۲-5-3- شاخص توده بدن. 16

۲-5-4- نسبت محیط کمر به لگن.. 20

۲-5-5- محیط کمر. 21

۲-6- علل چاقی.. 22

۲-6-1- رژیم غذایی.. 22

۲-6-2- فعالیت جسمانی.. 22

۲-6-3- عوامل مربوط به سوخت وساز ( عوامل متابولیکی) 23

۲-7- اثرات عوامل محیطی روی گسترش چاقی دوران کودکی.. 23

۲-8- عوامل رفتاری چاقی و اثرات محیطی.. 24

۲-9- ضرورت تعدیل های محیطی برای ایجاد دگرگونی به سوی سبک زندگی فعال 25

۲-10- نقش زمینه های محیطی مختلف… 26

۲-11- بر مقالات گذشته. 27

2-12- جمع بندی.. 32

فصل سوم: روش تحقیق

3-1- مقدمه. 34

3-2- روش پژوهش… 34

3-3- جامعه آماری و نحوه گزینش نمونه ها 34

3-4- روش انجام پژوهش و نحوه گردآوری اطلاعات… 34

3-4-1- مرحله اول؛ ثبت نام و آماده سازی آزمودنی.. 34

3-4-2- مرحله دوم – اندازه گیری متغیرهای پژوهش… 35

3-4-2-1- اندازه گیری قد. 35

پایان نامه

3-4-2-2- اندازه گیری وزن. 36

3-4-2-3- اندازهگیری محیط کمر. 37

3-4-2-4- آزمون دراز و نشست با زانوی خمیده 37

3-4-2-5- آزمون پرش طول. 38

3-4-2-6- آزمون دوی رفت و برگشت… 38

3-5- ابزار اندازه­گیری.. 39

3-5-1-کرونومتر دیجیتال: با دقت دهم ثانیه، ساخت چین، برای زمان کنترل نبض در آزمون توان هوازی40

3-5-2-متر نواری پلاستیکی: با دقت میلی متر، برای اندازه­گیری طول و محیط قسمت های مختلف بدن. 39

3-5-3- ترازوی اندازه گیری: ساخت آلمان برای اندازه­گیری وزن آزمودنی.. 39

3-6- روش های آماری.. 39

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1. مقدمه. 42

4-2. تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها 41

4-3. بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها 42

4-4. آزمون فرضیه­های پژوهش… 43

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

5-1 مقدمه. 52

5-2 خلاصه پژوهش… 53

۵-۳ خلاصه نتایج پژوهش… 53

۵-۴- بحث و بررسی.. 54

5-5 جمع بندی.. 58

5-6 پیشنهادهای پژوهشی.. 59

5-7 پیشنهادهای کاربردی.. 59

منابع و مأخذ. 60

پیوستها 70

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی رابطهآمادگی جسمانیبا شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز 8 تا 10 ساله شهر رشت بود. برای این منظور تعداد 324 نفر از دانش آموزان با روش نمونه گیری خوشه ای – تصادفی انتخاب و در تحقیق شركت داده شدند. در ابتدا قد (13/7±36/138)، وزن (87/9±79/37)، شاخص توده بدن[1] (71/3±50/19) و محیط کمر[2] (08/9±22/67) آزمودنی‎ها اندازه­گیری و ثبت شد. سپس متغیرهای آمادگی جسمانی که شامل آزمون­های استاندارد یک دقیقه دراز و نشست، پرش طول ایستاده و دوی 4 در 9 متر رفت وبرگشت بود، اجرا شد و نتایج ثبت و تجزیه وتحلیل شد. به دلیل نرمال نبودن توزیع داده­ها برای بررسی همبستگی بین آزمودنی های تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (05/0P≤). نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین رکورد دوی رفت و برگشت 4 در 9 متر و WC دانش آموزان ارتباط مثبت و معنی داری برابر با 35/0، بین رکورد پرش طول و WC ارتباط منفی و معنی داری برابر با 43/0- و بین رکورد دراز و نشست و WC ارتباط منفی و معنی داری برابر با 20/0- وجود داشت که نشان می دهد نمرات عوامل منتخب آمادگی جسمانی با افزایش WC کاهش می یابند. همچنین بین رکورد دوی رفت وبرگشت 4 در 9 متر و BMI ارتباط مثبت و معنی داری برابر با 35/0، بین رکورد پرش طول و BMI ارتباط منفی و معنی داری برابر با 38/0-، بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و BMI ارتباط منفی و معنی داری برابر با 18/0-، بین آمادگی جسمانی و BMI ارتباط منفی و معنی داری برابر با 15/0 و بین آمادگی جسمانی و WC ارتباط منفی و معنی داری برابر با 23/0 وجود داشت. این نتایج نشان دهنده نیاز ضروری ارتقای آمادگی جسمانی در دانش­آموزان می باشد.

واژه­های کلیدی: محیط کمر، شاخص توده بدن، آمادگی جسمانی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...