مدل های گوناگون از مراحل و فرآیندهای آموزش:

صاحبنظران آموزشی از دیدگاه های مختلف به مدلسازی درباره آن پرداخته اند . اهمیت آن رویکردها ازآن جهت است که هر کدام اولاَ مبتنی بر مفروضات خاصی هستند و برای شرایط مناسب با آن مفید هستند و ثانیاَ اینکه پذیرش و اعمال یک رویکرد خاص ویا ترکیبی از چند رویکرد کلیت اجزا فرآیندها و روش های آموزش وتبعاَ نتایج وپیامدهای آن را به نوعی جهت داده و در مسیر خاصی قرار میدهد . در زیر به چند مدل مهم اشاره میشود :

 

 

2-1-12-1- مدل های ساده وخطی:   

رالف تایلر در کتاب خود تحت عنوان اصول اساسی برنامه آموزشی و درسی برای برنامه ریزی چهار مرحله قائل است.

این الگو یک مرحله مهم را به  مراحل اصلی آموزش و بهسازی افزوده است ., این مرحله پشتیبانی های اطلاعاتی وعملیاتی است که نقش بسیار مهمی در پیشرفت روال کار و سطح آموزش و بهسازی در سازمان دارد .

الف –  شناسایی نیازهای آموزش و بهسازی :

  • شناسایی الزامات سازمانی
  • شناسایی نیازهای یادگیری افراد و گروه ها

ب –  طرح ریزی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی

  • طراحی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی در سطح سازمان
  • طراحی استراتژی برای کمک به افراد و گروه ها
  • شناسایی الزامات سازمانی
  • شناسایی نیازهای یادگیری افراد وگروه ها
  • طراحی و تولید مواد آموزشی برای یادگیرنده

ج –  ارائه فرصت های یادگیری , منابع و پشتیبانی

  • اکتساب و تخصیص منابع برای اجرای طرح های آموزش و بهسازی
  • ارائه فرصت های یادگیری و پشتیبانی لازم برای توانمند کردن افراد و گروه ها در رسیدن به اهدافشان

د –  ارزشیابی اثربخشی آموزش

  • ارزشیابی اثربخشی آموزش و بهسازی
  • ارزشیابی موفقیت فرد و گروه بر اساس اهداف تعیین شده
  • ارزشیابی موفقیت با توجه به گواهی عمومی

ه –  پشتیبانی آموزش و بهسازی

  • تلاش ومشارکت برای پیشرفت آموزش و بهسازی
  • ارائه خدمات لازم برای پشتیبانی عملیات آموزش و بهسازی ( عباس زادگان , 1379, 14)

 

 

2-1-12-2  مدل :        T. D. L. B

هیات هادی آموزش و بهسازی انگلستان ( 1992 ) که یک سازمان سیاست گذار دولتی در زمینه های فعالیت های آموزش و بهسازی است ، مدل استانداردی برای آموزش و بهسازی کارکنان ارائه نموده است .در این مدل مراحل چرخه آموزش وبهسازی بیانگر حوزه های فرعی و فعالیت های هر یک شایستگی و مهارتی است که آموزش T. D. L. B مطرح شده که به زعم حوزه های وآموزش گران باید از آن برخوردار باشند .

این الگو یک مرحله مهم را به مراحل اصلی آموزش و بهسازی افزوده است . این مرحله پشتیبانی های اطلاعاتی وعملیاتی است که نقش بسیار مهمی در پیشرفت روال کار و سطح آموزش و بهسازی در سازمان دارد .

الف – شناسایی نیازهای آموزش و بهسازی :

1- شناسایی الزامات سازمانی

2-شناسایی نیازهای یادگیری افراد و گروه ها

ب – طرح ریزی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی

1-  طراحی استراتژی ها و برنامه های آموزش و بهسازی در سطح سازمان

2-  طراحی استراتژی برای کمک به افراد و گروه ها

3- شناسایی الزامات سازمانی

4-  شناسایی نیازهای یادگیری افراد وگروه ها

5-  طراحی و تولید مواد آموزشی برای یادگیرنده

ج – ارائه فرصت های یادگیری , منابع و پشتیبانی

1-  اکتساب و تخصیص منابع برای اجرای طرح های آموزش و بهسازی

2- ارائه فرصت های یادگیری و پشتیبانی لازم برای توانمند کردن افراد و گروه ها در

رسیدن به اهدافشان

د – ارزشیابی اثربخشی آموزش

1- ارزشیابی اثربخشی آموزش و بهسازی

2-ارزشیابی موفقیت فرد و گروه بر اساس اهداف تعیین شده

 

3- ارزشیابی موفقیت با توجه به گواهی عمومی

ه – پشتیبانی آموزش و بهسازی

1- تلاش ومشارکت برای پیشرفت آموزش و بهسازی

2- ارائه خدمات لازم برای پشتیبانی عملیات آموزش و بهسازی

  1. Training and Developmet Lead Body

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...