پایان نامه ارشد مدیریت مالی: بررسی رابطه بین شایستگی های رهبری روسای شعب و عملکرد تجهیز منابع / وصول مطالبات … |
2-2-2-1-1- نفوذ و قدرت……………………………… 19
2-2-2-1-2- تاکتیک های نفوذ……………………………. 20
2-2-2-2- تغییر و تحول پذیری…………………………….. 21
2-2-2-3- به کارگیری ارزشهای اخلاقی…………………………….. 22
2-2-2-3-1- عناصر ارزش اخلاقی…………………………….. 23
2-2-2-3-2- معیار ارزش اخلاقی…………………………….. 24
2-2-2-4- اهمیت دادن به منابع انسانی…………………………….. 24
2-2-2-5- چشم اندازسازی توسط مدیران…………………………….. 25
2-2-2-5-1- فرایند ایجاد چشم انداز…………………………… 27
2-3- بخش دوم: تجهیز منابع و وصول مطالبات………………… 27
2-3-1 – تجهیز منابع…………………………….. 27
2-3-2- عوامل برون سازمانی…………………………….. 29
2-3-3- عوامل مؤثر درون سازمانی…………………………….. 30
2-3-4- عوامل خدماتی…………………………….. 31
2-3-4- 1- تنوع خدمات بانکی…………………………….. 31
2-3-4-2- کیفیت خدمات بانکی…………………………….. 33
2-3-4-2-1- ویژگی های خاص خدمات بانکی…………………………….. 34
2-3-4-3- خدمات بانکداری الکترونیک………………………………. 34
2-3-4-4- مهارتهای تخصصی کارکنان…………………………….. 36
2-3-5- توانایی های فنی مورد نیاز در مشاغل بانکی…………………………….. 37
2-3-5-1- توانایی های ارتباطی…………………………….. 37
2-3-6- عوامل مالی…………………………….. 38
2-3-6-1- تسهیلات پرداختی…………………………….. 38
2-3-6-2- نرخ سود پرداختی به سپرده ها…………………………… 39
2-3-6-3- جوائز پرداختی به سپرده گذاران قرض الحسنه……………………………. 40
2-3-7- عوامل ارتباطی و انسانی…………………………….. 41
2-3-7-1- تبلیغات و بازاریابی…………………………….. 41
2-3-7-1-1- بازاریابی در نظام بانکی…………………………….. 42
2-3-7-1-2- آمیزه بازاریابی بانکی…………………………….. 43
2-3-7-2- رفتار و نحوه ی برخورد کارکنان بانک با مشتریان…………………………….. 46
2-3-7-3- رعایت عدالت و عدم تبعیض در ارائه ی خدمات……………………………… 46
2-3-7-4- اطلاع رسانی مناسب و ارائه ی آموزش به مشتریان…………………………….. 47
2-3-7-5- ویژگیهای فردی مناسب کارکنان…………………………….. 47
2-3-7-6- رضایت مشتریان…………………………….. 48
2-3-7-6-1- رضایت مشتریان در بانک ها…………………………… 48
2-3-7-6-2- وفاداری مشتریان در بانک ها…………………………… 49
2-3-8- عوامل و شرایط فیزیکی…………………………….. 49
2-3-8-1- محل استقرار شعب بانک………………………………. 49
2-3-8-2- تعداد شعب بانک………………………………. 50
2-3-8-3- طراحی و زیبایی فضای داخلی و خارجی شعب……………….. 51
2-3-8-4- امکانات فیزیکی شعب بانک………………………………. 52
2-3-9- سپرده گذاری…………………………….. 53
2-3-9-1- انـواع سپـرده گذاری…………………………….. 53
2-3-9-2- سپرده قرض الحسنه جاری…………………………….. 54
2-3-9-3- سپرده قرض الحسنه پس انداز…………………………… 54
2-3-9-4- سپرده سرمایه گذاری كوتاه مدت……………………………… 55
2-3-9-5- سپرده ی سرمایه گذاری بلندمدت……………………………… 55
2-4- وصول مطالبات……………………………… 56
2-4-1- انواع مطالبات……………………………… 56
2-4-2- مطالبات معوق و چرایی ایجاد آنها ……………………………57
2-5- بخش سوم: شیوه های تجهیز منابع و تنوع خدمات دربانک کشاورزی……… 61
2-5-1- خدمات بانکداری الکترونیک ( مهرگستر) ……………………………61
2-5-2- حساب های بانکی در سیستم مهر گستر……………………………. 62
2-5-3- خدمات کارت مهرگستر بانک کشاورزی…………………………….. 64
2-5-4-تسهیلات بانککشاورزی…………………………….. 64
2-5-5- صدور ضمانت نامه ی بانکی…………………………….. 65
2-6- بخش چهارم: پیشینه پژوهش………………………………. 66
فصل سوم: روش تحقیق……………………………… 70
3-1- مقدمه. 71
3-2- روش تحقیق.. 71
3-3- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه……………………………. 71
3-4- روش و ابزارگردآوری اطلاعات ( میدانی،کتابخانه ای وغیره )………… 71
3-5- تشریح پرسشنامه شایستگی های رهبری…………………………….. 72
3-6- آزمون روایی و پایایی ابزار اندازه گیری…………………………….. 73
3-7- روایی یا اعتبار…………………………… 73
3-8- پایایی یاقابلیت اعتماد……………………………. 74
3-9- شیوه نمره گذاری…………………………….. 74
3-10- روش اجرای پژوهش………………………………. 75
3-11- روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها…………………………… 75
3-12- ملاحظات اخلاقی…………………………….. 75
فصل چهارم: یافته های پژوهشی…………………………….. 76
4-1- مقدمه……………………………. 77
4-2- یافته های توصیفی…………………………….. 77
4-2-1- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری…………………………….. 77
4-2-2- توزیع فراوانی نمونه برحسب جنسیت……………………………… 78
4-2-4- توزیع فراوانی نمونه برحسب سطح تحصیلات……………………. 79
4-2-5- توزیع فراوانی نمونه برحسب سابقه در شغل…………………………….. 79
4-2-6- شاخص های توصیفی متغیرهای تحقیق…………………………….. 80
4-2-7- داده های مربوط به عملکرد تجهیز منابع و عملکرد وصول مطالبات به تفکیک شعب……80
4-2-7-1- عملکرد تجهیز منابع…………………………….. 80
4-2-7-2- عملکرد وصول مطالبات……………………………… 81
4-3- یافته های استنباطی…………………………….. 82
4-3-1- آزمون فرضیه اول…………………………….. 83
4-3-2- آزمون فرضیه دوم……………………………. 84
4-3-3-آزمون فرضیه سوم……………………………. 86
4-3-4- آزمون فرضیه چهارم……………………………. 88
4-3-5- آزمون فرضیه پنجم…………………………….. 90
4-4- سوالات تحقیق…………………………….. 92
4-4-1- سؤال اول: ابعاد شایستگی رهبری، تا چه میزان پیش بین تجهیز منابع می باشند؟……….92
4-4-2- سوال دوم……………………………. 93
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهـادها…………………………… 95
5-1- خلاصه پژوهش………………………………. 96
5-2- بحث و نتیجه گیری…………………………….. 96
5-3- پیشنهادهای پژوهش………………………………. 103
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی…………………………….. 103
5-3-2-پیشنهاد برای تحقیقات آتی…………………………….. 103
فهرست منابع…………………………….. 104
پیوست ها…………………………… 113
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین شایستگیهای رهبری با عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات در شعب بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان بود. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه کلیه شعب بانک کشاورزی در استان در سال 1391 به تعداد 52 شعبه است، به دلیل گستردگی وسعت جامعه آماری، در این تحقیق شعب بانک کشاورزی در شهر زاهدان به تعداد 11 شعبه به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته شامل 29 گویه، بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین هر پنج بعد شایستگی رهبری شامل: قدرت نفوذ رهبری، تغییر و تحولپذیری مدیران، بکارگیری ارزشهای اخلاقی، اهمیت دادن به منابع انسانی و چشماندازسازی مدیران، با عملکرد تجهیز منابع و وصول مطالبات همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین ابعاد شایستگی رهبری، قدرت نفوذ و اهمیت دادن به منابع انسانی به طور معنی دار قادر به پیش بینی تجهیز منابع می باشد و همچنین از بین ابعاد شایستگی رهبری، تغییر و تحول پذیری، ارزشهای اخلاقی و اهمیت دادن به منابع انسانی به طور معنی دار قادر به پیش بینی وصول مطالبات می باشند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
جوامع در طول زمان تغییر میكنند و جایگاه آنها را از یكدیگر متمایز میسازد. این فرایند مستمر تاریخ ساز، نشانههای بارزی از شایستگیهای رهبری را به همراه دارد! این شایستگیها كدامند؟ چگونه به دست میآیند؟ نشانههای آن چیست ؟ امروزه دستیابی به مدیران تحول آفرین، دغدغه بزرگ سازمانها به شمار میرود. مساله آنگاه پیچیدهتر میشود كه دریابیم دانشگاهها با برنامههای معمول خود، توفیق چندانی در پرورش و عرضه این مدیران برجسته نداشتهاند. پیتر دراكر – كه پدر مدیریت نوین نامیده میشود – طی مصاحبهای با نشریه “هاروارد بیزنس ریویو” در مورد ویژگیهای مدیریتی عصر حاضر میگوید:”دیگر داشتن تحصیلات به خودی خود مفهومی ندارد، حتی داشتن تحصیلات عالیه در رشته مدیریت ، من فكر میكنم بایستی جستجو برای یك معیار مشخص عینی را كنار گذاشت و به چیزی كه من آن را شایستگی فردی می نامم پرداخت”.
همان گونه که مطالعات متعدد در عرصههای مختلف سازمان و مدیریت نشان میدهد، پس از طراحی و معماری راهبردی منابع انسانی در سازمانها، تحصیل اطمینان از وجود مهارتهای لازم برای اجرای دقیق این چشم انداز راهبردی از اهم امور است و این امر، مستلزم احصای شایستگیهای مورد نیاز سازمان، کارکنان و مدیران است. اهمیت این موضوع، زمانی مضاعف خواهد بود که به دنبال شناسایی شایستگیهای متولیان منابع انسانی سازمانی و به ویژه مدیران باشیم؛ چرا که کسانی که میباید متولی استقرار نظام مدیریت مبتنی بر شایستگی باشند اولاً خود باید دارای شایستگیهای لازم باشند و ثانیاً وجود شایستگیها در دیگر حوز هها ، کارکنان و مدیران را رصد کنند.(حاجی کریمی،1390)
اقدام بانکها در جمع آوری سپرده ها و به جریان انداختن آن در فعالیتهای اقتصادی سبب انتقال سرمایه از یک گروه غیر فعال (سپرده گذاران) به گروه دیگر که در امر اشتغال فعالیت دارند، می شود و بانکها واسطه و عامل بین این دو گروه هستند. جذب چنین سپرده هایی، نیازمند اتخاذ شیوه و روشهای خاص خود هستند. به تعبیر دیگر عواملی درجذب سپردهها موثرند که تا حد امکان باید از آنها بهره گرفت.
هر اقتصاد پولی دارای یک سیستم مالی می باشد که بانکها رکن اساسی این سیستم مالی هستند. امروزه از بانکها به واسطه ارایه خدمات مالی اعتباری متنوع و عدیده با عنوان سوپر مارکت خدمات مالی یاد میشود. تداوم حیات بانک موکول و منوط به جذب سپرده ها است. در واقع جذب سپرده محور و ستون عملیات بانکداری را تشکیل میدهد. انجام سایر وظایف و عملیات بانکی منوط به جذب سپرده میگردد، به عبارتی این وظیفه اساسی مقدم بر سایر وظایف بانکی میباشد.(زمانی فراهانی،1383)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 03:25:00 ب.ظ ]
|