2-4ی بر تحولات نظام بودجه ریزی و تجربه برخی از کشورها در پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی:……. 40

2-4-1 بودجه وسیله ای برای کنترل :………………………. 41

2-4-2 بودجه وسیله ای برای بهبود مدیریت :………………………. 41

2-4-3 بودجه وسیله ای برای برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت عملکرد :………… 42

2-4-4 مسیر بودجه ریزی عملیاتی نوین :………………………. 43

2-4-5 تجربه برخی از کشورها در اجرای بودجه عملیاتی :………………………. 47

2-5 نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایران:………………………. 49

2-5-1 فلسفه و اهمیت بودجه ریزی عملیاتی در ایران:………………………. 49

2-5-2 سیر تحولات نظام بودجه ریزی در ایران :………………………. 51

2-5-3 نقش قوه مقننه در بودجه ریزی عملیاتی :………………………. 52

2-5-4 الزامات قانونی بودجه ریزی عملیاتی در ایران :………………………. 53

2-4-5 مشکلات عمده بودجه بندی دولتی در ایران : ……………………….58

2-4-6 روند حال و آینده بودجه ریزی عملیاتی در ایران :………………………. 65

2-6 بودجه ریزی عملیاتی در بخش سلامت:………………………. 70

2-6-1 اهمیت فرایند بودجه ریزی عملیاتی در بخش سلامت و بیمارستان ها:………… 70

2-6-2 تجزیه و تحلیل هزینه ها در بخش سلامت:………………………. 71

2-6-3 سیاست های کلان اقتصادی در بخش سلامت:………………………. 84

2-6-4 مراحل تنظیم بودجه عملیاتی در بخش سلامت:………………………. 85

2-7ی بر مطالعات انجام یافته:………………………. 87

2-7-1مطالعات داخلی:………………………. 87

2-7-2 مطالعات خارجی:………………………. 89

پایان نامه و مقاله

فصل سوم. ……………………….91

روش پژوهش…………………………. 91

3-1مقدمه:………………………. 92

3-2 نوع پژوهش:………………………. 92

3-3جامعه پژوهش:………………………. 92

3-4 روش نمونه گیری و حجم نمونه:………………………. 92

3-5 روش گردآوری داده ها:………………………. 92

3-6 ابزار گردآوری داده ها: ……………………….93

3- 7 ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:………………………. 93

3-8 مکان و زمان مطالعه:……………………….93

3-9 محدودیت های پژوهش:………………………. 94

3-10 ملاحظات اخلاقی: ……………………….94

3-11 تعریف واژه ها: ……………………….94

فصل چهارم……………………….. 97

یافته ها ……………………….97

فصل پنجم……………………….. 113

بحث و نتیجه گیری………………………… 113

5-1 بحث: ……………………….118

5-2 نتیجه گیری:………………………. 120

5-3 پیشنهادات کاربردی:………………………. 121

5-4پیشنهادات برای پژوهش های آتی:………………………. 121

منابع:………………………. 122

ضمائم……………………….. 126

فصل اول: مقدمه و بیان مسئله

1-1- مقدمه

نظام بودجه ریزی یکی از خرده نظام های موجود در یک نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و به عنوان یک موجود زنده می باشد که وظیفه انتقال خون حیات بخش درآمدهای دولت به اجزای مختلف جامعه و اقتصاد را بر عهده دارد. به همین دلیل هر گونه اختلال، گرفتگی و بیماری در این شریان، کل پیکره کشور را با بحران مواجه می کند. از آنجاییکه نظام های سنتی بودجه ریزی تنها به دنبال کنترل این است که مبالغ بودجه ای “کجا” و “چگونه” هزینه می شود در پی این نبوده است که این هزینه ها برای “چه اهدافی” انجام می شود.در حالیکه در دنیای امروز بودجه ریزی به صورت ابزار کارآمد جهت مدیریت صحیح دولت و بخش عمومی به شمار می آید آگاهی مدیران و تصیم سازان سطوح خرد و کلان از شیوه های نوین بودجه ریزی علاوه بر استفاده عقلایی از منابع و تخصیص بهینه آن، بستر مناسبی برای رشد و کارایی در دستگاه ها و سازمان های دولتی فراهم می سازد و علاوه بر ارتقاء کارایی، از اسراف و تبذیر اموال عمومی جلوگیری نموده و توزیع عادلانه و مطلوب منابع ملی را به دنبال خواهد داشت. از این رو امروزه تقاضا نسبت به استفاده از ابزارها و رویکردهای نوین مدیریتی از قبیل مدیریت فرآیند ها، مدیریت کیفیت، ارزیابی و مدیریت عملکرد و نظایر آن که غالبا مورد استفاده بخش خصوصی بود در دولت ها قوت و قدرت گرفته است ورویکردهای خروجی محوری، شهروند محوری و بازار گرایی که رویکرد های بخش خصوصی است جایگزین رویکردهای بخش دولتی یعنی فرآیند محوری، بوروکراسی مداری انحصار گردیده و شاکله مدیریت دولتی نوین را به وجود آورده است. لذا از جمله نظام های بودجه ریزی که در اکثر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه با توجه به تحولات محیطی، تغییر رویکردها و الزام تفکر سیستمی در طراحی و اجرای نظام های مدیریتی و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است، نظام بودجه ریزی عملیاتی است(حسن آبادی و نجار 1387).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...