پایان نامه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی:برنامه ریزی توریسم با تاکید بر توسعه پایدار در شهرستان شوش |
آن…………….. 1
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق……………………… 3
1-3- پیشینة تحقیق……………………………. 4
1-4- اهداف تحقیق…………………………….. 4
1-5- فرضیه ها وسوال…………………………… 5
1- 6- واژگان كلیدی…………………………… 5
1-7- روش تحقیق و مراحل آن…………………….. 6
1- 7-1- روش گرد آوری اطلاعات…………………… 6
1- 7- 2- جامعه آماری…………………………. 6
1- 7-3- روش نمونه برداری …………………….. 6
1- 7-4- ابزار تجزیه وتحلیل……………………. 6
1- 7-5- نمونه گیری…………………………… 6
1- 7-5-1- حجم نمونه………………………….. 6
1- 8- كاربرد نتایج تحقیق……………………… 7
1- 9- محدودیت های تحقیق……………………….. 7
فصل دوم : اصول و مبانی گردشگری
2-1- واژه شناسی توریسم……………………….. 9
2-2- مفهوم توریسم……………………………. 10
2-3-تعریف جهانگردی ………………………….. 10
2-4- مهمترین دیدگاه های ارائه شده درزمینه گردشگری… 11
2-4-1- جهانی شدن…………………………….. 11
2-4-2- فرهنگ پذیری ………………………….. 12
2-4-3- نوسازی ………………………………. 12
عنوان | صفحه |
2-4-4- سلسله مراتب نیازها وتوریسم …………….. 12
2-4-5- انگیزش………………………………. 13
2-4-6- نظریه عطایای الهی……………………… 13
2-4-7- نظریه هزینه نسبی………………………. 13
2-4-8- نظریه مزیت مطلق و دانش فنی……………… 13
2-4-9- نظریه شرایط تقاضا …………………….. 13 2-5- اصطلاحات گردشگری در متون علمی و سازمان جهانی گردشگری…….. 17
2-6- انواع گردشگری………………………….. 18
2-6-1-توریسم معمولی………………………….. 18
2-6-2-توریسم بر مبنای طبیعت…………………… 19
2-6-3- توریسم ماجراجویانه ……………………. 19
2-6-4-توریسم محصور…………………………… 19
2- 6- 5- توریسم سلامتی………………………… 19
2- 6-6- توریسم مصرفی…………………………. 19
2- 6-7- اكوتوریسم …………………………… 20
2-6-8- جهانگردی بر مبنای هدف از مسافرت جهانگردان.. 20
2-6-9- جهانگردی برمبنای مبدأ جهانگردان………… 20
2-6-10- جهانگردی بر مبنای سطح درآمد جهانگردان….. 20
2-6-11- توریسم تفریحی ……………………….. 21
2-6-12-توریسم شهری ………………………….. 21
2-6-13- توریسم طبیعت گرا …………………….. 22
2-7- اهداف گردشگران…………………………. 23
2-8- شهر و توریسم …………………………… 23
2-9- ویژگی های بارز صنعت توریسم ………………. 24
2-10- برنامه ……………………………….. 24
2-10-1- پیشینه برنامه ریزی …………………… 24
عنوان | صفحه |
2- 10- 2- تعریف برنامه ریزی…………………… 25
2- 10-3- سطوح برنامه ریزی توریسم………………. 26
2-11- توریسم پایدار………………………….. 27
2- 11-1- پیشینه مفهوم توسعه پایدار…………….. 27
2- 11-2- تعاریف توسعه پایدار………………….. 28
2- 11-3- ابعاد توسعه پایدار…………………… 29
2- 11-4- ارتباط گردشگری پایدارو توسعه پایدار…… 31
2- 11-5- اصول توریسم پایدار…………………… 31
2-11-5 -1 -مشارکت ……………………………. 31
2-11- 5-2-حضور ذینفع ها……………………….. 32
2-11-5-3 – اشتغال برای افراد محلی…………….. 32
2-11-5-4- ارتباطات بازر گانی …………………. 32
2-11-5-5 – پایداری منابع……………………… 32
2-11-5-6 – هماهنگی در هدف ها…………………… 32
2-11-5-7 – همکاری …………………………… 33
2-11-5-8 – ظرفیت پذیرش ………………………. 33
2-11-5-9 – نظارت و ارزشیابی ………………….. 33
2-11-5-10 -پاسخگویی ………………………….. 34
2-11-5-11- آموزش ……………………………. 34
2-11-5-12- حفظ هویت …………………………. 34
2- 11- 6 – اصول اساسی توسعه پایدارگردشگری……… 34
2-12- نقش گردشگری در اقتصاد وایجاد اشتغال……… 36
2-13- پیامد های اجتماعی – فرهنگی توریسم………… 39
2-14- ملاحظات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی – فرهنگی 41
2-15- آینده صنعت توریسم …………………. 45
2- 16- درآمد حاصل از صنعت گردشگری در مناطق مختلف جهان 48
عنوان | صفحه |
فصل سوم : روش های برنامه ریزی گردشگری
مقدمه………………………………………. 50
3- 1- ضرورت برنامه ریزی برای توسعه گردشگری…….. 51
3- 2- برنامه ریزی توریسم……………………… 52
3- 3- رویکردهای برنامه ریزی توسعه گردشگری……… 55
3- 4- فرایند برنامه ریزی گردشگری………………. 57
3- 4-1- تعیین اهداف………………………….. 58
3- 4-2- تجزیه و تحلیل………………………… 60
3- 4-3- تدوین سیاست و برنامه …………………. 60
3- 4-4- تدوین رهنمود های سازمانی……………….. 61
3- 4-5- اجرا و نظارت…………………………. 61
3- 4-6- تدوین سیاست توسعه توریسم………………. 61
فصل چهارم : ویژگی های طبیعی و انسانی شهرستان شوش
4-1- ویژگی های جغرافیایی شهرستان شوش……………. 64
4-1-1- موقعیت جغرافیایی شهرستان شوش……………. 64
4-1-2- ناهمواری……………………………… 65
4-1-3- آب وهوا………………………………. 67
4-1-4- بارندگی………………………………. 68
4-1-5- درجه حرارت……………………………. 68
4-1-6- روز های یخبندان………………………… 69
4-1-7- تبخیر………………………………… 69
4-1-8- رطوبت نسبی……………………………. 70
4-1-9- زمین شناسی شهرستان شوش………………… 70
4-1-10- خاک………………………………… 70
4-1-11-پوشش گیاهیشهرستان شوش………………… 71
عنوان | صفحه |
4-1-12- منابع آب…………………………….. 73
4-2- ویژگی های انسانی شهرستان شوش………………. 73
4-2-1- خصوصیات جمعیتی شهرستان شوش……………… 73
4-2-2- ترکیب جنسی جمعیت ……………………… 77
4-2-3- ترکیب سنی جمعیت……………………….. 78
4-2-4- وضع فعالیت……………………………. 78
4- 2-5- ا قتصاد شهرستان شوش …………………. 78
فصل پنجم: معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان
مقدمه……………………………………… 80
5- 1- جاذبه های طبیعی شهرستان………………….. 80
5- 1-1- آب وهوا……………………………… 80
5- 1-2- رودخانه ها……………………………. 81
5- 1-2-1- رودخانه کرخه ………………………. 82
5- 1-2- 2- رودخانه دز ………………………. 82
5 – 1-2-3- رودخانه شاوور ……………………. 83
5- 1- 3 – مناطق حفاظت شده وپناهگاه های های حیات وحش 83
5- 1- 4- تالاب بامدژ………………………….. 86
5- 2- جاذبه های تاریخی شهرستان ………………… 87
5- 2-1- پیشینه تاریخی شهر شوش…………………. 87
5- 2-2- قلعه شوش…………………………….. 88
5- 2-3- زیگورات چغازنبیل……………………… 88
5- 2-4- کاخ آپادانا………………………….. 90
5- 2-5- آکروپل………………………………. 90
5- 2-6- شهر صنعت گران (شهرپیشه وران )…………. 91
5- 2-7- شهرشاهی……………………………… 91
عنوان | صفحه |
5- 2-8- کاخ شائور( کاخ اردشیر)………………… 92
5- 2-9- محوطه باستانی هفت تپه…………………. 92
5- 2-10- موزه ها……………………………… 93
5- 3 – جاذبه های مذهبی………………………… 94
5- 3-1- آرامگاه دانیال نبی (ع)………………… 94
5- 3-2- آیین تعزیه خوانی……………………… 96
5- 3-3- بقعه عبدالله بن علی ( دعبل خزاعی)………… 96
5- 4- جاذبه های دفاع مقدس……………………… 97
5- 4-1- یادمان شهدای فتح المبین ……………… 97
5- 4-2-منطقه فکه…………………………….. 97
5- 5- گردشگری روستایی، کشاورزی………………… 97
5- 6- گردشگری عشایری…………………………. 97
5- 7- امکانات اقامتی…………………………. 100
فصل ششم : بررسی و تحلیل داده ها
مقدمه……………………………………….. 103
6-1- بررسی توصیفی متغیرهای تحقیق………………. 104
6-1-1- جنس پاسخگویان…………………………. 104
6-1-2- سن پاسخ گویان…………………………. 105
6-1-3- میزان تحصیلات پاسخگویان…………………. 106
6-1-4- سطح درآمد پاسخگویان……………………. 107
6-1-5- محل اقامت گردشگران…………………….. 108
6-1-6- مدت اقامت در منطقه…………………….. 109
6-1-7- هزینه سفر…………………………….. 110
6-1-8- هدف از بازدید منطقه……………………. 111
عنوان | صفحه |
6-1-9- مهمترین منابع اطلاع رسانی از جاذبه ها ……. 112
6-1-10- مهمترین مانع توسعه گردشگری در منطقه……. 113
6-1-11- امکانات خدماتی ورفاهی ………………… 114
6-1- 12- امکانات بهداشتی وزیربنایی …………… 115
6-1- 13- نقش تبلیغات درتوسعه گردشگری…………… 116
6-1- 14- نقش معرفی جاذبه ها درتوسعه گردشگری……. 117
6- 1-15- رضایت کلی گردشگران از سفر به شهرستان شوش. 118
6- 2- بررسی رابطه توسعه گردشگری دربهبود وتوسعه شرایط اقتصادی و اجتماعی شهرستان شوش………………………….. 119
6- 3-بررسی رابطه برنامه ریزی مناسب درزمینه گردشگری دربهبود شرایط اقتصادی واجتماعی …………………………… 120
6- 4- روش تجزیه وتحلیل SWOT………………… 121
6- 4-1-بررسی اثرات بهسازی و نوسازی با استفاده ازماتریس SWOT 122
6- 4-2- عوامل داخلی موثر برگردشگری در شهرستان شوش. 123
6-4-3 -عوامل خارجی موثر بر گردشگری درشهرستان شوش..123
6-4-4-تحلیل نقاط قوت ،ضعف، فرصت وتهدید ها……… 126
فصل هفتم : نتیجه گیری، بررسی فرضیه ها و پیشنهادات
7-1- نتیجه گیری ……………………………… 132
7-2- بررسی فرضیههای تحقیق…………………….. 133
7-2-1- فرضیه اول…………………………….. 134
7-2-2- فرضیه دوم…………………………….. 134
7-3- ارائه پیشنهادات…………………………. 135
پیوست……………………………………….. 137
منابع ومأخذ………………………………….. 141
فهرست شكل ها
عنوان | صفحه |
شکل2 -1 تعداد گردشگران ورودی به بازارهای گردشگری در سال 2009 49
شكل 4-1 موقعیت شهرستان شوش در استان و كشور…….. 65
شكل 4-2 نقشه ناهمواری های شهرستان شوش…………. 66
شكل 4-3 نقشه آب و هوای شهرستان شوش……………. 67
شكل 4-4 نقشه وضعیت بارندگی شهرستان شوش………… 68
شكل 4-5 نقشه وضعیت دما شهرستان شوش…………….. 69
شكل 6-1 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان براساس جنس. 104
شکل 6-2: توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان براساس سن. 105
شکل 6-3: توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات 106
شکل 6-4: توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر اساس میزان درآمد 107
شکل 6-5: توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس محل اقامت 108
شکل 6-6: توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس مدت اقامت 109
شکل 6-7: توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس هزینه سفر 110
شکل 6-8: توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس هدف بازدی 111
شکل 6-9:توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس مهمترین منابع اطلاع رسانی از جاذبه ها…………………………….. 112
شکل 6-10: توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس مهمترین مانع توسعه گردشگری در منطقه…………………………….. 113
شکل 6-11: وضعیت امکانات و خدمات رفاهی از نظر گردشگران 114
شکل 6-12: وضعیت امکانات بهداشتی و زیر بنایی از نظر گردشگران 115
شکل 6-13: نقش تبلیغات در جذب گردشگر……………. 116
شکل 6-14: نقش معرفی جاذبه ها در توسعه گردشگری…… 117
شکل 6-15: رضایت کلی گردشگران از مکان های گردشگری شهرستان شوش 118
شکل شماره 6-16:امتیاز بندی فرصت ها،قوت ها،ضعف ها،تهدیدها 131
فهرست جدول ها
عنوان | صفحه |
جدول 2-1 اصطلاحات گردشگری در متون علمی و سازمان جهانی گردشگری 18
جدول 2-2 ضریب فزاینده اشتغال(به مقدار تقریبی میلیون نفر) 39
جدول 2-3 پیش بینی ودرصد نرخ گردشگری بین سال های 1995 – 2020 به میلیون نفر را نشان می دهد……………………………. 46
جدول 2-4 ده کشوری که بیشترین تعداد گردشگر را جذب نموده اند(تعداد گردشگربین المللی وارده برحسب میلیون نفر)………. 47
جدول 2-5 درآمد حاصل از صنعت گردشگری در مناطق مختلف جهان (برحسب میلیارد دلار آمریکا)………………………………. 49
جدول 3 -1 سیستم گردشگری…………………….. 54
جدول 4-1 جمعیت شهری شهرستان شوش 1385………… 74
جدول 4-2 جمعیت روستایی شهرستان شوش 1385………. 75
جدول 4-3 جمعیت شهرشوش را بر حسب جنس در طی سال های 1355 تا 1385 را نشان می دهد…………………………………… 76
جدول 4-4 جمعیت و خانوار شهرستان شوش بر حسب تقسیمات کشوری 1375 77
جدول 4-5 جمعیت فعال و غیرفعال در سال 1385…….. 78
جدول 5-1 آمار بازدید کنندگان از برخی محوطه های تاریخی و موزه های شهرستان شوش………………………………….. 94
جدول 5-2 آمار بازدید کنندگان خارجی از آستان دانیال نبی(ع) رادرفروردین 88 نشان می دهد…………………….. 95
جدول 5-3 درصد وچگونگی استفاده ازقابلیت های گردشگری استان توسط گروه های مختلف گردشگری
را نشان می دهد……………………………….. 100
جدول 5-4 شاخص های جمعیت مقیم ورودی جهانگردان به هتل 101
جدول 5-5 مشخصات رستوران های شهرستان شوش………. 102
جدول 6-1 توزیع فراوانی ودرصد پاسخگویان براساس جنس. 104
جدول 6-2 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر اساس سن 105
جدول 6-3 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات 106
جدول شماره 6-4 توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر اساس میزان درآمد 107
جدول شماره 6-5 توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس محل اقامت 108
عنوان | صفحه |
جدول شماره 6-6 توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس مدت اقامت 109
جدول شماره 6-7: توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس هزینه سفر 110
جدول شماره 6-8: توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس هدف بازدید 111
جدول شماره 6-9 توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس مهمترین منابع اطلاع رسانی از جاذبه ها………………………… 112
جدول شماره 6-10توزیع فراوانی و درصد گردشگران بر اساس مهمترین مانع توسعه گردشگری در ……………………………. 113
جدول شماره6-11: وضعیت امکانات و خدمات رفاهی از نظر گردشگران 114
جدولشماره 6-12: وضعیت امکانات بهداشتی و زیر بنایی از نظر گردشگران……………………………………………. 115
جدول شماره 6-13: نقش تبلیغات در جذب جذب گردشگر…. 116
جدول شماره6-14: نقش معرفی جاذبه ها در توسعه گردشگری 117
جدول شماره6-15 : رضایت کلی گردشگران از مکان های گردشگری شهرستان شوش……………………………………………. 118
جدول شماره 6-16: فراوانی و درصد پاسخگویان …….. 119
جدول شماره 6- 17 آزمون کای اسکوئر ……………. 120
جدول شماره 6-18-ضریب همبستگی و ضریب تعیین رگرسیون 121
جدول6-19-تحلیل واریانس رگرسیون(ANOVA)…………. 121
جدول(6-20):نظام تجزیه و تحلیل SWOT…………… 124
جدول( 6-21):نظام تجزیه و تحلیل SWOT…………… 125
جدول شماره(6-22)ماتریسSWOT ( عوامل اصلی تأثیر گذار بر گردشگری شوش)بر اساس نظر کارشناسان…………………………… 126
جدول شماره (6-23) رتبه بندی عوامل تأثیر گذار از نظر کارشناسان 128
جدول شماره (6-24) ماتریس SWOT امتیازبندی عوامل اصلی تأثیرگذار بر گردشگری شوش بر اساس
نظر کارشناسان……………………………….. 130
ی |
فصل اول
كلیات تحقیق
1-1- تبیین مسأله پژوهشی و اهمیت آن
اصولاً گردشگری درتاریخ زندگی انسان ریشه داردومسافرت از نقطه ای به نقطه دیگراز گذشته های دور وجودداشته است هرچنددردوره های گذشته افرادکمتری ازاوقات فراغت خوداستفاده می کردنندامابه هرحال گردش وسفرانجام می گردید.
انسانهادردوران های مختلف زندگی خودبرای دیدن جذابیت های طبیعی،کشف فرصت های اقتصادی، بهره مندی ازامکانات زیستی مناسب تر،آگاهی از تنوع قومی و فرهنگی بار سفر بسته اندو مشکلات را نیز تحمل کرده ا ند بنا براین توریسم قدمتی به بلندای تاریخ دارد.(زاهدی،3:1385)
به عبارتی سفردرسرشت انسان است آدمی چنان آفریده شده وچنان هستی گرفته است که بایدبه سفربرود.سفریک نیازحیاتی است.آدمی درآغازبرحسب سرشت خودپابه سفرنهادوازپیامدهای احتمالی آن هیچ آگاهی نداشت ولی درضمن سفردستاوردهایی برای اوفراهم آمدکه سفررافضایی تازه بخشید (دیبایی،3:1371)
اماباوجوداینکه سفروگردشگری پدیده ای کهن است اماانقلاب صنعتی واکتشافات جدیدوافزایش رفاه عمومی واوقات فراغت انسان هاباعث تغییرات اساسی درنقش،ابعادواهمیت آن شده است.(سینایی،15:1382)
امروزه صنعت گردشگری یکی ازمنابع مهم درآمدوهمچنین ازعوامل موثردر ارتباطات فرهنگی بین کشورها می باشدوبه عنوان وسیع ترین صنعت خدماتی جهان اهمیت زیادی داردبه همین دلیل کشورها
درتلاشند تا با سرمایه گذاری مناسب سهم بیشتری از منافع این صنعت داشته باشند.
گردشگری می توانددر صورت هدایت مناسب وبرنامه ریزی درست درآمدزاترین وارزآورترین صنعت باشدوسهم بسزایی درایجاد فرصت های شغلی،توزیع ثروت در سطح جهان،کاهش فقروبهبودسطح زندگی مردم وتعاملات مثبت فرهنگی داشته باشد.
امروزه گردشگری با توجه به دامنه تقاضا و نیازهای فضایی روبه رشد از اهمیت وجاذبه خاصی برخوردار می باشد.( Flescher.2000)
شرط اساسی در گردشگری برنامه ریزی مناسب ومشارکت بخش های مختلف جامعه است هماهنگی این بخش ها دراجرای برنامه ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تجربه بسیاری از نواحی توریستی در جهان این امر را به اثبات رسانده است که در بلند مدت روش برنامه ریزی شده برای توسعه توریسم می تواند بدون ایجاد مشکلات عمده منافعی را در بر داشته باشدوبه حفظ رضایت بازار منجر شود .(رنجبریان،زاهدی،1379: 13)
همچنین باید درنظر داشت که برنامه ریزی گردشگری مانند سایر برنامه های توسعه باید به گونه ای باشد که تحقق تو سعه پایدار را میسر سازدتوسعه پایدار بر این امر دلالت داردکه ضمن تحقق منافع برای جامعه امروز،منابع مختلف گردشگری را برای استفاده آیندگان حفظ نماید.
شهرستان شوش با بر خورداری از جاذبه های فرهنگی،تاریخی،طبیعی ودیگر جاذبه های گردشگری می تواند نقش موثرتری در سطح استان و کشور در این زمینه ایفا نمایید وجود آثار تاریخی متعدد از جمله مجموعه تپه های باستانی شوش،آکروپل،شهر شاهی،کاخ آپادانا،ومعبد یا زیگورات چغا زنبیل،بقعه دانیال نبی (ع) آرامگاه دعبل خزاعی،یادمان های دفاع مقدس وموزه های شوش وهفت تپه که آثار تاریخی متعدد را در خودجای داده اند می توانند در جذب گردشگران داخلی و خارجی متوانند نقش مهمی داشته باشند بنا براین با توجه به توان بالای شهرستان شوش در زمینه گردشگری ضرورت تدوین و طراحی یک برنامه ریزی مناسب احساس می شود .این تحقیق تلاش دارد ضمن معرفی جاذبه های گردشگری این شهرستان موانع توسعه گردشگری در این شهرستان را برسی نماید ودر پایان راهکارهای مناسب برای توسعه گردشگری با تاکید بر توسعه پایدار ارائه دهد.
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
امروزه گردشگری بزرگترین ومتنوع ترین صنعت دنیا به حساب می آیدوبا 200 میلیون نفرشاغل گردش مالی سالانه آن حدود4/5 تریلیون دلار می رسد.به بیان دیگر،این فعالیت 8 درصدکل اشتغال جهانی را به خود اختصاص می دهد دربیش از 150 کشور، گردشگری یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی است و در 60 کشور،رتبه اول را به خود اختصاص می دهد.تعدادکل گردشگران ورودی جهان از 25 میلیون نفردر سال 1950، به 760 میلیون نفر درسال 2004 افزایش یافته است .
پیش بینی می شودکه این تعداد درسال 2020 به 56/1میلیارد نفربرسد. نرخ رشدسالیانه گردشگری دردهه 1990 سالیانه 7 درصد ودرسال 2004 بیش از 10 درصد بوده است. در83 درصد کشورهای درحال توسعه یکی از منابع اصلی درآمد ودریک سوم کشورهای فقیر،عمده ترین منبع درآمد بوده است.(رضوانی:1387)
بسیاری از نویسندگان،گردشگری را یك فرصت منحصر به فرد افتصادی می دانند. در سالهای اخیر، گردشگری منبع درآمد سرشار در تجارب جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنة بازرگانی و تراز پرداخت های بسیاری از كشورها شده است (كاظمی، 1386: 4).
توسعة گردشگری، به ویژه در كشورهای كمتر توسعه یافته، عامل مؤثری در مقابله با فقر است و موجب افزایش درآمد قشرهای مختلف، كاهش بیكاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود كیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی می شود. بررسی ها نشان می دهد كه ارزهای به دست آمده از فعالیت های گردشگری، در تنظیم تراز پرداخت های بسیاری از كشورها، به ویژه كشورهای كمتر توسعه یافته كه معمولاً وابسته به یك محصول اند، مؤثر واقع شده است (همان: 6-7).
اهمیت وعظمت گردشگری به ایجاد فرصت های شغلی و درآمد محدود نمی گردد.درصورت برنامه ریزی وتوسعه برنامه ریزی شده قادراست منافع مستقیم وغیرمستقیم اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،محیطی وسیاسی راایجاد وسهم قابل توجهی ازتوسعه ملی ومنطقه ای رابه خوداختصاص بدهد،به عبارتی به بهبود شاخص های عدالت عدالت اجتماعی،ارتقاء سطح زندگی،رفاه عمومی،تعادل وتوازن منطقه ای منجرگردد.(معصومی: 1388، 14)
شهرستان شوش دارای جاذبه های فراوان توریستی از جمله جاذبه های تاریخی و فرهنگی و جاذبه های طبیعی است. اما به دلیل عدم سرمایه گذاری های کافی و نبود امکانات و خدمات و زیرساخت های گردشگری، نتوانسته اند چندان موثر واقع شوند.
1-3- پیشینة تحقیق
در هر تحقیق علمی، مطالعه و بررسی تحقیقات و پژوهشهایی كه در ابتدا با موضوع انجام شده، لازم و ضروری است، چرا كه تحلیل بدون دستیابی به نتایج پژوهشی دیگران و توسعه كامل آنها، امكان رسیدن به پاسخ مناسب و تجزیه و تحلیل بهتر میسر نیست.
پیرامون توریسم و اكوتوریسم در منطقه مورد پژو هش با توجه به وجود جاذبه های گردشگری ، تاریخی، فرهنگی و مذهبی و طبیعی تحقیق چندانی انجام نشده است.
– حبیب الله جعفری پناه (1380) در پایان نامه خود تحت عنوان مطالعه و برنامه ریزی جاذبه های توریستی شهر ابركوه به شناسایی جاذبه های گردشگری به منظور فعال نمودن آنها در راستای جذب توریست پرداخته است. وی در این بررسی توان اقامتی شهر را برای گردشگران به مدت 24 ساعت پیش بینی نموده است.
– رضا مختاری(1382) در پایان نامه خود تحت عنوان تحلیل پتانسیلهای گردشگری بخش باغبهادران و برنامه ریزی توسعه آن پس از معرفی جاذبه ها و پتانسیلهای گردشگری بخش، راهكارهای توسعه این صنعت را به منظور جذب توریست بیشتر و ارتقاءكمی وكیفی بخش ارائه داده است.
عبدالکریم عزیزی ( 1378 ) در پایان نامه خود تحت عنوان بررسی قابلیت سنجی منطقه ای توریسم به منظور برنامه ریزی گردشگری به معرفی جاذبه های گردشگری شهر یاسوج پرداخته وامکانات و تنگنا های این شهر را در این زمینه مورد بررسی قرار داده ودر پایان پیشنهاداتی در زمینه گسترش گردشگری در این شهر ارائه نموده است .
غلام حسین احسانی( 1385 ) در پایان نامه خود بررسی جاذبه ها توریستی و اکو توریستی منطقه خروطبس پرداخته است و پیشنهاداتی در زمینه توسعه و برنامه ریزی توریسم ارائه نموده است و به این نتییجه رسیده است که جهت توسعه و ساماندهی گردشگری تنها برنامه ریزی تک بعدی اقتصادی نمی تواند موفق شود و باید به جنبه های اجتماعی و فرهنگی نیز توجه شود .
1-4- اهداف تحقیق
شناسایی ومعرفی توان های گردشگری شهرستان شوش
بررسی موانع توسعه گردشگری درسطح شهرستان.
ارائه راهکار های منا سب برای توسعه گردشگری درشهرستان شوش
1-5- فرضیه ها وسوال
سوال:
– عمده ترین موانع توسعه گردشگری درشهرستان شوش کدامند؟
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 03:15:00 ب.ظ ]
|