پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی: تاثیر تلویزیون بر رفتار كودكان و جوانان |
……….
4) ارتباط سطحی …………………………………………………………………………………………..
نظریه دایزمن ………………………………………………………………………………………………..
نظریه لئوناردو بركویتز ………………………………………………………………………………………
نظریه بلسون ………………………………………………………………………………………………..
نظریه اجتماعی مابعد نوین ژان بودریلار ………………………………………………………………….
كلنر در جمع بندی این نظریه چنین نتیجه می گیرد ……………………………………………………..
نظریه بندوراد نظریه شناختی و اجتماعی ………………………………………………………………
نظریه دكتر لارنس فریدمن ………………………………………………………………………………..
فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………
فرضیه های اصلی ………………………………………………………………………………………….
فرضیه های فرعی ………………………………………………………………………………………….
متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………….
معرف سازی ……………………………………………………………………………………………….
اوقات فراغت ……………………………………………………………………………………………….
خشونت …………………………………………………………………………………………………….
از خودبیگانگی ……………………………………………………………………………………………..
بزهكاری …………………………………………………………………………………………………….
تعریف مفاهیم نظری ………………………………………………………………………………………
طبقه اجتماعی …………………………………………………………………………………………….
اوقات فراغت ………………………………………………………………………………………………..
خشونت ……………………………………………………………………………………………………..
از خودبیگانگی ………………………………………………………………………………………………
بزهكاری ……………………………………………………………………………………………………..
تاریخ ادبیات ………………………………………………………………………………………………….
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..
خشونت در تلویزیون …………………………………………………………………………………………
اثرات تلویزیون بر كودكان و نوجوانان ……………………………………………………………………….
الف – رابطه رشد شناختی كودكان با ادراك برنامه های تلویزیون ………………………………………
ب – رابطه رشد شناختی كودكان باادراك آگهی های تلویزیون ………………………………………….
ج – تلویزیون و دشواریهای رفتاری ………………………………………………………………………….
د- تلویزیون و اثرات منفی آن بر تحصیل كودكان ……………………………………………………………
چ- تلویزیون و اثرات منفی بر تخیلات كودكان ………………………………………………………………
ح- چرا كودكان و نوجوان تلویزیون تماشا می كنند ………………………………………………………..
خ- تماشای تلویزیون با هدف یادگیری ……………………………………………………………………..
چ- تلویزیون درحكم مصاحب …………………………………………………………………………………
هـ – تماشای تلویزیون برای فرار از واقعیت ها ……………………………………………………………..
تماشای تلویزیون برای بیداری و تحریك ……………………………………………………………………
تماشای تلویزیون برای كسب اطمینان خاطر و آرامش …………………………………………………..
اثرات منفی و مثبت تلویزیون بر كودكان ونوجوانان در افزایش پرخاشگری …………………………….
تلویزیون و كودكان مطالعه تجربی تاثیرات تلویزیون بر نوجوانان …………………………………………
تلویزیون در زندگی جوانان ؟؟ مالتزك ؛ هامبورگ ( 1959) ……………………………………………..
دلایلی برای بیزاری جستن از تلویزیون …………………………………………………………………..
تاثیر تلویزیون ازدیدگاه روانشناسی ……………………………………………………………………….
برون فكنی ………………………………………………………………………………………………….
خانم هیمل وایت ……………………………………………………………………………………………
از دیدگاه جامعه شناسان …………………………………………………………………………………
از دیدگاه اخلاق و اجتماعی ………………………………………………………………………………
نقش رسانه های جمعی در اجتماع ……………………………………………………………………..
نتیجه ………………………………………………………………………………………………………..
نتیجه آخر مطلب …………………………………………………………………………………………..
پیشنهادات عبارتند از ……………………………………………………………………………………..
مشكلات تحقیق …………………………………………………………………………………………..
چکیده:
بسیاری از دانش پژوهان، متفکران و مصلحان اجتماعی عصر حاضر را با نام های متفاوتی چون «عصر تکنیک»، «عصر ارتباطات» «دهکده جهانی» و رهبری از راه دور نامیده اند البته رهبری از راه دور نه تنها در مورد ماهواره ها و فضا پیماها صادق است، بلکه هدایت از مسافت دور به وسیله رسانه های گروهی در مورد انسان نیز صدق می کند.
تا قرن 20، رهبری و ارشاد انسان رویا رو و بر اساس ارتباط بود، در صورتی که در عصر حاضر ارتباطات یک طرفه و از راه دور صورت می گیرد. به طوری که بین شنونده و گوینده، یا بهتر بگوییم بین موثر و متاثر به طور نسبی فاصله زیادی وجود دارد. برخی معتقدند که رسانه های گروهی دارای چنان قدرتی هستند که می توانند نسلی تازه در تاریخ بشر پدید آورند، نسلی که با نسل های پیشین بسیار متفاوت است.
لارو سفلدومرتن (Lazerseld & Merton) در تشریح این عقاید متفکران می نویسند:
«وسایل ارتباط جمعی جدید ابزاری بس نیرومندند که می توان از آن در راه خیر و شر با تاثیری شگرف سود برد و چنانچه کنترل مطلوب وجود نداشته باشد، امکان استفاده از این وسایل در راه شر بیشتر از خیر آن است.
تقریباً در اکثر کشورها، به ویژه کشورهای در حال رشد تعداد نسل جوان بیشتر و دلبستگی آنان بر رسانه های جمعی فزونتر است. تحقیقات انجام شده در شهر تهران، حاکی از آن است که بیشتر تماشا کنندگان تلویزیون کودکان زیر 15 ساله و بعد از آنان بانوان خانه دار و سپس جوانان بیشتر از 15 سال هستند.
امروزه بررسی اثرات این وسایل از پیچیده ترین مباحث انحرافات اجتماعی است. به همین دلیل، جامعه شناسان در صحت نتایج و پژوهش هایی از این قبیل، تردید نشان می دهند. البته علیرغم تاثیر انکار ناپذیر رسانه های جمعی در آموزش فرهنگ سازی، القاء عقیده و غیره باید اذعان داشت که در زمینه اثر این وسایل در رفتار انسان، تحقیقاتی بعمل آمده است که البته تحقیقاتی که بتواند اثرات تلویزیون سینما و مطبوعات را در انحراف و بزهکاری جوانان در کشور ثابت کند بسیار کم است در این تحقیق تاثیرات رسانه هایی تصویری چون تلویزیون، بر رفتار کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار می گیرد.
مقدمه:
از دیرباز ارتباط، برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطبان مورد توجه جوامع بشری بوده و می باشد از زمانیکه انسان به فکر ایجاد ارتباط با همنوعان خود افتاد در صدد برآمد تا ابزار آن را شناخته و بدست آورد تا بوسیله آن از موقعیت انسانهای دیگر با خبر شود به همین منظور ابتدا از کشیدن تصاویر روی سنگها و تنه های درخت و بعد گفتار و نوشتار با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند ولی به همان شکل باقی نماند و رفته رفته بر حسب نیاز جامعه پیشرفت می کرد و تحولات عظیمی در آن رخ می داد.
از عوامل بسیار مهمی که باعث گسترش روابط از لحاظ تجاری و تبادل فرهنگی گردید بوجود آمده راههای ارتباطی بین روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ بودن با نزدیک شدن مسیر شهرها و روستاها روابط انسانها شکل جدیدی به خود گرفت و باعث تغییر الگوها و ارزشهای جوامع روستایی و شهری گردید راه اطلاع سریع انسانها را از دستاوردهای جدید کشاورزی و صنعتی میسر ساخت و این امر سبب دگرگونی در روابط اقتصادی سیاسی اجتماعی فرهنگی و همچنین در تعیین الگوهای مصرف، سیستم معیشتی و هنجارها بود.
برقراری ارتباط بین افراد گروه ها مستلزم وسایل خاصی است که به کمک آنها بتواند پیام ها و خواسته های خود را به یکدیگر منتقل کنند با محیط زندگی بهتر آشنا شوند خود را با آن هماهنگ سازد و یا برای بهبود شرایط آن اقدام نمایند برای آنکه چگونگی انعکاس واقعیت عینی اشیاء در فکر انسان به دیگران منتقل شود باید بار دیگر آن را عینی ساخت و افکار را که محصول انعکاس دنیای خارج است بصورت عادی و قابل فهم در آورد عادی کردن و قابل انتقال ساختن انعکاس واقعیتها محیط زندگی در فکر انسان با وسایل و روش های گوناگون صورت می گیرد به طور کلی استفاده از وسایل مختلفی که برای بیان اندیشه های انسانی و شناخت محیط زندگی به کار می روند تابع شرایط و اوضاع تاریخی جوامع انسانی است زیرا در هر جامعه به تناسب نیازها و پیشرفت های آن برای برقراری ارتباط بین افراد و انتقال افکار و اطلاعات وسایل معینی ایجاد می شوند.
به طور مثال ورود وسایل ارتباط جمعی نظیر روزنامه، رادیو، تلویزیون، به درون یک قبیله دور افتاده با یک روستای منزوی موجبات باز شدن آن را بسوی دیگر قبایل و روستاها وبه طور کلی جهان فراهم می سازد و جامعه به سوی اقتصاد بازار و به طور کلی پیدایی عصر مبادله چه بصورت پایاپای چه با استفاده از ابزار مبادله صورت می پذیرد.
پیدایش تلویزیون اروپایی به عنوان اولین گام در راه جهانی شدن ارتباطات جمعی علیرغم همه موانعش نظیر مشکلات زبان فرهنگ آداب و سنن و … نوید بخش تجربه ها و اندیشه های نو در این باب گردید و آنچنانکه هم امروزه سخن از تلویزیون آسیایی به میان آمده است تمامی این تجربیات به نزدیکی بیشتر با یکدیگر در پرتو عصر ارتباطات خواهد انجامید.
در جهان امروز، وسایل ارتباط جمعی روزنامه، رادیو و تلویزیون و سینما با انتقال اطلاعات و معلومات جدیدی و مبادله افکار و عقاید عمومی در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی بعهده گرفته اند و به طوری که بسیاری از دانشمندان قرن بیستم را عصر ارتباطات نام گذاشته اند. رسانه های جمیعی عبارتند از مطبوعات رادیو تلویزیون فیلم سینمایی تصاویر و انواع کاست صوتی و ویدئو.
طرح مسئله
تلویزیون تنها رسانه ای است که مورد استفاده همگان قرار می گیرد و بیش از هر رسانه ای دیگر زمینه را برای نزدیک شدن جلب توجه کودکان و نوجوانان به خود فراهم می کند و وقت زیادی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص می دهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-18] [ 01:12:00 ق.ظ ]
|