پایان نامه ارشد گروه زبان و دبیات فارسی: دیالكتیك عشق در مثنوی |
3-7) داستان شیر و نخجیران :…………………………………………………………………………………………………………….44
3-8) داستان طوطی و بازرگان :…………………………………………………………………………………………………………..53
3-9) فقیر و بی خصم دیدن دیده های حس، صالح… :………………………………………………………………………..64
3-10 دربیان آن که چنان که گدا عاشق کرم است:…………………………………………………………………………….68
3-11) کبودی زدن قزوینی بر شانگاه ، صورت شیر :……………………………………………………………………………76
3-12) قصه ی آن کس کی در یاری بکوفت :………………………………………………………………………………………77
3-13) رفتن گرگ و روباه در خدمت شیر به شکار……………………………………………………………………………….79
3-14) آمدن مهمان پیش یوسف علیه السلام و تقاضا کردن یوسف…: ……………………………………………….81
3-15) اعتماد کردن هاروت و ماروت بر عصمت خویش :…………………………………………………………………….84
3-16) قصه ی مری کردن رومیان و چینیان :……………………………………………………………………………………..88
3-17) متهم کردن غلامان و خواجه تاشان مر لقمان را :…………………………………………………………………….92
3-18) تعجب آدم علیه السلام از ظلالت ابلیس یعنی… :…………………………………………………………………….97
فصل چهارم، دفتر دوم:
4-1) حکمت تأخیر مجلد دوم :…………………………………………………………………………………………………………..101
4-2) حکایت اندرز کردن صوفی ، خادم را در تیمار داشت بهیمه…:…………………………………………………….110
4-3) حکایت یافتن شاه باز را به خانه ی کمپیر زن :………………………………………………………………………..114
4-4) حكایت حلوا خریدن شیخ احمد خضرویه به جهت غریمان :…………………………………………………….116
4-5) حکایت زنده شدن استخوان ها به دعای عیسی علیه الیلام :……………………………………………………119
4-6) حکایت تعریف کردن منادیان قاضی ، مفلس را گرد شهر :………………………………………………………..121
4-7) حکایت امتحان پادشاه به آن دو غلام کی نو خریده بود :…………………………………………………………127
4-8) حكایت كلوخ انداختن تشنه از سر دیوار در جوی آب:……………………………………………………………..142
4-9) حكایت انكار فلسفی بر قرائت ان اصبح ماءكم…:……………………………………………………………………….147
4-10) حكایت انكار كردن موسی (ع) برمناجات شبان:…………………………………………………………………….150
4-11)حكایت پرسیدن موسی (ع) از حق تعالی، سرّغلبه ظالمان……………………………………………………..153
4-12) حكایت نابینای سائل كی دو كوری دارم:……………………………………………………………………………….157
4-13)قصه آن شخص كی اشتر ضاله خود را می جست و می پرسید:………………………………………………159
4-14) قصه اعرابی و ریگ در جوال كردن و …:………………………………………………………………………………..162
4-15) حكایت كرامات ابراهیم ادهم …:…………………………………………………………………………………………….164
4-16) جستن آن درخت كی هر كه میوه آن بخورد، نمرد:………………………………………………………………167
4-17) قصه بط بچگان كه مرغ خانگی پروردشان:…………………………………………………………………………….168
فصل پنجم، دفتر سوم
5-1) قصه ی خورندگان پیل بچه از حرص و ترک نصیحت ناصح…………………………………………………….171
5-2) حكایت فریفتن روستایی شهری را …:……………………………………………………………………………………..173
5-3) قصه اهل سبا و طاغی كردن نعمت ایشان را:…………………………………………………………………………..176
5-4) قصه ی وکیل صدر جهان که متهم شد و از بخارا گریخت:………………………………………………………177
5-5) سیر تحول و تکامل موجودات:…………………………………………………………………………………………………182
5-6) در تفسیر این حدیث مصطفی علیه السلام کی ان الله تعالی خلق الملائکه:…………………………….185
5-7) اطوار و منازل خلقت آدمی از ابتدا:………………………………………………………………………………………….186
*** نتیجه گیری…………………….……………………………………………………………………………….188
*** كاربردها…………………………………………………………………………………………………………………………………..191
چکیده :
واژه ی «دیالکتیک »به معنای فن و شیوه ی مباحثه و مجادله است ، اما اصطلاح دیالکتیک در مکاتب فلسفی، علمی ، سیاسی، اجتماعی و ادبی با اغراض مختلف به کار رفته است . مقصود از دیالکتیک در این پژوهش لزوما با دیدگاه مکاتب پیش گفته منطبق نیست ، هر چند با بخشی از باور های هگل و نیز آن چه هانری کربن در مورد عشق در عرفان ابن عربی گفته است هماهنگ است .
مقصود از «دیالکتیک عشق » در این پایان نامه شوری است که از عشق در نهاد هستی نهاده شده و موجب کمال می شود . مولوی هم چون دیگر عارفان عاشق مبنای هستی را بر عشق استوار می داند ، عشق حضرت حق به ذات خویش . او در بعد عشق روح انسانی به خداوند نیز معتقد است که کمال انسان در گرو فراق است. لذا حضرت حق ، از ذات خویش ما سوی را آفرید تا در نهایت روح خاص در عالم خاک و در کالبد آدم قرار گیرد و این دوری موجب شوق بازگشت و معرفت حق شود . پس برابر نهادی به نام خاک لازم بود تا روح به کمال معرفت برسد والا انسان در مقام فرشتگی باقی می ماند . وجود تن و نفس که مایل به زمین باشند لازم است تا روح قدر عالم وصال را بداند و در حرکتی دیالکتیکی به شناخت و معرفت برسد .
جان گشاید سوی بالا بال ها تن زده اندر زمین چنگال ها
انسان کلی است که نهاد روح و برابر نهاد جسم را در خود دارد و از جدال این دو کمال معرفت حاصل می شود .
واژه های کلیدی : مولوی ، مثنوی ، دیالکتیک عشق ، فراق ، نفس ، روح ، انسان .
فصل اول، مفاهیم وکلیات:
مفهوم وتاریخچه ی دیالکتیک:
دیالکتیک از جمله مفاهیم، روش ها و موضوعات پیچیده و غامضی است که در طول تاریخ حیاتش، همواره موضوع چالش اندیشه وران بوده است. از خود مفهوم واژه ای اش تا مفهوم اصطلاحی، فلسفی، تاریخ و موارد کاربردش، خاستگاه و محل نشو و نمایش کجاست؟ مخترعش چه کس، کجا و در چه زمانی بوده است؟این چالش وجود داشته است.
ابتدا به مفهوم واژه ای دیالکتیک برابر با آن چه در واژه نامه ها آمده، می پردازیم:
در فرهنگ معین ذیل واژه ی «دیالکتیک» چنین آمده است: واژه ای فرانسوی به معنای، 1ـ روش بحث و مناظره2ـ بحث، جدل(معین ، 1382 ص.1589)
در فرهنگ آکسفورد دو معنی برای«دیالکتیک» آمده است: 1ـ هنر کشف حقایق و آزمودن آن از طریق مباحثه و احتجاج منطقی 2ـ نقدی که به تناقضات مابعدالطبیعی و چگونگی حل آن ها می پردازد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 06:45:00 ب.ظ ]
|