از جنوب اروپا تا هند می‌باشند. گونه‌های بومی آن تنها در فصل بهار به علت افزایش دما و طول روز گل می‌دهند (لارسون، 1375، Tutin et al, 1993). ارقام جدید میخك ویژگی پیوسته گلدهی[2] داشته و در شمال‌غربی اروپا و آمریكای شمالی و در مناطق مدیترانه‌ای در گلخانه‌های پلاستیكی بدون سیستم گرمایش برای تولید گل بریدنی پرورش داده می‌شوند (Bunt and Cockshull, 1985) هم‌چنین در مناطق استوایی در صورت مناسب بودن عرض جغرافیایی كه موجب كاهش دمای هوا می‌شود (مانند كلمبیا و كنیا) می‌تواند كشت شود (Bunt and Cockshull, 1985). بشر از قرن شانزدهم روی میخك بومی كار بهنژادی انجام داده است. بهنژادی برای پیوسته گلدهی نژاد میخك در سال ١٨٤٠ در فرانسه انجام و در سال ١٨٥٢ در آمریكا معمول شد. معروف‌ترین ارقام خارجی میخك از رقم ’William Sim‘ كه در سال ١٩٣٨ یا ١٩٣٩ توسط ویلیام سیم تولید گردید، بدست آمده‌اند (خلیقی، 1380). میخك‌های امروزی شباهت بسیار كمی به اسلاف خود دارند. این میخك‌ها در تمام طول سال گل می‌دهند و دارای ساقه‌های بلند و محكم با گل‌های درشت و پُر پر و رنگ‌های گوناگون می‌باشند (لارسون، 1375).

پایان نامه

1-2- اصطلاح‌شناسی[3]

 

در حدود ٣٠٠ سال پیش از میلاد مسیح تئوفراستوس[4] در باره میخك مطالبی نوشته است كه ترجمه آن از زبان یونانی گل خدایان[5] معنی می‌دهد كه دلیل نامگذاری آن بوی خوش این گل است. نام زیرگونه‌های گونه caryophyllus به احتمال منشعب از واژه Coronation (تاجگذاری) می‌باشد، شاید به آن جهت كه در اساطیر یونان تاج گلی از این گیاه برای قهرمانان درست می‌شده است (لارسون، 1375). نام انگلیسی میخك Carnation می باشد. این نام گرفته شده از واژه لاتین Carnis می باشد كه اشاره به رنگ صورتی كم رنگ بعضی ارقام آن دارد (Brickell, 1997). در یونان Dianthus به معانی گل خوشبخت[6] و گل خدایان می‌باشد. هم‌چنین عقیده براین است كه نام Dianthus از واژه‌های یونانی Dios به معنای خدا و Anthus به معنای گل گرفته شده است )لارسون، 1375؛ Bunt and Marjorie, 1982).

  1. Carnation

[2]. Perpetual-flowering

[3]. Etymology

[4] Theophrastus

[5]. Flower of Zeus

[6]. Flower of Ĵove

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...