• 29-28-27-26-25

متغیرها و تعاریف عملی آنها :

در این تحقیق متغیرها به دو دسته وابسته و مستقل تقسیم می شوند.

متغیر وابسته : یادگیری ( خواندن و نوشتن )

تعریف نظری :تغییرات نسبتاٌ ثابت در رفتار فرد كه در اثر تجربه حاصل می شود و در این تحقیق منظور از یادگیری، یادگیری آموزشی و تحصیلی است. از نظر عملی از طریق پرسشنامه بسته پاسخ منظم چند وجهی از معلمین نظر خواهی می شود در مورد یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم

متغیر مستقل :

عوامل مؤثر ( مانند هدف و انگیزه، رفتن به پیش دبستانی ـ كاربرد وسایل كمك آموزشی )

نظری :مجموعه عوامل تسهیل كننده یادگیری هدف : جایی از یادگیری كه دانش آموز قصد رسیدن به آن جا را دارد. و انگیزه آنچه كه باعث می شود یادگیرنده توجه خود را به سوی یادگیری جلب نماید رفتن به پیش دبستانی، آمادگی ذهنی و عقلی و اجتماعی دانش آموزان را افزایش می دهد. وسایل كمك آموزشی یادگیری را عمیق تر می نماید.

پایان نامه و مقاله

عملی :كه توسط پرسشنامه منظم بسته پاسخ چند وجهی از معلمین در رابطه با این عوامل نظر خواهی می شود.

جامعه آماری مورد بررسی :

2200 نفر از معلمین شاغل در پایه های اول و دوم مقطع ابتدائی در نواحی 7 گانه مشهد كه سابقه تدریسشان در این 2 پایه 5 سال باشد و مدرك تحصیلی آنها فوق دیپلم به بالا و سابقه آموزشی 10 سال داشته باشند و تركیبی از 1100 نفر مرد و 1100 نفر زن باشند.

نمونه آماری :

با توجه به وسعت و حجم نسبتاٌ زیاد جامعه آماری فوق و روش تحقیق توصیفی از 2200 نفر جامعه آماری 100 نفر در نظر می گیریم كه تركیبی از زن و مرد هستند ؛ 50 نفر معلم زن و 50 نفر معلم مرد می باشند .

متدولوژی تحقیق :

الف : روش تحقیق :

نظر به اهدافی كه در این تحقیق بررسی می شود و برای بدست آوردن سئوالات مطرح شده در این پژوهش و ماهیت اهداف از تحقیق توصیفی همبستگی استفاده می شود. در این پژوهش عوامل مؤثر بر یادگیری دانش آموزان از دیدگاه معلمین مورد بررسی قرار می گیرد كه باید به توصیف و تفسیر هر یك از عوامل پرداخته شود و محقق سعی دارد به توصیف واقعی و خصوصیات عوامل مؤثر در یادگیری دانش آموازن پایه های اول و دوم بپردازد و نتیجه جاصل از توصیف هر یك از عوامل را گزارش دهد.

ب : روش نمونه گیری :

به دلیل حجم زیاد و نسبتاٌ بزرگ جامعه آماری و تسهیل در جمع آوری اطلاعات از نمونه گیری تصادفی ناحیه ای یا خوشه ای استفاده خواهد شد. بدین ترتیب كه از بین 7 ناحیه آموزشی بصورت تصادفی خوشه ای 3 ناحیه آموزشی را انتخاب و از هر ناحیه حدود 9 مدرسه در نظر گرفته می شود كه حجم نمونه 100 نفر كه 50 نفر زن و 50 نفر مرد انتخاب می شود.

ج : ابزار تحقیق :

پرسشنامه :چون شرایط آن آسان تر، علمی تر و تكمیل آن یكنواخت است. كه پرسشنامه محقق از طریق كازیو اداره با توجیه مدیران مدارس نسبت به انجام تحقیق و موضوع آن به مدارس انتخاب شده فرستاده می شود و پس از مهلت مقرر توسط مدیران جمع آوری و از طریق دبیرخانه اداره به دست من می رسد.

د : شیوه گردآوری اطلاعات :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...