1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

4

1-3- اهداف تحقیق

4

1-4- سوالات تحقیق

4

1-5- فرضیه های تحقیق

5

1-6- روش تحقیق

6

1-7- ساختار تحقیق

6

فصل اول – کلیات تحقیق

گفتار اول – موقعیت و اهمیت سرزمین فلسطین

7

1-1- اهمیت سرزمین فلسطین

7

1-2- شرایط جغرافیایی فلسطین

11

1-3- مساحت و مرزهای فلسطین

11

1-4- مشخصات و ابعاد مرزهای فلسطین

12

1-5- آب و هوای فلسطین

12

گفتار دوم – ساکنان اولیه سرزمین فلسطین

13

2-1- سابقه حضور عبرانی ها در فلسطین

14

2-2- حاکمیت اسرائیل در فلسطین

15

2-3- آخرین دوران حضور یهودیان در فلسطین

15

2-4- حاکمیت مسلمانان بر فلسطین

16

2-5- تلاش ها و توطئه های مشترک یهودی ها و صلیبی ها علیه جهان اسلام

18

گفتار سوم- مبانی مهاجرت به فلسطین

21

3-1- حق تاریخی بر فلسطین

23

3-2- اعلامیه بالفور

24

3-3- دلایل کان لم یکن بودن اعلامیه بالفور از نگاه حقوق بین الملل

29

3-4- دلایل بی اعتباری اعلامیه بالفور با ماده22 میثاق جامعه ملل

29

گفتارچهارم – طرح های تقسیم

31

4-1- کمیسیون کینگ – کرین (طرح آمریکا )

31

4-2- طرح کمیته پیل ( طرح انگلیس )

32

4-3- قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل

32

4-4- محتوی قطعنامه

33

گفتارپنجم- مواضع کشورها،پیامدها و ایرادات بر قطعنامه تقسیم

34

5-1- مواضع کشورهای عربی

34

5-2- مواضع ایران

34

5-3- پیامد قطعنامه 181

35

5-4- تلاش برای ارجاع موضوع به دیوان بین المللی دادگستری

36

5-5- ایرادات وارده بر قطعنامه تقسیم

38

5-6- اعلامیه تأسیس و عضویت در سازمان ملل

38

5-7- عضویت اسرائیل درسازمان ملل متحد

39

نتیجه گیری

42

فصل دوم – عضویت درسازمان ملل متحد

گفتار اول – قلمرو سرزمینی

45

1-1- تاسیس کشورها

45

1-2- عناصر و عوامل تشکیل دهنده کشور

45

1-2-1– جمعیت

46

1-2-2- سرزمین

48

1-2- 3– حکومت (قدرت سیاسی)

50

1-2-4 – حاکمیت و استقلال

50

1-3– انواع کشورها

53

1-3-1 – کشوربسیط یا ساده

53

1-3-2– کشورهای مرکب

53

1-3-2-1– اتحادیه شخصی

53

1-3-2-2– اتحادیه واقعی

54

1-3-2-3– کنفدراسیون کشورها (اتفاق دول)

54

1-3-2-4 – کشور فدرال

55

1-3-2-4– 1– خصوصیات کشور فدرال

55

1-3-2-4– 2– نهادهای فدرال

55

1-3-2-4– 3– صلاحیت کشور فدرال و حقوق دولت های عضو

56

1-4- شناسایی کشورها

56

1-4-1– مفهوم و ماهیت حقوق شناسایی

57

1-4-2– الزام به شناسایی

59

1-4-3– عدم شناسایی « نظریه استیمسون »

60

1-4-4– زمان و چگونگی شناسایی

61

1-4-5– شناسایی حکومت

62

1-4-6– شناسایی شورشیان

65

1-4-7– شناسایی جنبش های رهایی بخش ملی

66

1-4-8– آثار شناسایی

67

1-5- جانشینی کشورها

68

1-5-1- اشکال انتقال (تغییر) حاکمیت

69

1-5-2- اقسام جانشینی دولت ها

69

1-5-2- 1- جانشینی دولتها در معاهدات

69

1-5-2- 2- جانشینی دولت ها در غیر از معاهدات

71

1-5-2- 3- جانشینی دولتها در سازمان های بین المللی

72

1-5-3- مسئولیت بین المللی دولت ها در جانشینی کشورها

72

گفتار دوم – عضویت در سازمان ملل متحد از منظر رویه سازمان ملل متحد

73

2-1- تفاوت کشور شدن با عضویت در سازمان ملل متحد

73

2-2- نظریات مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در خصوص عضویت در سازمان ملل

75

2-3- روند تاریخی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد

77

2-3 -1- ماهیت حقوقی تشکیلات خودگردان فلسطین

78

2-3-2- تشکیلات خودگردان فلسطینی در گذر تاریخ

78

2-3-3-نظام حقوقی تشکیلات خودگردان فلسطین

80

2-3-4- ابهام در ماهیت حقوقی کنونی تشکیلات خود گردان فلسطین

80

2-3-5- سازمان آزادی بخش فلسطین

81

2-4- عضویت در سازمان ملل و چگونگی عضویت ساف در آن

83

2-4-1- ساف و سازمان ملل

84

2-4-2-کشور شدن فلسطین

85

2-4-3- تاریخچه بحث

85

2-4-4- شرایط عضویت در سازمان ملل متحد

87

2-4-5- شناسایی

89

2-5- زمینه های پیدایش طرح صلح خاورمیانه

90

2-5-1- طرح های صلح خاورمیانه

91

2-6- زمینه های صدور قطعنامه 1967

پایان نامه

93

2-7- دلایل ارایه طرح عضویت فلسطین در سازمان ملل

94

2-8- اشکال ممکن مورد نظر سازمان ملل در تشکیل کشور فلسطین

96

گفتار سوم – رویکرد سازمان های بین المللی وکشورها نسبت به شناسایی کشور فلسطین

99

3-1- رویکرد اعضایشورای امنیتومجمع عمومی سازمان ملل متحد

99

3-2- رویکرد کشورها

99

3-2-1- آمریکا

99

3-2-2- آلمان

100

3-2-3-اتحادیه اروپا

100

3-2-4- فلسطینی ها

101

3-2-5-اعراب

102

3-2-6- اسرائیل

103

3-2-7- روسیه وچین

104

3-2-8- ایران

104

3-3- دلایل عدم حمایت از طرح محمود عباس از سوی جمهوری اسلامی ایران

106

3-4- سه دیدگاه: خوشبینی، بدبینی، توهم توطئه

108

3-5 – اقدامات حقوقی فلسطینیان تا قبل از ارایه طرح تشکیلات دولت مستقل فلسطینی

110

گفتار چهارم- پیامدها و ایرادات وارده بر طرح شناسایی کشور فلسطین

110

4-1- پیامدهای حقوقی مطلوب

111

4-2- پیامدهای حقوقی نامطلوب

112

4-3 – ایرادات حقوقی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد

112

نتیجه گیری

115

پیشنهادات

118

منابع و مآخذ

120

چکیده انگلیسی

124

 

چکیده :

برای این که یک واحد جغرافیایی یا سیاسی به یک دولت تبدیل شود می بایست معیارهای کنوانسیون مونته ویدئو و ماده4 منشور ملل متحد را احراز نماید. کنوانسیون 1933 مونته ویدئو پایه گذاری ملاک دولت بودن در حقوق بین الملل را مشخص نمود هر چند این کنوانسیون منطقه ای است، اما این معیارها جنبه بین المللی یافته اند. برای دولت بودن چهار ملاک را بیان نموده است، اول آن که واحد باید قلمرو مشخص و تعریف شده داشته باشد، دوم اینکه دارای جمعیت دائمی باشد، سوم آنکه قلمرو از حکومت برخوردار باشد و چهارم آنکه حکومت توانایی برقراری ارتباط با ملل را داشته باشد و بتواند اعمال حاکمیت کند. بحث شناسایی نیز در روابط دو جانبه حاکم است و هیچ دولتی در جهان مقبولیت نمی یابد مگر اینکه از سوی سایر دول مورد شنا سایی قرار گیرد. بر این اساس دو نوع شناسایی وجود دارد یک نوع شناسایی غیررسمی و شناسایی رسمی. موضوع عضویت در سازمان ملل که ماده 4منشور شرایط عضویت آن را بیان می داردکه بر اساس آن تنها دولت ها می توانند عضو سازمان ملل شوند و صلح جو بودن شرط دیگر دولت عضو است. دولتی که جنگ جو است و سیاست خارجی آن بر اساس جنگ پیش می رود نمی تواند به عضویت سازمان درآید . همچنین دولت های عضو باید متعهد به تعهدات منشور و تصمیمات سازمان باشند. لذا آیا با معیارهای فوق فلسطین شرایط کشور یا دولت شدن را بر اساس طرح تشکیلات خود گردان را دارد. ارائه طرح دولت مستقل فلسطینی در شورای امنیت چه پیامدها و نتایجی را می تواند برای مردم فلسطین به دنبال داشته باشد.

کلید واژه :

فلسطین، رژیم صهیونیستی، دولت بودن، شناسایی، عضویت در سازمان ملل.

مقدمه:

چنانچه در مسیر تاریخ به تحقیق و کاوش بپردازیم، به تحقیق یکی از سرزمین هایی که به مصداق روشنی برای مفهوم و ماهیت ظالم و مظلوم به شمار می رود، سرزمین مقدس فلسطین است . این سرزمین و ملت مسلمان آن از پیشینه تاریخی کهنی برخوردار است، با این همه شاهد هستیم که مردم آن در اثر تبانی استعمار و صهیونیسم، از سرزمین آبا و اجدادی خود به زور رانده شده اند تا قومی بیگانه، بی ریشه و اشغالگر، که هیچ حقی بر این سرزمین ندارند، جایگزین شوند. ملت فلسطین حدود نیم قرن است که مهمترین شاهد و گواه بی عدالتی و ظلم ساختاری در صحنه جامعه بین المللی می باشد . دهه هاست که ملت ستمدیده فلسطین انواع جنایت را متحمل می شوند و علت اصلی این وضعیت پیوندی است که بین قدرت های زورگوی عالم و اکثریت دارندگان حق وتو در شورای امنیت با رژیم اشغالگر فلسطین وجود دارد.همین پیوند نا میمون باعث شده که تمامی تدابیر مسالمت آمیز و حتی قیام ها و مبارزات آزادی بخش و ایثار گرایانه به نتیجه مطلوب نرسد. طی سال های اخیر با گسترش قیام های مردمی در سرزمین های اشغالی و تقویت قدرت مقاومت گروه های مبارز فلسطین و تجربه شکست رژیم صهیونیستی در برابر با جنبش مقاومت جنوب لبنان و جنایات آشکار و تکان دهنده رژیم صهیونیستی در غزه و رو در رویی با صلح طلبان سراسر جهان ، مجموعاً شرایطی فراهم آمده که هم رژیم غاصب صهیونیستی نمی تواند هر ادعایی را مطرح کند و هم حامیان این رژیم توان پاسخگویی به افکار عمومی جهانی را در قبال این همه جنایات ندارند. از همین رو ابتکارات و پیشنهادات مختلفی برای آرام ساختن ملت مبارز فلسطین مطرح شده که بعضاً از درون خود رهبران فلسطین ارائه گردیده و یا از سوی دیگر دولت ها و سازمان های بین المللی. فلذا پیشنهاد محمودعباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین در تقاضای عضویت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل از جمله این اقدامات جدید هستند که از سوی خود فلسطینی ها مطرح می شوند.

1-1- بیان مسئله

در حقوق بین الملل مفاهیم به رسمیت شناختن و تشکیل دولت ها حول دو نظریه غالب شکل گرفته اند که عبارتند از :

– نظریه اظهاری.

– نظریه ساختاری.

نظریه اظهاری اولین بار در کنوانسیون مونته ویدئو درباره حقوق و وظایف کشور ها تدوین شد. این کنوانسیون در تاریخ 26 دسامبر 1933 در مونته ویدئو در کشور اروگوئه به امضا رسید طبق این کنوانسیون «موجودیت سیاسی یک دولت ، مستقل از به رسمیت شناخته شدن آن توسط دیگر دولت ها است » ( ماده 3)، دولت ها برای اینکه پا به عرصه وجود گذارند باید معیار های زیر را برآورده کنند:

1) جمعیت دائمی

2) سرزمین معین

3) یک حکومت

4) اهلیت و توانایی ایجاد روابط با دیگر دولت ها، پس می توان موجودیت ها را پس از تامین این شرایط به طور خود کار دولت تلقی کرد.

بر خلاف نظریه اظهاری ، نظریه ساختاری نیز این مفهوم را می رساند که تنها اکتساب مشخصه های دولت بودن برای تشکیل یک دولت کفایت نمی کند .از دیدگاه ساختاری یک دولت تنها زمانی می تواند پا به عرصه وجود بگذارد که توسط دولت های دیگر به رسمیت شناخته شود ، به بیان دیگر باید توسط آنچه که در روابط بین الملل به « قدرت های بزرگ » معروف است به رسمیت شناخته شود. «قدرت های بزرگ» کشورها یا دولت هایی هستند که به واسطه قدرت اقتصادی ، نظامی دیپلماتیک یا فرهنگی توانایی اعمال نفوذ در مقیاس جهانی را دارند .

با وجود این، طبق حقوق بین الملل مرسوم ، مسئله به رسمیت شناسی دولت ها تا حدودی به هر دو نظریه مربوط می شود و در واقع ترکیبی است از هر دو نظریه، چون هر دولتی که می خواهد به رسمیت شناخته شود باید الزامات دولت مستقل بودن را تامین کرده ودولت های دیگر و به ویژه قدرت های بزرگ آن را به رسمیت شناسند.

سازمان ملل به تنهایی اختیار و صلاحیت به رسمیت شناسی یک کشور یا یک دولت را ندارد. با وجود این، احتمالاً دادن حق عضویت در این سازمان می تواند مشروعیت بیشتری به یک دولت بدهد تا اینکه صرفاً به رسمیت شناخته شود .

کشورها برای عضویت در سازمان ملل ابتدا باید درخواست و نامه خود را تسلیم مجمع عمومی کرده که با این کار نشان می دهند که رسماً تعهدات منشور سازمان ملل را پذیرفته اند. سپس شورای امنیت درخواست را بررسی کرده و 9 عضو از 15 عضو شورا باید به این رای دهند که عضویت کشور مربوط به مجمع عمومی توصیه شود . مادامی که یکی از اعضای دائمی شورای امنیت به این کار رای ندهد و شورای امنیت رای های کافی برای توصیه عضویت کشور متقاضی داشته باشد، کار رای دهی برای عضویت به مجمع عمومی واگذار می شود که دو سوم اعضای این مجمع باید به نفع پذیرش درخواست کشور متقاضی رای دهند تا این درخواست تأیید شود . پس از کسب اکثریت دو سوم آراء عضویت کشور متقاضی تنها زمانی عملی می شود که مجمع عمومی قطعنامه ای مبنی بر پذیرش دولت جدید تصویب کند.لذا با توجه به شرح پیشین ، این مسئله را می خواهیم مورد تجزیه و تحلیل قراردهیم که فلسطین براساس معیار مونته ویدئو وماده 4 منشور شرایط کشور شدن و عضویت در سازمان ملل را دارد

1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق :

این اقدام(شناسایی کشورها) می تواند حقی را تثبیت کند یعنی اینکه حقوق ملت ها ، حتی اگر تاخیر زمانی هم به آن وارد شود از بین رفتنی نیست ، چرا که حق ملت ها با گذشت زمان از بین نمی رود که خود یکی از اصول حقوق بین الملل است ، این امر می تواند زمینه مناسبی را برای احقاق حقوق سایر حقوق فلسطینی ها هم چون بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود ، تعیین و تثبیت حق حاکمیت دولت فلسطین، رفت و آمد به سرزمین های خود و …. ایجاد کند. در نتیجه هر گونه اقدام اسرائیل در جهت اعمال فشار بر فلسطینی ها را با مشکل حقوقی داخلی و بین المللی مواجه می کند. لذا پیگیری برای شناسایی کشور فلسطین می تواند پیامدهای مثبتی برای فلسطینیان از جمله مصونیت دولتی و سران آن، امکان استفاده از نیروی نظامی، حق بردفاع مشروعفردی و جمعی در برابر یک حمله نظامی، صلاحیت مطلق بر سرزمین خود ، ممنوعیت مداخله در موضوعات اساسی موجود در صلاحیت داخلی کشور ، امکان عضویت در دیگر سازمان های دولتی و آژانس تخصصی و اهلیت انعقاد معاهده فراهم نماید، کشور شدن موجب دست یابی به دادگاه های بین المللی و دیگر سازو کارهای حل و فصل اختلاف می شود .

1-3- اهداف تحقیق :

به جهت مسائل منطقه ای و بین المللی و پایدار شدن صلح و امنیت در خاورمیانه به نظر می رسد که با عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد این امر مهم صورت پذیرد . اهداف این پایان نامه این است که آیا کشور فلسطین شرایط و معیارهای لازم مندرج در کنوانسیون مونته ویدئو را که شامل جمعیت دائم سرزمین مشخص ،حکومت و اهلیت ورود به روابط دیگر کشورها را دارد و اینکه فلسطین در شمول مواد 3 تا 6 منشور ملل متحد در جهت عضویت در سازمان ملل متحد قرار می گیرد.

1-4- سوالات تحقیق :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...