پایان نامه ارشد فناوری اطلاعات: ارائه یک چارچوب استراتژیک برای نظام مبادلات پیمانکاری فرعیspx در سازمان های بزرگ مقیاس سرویس … |
2-6-4 چگونه سرویسها طراحی می شوند……………..19
2-6-5 توصیفات سرویسها…………….. 20
2-7 ویژگی های معماری سرویس گرا ……………..20
2-8 تعریف گذرگاه سرویس…………….. 22
2-8-1 مسیریابی و مقیاس پذیری……………..23
2-8-2 تبدیل پروتکل انتقال……………..24
2-8-3 تبدیل پیام……………..25
2-8-4 ویژگی ها و مزایای گذرگاه سرویس……………..26
2-8-5 اجزای گذرگاه سرویس……………..27
2-9 انگیزه ی حرکت سیستم های تولیدی به سمت معماری سرویس گرا……..29
2 -10 تعریف برون سپاری…………….. 31
2-10-1 عوامل تاثیر گذار بر برون سپاری…………….. 32
2-10-2 دلایل عمده برون سپاری……………..34
2-10-3 معایب برون سپاری……………..35
2-10-4 تعریف برون سپاری استراتژیك…………….. 36
2-10- 5 کارهای انجام شده در ارتباط با برون سپاری…………….. 36
2-11 سیستم اطلاعاتی……………..40
2-12 کارهای انجام شده د ر ارتباط با به کارگیری سیستم اطلاعاتی در یکپارچگی واحد های مختلف تولید…41
2-13 نتیجه گیری……………..45
فصل سوم: روش تحقیق……………..46
3-1 مقدمه……………..47
3-2 نگاه کلی و هدف از ارائه مدل پیشنهادی……………..47
3-3 رویکرد کنترلی برای تعامل سرویس های استخراج شده در سیستم اطلاعاتی پیشنهادی….49
3 -4 متدولوژی SOMA در طراحی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا……………..53
3-4-1 فاز شناسایی سرویس ها در متدولوژی SOMA……………..
3-4-1-1 تکنیک سرویس – هدف…………….. 54
3–4- 1-2 تکنیک تجزیه دامنه……………..55
3–4- 1-3 تجزیه و تحلیل دارایی های موجود…………….. 55
3-5 راهکارپیشنهادی: طراحی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا…..56
3-5-1 شناسایی سرویس های سیستم اطلاعاتی با استفاده ازمتدولوژیSOMA……………..
3-5-2روند جریان اطلاعات در سیستم اطلاعاتی سرویس گرا……………..60
3-6 مدلسازی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا با استفاده از زبان UML……………..
3 -7 الگوی راه حل پیشنهادی متدولوژی SOMAبرای استفاده در سیستم های اطلاعاتی…..81
3-8 برنامه ریزی استراتژیک سیستم اطلاعاتی……………..85
3-9 نتیجه گیری…………….. 88
فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق……………..89
4-1 مقدمه……………..90
4-2 مطالعه موردی –شرکت ایران خودرو……………..90
4-3 طراحی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا برای شرکتایران خودرو……93
4 – 3- 1 مدل فرایند ورود کاربران ایران خودرو به سیستم اطلاعاتی خودرو……94
4 -3- 2مدل فرایند نظارت واحد تدارکات ایران خودرو برموجودی انبار(مواد اولیه)…..96
4 -3- 3 مدل فرایند درخواست قطعه از انبار ایران خودرو……………..97
4 -3- 4 مدل فرایند اجرای محصول درخواستی مشتری ایران خودرو……………..99
4 -3- 5 مدل فرایند پرداخت مشتری…………….. 101
4 -3- 6 مدل فرایند تحویل محصولات به مشتریان ایران خودرو…………….. 102
4 -3-7 مدل فرایند خدمات پس از فروش مشتریان ایران خودرو ……………..102
4 – 4 مشخصه سرویس ها در سیستم اطلاعاتی سرویس گرا…………….. 104
4 – 5 تدوین راهبردها در راستای سیستم اطلاعاتی، با استفاده ازماتریس SWOT……………..
4 – 6 تحلیل استراتژیک سیستم اطلاعاتی سرویس گرا برای شرکت ایران خودرو…………107
4-7 فرآیند تحلیل سلسه مراتبی AHP……………..
4-8 نتیجه گیری……………..116
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات117……………..
5-1 خلاصه تحقیق……………..118
5-2 بررسی مزایای رهیافت پیشنهادی……………..118
5-3 محدودیت ها و زوایای پوشش داده نشده……………..119
5-4 اقدامات آتی……………..120
ضمائم و پیوست ه…………….. 121
ضمیمه 1- کدهایWSDL مربوط به مشخصه سرویس احراز هویت…….. 122
ضمیمه 2- کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس پرداخت آنلاین …….126
ضمیمه 3- کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس صدور فاکتور…..129
ضمیمه 4- کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس رفع مشکل فراموش کردن رمز عبور….. 134
ضمیمه 5- کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس بررسی وضعیت پرداخت صورتحساب….. 138
منابع و مآخذ……………..142
چکیده:
در سازمان بزرگ مقیاس به دلیل گستردگی حیطه مسئله، با واحد ها و ارتباطات زیادی مواجهه هستیم. به کارگیری نظام مبادلات پیمانکاری فرعی(spx) به ارتقای این واحدها کمک میکند و با کاهش هزینه های سرمایه گذاری و جلوگیری از گسترش بی رویه واحدها و بعضاً با تعطیل کردن پاره ای از بخشهای خط تولید و سپردن کار تولید قطعه ها و حتی بخش طراحی و مونتاژ کالا به واحدهای دیگر، حجم تولید را تا چند برابر افزایش میدهند و می توانند بیشترین نوآوری و تنوع را به تولیدات خود بدهند. این سازمان ها امروزه به سمت معماری سرویس گرا روی آورده اند، که رویکردی برای سرعت بخشیدن در انجام فرآیندهای سیستم اطلاعاتی و بهبود یکپارچگی می باشد. در این تحقیق،یک چارچوب استراتژیک برای نظام مبادلات پیمانکاری فرعی درسازمان بزرگ مقیاس سرویس گرا که ارتباط واحدها از طریق سرویس می باشد ارائه شده است تا برنامه ریزی و مدیریت واحدها تسهیل یابد و بدین ترتیب کار سازمان سریع تر و دقیق تر انجام شود.
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
سازمان بزرگ مقیاس از واحدها، محصولات و سرویس های متنوع زیادی تشکیل شده است. این واحدها زیر ساخت مختلف دارند که دارای سرویس های مختلفی هستند. به منظور ارتقای کیفیت کالاها و افزایش میزان تنوع کالا و نو آوری سازمان های بزرگ مقیاس می توانند از پیمانکاری فرعی صنعتی، به عنوان یکی از روشهای تامین سفارشهای تولیدی از بیرون، استفاده کنند. هدایت و کنترل سازمان بزرگ مقیاس و پیچیده نیاز به پیروی از یک چارچوب و برنامه منسجم دارد. امروزه سیستم های سرویس گرا با توجه به امکان استفاده در محیط های مختلف و عدم وابستگی به فناوری خاص، وجود سیستم های بزرگ مقیاس پویا با نیازهای متغیر، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. معماری سرویس گرا به دلیل سرعت در پیاده سازی برنامه کاربردی سازمان را به سمت توزیع شدگی و مدیریت صحیح منابع پیش می برد. معماری سرویس گرا امکان ایجاد یکپارچگی بین برنامه واحدها بدون وابستگی به سکو و فناوری پیاده سازی را فراهم می کند. ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای این رویکرد به دلیل نیاز به زمان و هزینه زیاد، برای سازمان هایی مناسب است که ناهمگن بوده و دارای توزیع شدگی زیاد هستند.معماری سازمانیمجموعه ای ازفراورده ها است كه عناصر زیرساختی سازمان و روابط این عناصر با هم را معرفی می كند و سازمان را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار میدهد.
2-1- طرح مسئله
سازمان بزرگ مقیاس به دلیل داشتن واحدهای گوناگون، تعداد و تنوع زیاد محصول و سرویس ها و ارتباط پیچیده و محیط پویا و رقابتی نیاز به برنامه ریزی استراتژیک دارد زیرا برنامه ریزی استراتژیک یکی از عوامل اصلی یكپارچگی كسب و كار و فناوری اطلاعات وحصول مزیت رقابتی می باشد تا براساس برنامه تهیه شده بسوی اهداف مورد نظر به پیش رود وهمواره ناظر برحرکت خودباشد تا انحرافات احتمالی راشناسایی وتعدیل کند. مدل عملی برنامه ریزی استراتژیک برای سازمانهایی است که ارتباط واحدها از طریق سرویس گرایی می باشد. سازمانها به منظور حفظ خود در بازارهای رقابتی همواره در حال رشد و تغییر کسب و کار خود هستند. بنابراین بایستی سیستم های اطلاعاتی خود را به گونه ای انتقال و ارتقا دهند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای بازار و تغییرات زیاد فناوری باشند. این مدل دو دیدگاه فنی و استراتژیک را در خود هماهنگ و یکپارچه می سازد. استفاده از چارچوب و معماری سازمانی راهکار مفیدی برای برنامه ریزی، مدیریت و یکپارچگی واحدها می باشد.برنامه ریزی استراتژیک موجب می شود تا کار واحدها و سازمان سریع تر انجام شود و پیش برود. این برنامه باید آینده نگر و محیط گرا باشد بطوری که ضمن شناسایی عوامل وتحولات محیطی، در یک افق زمانی بلند مدت تأثیرآنها بر سازمان ونحوهتعامل سازمانباآنها را مشخص کند. چارچوب استراتژیک موجب تسهیل فرایند برنامه ریزی استراتژیک و شناسایی رقبا، مشتریان، تأمین كنندگان، محصولات و موجب شناسایی سطوح کیفی و رقابتی رقبا و بهبود عملکرد می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 06:56:00 ب.ظ ]
|