شخصی……………………………………………………………… 26

2-1-1-3-1-1- خود آگاهی………………………………………………………………………… 26

2-1-1-3-1-2- خود تنظیمی ……………………………………………………………………. 26

2-1-1-3-1-3- خود انگیزشی…………………………………………………………………….. 27

2-1-1-3-2- شایستگی های اجتماعی……………………………………………………….. 27

2-1-1-3-2-1- آگاهی اجتماعی……………………………………………………………. 28

2-1-1-3-2-2- مهارت های اجتماعی……………………………………………………. 28

2-1-1-4- انواع شایستگی……………………………………………………………………………………….. 29

2-1-1-4-1- شایستگی های هسته ای …………………………………………………………….. 29

2-1-1-4-2- شایستگی های كنشی یا فنی……………………………………………………… 30

2-1-1-4-3- شایستگی های مدیریتی……………………………………………………………… 30

2-1-1-5- مدلهای مختلف شایستگی های عاطفی- اجتماعی………………………… 30

2-1-1-5-1-مدل شایستگیعاطفی اجتماعی باندلی…………………………… 31

2-1-1-5-1-1- برقراری تفاهم……………………………………………………………… 31

2-1-1-5-1-2- پذیرش تفاوت ها………………………………………………………….. 32

2-1-1-5-1-3- اعتماد سازی……………………………………………………………….. 33

2-1-1-5-1-4- تأثیر فرمندی………………………………………………………………. 34

2-1-1-5-2- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی گلمن…………………………….. 34

2-1-1-5-2-1- شایستگی فردی………………………………………………………… 36

2-1-1-5-2-2- شایستگی فردی………………………………………………………… 36

2-1-1-5-2-3- آگاهی اجتماعی……………………………………………………….. 37

2-1-1-5-2-4- شایستگی اجتماعی/ مدیریت روابط……………………….. 37

2-1-1-5-3- مدل شایستگی عاطفی: وربیکی، بلسچاک و باگازی………….. 38

2-1-1-5-3-1- پذیرش دیدگاه دیگران……………………………………………….. 39

2-1-1-5-3-2- مدیریت ابراز عواطف خویش……………………………………… 39

2-1-1-5-3-3- کمک به دیگران برای پذیرش احساسات فرد…………… 40

2-1-1-5-3-4- عدم احساس گناه در صورت داشتن هدف راهبردی. 41

2-1-1-5-3-5- احساس اصالت……………………………………………………………. 42

2-1-1-5-3-6- دیدگاه کنایه ای……………………………………………………………. 42

2-1-1-5-3-7- نقش هنجارهای فردی………………………………………………… 43

2-1-1-6- رویكردهای شایستگی …………………………………………………………………….. 44

2-1-1-6-1- رویكرد رفتاری………………………………………………………………………… 44

2-1-1-6-2- رویكرد استانداردها ………………………………………………………………… 45

2-1-1-6-3- رویكرد اقتضایی………………………………………………………………………. 46

2-1-1-7- ضرورت و كاربرد شایستگی ها در حوزه مدیریت منابع انسانی…….. 47

2-1-1-8-كاربرد شایستگی در برنامه ریزی منابع انسانی…………………………………. 49

2-1-1-9-كاربرد شایستگی در انتخاب و استخدام………………………………………….. 50

2-1-1-10-كاربرد شایستگی در آموزش………………………………………………………….. 51

2-1-1-11-كاربرد شایستگی در تعیین و توزیع پاداش كاركنان………………….. 52

2-1-1-12-كاربرد شایستگی در توسعه و رشد……………………………………………… 53

2-1-1-13-پرورش شایستگی های عاطفی اجتماعی مدیران…………………………. 54

پایان نامه و مقاله

2-2-2- رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………………………………… 55

2-2-2-1- ابعاد رفتار شهروندی………………………………………………………………………… 57

2-2-2-1-1- وظیفه شناسی……………………………………………………………………….. 58

2-2-2-1-2- نوع دوستی……………………………………………………………………………. 58

2-2-2-1-3- فضیلت شهروندی……………………………………………………………………. 59

2-2-2-1-4- جوانمردی……………………………………………………………………………….. 59

2-2-2-1-5- احترام و تكریم……………………………………………………………………….. 59

2-2-2-2- ویژگی های مشترک رفتار شهروندی………………………………………………. 63

2-2-2-3- انواع رفتار شهروندی در سازمان ……………………………………………………. 66

2-2-2-4- عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی……………………………….. 68

2-2-2-5- مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی…………………………………….. 72

2-2-2-6- سیاست های تشویق رفتار شهروندی………………………………………………. 73

2-2-2-6-1- گزینش و استخدام………………………………………………………………. 73

2-2-2-6-2- آموزش و توسعه…………………………………………………………………. 74

2-2-2-6-3- ارزیابی عملکرد و جبران خدمات………………………………………… 74

2-2-2-6-4- سیستم های غیررسمی………………………………………………………. 75

2-2- پیشینه پژوهشی……………………………………………………………………………………………………….. 76

2-2-1- پژوهش های خارجی………………………………………………………………………………………… 76

2-2-2- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………….. 79

2-2-3- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………….. 82

فصل سوم

روش شناسی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 86

3-1- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 86

3-2- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………… 86

3 – 3-روش نمونه گیری و حجم نمونه…………………………………………………………………………… 87

3-4- ابزارپژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 88

3-4-1- شایستگی های عاطفی – اجتماعی…………………………………………………………………. 88

3-4-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………….. 89

3-5- روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………. 89

3-5-1- مقیاس شایستگی عاطفی – اجتماعی…………………………………………………………… 89

3-5-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………….. 90

3-6- روش های جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………….. 91

3 –7 – روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………………. 91

فصل چهارم

یافته های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 94

4-1- یافته های استنباطی…………………………………………………………………………………………………….. 94

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………… 102

5-1- بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 102

5-2 نتیجه گیری کلی…………………………………………………………………………………………………………. 110

5-3- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………. 112

5-3-1- محدودیت های کاربردی………………………………………………………………………………….. 112

5-3-2- محدودیت های پژوهشی ……………………………………………………………………………….. 112

5-4- پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 112

5-4-1- پیشنهادهای اجرایی……………………………………………………………………………………….. 112

5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………….. 113

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 114

پیوست

مقدمه

در محیط رقابتی كسب و كار امروز، بیش تر نگرانی و تكاپوی سازمان ها در جهت بقا و پیشرفت فراگیر آن ها شكل می گیرد. برای تحقق این هدف مهم، مدیران در پی شناسایی و بهره گیری بهینه از منابع و سرمایه هایی هستند كه تحصیل آن ها هزینه و سختی های فراوانی دارد. پس پیروز این میدان، مدیرانی هستند كه سرمایه های مذكور را به اثربخش ترین، كارآترین و بهره ورترین راه های ممكن به­كار گیرند بیش تر منابع هر سازمانی متوجه منابع انسانی، مالی و فنی آن است؛ به­طوری که سرمایه ی انسانی تعیین كننده ی سمت و سوی دیگر سرمایه هاست.

در این میان نقش و تاثیرات آموزش و پرورش بر ثبات امنیت، عدالت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و استقلال و همچنین تکوین فرهنگ جامعه­ی مدنی و احیاء اندیشه­ها و بینش­های مکتبی در جهت تقویت انساندوستی و اعتدال فرهنگی جامعه مدنی از لحاظ فردی و اجتماعی و نهادینه کردن استقلال ملی و مکتبی و سمت و سو دادن به منابع انسانی موجود در جامعه بر همگان آشکار است (عمادزاده، 1388). آموزش و پرورش پویا بر توانمندی­های اجرایی جامعه افزوده و آن را از تئوری زدگی خارج سازد. آموزش و پرورش چگونگی رشد را در بتن و متن جامعه جستجو و با جذب در جامعه بر توانمندی­ها فرهنگی و اقتصادی آن خویش می­افزاید (کلانتری و همکاران، 1390). همچنین آموزش و پرورش نیروی انسانی موثر و مطلوب را برای جامعه آینده مهیا و فراهم می­سازد و بدین سرمایه عظیم در جهت­دهی اهداف آینده یاری می رساند. درباره رابطه مدیران و کارکنان و بازار رقابتی این عصر نیز مطالعات نشان داده است که گوی رقابت آینده را مدیرانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...