اقتصاد کلان تحت تاثیر کمبود آب به شدت دچار آسیب می­ شود. سرانه آب در ایران که در سال‌های ۱۳۳۷-1335 حدود ۵۰۰۰-4000 متر مکعب در سال بوده، در حال حاضر به کمتر از ۲۰۰۰ متر مکعب در سال رسیده است و پیش ­بینی می­ شود در سال ۱۴۰۰ به کم­تر از ۱۰۰۰ متر مکعب در سال برسد. بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده عمده آب (حدود ۹۰ درصد کل منابع قابل دسترس)، بایستی ضمن رقابت سرسختانه و مستمر با سایر بخش‌ها از جمله صنعت، شرب و خانگی به ارزش اقتصادی آب بیش­تر توجه نماید (سپاسخواه، 1385). کشاورزی از زمان­های قدیم جایگاه ویژه­ای برای تأمین مواد غذایی و تغذیه انسان­ها در تمام قاره­ها و کشورهای روی کره زمین داشته است. در این جایگاه نقش انسان در تمام فعالیت­های کشاورزی محور بوده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. با وجود پیشرفت تکنولوژی و علوم در قرن حاضر، جهان در یک وضع ناپایدار تولید مواد غذایی قرار گرفته و علی­رغم تحول و توسعه کشاورزی، همچنان گرسنگی انسان­های بیشماری را در معرض تهدید قرار داده است (دهشیری، 1378 و حسینی و همکاران، 1389).

۱-1-1- ضرورت زهکشی

برای تولید نیازهای غذایی و فیبر جمعیت در حال رشد جهان، لازم است یا بهره­وری اراضی تحت کشت افزایش یافته یا اراضی بیشتری تحت کشت قرار گیرد. پیش­بینی­ها نشان می­دهد که تولید مواد غذایی در 25 سال آینده باید دو برابر شود (ریتزما، 2007). بخش عمده این افزایش باید به واسطه سرمایه ­گذاری­های مرتبط با بهبود عملیات­های آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی موجود حاصل گردد. یکی از مهم­ترین عملیات­های آبیاری و زهکشی، زهکشی اراضی می­باشد. زهکشی اراضی به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در حفظ یا بهبود عملکرد در واحد سطح، وسیله­ای برای رشد تولیدات، تضمینی برای توسعه پایدار در آبیاری و ابزاری برای حفاظت از منابع خاک است. زهکشی اراضی به عنوان ابزاری برای مدیریت سطح آب زیرزمینی، از کاهش بهره­وری اراضی زراعی به دلیل خیز سطح ایستابی و تجمع نمک در ناحیه ریشه جلوگیری می کند. از طرف دیگر بخش وسیعی از اراضی که در حال حاضر تحت کشت نمی باشند، دارای مشکل شوری و ماندابی می­باشند که بهره ­برداری از آن­ها تنها به واسطه احداث سیستم­های زهکشی امکان­ پذیر می­گردد (ضیاءتباراحمدی و همکاران، 1390).

۱-2-طرح مسئله و ضرورت انجام طرح

[1] Drainage

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

پایان نامه

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...