پایان نامه ارشد رشته مدیریت گرایش کشاورزی : نیازسنجی آموزشی- ترویجی در بین جوانان روستایی |
2-5 ترویج و مفهوم آن. 27
2-5-1 اهداف ترویج.. 28
2-5-2 هدف ترویج در ایران. 29
2-5-3 اصول ده گانه اجتماعی در ترویج.. 29
2-5-4- فلسفه آموزش های ترویجی.. 32
2-6 رفتار فردی از نگاه علم روان شناسی.. 34
2-6-1 یادگیری.. 35
2-6 جوانان روستایی.. 36
2-7 تعریف كارآفرینی و كارآفرین.. 37
8-2 سیر تطور كارآفرینی در جهان 40
9-2 فرهنگ كار و كارآفرینی 42
10-2 کارآفرینی کشاورزی و نقش دولت در ارتقای آن 43
10-2-1 مفهوم کارآفرینی در بخش کشاورزی 43
10-2-2 نقش دولت در ارتقای کارآفرینی کشاورزی 44
11-2 کارآفرینی روستایی، ضرورت استراتژیک توسعه 45
11-2-1 پیش نیازهای توسعه کارآفرینی در روستاها 46
11-2-2 راهبردهای بلندمدت توسعه کارآفرینی روستایی 46
12-2 ضرورت توسعه كارآفرینی در جوامع روستایی 47
12-2-1 دلایل اهمیت كارآفرینی در توسعه پایدار كشورها 48
12-2-2 اثرات اجتماعی، اقتصادی کارآفرینی درتوسعه کشاورزی48
بخش سوم. 50
2-7 پیش نگاشتهها 50
بخش چهارم. 60
2-8 چهارچوب نظری تحقیق.. 60
سازمان مورد مطالعه. 62
3-1 مقدمه. 62
3-2 منطقه مورد مطالعه. 62
3-3 روش تحقیق.. 64
3-4 جامعه و نمونه آماری.. 64
3-4-1 جامعه آماری.. 64
3-4-2 حجم نمونه. 65
3-4-3 روش نمونهگیری.. 67
3-5 متغیرهای تحقیق.. 67
3-6 روش گردآوری دادهها 68
3-7 ابزار پژوهش… 69
3-8 روائی و پایائی ابزار اندازهگیری.. 70
3-8-2 پایائی ابزار اندازهگیری.. 70
3-9 روش تجزیه و تحلیل دادهها 71
4-1- مقدمه. 73
4-2- آمار توصیفی.. 73
4-2-1- سن.. 74
4-2-2- جنس… 74
4-2-3- وضعیت تاهل.. 75
4-2-4- سطح تحصیلات… 75
4-2-5- مسافت تا شهر. 76
4-2-6- وضعیت شغلی.. 76
4-2-7- مساحت زمینهای زراعی در دسترس… 77
4-2-8- برگزاری دورههای آموزش… 77
4-2-9- انتخاب روشهای برگزاری برای دورههای کارآفرینی و کسب و کار. 78
4-2-10- کسب اطلاعات مورد نیاز شغل.. 78
4-2-11- وجود بازارهای محلی.. 79
4-2-12- وضعیت فعالیت در بخشهای مختلف… 79
4-2-13- وضعیت فعالیت در بخشهای اقتصادی.. 80
4-2-14- وجود صندوقهای اعتبار خرد روستایی.. 80
4-2-15- وضعیت دسترسی به امکانات… 81
4-2-16- میزان پوشش خدمات بیمه ای.. 82
4-2-17- تمایل در فعالیت های تولیدی به صورت گروهی.. 82
4-2-18- اجرای بهتر دوره های آموزشی.. 83
4-2-19- اولویتبندی شاخصهای براساس نیاز آموزشی پاسخگویان. 84
4-3-1- مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان. 86
4-3-2-2- بر اساس (آزمون F) 87
5-1- خلاصه. 89
5-2- یافته های تحقیق.. 90
5-2-1- یافتههای توصیفی.. 90
5-2-2 یافتههای استنباطی.. 93
5-2-2-1 مقایسه نیاز آموزشی و برخی از ویژگیهای فردی پاسخگویان براساس آزمون t: 93
5-2-2-2 بر اساس (آزمون F) 93
5-3- پیشنهادات و راهکارهای بهبود. 94
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 95
منابع و مآخذ. 97
مقدمه
نیازسنجی فرآیندی نظامدار برای تعیین اهداف، شناسایی فاصله بین وضع موجود و هدفها ونهایتا تعیین اولویتها برای عمل میباشد. باید توجه داشت كه فرآیند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است كه منجر به شناسایی نیازهای افراد، گروهها، موسسات و جامعه میشود. بنابراین بهطوركلی میتوان عنوان نمود، نیاز سنجی، فرآیند شناسایی نیازهای مهم و فراهمكردن زمینه جهت رفع آن نیازها میباشد.
نیازسنجی در واقع فرآیند جمعآوری و تحلیل اطلاعات است كه براساس آن نیازهای افراد، گروه ها، سازمان ها و جوامع مورد شناسایی قرار می گیرد. معمولاً هر برنامه آموزشی برای ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود، طراحی و سپس بهاجرا گذاشته می شود. از این رو گام آغازین در یک نیازسنجی، اجرای فرآیند برنامه ریزی، شناسایی هدف ها و نقاط مطلوب است. زیرا هدف ها عموماً ریشه در نیازها دارند. بههمیندلیل برای طراحی و اجرای برنامه های واقع بینانه و اثربخش، ضرورت دارد تا نیازها دقیقاً سنجیده و براساس نیازها، اهداف ویژه هربرنامه تدوین شده و سپس مجموعه اقدامات و وسایلی كه به بهترینوجه نیازها را محقق میسازند، پیشبینی گردند. شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیشنیاز یك سیستم آموزشی موفق است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 09:50:00 ب.ظ ]
|