پایان نامه ارشد رشته مدیریت آموزشی : بررسی رابطه بین ادراک مدیران از جو سازمانی با فنون … |
2-1-2- 4 – ابعاد جو سازمانی…………………………………………………………………………………………. 23
عنوان صفحه
2-1-2- 5 – انواع جو سازمانی……………………………………………………………………………………….. 24
2-1-2- 6 – نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………… 26
2-1-3- نفوذ سازمانی……………………………………………………………………………………………………….. 26
2-1-3-1- تعریف نفوذ سازمانی………………………………………………………………………………………. 26
2-1- 3 – 2 – تعریف فنون نفوذ سازمانی………………………………………………………………………. 28
2-1- 3 – 3 – انواع فنون نفوذ سازمانی ………………………………………………………………………… 29
2-1- 3- 4- طبقه بندی فنون نفوذ سازمانی………………………………………………………………… 30
2-1- 3- 5 – رهبری و ارتباط آن با نفوذ سازمانی ………………………………………………….. 31
2-1- 3- 6 – قدرت و ارتباط آن با نفوذ سازمانی………………………………………………………….. 32
2-1- 3- 6- 1- تعریف قدرت…………………………………………………………………………………………. 32
2-1- 3- 6- 2- انواع قدرت……………………………………………………………………………………………. 34
2-1- 3- 6 – 3-رابطه قدرت و نفوذ سازمانی………………………………………………………………… 36
2-1- 3- 6 – 4 – مقایسه قدرت و نفوذ سازمانی…………………………………………………………… 38
2-1-3-6-5- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………….. 38
2-2- پیشینة پژوهشی………………………………………………………………………………………………………. 39
2-2-1- پژوهشهای خارجی……………………………………………………………………………………………… 39
2-2-1- 1- جو سازمانی…………………………………………………………………………………………………… 39
2-2-1-2-فنون نفوذ سازمانی………………………………………………………………………………………….. 40
2-2-1-3- همبستگی جو سازمانی با فنون نفوذ……………………………………………………………. 43
2-2-2- پژوهشهای داخلی……………………………………………………………………………………………….. 44
2-2-2-1- جو سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. 44
2-2-2-2-فنون نفوذ سازمانی………………………………………………………………………………………….. 45
2-2-3- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………… 45
2-2-4- مدل مفهومی پژوهش…………………………………………………………………………………………. 46
2 -2- پیشینه پژوهشی…………………………………………………………………………………………………….. 46
عنوان صفحه
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3 – 1 – روش شناسی پژوهش………………………………………………………………………………………… 48
3 – 2- جامعۀ آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………. 48
3 – 3 – ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 50
3 -3 – 1 – پرسشنامة تعیین جو سازمانی……………………………………………………………………. 50
3- 3 – 2 – پرسشنامة نیمرخ سنجش نفوذ سازمانی……………………………………………………… 50
3-4 – روایی……………………………………………………………………………………………………………………….. 51
3-4-1- روایی پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت (1963)………………………….. 51
3 -4-2- روایی پرسشنامه نیمرخ سنجش نفوذ سازمانی کپنیس و اسمیت (1982 51
3-5- پایائی…………………………………………………………………………………………………………………………. 52
3-5-1پایائی پرسشنامه جو سازمانی……………………………………………………………………………… 53
3-5-2 – پایائی پرسشنامه فنون نفوذ سازمانی……………………………………………………………….. 53
3 – 6- روش گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………….. 54
3 – 7- روشهای آماری………………………………………………………………………………………………………. 54
فصل چهار : یافته های پژوهش
4 – 1 – مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 56
4 – 2 – تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………… 56
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5 – 1 – مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 70
5-2- بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………… 70
5 – 3 – نتیجه گیری کلی……………………………………………………………………………………………….. 88
5- 4 – محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………. 90
5-4 – 1 – محدودیتهای اجرائی……………………………………………………………………………………….. 90
5- 4 – 2 – محدودیتهای پژوهشی…………………………………………………………………………………… 91
5- 5 – پیشنهادات پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 91
5-5- 1- پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………………….. 91
عنوان صفحه
5-5- 2 – پیشنهادات پژوهشی………………………………………………………………………………………… 94
فهرست منابع و ماخذ……………………………………………………………………………. 96
پیوست
مقدمه
جامعة امروز جامعهای سازمانی است که بخش عمدهای از زندگی ما در سازمانها و یا در ارتباط با آنها سپری میشود. سازمانها در معنای وسیع کلمه از شالودههای اصلی اجتماع کنونیاند. چرا که در یکی کار میکنیم و از خدمات و تولیدات سایر سازمانها نیز بهرهمند میشویم. انواع خدمات و تولیدات مورد نیاز جامعه و مردم به وسیله سازمانهای گوناگون فراهم میشوند. هر سازمانی با انجام دادن وظایف چندگانه یا تخصصی، هدفهای عام یا خاصی را برای جامعه و مردم محقق میسازد. این هدفها و وظایف بسیار دشوار و پیچیدهتر از آنند که بوسیله یک فرد یا گروه کوچک تحقق پذیر و انجام یافتنی باشند. از این رو گردش امور زندگی، وابسته به سازمانها و پیشرفت و بقاء جامعه، تابع کار و عملکرد موثر آنهاست.
از طرف دیگر عصر جدید، عصر تحولات سریع و مداوم است. تحولات پربعد و چند لایه که در آن ضرورتاً همة اجزاء و عناصر نظام با هم مرتبطند (ترک زاده، 1388). یکی از بارزترین ویژگیها عصر حاضر، تغییرات شگرف و مداوم در طرز تفکر، ایدئولوژی، ارزشهای اجتماعی، شیوههای ادارة امور و بسیاری از پدیده های دیگر زندگی است. در دنیای کنونی با توجه به سرعت شتابندة تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … ، سازمانهایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتواند مسیر تغییرات و دگرگونیها را نیز در آینده پیش بینی نموده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آیندهای بهتر هدایت کنند. به عبارت دیگر، تنها با بهرهگیری خلاقانه از تغییر، برای هدایت کردن خود تغییرات است که می توانیم از آسیب های شوک آینده در امان بمانیم و به آینده بهتر و انسانی تر دست یابیم (تافلر[1]، 1373، ص 500)
نظام مالیاتی کشور با درک این تغییرات، طی سالیان اخیر کوشیده است خود را با شرایط جدید جهانی همگام و جهت پاسخگویی به آن، تغییرات بنیادی را در خود ایجاد نماید. در راستای این تغییر گریزناپذیر و بنیادی نظام مالیاتی در برنامه سوم توسعه تحولات عمدهای پیدا کرد و طبق بند الف ماده 59 قانون برنامه سوم توسعه به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز تمامی امور مربوط به اخذ مالیات، دولت مکلف شدسازمان امور مالیاتیرا تأسیس کند، سازمان به عنوان موسسه ای دولتی و وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی، در اواخر سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرد و از زمان تشکیل تاکنون، به بررسی و تبادل نظر با اندیشمندان، خبرگان و مسئولان امور اقتصادی و مالیاتی کشور پرداخته و به این نتیجه رسیده است که اساس تحکیم بنیادهای اقتصادی سالم و پویا و ایجاد زیرساختهای اجتماعی پایدار و توسعهیافته در کشور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و تامین هزینههای کشور از درآمد غیرنفتی از جمله درآمدهای مالیاتی است (سازمان امور مالیاتی، 1387). به همین منظور و برای تحصیل درآمدهای مالیاتی عادلانه، به روز و به هنگام؛ باید اهتمام خاصی در زمینه مدیریت، بهسازی و توسعه منابع انسانی داشت زیرا در وهلة اول، سازمانها زائیدة اشخاص هستند و بدون وجود انسان هیچ سازمانی وجود خارجی نخواهد داشت. انسان به عنوان یک منبع، یکی از با ارزشترین سرمایههای یک سازمان هستند. انسانها، سازمانها را به وجود میآورند، مسیر آنها را مشخص و هدایت میکنند و به آنها حیات دوباره میبخشند. به همین دلیل مدیران به طور روز افزونی پی به اهمیت نیروی انسانی برده و این امر باعث شده است که تا آنان هر چه بیشتر پیچیدگیهای رفتار سازمانی را درک کنند (مورهد وگریفن، 1389).
از سوی دیگر کار و عملکرد موثر سازمانها وابسته به مدیریت اثربخش آنهاست. مدیریت مهمترین عامل حیات، رشد و بالندگی یا اضمحلال سازمانهاست. مدیر، روند حرکت از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب را هدایت و رهبری میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست (دفت، 1388). در این راستا میتوان دریافت که دنیای نوین، عصر تحولات پیوسته است. تغییر ساختارها و مفاهیم بنیادین به دنبال تغییرات گریزناپذیر این عصر تازه، رخدادی است که شیوههای اداره امور را متحول کرده است. مدیریت در جهان امروز، علمی گسترده، عمیق و پایه ای است که رمز هر پیروزی در آن نهفته است (سازمان امور مالیاتی، 1387).
1-2-بیان مساله
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 02:43:00 ب.ظ ]
|