پایاننامه ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اقتصادی-اجتماعی ارائه الگوی تلفیقی تدوین استراتژی بر مبنای تحلیل SWOT و رویکرد مبتنی … |
2-3-6 نظریه اقتضایی.. 13
2-3-7 رویکرد تدوین استراتژی مبتنی بر ذینفعان. 14
2-3-8 تجزیه و تحلیل SWOT.. 15
2-3-9 رویکرد مبتنی بر منابع. 19
2-4 مزیتهای رقابتی.. 27
2-4-1 مزیت رقابتی پایدار. 29
2-4-2 چارچوب VRIO… 32
2-4-3 تعیین وضعیت رقابتی منابع توسط چارچوب VRIO… 34
2-5 جمعبندی.. 36
فصل سوم: معرفی مدل پیشنهادی تدوین استراتژی
3-1 مقدمه 37
3-2 سابقه پژوهش…. 37
3-3 شرح مدل پیشنهادی تدوین استراتژی.. 42
3-3-1 تعیین مأموریت و چشمانداز سازمان. 42
3-3-2 تعیین عوامل چهارگانه. 42
3-3-3 غربالسازی عاملها 44
3-3-4 حیطهبندی منابع سازمان. 44
3-3-5 تعیین منابع در هر حیطه. 44
3-3-6 اجرای چارچوب VRIO… 45
3-3-7 تعیین ارتباطات بین عوامل و منابع در هر حیطه. 45
3-3-8 تعیین اهداف کلان. 47
3-3-9 تعیین گزینههای استراتژی در هر حیطه. 47
3-3-10 اولویتبندی گزینهها و انتخاب استراتژیهای اصلی.. 49
3-3-11 هدفگذاری وضعیت رقابتی منابع. 49
فصل چهارم: پیادهسازی مدل پیشنهادی در شرکت بینالمللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون
4-1 مقدمه 51
4-2 معرفی شرکت بینالمللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون.. 52
4-2-1 تاریخچه شركت… 52
4-2-2 زمینه های فعالیت شركت… 53
4-2-3 اهداف كیفی شركت… 55
4-2-4 سهامداران، توزیع پرسنل و چارت سازمانی شركت… 56
4-3 نتایج پیادهسازی مدل پیشنهادی.. 58
4-3-1 تعیین مأموریت و چشمانداز. 58
4-3-2 تعیین عوامل داخلی و خارجی.. 60
4-3-3 غربال کردن عوامل چهارگانه. 63
4-3-4 حیطهبندی منابع سازمان. 77
4-3-5 شناسایی منابع. 78
4-3-6 اجرای چارچوب VRIO… 79
4-3-7 تعیین ارتباطات بین منابع و عوامل چهارگانه. 80
4-3-8 تعیین اهداف کلان. 82
4-3-9 تعیین گزینههای استراتژی.. 82
4-3-10 اولویتبندی گزینهها و انتخاب استراتژیهای اصلی.. 92
4-3-11 هدفگذاری وضعیت رقابتی منابع. 109
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه 111
5-2 تحلیل و ارزیابی مدل پیشنهادی.. 111
5-2-1 معیار ثبات و سازگاری.. 113
|
5-2-2 معیار هماهنگی.. 114
5-2-3 معیار امكانپذیر بودن. 114
5-2-4 معیار منابع و مزیت رقابتی.. 115
5-2-5 معیار فرآیند تدوین و بروز رسانی.. 115
5-2-6 وزن دهی به معیارها 116
5-2-7 پیادهسازی SAW…. 117
5-3 نتیجهگیری.. 119
5-4 نوآوریهای تحقیق.. 121
5-5 محدودیتهای تحقیق.. 122
5-6 پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 122
پیوست: پرسشنامههای تحلیل عوامل داخلی و خارجی.. 123
پ-1- پرسشنامه تحلیل عوامل داخلی.. 123
پ-2- پرسشنامه تحلیل عوامل خارجی.. 126
مراجع 128
فهرست جداول
عنوانصفحه
جدول 2-1 : تقسیمبندی منابع از دیدگاه والنتین.. 24
جدول 3-1 : مثالی فرضی از تعیین ارتباط بین منابع و عوامل در حیطه اول………………………………………………………………… 46
جدول 3-2 : مثالی فرضی از تعیین گزینههای استراتژی در حیطه1…………………………………………………………………………. 48
جدول 4-1 : اجزاء اصلی بیانیه مأموریت……………………………………………………………………………………………………………. 58
جدول 4-2 : لیست نقاط قوت…………………………………………………………………………………………………………………………. 60
جدول4-3 : لیست نقاط ضعف…………………………………………………………………………………………………………………………. 61
جدول4-4 : لیست فرصتها……………………………………………………………………………………………………………………………. 62
جدول4-5 : لیست تهدیدها……………………………………………………………………………………………………………………………… 62
جدول4-6 : توزیع پرسشنامههای برگشت داده شده به تفکیک سمت افراد……………………………………………………………… 64
جدول 4-7 : نتایج آماری بررسی نقاط قوت………………………………………………………………………………………………………. 65
جدول 4-8 : نتایج آماری بررسی نقاط ضعف ……………………………………………………………………………………………………. 67
جدول 4-9 : نتایج آماری بررسی فرصتها…………………………………………………………………………………………………………. 69
جدول 4-10 : نتایج آماری بررسی تهدیدها………………………………………………………………………………………………………… 70
جدول 4-11: طبقهبندی نقاط قوت بر اساس آزمونهای آماری……………………………………………………………………………… 72
جدول 4-12: طبقهبندی نقاط ضعف بر اساس آزمونهای آماری……………………………………………………………………………. 73
جدول 4-13: طبقهبندی فرصتها بر اساس آزمونهای آماری………………………………………………………………………………. 74
جدول 4-14: طبقهبندی تهدیدها بر اساس آزمونهای آماری………………………………………………………………………………… 75
جدول 4-15: فهرست عوامل كلیدی…………………………………………………………………………………………………………………. 76
جدول 4-16: منابع شناسایی شده در سازمان……………………………………………………………………………………………………….. 78
جدول 4-17 : نتایج اجرای چارچوب VRIO……………………………………………………………………………………………………. 79
جدول 4-18: ارتباطات بین عوامل چهارگانه و منابع…………………………………………………………………………………………….. 80
جدول 4-19: اهداف کلان……………………………………………………………………………………………………………………………… 82
جدول 4-20: تعیین گزینههای استراتژی در حیطهی “مالی”…………………………………………………………………………………… 83
جدول 4-21: تعیین گزینههای استراتژی در حیطهی “تجاری”………………………………………………………………………………. 84
جدول 4-22: تعیین گزینههای استراتژی در حیطهی “شهرت و اعتبار”…………………………………………………………………….. 86
جدول 4-23: تعیین گزینههای استراتژی در حیطهی “سازمانی”……………………………………………………………………………… 87
جدول 4-24: تعیین گزینههای استراتژی در حیطهی “انسانی”………………………………………………………………………………… 88
جدول 4-25: تعیین گزینههای استراتژی در حیطهی “دانش و تکنولوژی”………………………………………………………………… 89
جدول 4-26: تعیین اوزان معیارها……………………………………………………………………………………………………………………… 97
جدول 4-27: اولویتبندی گزینههای استراتژی بر اساس معیار “تأثیر در وضعیت رقابتی منابع”……………………………………. 98
|
جدول 4-28: اولویتبندی گزینههای استراتژی بر اساس معیار “بهرهگیری از سایر منابع سازمان”………………………………… 99
جدول 4-29: اولویتبندی گزینههای استراتژی بر اساس معیار “همسویی با عوامل چهارگانه”………………………………….. 100
جدول 4-30: اولویتبندی گزینههای استراتژی بر اساس معیار “قابلیت اجرا”………………………………………………………… 101
جدول 4-31: اولویتبندی گزینههای استراتژی بر اساس معیار “هزینههای لازم برای اجرا”………………………………………. 102
جدول 4-32: اولویتبندی گزینههای استراتژی بر اساس معیار “زمان لازم برای اجرا”…………………………………………….. 103
جدول 4-33: اولویتبندی گزینههای استراتژی بر اساس معیار “همسویی با سیاستهای کلی سازمان”………………………. 104
جدول 4-34: تعیین نمره کل گزینههای استراتژی……………………………………………………………………………………………….. 105
جدول 4-35: اولویتبندی نهایی گزینههای استراتژی…………………………………………………………………………………………. 107
جدول 4-36: تعیین استراتژیهای اصلی از بین گزینههای استراتژی……………………………………………………………………….. 108
جدول 4-37: هدفگذاری وضعیت رقابتی منابع……………………………………………………………………………………………….. 109
جدول 5-1: معیارها و زیرمعیارهای استفاده شده………………………………………………………………………………………………… 112
جدول 5-2 : وزندهی معیارها و زیرمعیارها……………………………………………………………………………………………………… 117
فهرست اشکال
عنوانصفحه
شكل 2-1 :ماتریس SWOT…………………………………………………………………………………………………………………………. 17
شكل2-2 : زنجیره ارزش پورتر ……………………………………………………………………………………………………………………… 25
شكل 2-3 : چارچوب 7S …………………………………………………………………………………………………………………………….. 25
شكل 2-4 : مدل گرانت به صورت خلاصه شده …………………………………………………………………………………………………. 26
شكل 2-5 : مدل هانت و مورگان……………………………………………………………………………………………………………………… 27
شکل 2-6: چگونگی تعیین وضعیت رقابتی منابع توسط چارچوب VRIO…………………………………………………………….. 35
شکل 3-1: چارچوب کلی مدل پیشنهادی تدوین استراتژی …………………………………………………………………………………… 43
شكل 4-1 : تقسیمبندی بخشهای شركت ………………………………………………………………………………………………………….. 53
شكل4-2 : چارت سازمانی شركت……………………………………………………………………………………………………………………. 56
شكل4-3: سهامداران شركت…………………………………………………………………………………………………………………………… 57
شكل4-4 : توزیع پرسنل برحسب واحد سازمانی ………………………………………………………………………………………………… 57
شكل4-5: توزیع پرسنل برحسب تحصیلات ……………………………………………………………………………………………………….. 57
شکل 4-6 : بیانیه مأموریت سازمان …………………………………………………………………………………………………………………… 59
شکل4-7: حالت کلی یک ماتریس تصمیم………………………………………………………………………………………………………… 94
شکل 5-1: مقایسه مدل تلفیقی و تحلیل SWOT توسط روش SAW……………………………………………………………….. 118
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 03:40:00 ب.ظ ]
|