مدل رویکرد سیستمی به آموزش:

این رویکرد  برتعیین اهداف آموزشی، تجارب یادگیری کنترل شده برای رسیدن به این اهداف تأکید دارد ، معیارهای عملکرد و ارزشیابی اطلاعات این رویکرد عبارتند از :

تحقیق - متن کامل - پایان نامه

  • برای اصلاح مداوم فراگرد آموزش باز خورد را به کار می گیرد . از این دیدگاه برنامه های آموزشی هیچ گاه محصولات تمام شده نیستند . آنها با اطلاعاتی که نشان دهنده برآورده شدن اهداف آرمانی است انطباق داده می شود .
  • این رویکرد پیچیدگی های تعامل بین اجزا را شناسایی می کند .
  • این رویکرد یک چارچوب اجرایی برای برنامه ریزی وباقی ماندن و ادامه دادن به اهداف آرمانی را فراهم می آورد و در این چارچوب یک پژوهش و تعیین اینکه کدام برنامه در رسیدن به اهدافشان موفق بوده اند ضروری است .
  • دیدگاه کل گرایانه دارد و یک مجموعه کلی از تعامل بین خرده سیستم ها است .

در این رویکرد علاوه بر سه مرحله نیازسنجی , آموزش وارزشیابی یک مرحله دیگر که شامل مقاصد آموزش است که شامل اعتباریابی آموزش :

  • اعتبار آموزش ( یادگیرندگان در طول دوره آموزشی چه چیز را فرا می گیرند . )
  • اعتبار انتقال ( آیا آنچه در طول آموزش آموخته شده است می تواند عملکرد سازمان را بهبود بخشد. )
  • اعتبار درون سازمانی (آیا عملکرد یک گروه جدید از یادگیرندگان با عملکرد گروه اصلی یادگیرنده همان برنامه آموزشی سازگار است .)

اعتبار بین سازمانی ( آیا یک برنامه آموزشی اعتبار یابی شده در یک سازمان می تواند به گونه ای موفقیت آمیز در سازمان دیگر اجرا شود .) ( گلدستین , 1992 , 21 )

 2-1-12-5- مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان:

مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان بر سه اصل استوار است :

  • سازمان ها باید پویا و متحول باشند و آموزش مسئول حفظ و تقویت این پویایی است .
  • هر شغل ماهیتی دارد و تمام مشاغل به تناسب از زمینه های ارتباطی خاص خود برخوردارند.
  • متغیر بودن توانایی های مورد نیاز برای هریک از مشاغل در زمان های مختلف
    ( شبلی , 1376 , 77)

 

بنابراین،با توجه به مدل های گوناگون ارائه شده درباره مراحل و فرایند های آموزش درسازمان، فرایندی را که در سازمان های مختلف تقریباَ همه گیر است وجامعیت دارد واجرا می شود به قرار ذیل است :

الف : تشخیص نیاز آموزشی

ب   : تدوین اهداف برنامه آموزشی

ج   : تعیین محتوای مورد نیاز برنامه آموزشی

د  : انتخاب روش های آموزش

ذ  : اجرای برنامه آموزشی

ه  : ارزشیابی برنامه آموزشی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...