…………………………..

2

1-3- ساختار و ترتیب محتوا …………………………………………………………………………………………………………………..

6

1-4- تعامل آموزشی ……………………………………………………………………………………………………………………………….

8

1-5- پورتال یادگیری الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………………

8

1-6- تحقیق انجام شده در این پایان نامه…………………………………………………………………………..

9

1-7- ساختار پایان نامه…………………………………………………………………………………………………..

11

فصل دوم:« پیش زمینه و بررسی کارهای مشابه»………………………………………………………………………….

13

2- 1- وب معنایی …………………………………………………………………………………………………………………………………..

14

2-2- RDF …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

16

2-3- هستی شناسی…………………………………………………………………………………………………………….

19

2- 4- استفاده از تکنولوژی معنایی برای استخراج و یکپارچه سازی محتوا ………………………………………

20

2- 5- متدولوژی های متداول ساخت هستی شناسی ……………………………………………………………………………

23

2-5-1- متدولوژی SENSUS-Based …………………………………………………………………………….

23

2-5-2- متدولوژی METHODOLOGY………………………………………………………………………

23

2-5-3- متدولوژی Uschold and King …………………………………………………………………………

24

2-5-4- متدولوژی Gruninger and Fox ……………………………………………………………………….

24

2-5-5- متدولوژی Amaya Berneras …………………………………………………………………………..

25

2-6- معرفی نرم افزار PROTÉGÉ در ساخت هستی شناسی ………………………………………………………….

26

2-6-1- مراحل ساخت هستی شناسی …………………………………………………………………………………..

26

2-6-2- برای ساخت هستی شناسی مراحل زیر را دنبال می کنیم ……………………………………..

26

2-6-2-1- مشخص کردن دامنه و محدوده هستی شناسی ………………………………….

26

2-6-2-2- بررسی استفاده از هستی شناسی های موجود ……………………………………

27

2-6-2-3- مشخص کردن واژه های مورد استفاده در دامنه …………………………………

27

2-6-2-4- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها ………………………………………………………..

27

2-6-2-5- تعریف مشخصه کلاس …………………………………………………………………………

28

2-6-2-6- تعریف محدودیت ها …………………………………………………………………………….

28

2-7- داده های پیوندی …………………………………………………………………………………………………………………………..

29

2-7-1- تعریف داده های پیوندی …………………………………………………………………………………………

29

2-7-2- تکنولوژی در داده های پیوندی ………………………………………………………………………………..

29

2-7-3- :LOD پروژه داده های باز و پیوندی ………………………………………………………………………..

31

2-7-4- انتخاب واژگان URIS و RDF ………………………………………………………………………………….

32

2-7-5- ایجاد لینک ……………………………………………………………………………………………………………….

32

2-7-6- ابزار انتشار …………………………………………………………………………………………………………………

33

2-7-7- Revyu ………………………………………………………………………………………………………………….

33

2-7-8- APIS شبکه ………………………………………………………………………………………………………………

33

2-7-9- بکارگیری تکنیک در داده های پیوندی ……………………………………………………………………

33

2-8- پایگاه دانش DBpedia و کاربرد آن در دسترسی به محتوای موجود ………………………………………..

34

2-8-1- شبکه ترکیب و ادغام داده ………………………………………………………………………………………..

35

2-8-2- شبکه تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………

35

2-8-3- استفهام و بررسی و جستجو ……………………………………………………………………………………..

35

2-8-4- تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………………..

36

2-9- مرور تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی……………………………..

36

2-9-1- پروژه GRAPPLE …………………………………………………………………………………………………………..

36

2-9-2- توسعه نرم برای ​​یادگیری تطبیقی با همکاری مشارکتی ……………………………………………….

38

2-9-3- استخراج رفتار یادگیری دانشجو و خود ارزیابی برای تطبیق سیستم مدیریت آموزشی

39

2-9-4- مدل یادگیرنده مبتنی بر هستی شناسی برای پشتیبانی از شخصی سازی آموزش الکترونیکی

40

2-9-5- آنتولوژی مدلسازی یادگیرنده …………………………………………………………………………………………

41

2-9-6- جنبه های معنایی در یادگیری الکترونیکی: با استفاده از چرخه حیات دانش برای مدیریت معناشناسی جهت شبکه و سیستم های سرویس گرا

43

2-9-7- شخصی و غنی سازی منابع یادگیری با استفاده از فن آوری های وب معنایی …………….

44

2-9-8- پایان نامه های مرتبط که در ایران انجام و یا در حال انجام می باشد …………………………..

44

2-10- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………..

44

فصل سوم :«روش پیشنهادی»………………………………………………………………………………………………………..

46

3- 1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

47

3-2- مسئله غنی سازی محتوا ……………………………………………………………………………………………………………….

48

3-3- مسئله غنی سازی محتوای پیکره باز در زمینه آموزش الکترونیکی …………………………………………….

50

3-4- رویکردهای موجود در مسئله غنی سازی آموزش الکترونیکی ……………………………………………………..

51

3-4-1- محتوای انطباقی قابل توسعه …………………………………………………………………………………….

51

3-4-2- روش های مشارکتی و اجتماعی ………………………………………………………………………………

52

3-4-3- تفسیر متن براساس هستی شناسی ………………………………………………………………………….

53

3-5- رویکردهای پیشنهادی …………………………………………………………………………………………………………………..

54

3-5-1- غنی سازی محتوا بر اساس موضوع ………………………………………………………………………….

54

3-5-2- غنی سازی محتوا بر اساس هستی شناسی ………………………………………………………………

56

3-6- پتانسیل های سیستم پیشنهادی: پشتیبانی از هدایت انطباقی یادگیرنده مبتنی بر موضوع برای آموزش الکترونیکی

57

3-7- جمع­آوری داده­های یک منبع داده از وب …………………………………………………………………………………….

58

3-7-1- تبدیل محتوای موجود گردآوری شده در پایگاه داده بصورت داده­های پیوندی ……..

58

3-8- محتوای ورودی سیستم …………………………………………………………………………………………………………………

59

3-9- معماری پیشنهادی ………………………………………………………………………………………………………………………..

59

3-10- الگوریتم غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………………………………………….

61

3-10-1- مرحله اول ……………………………………………………………………………………………………………….

62

3-10-2- مرحله دوم برای غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………..

63

3-11- جهت دهی مبتنی بر مفهوم ………………………………………………………………………………………………………..

64

3- 12- غنی سازی محتوای آموزشی به روش( تقریباً) خودکار …………………………………………………………….

64

3-13- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………..

65

فصل چهارم:« پیاده سازی و ارزیابی ».………………………………………………………………………………………….

66

4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

67

4-2- پیاده سازی سیستم پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………………..

67

4-2-1- بررسی چالشهای موجود در ایجاد ارتباط بین منابع داده و راه حل های ممكن………

67

4-3- ساخت آنتولوژی های مورد نیاز در سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده پیشنهادی

69

4-3-1- ساخت آنتولوژی در دامنه یادگیری الکترونیکی و سرفصل موضوعی محتوای مورد نظر

69

4-3-1-1- مرحله اول : شناسایی دامنه آنتولوژی مدلسازی در یادگیری …………………………….

69

4-3-1-2- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها …………………………………………………………………………

70

4-3-3-3- تعریف slotها ………………………………………………………………………………………………………

70

4-3-3-4- امتحان آنتولوژی …………………………………………………………………………………………………..

71

4-4- روش ارزیابی در این تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..

72

4-4-1- محاسبه بازده دانش ……………………………………………………………………………………………………….

72

4-4-2- ارزیابی میزان فعالیت خود جوش یادگیرنده …………………………………………………………………..

73

4-4-3- مرحله نهایی ارزیابی ………………………………………………………………………………………………………..

73

4-5- ارزیابی مبتنی بر موضوع و مدل سازی کاربری …………………………………………………………………………….

73

4-6- تأثیر سازگاری مبتنی بر موضوع بر یادگیری یا آموزش ……………………………………………………………….

75

4-7- ارزیابی کمی و کیفی سیستم از دید یادگیرندگان ………………………………………………………………………..

75

4-8- خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………………..

79

فصل پنجم:« نتیجه گیری و کارهای آتی»………………………………………………………………………

80

5- نتیجه گیری و کارهای آتی ………………………………………………………………………………………………………………..

81

5-1- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………….

81

5-2- کارهای آتی …………………………………………………………………………………………………………………………………..

82

منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

83

ضمائم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

87

فهرست جداول

مقالات و پایان نامه ارشد

جدول 4-1 جدول ارزیابی سیستم قدیم …………………………………………………………………………………………………………….. 78
جدول 4-2 جدول ارزیابی سیستم جدید ……………………………………………………………………………………………………………. 79
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

فهرست شکلها

شکل2-1- بیان مفاهیم در قالب عبارات سه قسمتی RDF ……………………………………………………… 17
شکل2-2- یک شبکه مفهومی …………………………………………………………………………………………………….. 18
شکل2-3- رویکردهای مختلف برای استفاده آنتولوژی در تشریح مفاهیم ………………………………. 22
شکل2-4- ابر LOD …………………………………………………………………………………………………………………… 32
شکل2-5- زیر ساختهای کلی در پروژه grapple …………………………………………………………………… 37
شکل2-6- معماری ALE گروه Grapple …………………………………………………………………………… 37
شکل2-7- پیشنهاد چرخه حیات تالیف مشارکتی ………………………………………………………………………. 38
شکل2-8- بخش نمونه ای از ارائه دانش ……………………………………………………………………………………… 39
شکل2-9- معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………… 39
شکل2-10- نمایش گرافیکی از مدل کاربر ………………………………………………………………………………….. 40
شکل2-11- دو نمونه از کلاس توانایی مدل کاربر در OWL/XML syntax ………………………. 41
شکل2- 12- ویژگی های فردی یادگیرنده ارائه شده ………………………………………………………………. 42
شکل2- 13- کارشناسان تعیین تگ روی محتویات …………………………………………………………………… 42
شکل2-14- استفاده از هستی شناسی استاندارد و کشف محتوای، محتویات هدف یادگیرنده 42
شکل2- 15 معماری پیشنهاد شده ……………………………………………………………………………………………. 43
شکل3-1- اقلام محتوایی در یک سیستم سنتی با متن بسته …………………………………………………… 49
شکل3-2- مسئله غنی سازی محتوا با متن باز ………………………………………………………………………….. 49
شکل3-3- غنی سازی محتوا همراه با شخصی سازی محتوای آموزشی در آموزش الکترونیکی … 51
شکل 3-4 -معماری سیستم پیشنهادی ………………………………………………………………………………………. 57
شکل3-5- معماری پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………………. 60
شکل3-6- برچسب زدن محتوا کشف شده توسط یادگیرنده از فضای وب ………………………………… 62
شکل 3-7- شمای تبدیل محتوای کشف شده توسط یادگیرندگان منتخب ……………………………….. 63
شکل 3-10- گراف عملکرد معماری غنی سازی در سیستم خودکار ………………………………………….. ضمیمه

ضمائم

ی نوشته‌ها


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...