پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | عوامل موفقیت برنامه های کیفیت زندگی کاری – 9 |
دو تن از نویسندگان مدیریت منابع انسانی نیز ایجاد احساس مسئولیت در کارکنان، افزایش رضایتمندی و خشنودی کارکنان از شغل، ایجاد زمینه دخالت و مشارکت به کارکنان، ایحاد و احترام و اعتماد به کارکنان و بهبود عملکرد سازمان را از جمله اهداف عملیاتی کیفیت زندگی کاری به شمار میآورند (دولان ، شولر ۱۳۷۶).
در برخی سازمان ها هدف از برنامه های کیفیت زندگی کاری عبارت است از افزایش تعهد و اعتماد کارکنان، حل مشکلات کمک به آن ها به منظور افزایش رضایت آنان و اثربخشی سازمان، تعدادی از نویسندگان در مقالهای تحت عنوان “موج جدید کیفیت زندگی کاری” موج جدید تیمهای کیفیت زندگی کاری و هایی از کارکنان میدانند که اهداف مربوط به کار خویش را تعیین نمودهاند و معیارهای تعیین چنین اهدافی را به شرح زیر میدانند:
۱- بهبود روش انجام کار به گونهای که مورد نظر مشتری، نیروی کار و مدیر باشد.
۲- باعث ایجاد یا کاهش هزینه شود.
۳- باعث بهبود در ارائه خدمات به مشتری (ارباب رجوع) شود.
۴- روحیه کار تیمی را ارتقاء بخشد (برگو و لیند، ۱۹۹۰).
ابعاد کیفیت زندگی کاری
اصطلاح کیفیت زندگی کاری در سال های اخیر رواج زیادی داشته است. اما در مورد معنای این اصطلاح توافق کمی وجود دارد، در عین حال میتوان گفت حداقل دو استفاده شایع از آن وجود دارد:
اول اینکه کیفیت زندگی کاری اشاره به مجموعهای از نتایج برای کارکنان نظیر رضایتمندی شغلی، فرصتهای رشد، مسائل روانشناختی، امنیت شغلی، روابط انسانی کارفرما، کارکنان و میزان پایین بودن حوادث دارد.
دوم، کیفیت زندگی کاری همچنین به مجموعهای از کارها با عملکرد های سازمانی نظیر مدیریت مشارکتی، غنیسازی شغلی و شرایط کاری مطمئن اشاره کرد. در این رابطه برنامه های کیفیت زندگی ممکن است به عنوان راهبرد و مدیریت منابع انسانی شامل عملکردهای کیفیت زندگی کاری و بهبود برنامه های کیفیت زندگی کاری و بهبود کارایی و بهرهوری سازمانی در نظر گرفته شود (رودکی، ۱۳۸۷).
کیفیت زندگی کاری یعنی نوع نگرش افراد نسبت به شغل خود. یعنی این که تا چه میزان اعتماد متقابل، توجه، قدرشناسی، کار جالب و فرصتهای مناسب برای سرمایهگذای (مادی و معنوی) در محیط کار، توسط مدیران برای کارکنان فراهم شده است. در چه کیفیت زندگی کاری درون سازمان از طریق اندازهگیری رضایت، غیبت کم، و انگیزه بالا در کارکنان برآورد میشود.
ابعاد و جنبههای گوناگون کیفیت زندگی کاری را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود:
۱- بهداشت و ایمنی کار
امروزه با بهره گرفتن از دستگاههای جدید و تکنولوژی مدرن شرایط کاری برای کارکنان ایمنتر شده است البته در صورتی که کارکنان با آموزشهای مداوم به اهمیت و ضرورت استفاده از وسایل ایمنی پی برده و در کاهش سوانح و خطرات تلاش نماید. تشکیل کمیتهها و گروههای ویژه در جهت آموزش و بازرسی مداوم و همچنین اطمینان از رعایت اصول ایمنی و پیشبینی شرایط کار با تواناییهای جسمانی و روانی کارکنان از بروز مسائل و مشکلات حاد در این زمینه میکاهد.
۲- ساعات نوبت کاری
کاهش ساعات کار در اغلب کشورهای جهان به عنوان یک برنامه جامع از مزایایی برخوردار است زیرا رعایت این امر ضمن ایجاد زمینه اشتغال برای تعداد بیشتری از نیروهای آماده به کار در جامعه موجب کاهش نرخ بیکاری و همچنین توجه بیشتر کارکنان به امور شخصی، خانوادگی و فراغت میگردد و بیماریهای جسمی و عصبی را به شدت کاهش میدهد.
۳- امنیت شغلی در کار
امنیت و ثبات شغلی، امری بسیار مهم در جلب رضایت کارکنان است لازم است قوانین و مقررات وضع شده مربوط به استخدام، ارتقاء، اخراج و … از سوی سازمان به تأیید سازمانهای رسمی، مانند وزارت کار رسیده و همچنین به منظور رعایت و اعمال صحیح این ضوابط تیمهای بازرسی در سازمان مستقر باشند.
۴- جلب مشارکت و برخورد عادلانه به کارکنان
چنانچه سازمان قوانین و مقررات وضع شده را در مورد همه کارکنان، گروهها و اقشار مختلف یکسان اعمال نماید موجبات رضایت بیشتر را در کارکنان پدید میآورد. همچنین با اعمال سیاستهای یکسان (عدم تبعیض) جهت جلب مشارکت در تصمیمگیریهای مربوط به سازمان و برنامه های کاری احساس بیگانگی را در کارکنان خنثی نموده و محیط کار را با روحیه و انسانی میکند. نحوه سازماندهی و مشارکت کارکنان میتواند از طریق تشکیل تیمها و گروههای کاری و با معرفی نماینده کارکنان هر واحد در شوراها صورت گیرد.
۵- محتوای کار
باید به گونهای باشد که بسیار جزئی و خرد نباشد، مجموعه وظایفی باشد که کل واحدی را شکل دهد و متناسب با توانایی و مهارت کارکنان بوده و برای کارکنان زمینههای کسب دانش و مهارت بیشتر را فراهم نماید و از نظر کارکنان دارای مقبولیت و مطلوبیت باشد.
۶- دستمزد و پاداش منصفانه
یکی از مهم ترین انگیزه های عمومی کار کردن، کسب معاش است توجه به اینکه چه سطحی از درآمد برای یک شغل یا فرد خاص کافی است قابل بررسی است زیرا میزان عادلانه بودن دستمزد مسئله ای ذهنی است و در مورد هریک از کارکنان متفاوت است، لیکن توجه به تامین نیازهای اساسی زندگی در مقابل هزینه های زندگی و تعهدات خانوادگی کارکنان جهت تامین کیفیت زندگی کاری نقش مهمی دارد.
۷- مسئولیت اجتماعی
سیاست ها و برنامه های اجرایی سازمان در قبال مسئولیت اجتماعی که در برابر کارکنان و خانوادههایشان به عهده دارد درایجاد علاقه و انگیزه به کار در آنان تاثیر بسزایی دارد.
۸- کار و فراغت
چنان که سازمان به ایام فراغت کارکنان توجه داشته و زمینههای کذران این ایام را با توجه به نوع کار، زندگی خانواده و الگوهای سرگرمی فراهم نماید در ضمن تفریح و سرگرمی، به ارتقاء فرهنگی کارکنان و خانوادهشان که یکی از مسئولیت های اجتماعی سازمان است جامه عمل بپوشاند باعث ایجاد انگیزش و مطلوبیت در کیفیت زندگی کاری در سازمان میگردد.
۹- منزلت شغلی
منزلت شغلی در نگرش نسبت به حرفهشان تاثر دارد. این منزلت از طریق نگرش و نحوه برخورد و سازمان در افراد تقویت و یا تضعیف میشود (دنیوی، ۱۳۸۸، ۴۷).
عوامل موفقیت برنامه های کیفیت زندگی کاری
برای آن که یک برنامه کیفیت زندگی کاری با موفقیت همراه باشد سه جزء عمده تلاش های کیفیت زندگی کاری بایستی اجرا شود. این سه عامل به شرح زیر میباشد:
توسعه پروژه های کیفیت زندگی کاری در سطوح مختلف: این بدان معنا است که بایستی تلاش های هماهنگ و سازمان یافته ای را در جهت درگیر نمودن کارکنان در حل مسائل سازمانی یا بهبود محیط سازمان نظام های پاداش یا ساختار کار از طریق ابزارهای مشارکتی انجام داد. این تلاش های هماهنگ کننده بسیار حائز اهمیت میباشد. این کافی نیست که صرفاً بگوییم ما قصد داریم به روش انسانی عمل کنیم. بایستی اقدامات مشهود ما مشخص و قابل مشاهده ای که ناظر بر تغییر روش انجام کار باشد، وجود داشته باشد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-09-20] [ 11:33:00 ق.ظ ]
|