11

بخش دوم-ایده جهان شمولی حقوق بشر در مقابل مطلق گرایی

14

بخش سوم- نسل های حقوق بشر

16

نسل اول : حقوق آزادی

16

نسل دوم : حقوق برابری

17

نسل سوم : حقوق همبستگی

17

بخش چهارم- منابع هنجارهای بین المللی حقوق بشر

18

ملاحظات کلی

18

گفتار اول- منابع داخل در ماده 38 اساسنامه

19

جزء اول- معاهدات

20

تعریف معاهدات

20

معاهدات حقوق بشری

20

تعریف حق شرط

22

سیر تحولات حقشرط بر معاهداتبین المللی

23

انشای حق شرط

25

حق شرط در کمیسیون حقوق بین المللی

26

حق شرط بر معاهدات حقوق بشری

29

تقسیم بندی معاهدات حقوق بشری

34

معاهدات حقوق بشر جهانی

34

معاهدات حقوق بشر منطقه ای

35

جزء دوم- عرف بین المللی

36

جزء سوم- اصول کلی حقوقی

37

جزء چهارم- تصمیمات قضایی

38

جزء پنجم- دکترین

39

گفتار دوم- منابع خارج از ماده 38 اساسنامه

40

جزء اول- قاعده آمره

40

جزء دوم- مصوبات سازمانهای بین المللی

41

گفتار سوم- حقوق قابل تعلیق و غیرقابل تعلیق بشری

42

پایان نامه

فصل دوم-تنوع فرهنگی

45

بخش اول- مفهوم تنوع فرهنگی

45

بخش دوم- تفاوت میان مفاهیم تنوع فرهنگی، کثرت گرایی فرهنگی و نسبیت گرایی فرهنگی

48

گفتار اول- تنوع فرهنگی و کثرت گرایی

48

گفتار دوم- تنوع فرهنگی و نسبیت گرایی فرهنگی

50

بخش سوم-اسناد مرتبط با تنوع فرهنگی

51

فصل سوم – ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر

52

بخش اول- موازین مصوب سازمانهای بین المللی

52

گفتار اول –سازمان ملل متحد

52

جزء اول- منشور ملل متحد

52

جزء دوم- اعلامیه جهانی حقوق بشر

53

جزء سوم- میثاقین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوق مدنی و سیاسی

55

جزء چهارم- کنفرانس های جهانی ملل متحد در مورد حقوق بشر

55

جزء پنجم- اعلامیه و کنوانسیون حقوق کودک

57

جزء ششم- اسناد مربوط به یونسکو

57

گفتار دوم –دیوان بین المللیدادگستری

59

گفتار سوم – سازمان بین المللی کار

60

گفتار چهارم – سازمانهای بین المللی منطقه ای

61

جزء اول- اتحادیه اروپا

61

حاشیه انعطاف

62

جزء دوم- سازمان کشورهای آمریکایی

64

جزء سوم- سازمان وحدت آفریقا (اتحادیه آفریقا)

64

جزء چهارم-سازمان کنفرانس اسلامی

65

بخش دوم- ارتباط متقابل جهان شمولی و تنوع فرهنگی در دکترین

66

گفتار اول – جهان شمولی مطلق حقوق بشر

67

گفتار دوم – نفی جهان شمولی حقوق بشر

70

جزء اول- نظریه پست مدرنیسم

70

جزء دوم- نظریه نسبیت گرایی فرهنگی

71

جزء سوم – تنوع فرهنگی در کنار جهان شمولی حقوق بشر

74

نتیجه گیری

78

فهرست منابع

80

چکیده انگلیسی

84

چکیده :

برخی از حقوقدانان، حقوق بشر را بخشی از میراث مشترک بشریت می داند که در ذات این اندیشه جهان شمولی نهفته است. با بررسی اسناد بین المللی و منطقه ای و آراء اندیشمندان حقوق ( دکترین ) به این نتیجه میرسیم که ویژگی جهان شمولی حقوق بشر به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر پذیرفته شده است.

از طرفی تنوع فرهنگی به عنوان یک ضرورت اجتماعی جامعه بین المللی تا جایی قابل حمایت است که اعمال آن باعث انکار این اصل و قواعد حقوق بشر نشود که حاصلی جز خشونت های قومی – مذهبی نخواهد داشت.

مقدمه

انسان به واسطه انسان بودن خود دارای حقوقی است كه فقط ذاتی وی می باشد و با تغییر زمان و مكان هیچ تغییری نمی پذیرد و همواره و همیشه ثابت است و احترام و رعایت این حقوق برای تمامی جوامع و دولت ها لازم و ضروری است. لذا با بررسی سیر تحولات تاریخی در روابط میان انسان ها می توان به این نتیجه رسید كه همیشه تعدادی افراد انسانی به بهانه های گوناگون از قبیل دفاع از مرزهای سرزمین، خیانت به مملكت، حفظ حقوق دینی و احترام به شعائر مذهبی، مصون ماندن از گناه در ردای كشیش و… جرائمی مرتكب گردیده اند كه در نهایت جان، شرافت، مال و حیثیت انسان های دیگری را زیر پا گذاشته اند. به هر حال، این قدرت طلبی ها و جاه طلبی های معدودی افراد باید در جایی محدود می گردید، بخصوص با نگاهی به دو جنگ جهانی اخیر و تولید جنگ افزار هایی که می تواند هر گونه حیات را طی چند ساعت از کره خاکی از بین ببرد، این گونه بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم با از دست رفتن جان و آواره شدن میلیون ها نفر در یك برهه زمانی کوتاه جامعه ملل خواستار شناسایی بین المللی حقوق بشر شدند. به این ترتیب، اولین اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 به تصویبمجمع عمومی سازمان ملل متحد، که تنها سه سال از تاسیسش می گذشت، رسید.

لذا انكار حقوق بشر و آزادی های اساسی نه تنها یك تراژدی فردی و شخصی است، بلكه موجب اوضاع نا آرام اجتماعی و سیاسی می گردد و تخم خشونت و تخاصم را در درون اجتماعات و ملت ها و در بین آنها می كارد. همان طور كه جمله نخست اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان می نماید: «احترام به حقوق بشر و شأن انسانی» زیربنای آزادی، عدالت و صلح در جهان می باشد[1].

حقوق بشر دارای 3 ویژگی است: 1- جهان شمولی 2- ذاتی بودن 3- غیرقابل سلب بودن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...