2-3-6 نظریه اقتضایی.. 13

2-3-7 رویکرد تدوین استراتژی مبتنی بر ذینفعان. 14

2-3-8 تجزیه و تحلیل SWOT.. 15

2-3-9 رویکرد مبتنی بر منابع. 19

2-4 مزیت­های رقابتی.. 27

2-4-1 مزیت رقابتی پایدار. 29

2-4-2 چارچوب VRIO… 32

2-4-3 تعیین وضعیت رقابتی منابع توسط چارچوب VRIO… 34

2-5 جمع­بندی.. 36

فصل سوم: معرفی مدل پیشنهادی تدوین استراتژی

3-1 مقدمه 37

3-2 سابقه پژوهش…. 37

3-3 شرح مدل پیشنهادی تدوین استراتژی.. 42

3-3-1 تعیین مأموریت و چشم­انداز سازمان. 42

3-3-2 تعیین عوامل چهارگانه. 42

3-3-3 غربال­سازی عامل­ها 44

3-3-4 حیطه­بندی منابع سازمان. 44

3-3-5 تعیین منابع در هر حیطه. 44

3-3-6 اجرای چارچوب VRIO… 45

3-3-7 تعیین ارتباطات بین عوامل و منابع در هر حیطه. 45

3-3-8 تعیین اهداف کلان. 47

3-3-9 تعیین گزینه­های استراتژی در هر حیطه. 47

3-3-10 اولویت­بندی گزینه­ها و انتخاب استراتژی­های اصلی.. 49

3-3-11 هدف­گذاری وضعیت رقابتی منابع. 49

فصل چهارم: پیاده­سازی مدل پیشنهادی در شرکت بین­المللی مهندسی سیستم­ها و اتوماسیون

4-1 مقدمه 51

4-2 معرفی شرکت بین­المللی مهندسی سیستم­ها و اتوماسیون.. 52

4-2-1 تاریخچه شركت… 52

4-2-2 زمینه های فعالیت شركت… 53

4-2-3 اهداف كیفی شركت… 55

4-2-4 سهامداران، توزیع پرسنل و چارت سازمانی شركت… 56

4-3 نتایج پیاده­سازی مدل پیشنهادی.. 58

4-3-1 تعیین مأموریت و چشم­انداز. 58

4-3-2 تعیین عوامل داخلی و خارجی.. 60

4-3-3 غربال کردن عوامل چهارگانه. 63

4-3-4 حیطه­بندی منابع سازمان. 77

4-3-5 شناسایی منابع. 78

4-3-6 اجرای چارچوب VRIO… 79

4-3-7 تعیین ارتباطات بین منابع و عوامل چهارگانه. 80

4-3-8 تعیین اهداف کلان. 82

4-3-9 تعیین گزینه­های استراتژی.. 82

4-3-10 اولویتبندی گزینه­ها و انتخاب استراتژی­های اصلی.. 92

4-3-11 هدف­گذاری وضعیت رقابتی منابع. 109

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

5-1 مقدمه 111

5-2 تحلیل و ارزیابی مدل پیشنهادی.. 111

5-2-1 معیار ثبات و سازگاری.. 113




نه

5-2-2 معیار هماهنگی.. 114

5-2-3 معیار امكان­پذیر بودن. 114

5-2-4 معیار منابع و مزیت رقابتی.. 115

5-2-5 معیار فرآیند تدوین و بروز رسانی.. 115

5-2-6 وزن دهی به معیارها 116

5-2-7 پیاده­سازی SAW…. 117

5-3 نتیجه­گیری.. 119

5-4 نوآوری­های تحقیق.. 121

5-5 محدودیت­های تحقیق.. 122

5-6 پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 122

پیوست: پرسشنامه­های تحلیل عوامل داخلی و خارجی.. 123

پ-1- پرسشنامه تحلیل عوامل داخلی.. 123

پایان نامه و مقاله

پ-2- پرسشنامه تحلیل عوامل خارجی.. 126

مراجع 128

 

فهرست جداول

 

عنوانصفحه

جدول 2-1 : تقسیم­بندی منابع از دیدگاه والنتین.. 24

جدول 3-1 : مثالی فرضی از تعیین ارتباط بین منابع و عوامل در حیطه اول………………………………………………………………… 46

جدول 3-2 : مثالی فرضی از تعیین گزینه­های استراتژی در حیطه1…………………………………………………………………………. 48

جدول 4-1 : اجزاء اصلی بیانیه مأموریت……………………………………………………………………………………………………………. 58

جدول 4-2 : لیست نقاط قوت…………………………………………………………………………………………………………………………. 60

جدول4-3 : لیست نقاط ضعف…………………………………………………………………………………………………………………………. 61

جدول4-4 : لیست فرصت­ها……………………………………………………………………………………………………………………………. 62

جدول4-5 : لیست تهدیدها……………………………………………………………………………………………………………………………… 62

جدول4-6 : توزیع پرسشنامه­های برگشت داده شده به تفکیک سمت افراد……………………………………………………………… 64

جدول 4-7 : نتایج آماری بررسی نقاط قوت………………………………………………………………………………………………………. 65

جدول 4-8 : نتایج آماری بررسی نقاط ضعف ……………………………………………………………………………………………………. 67

جدول 4-9 : نتایج آماری بررسی فرصت­ها…………………………………………………………………………………………………………. 69

جدول 4-10 : نتایج آماری بررسی تهدیدها………………………………………………………………………………………………………… 70

جدول 4-11: طبقه­بندی نقاط قوت بر اساس آزمون­های آماری……………………………………………………………………………… 72

جدول 4-12: طبقه­بندی نقاط ضعف بر اساس آزمون­های آماری……………………………………………………………………………. 73

جدول 4-13: طبقه­بندی فرصت­ها بر اساس آزمون­های آماری………………………………………………………………………………. 74

جدول 4-14: طبقه­بندی تهدیدها بر اساس آزمون­های آماری………………………………………………………………………………… 75

جدول 4-15: فهرست عوامل كلیدی…………………………………………………………………………………………………………………. 76

جدول 4-16: منابع شناسایی شده در سازمان……………………………………………………………………………………………………….. 78

جدول 4-17 : نتایج اجرای چارچوب VRIO……………………………………………………………………………………………………. 79

جدول 4-18: ارتباطات بین عوامل چهارگانه و منابع…………………………………………………………………………………………….. 80

جدول 4-19: اهداف کلان……………………………………………………………………………………………………………………………… 82

جدول 4-20: تعیین گزینه­های استراتژی در حیطه­ی “مالی”…………………………………………………………………………………… 83

جدول 4-21: تعیین گزینه­های استراتژی در حیطه­ی “تجاری”………………………………………………………………………………. 84

جدول 4-22: تعیین گزینه­های استراتژی در حیطه­ی “شهرت و اعتبار”…………………………………………………………………….. 86

جدول 4-23: تعیین گزینه­های استراتژی در حیطه­ی “سازمانی”……………………………………………………………………………… 87

جدول 4-24: تعیین گزینه­های استراتژی در حیطه­ی “انسانی”………………………………………………………………………………… 88

جدول 4-25: تعیین گزینه­های استراتژی در حیطه­ی “دانش و تکنولوژی”………………………………………………………………… 89

جدول 4-26: تعیین اوزان معیارها……………………………………………………………………………………………………………………… 97

جدول 4-27: اولویت­بندی گزینه­های استراتژی بر اساس معیار “تأثیر در وضعیت رقابتی منابع”……………………………………. 98




یازده

جدول 4-28: اولویت­بندی گزینه­های استراتژی بر اساس معیار “بهره­گیری از سایر منابع سازمان”………………………………… 99

جدول 4-29: اولویت­بندی گزینه­های استراتژی بر اساس معیار “همسویی با عوامل چهارگانه”………………………………….. 100

جدول 4-30: اولویت­بندی گزینه­های استراتژی بر اساس معیار “قابلیت اجرا”………………………………………………………… 101

جدول 4-31: اولویت­بندی گزینه­های استراتژی بر اساس معیار “هزینه­های لازم برای اجرا”………………………………………. 102

جدول 4-32: اولویت­بندی گزینه­های استراتژی بر اساس معیار “زمان لازم برای اجرا”…………………………………………….. 103

جدول 4-33: اولویت­بندی گزینه­های استراتژی بر اساس معیار “همسویی با سیاست­های کلی سازمان”………………………. 104

جدول 4-34: تعیین نمره کل گزینه­های استراتژی……………………………………………………………………………………………….. 105

جدول 4-35: اولویت­بندی نهایی گزینه­های استراتژی…………………………………………………………………………………………. 107

جدول 4-36: تعیین استراتژی­های اصلی از بین گزینه­های استراتژی……………………………………………………………………….. 108

جدول 4-37: هدف­گذاری وضعیت رقابتی منابع……………………………………………………………………………………………….. 109

جدول 5-1: معیارها و زیرمعیارهای استفاده شده………………………………………………………………………………………………… 112

جدول 5-2 : وزن­دهی معیارها و زیرمعیارها……………………………………………………………………………………………………… 117

فهرست اشکال

 

عنوانصفحه

شكل 2-1 :ماتریس SWOT…………………………………………………………………………………………………………………………. 17

شكل2-2 : زنجیره ارزش پورتر ……………………………………………………………………………………………………………………… 25

شكل 2-3 : چارچوب 7S …………………………………………………………………………………………………………………………….. 25

شكل 2-4 : مدل گرانت به صورت خلاصه شده …………………………………………………………………………………………………. 26

شكل 2-5 : مدل هانت و مورگان……………………………………………………………………………………………………………………… 27

شکل 2-6: چگونگی تعیین وضعیت رقابتی منابع توسط چارچوب VRIO…………………………………………………………….. 35

شکل 3-1: چارچوب کلی مدل پیشنهادی تدوین استراتژی …………………………………………………………………………………… 43

شكل 4-1 : تقسیم­بندی بخش­های شركت ………………………………………………………………………………………………………….. 53

شكل4-2 : چارت سازمانی شركت……………………………………………………………………………………………………………………. 56

شكل4-3: سهامداران شركت…………………………………………………………………………………………………………………………… 57

شكل4-4 : توزیع پرسنل برحسب واحد سازمانی ………………………………………………………………………………………………… 57

شكل4-5: توزیع پرسنل برحسب تحصیلات ……………………………………………………………………………………………………….. 57

شکل 4-6 : بیانیه مأموریت سازمان …………………………………………………………………………………………………………………… 59

شکل4-7: حالت کلی یک ماتریس تصمیم………………………………………………………………………………………………………… 94

شکل 5-1: مقایسه مدل تلفیقی و تحلیل SWOT توسط روش SAW……………………………………………………………….. 118

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...