دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و مقایسه ی شروح مثنوی مولوی بر ابیات … |
3-3-2- شرح های قرن دهم تا سیزدهم………………………………………………………………………………… 16
3-4- شرح حال شارحان…………………………………………………………………………………………………………… 17
3-4-1- اسماعیل آنقروی…………………………………………………………………………………………………………. 17
3-4-2- رینولد نیکلسون …………………………………………………………………………………………………………. 19
3-4-2- 1- آثار نیکلسون…………………………………………………………………………………………………………. 20
3-4-2-2- بررسی ویژگی ها و نقد و تحلیل شرح نیکلسون…………………………………………………. 23
3-4-3- بدیع الزمان فروزانفر……………………………………………………………………………………………………. 24
3-4-3-1- بررسی شرح فروزانفر……………………………………………………………………………………………… 25
3-4-4- عبدالباقی گولپینارلی ………………………………………………………………………………………………… 26
3-4-5- محمد استعلامی…………………………………………………………………………………………………………. 29
3-4-6- کریم زمانی………………………………………………………………………………………………………………….. 30
فصل چهارم: مقایسه ی شروح بر ابیات بحث بر انگیز
1-بشنو این نی چون حکایت می کند……………………………………………………………………………………… 33
2- کز نیستان تا مرا ببریده اند…………………………………………………………………………………………………. 37
3- سینه خواهم شرحه شرحه از فراق……………………………………………………………………………………. 39
4- هر کسی کو دور ماند از اصل خویش…………………………………………………………………………………. 41
5- من به هر جمعیّتی نالان شدم……………………………………………………………………………………………. 43
6- هر کسی از ظن خود شد یار من………………………………………………………………………………………… 45
7- سرّ من از ناله ی من دور نیست…………………………………………………………………………………………. 48
8- تن زجان و جان زتن مستور نیست……………………………………………………………………………………. 50
9- آتش است این بانگ نای و نیست باد…………………………………………………………………………………. 52
10- آتش عشق است کاندر نی فتاد………………………………………………………………………………………… 54
11- نی، حریف هر که از یاری برید…………………………………………………………………………………………. 56
12- همچو نی، زهری و تریاقی که دید؟………………………………………………………………………………… 59
13- نی، حدیث راه پرخون می کند………………………………………………………………………………………… 60
14- محرم این هوش جز بیهوش نیست ……………………………………………………………………………….. 62
15- در غم ما، روزها بیگاه شد ……………………………………………………………………………………………….. 64
16- روزها گر رفت، گو: رو باک نیست…………………………………………………………………………………….. 66
17- هر که جز ماهی ز آبش سیر شد…………………………………………………………………………………….. 68
18- در نیابد حال پخته هیچ خام……………………………………………………………………………………………. 70
19- ای دوای نخوت و ناموس ما………………………………………………………………………………………………. 71
20- با لب دمساز خود گر جفتمی…………………………………………………………………………………………… 73
21- من چگونه هوش دارم پیش وپس…………………………………………………………………………………… 75
22- آینه ات دانی چرا غماز نیست………………………………………………………………………………………….. 77
23- اتفاقاً شاه روزی شد سوار………………………………………………………………………………………………….. 79
24- می رسید از دور مانند هلال…………………………………………………………………………………………….. 80
25- نیست وش باشد خیال اندر روان……………………………………………………………………………………… 80
26- آن خیالاتی که دام اولیاست…………………………………………………………………………………………….. 83
27- از خدا جوییم توفیق ادب…………………………………………………………………………………………………. 85
28- گرچه تفسیر زبان روشن گر است……………………………………………………………………………………. 88
29- از وی ار سایه نشانی می دهد………………………………………………………………………………………….. 90
30- سایه خود آرد تو را همچون سمر……………………………………………………………………………………. 90
31- خود غریبی در جهان چون شمس نیست……………………………………………………………………….. 92
32- این نفس جان در تنم بر تافته ست…………………………………………………………………………………. 94
33- عشق هایی کز پی رنگی بود…………………………………………………………………………………………….. 95
34- کاش کان هم ننگ بودی یکسری……………………………………………………………………………………. 97
35- وهم موسی با همه نور و هنر…………………………………………………………………………………………… 99
36- آن گل سرخ است، تو خونش مخوان……………………………………………………………………………….. 101
37- حرف ظرف آمد درو معنی چو آب………………………………………………………………………………….. 102
38- بحر تلخ و بحر شیرین در جهان……………………………………………………………………………………….. 104
39- گه چنین بنماید و گه ضد این………………………………………………………………………………………… 107
40- بس ستاره ی آتش از آهن جهید ……………………………………………………………………………………. 109
41- رفته در صحرای بی چون، جانشان………………………………………………………………………………….. 111
42- کَیفَ مدَّ الظلُّ نقش اولیاست……………………………………………………………………………………………. 112
43- بس دل چون کوه را انگیخت او……………………………………………………………………………………….. 114
44- از سبب سوزیش من سوداییم………………………………………………………………………………………….. 116
45- ما عدم هاییم و هستی های ما………………………………………………………………………………………… 118
46- باد ما و بود ما از داد تست………………………………………………………………………………………………… 120
47- لذت هستی نمودی نیست را……………………………………………………………………………………………. 122
48- این نه جبر، این معنی جبّاری است………………………………………………………………………………… 123
49- زاری ما شد دلیل اضطرار…………………………………………………………………………………………………. 127
50- ور توگویی غافل است از جبر او……………………………………………………………………………………….. 127
51- هست این را خوش جواب ار بشنوی………………………………………………………………………………. 127
52- آن زمان که می شوی بیمار تو…………………………………………………………………………………………. 127
53- می نماید بر تو زشتی گنه………………………………………………………………………………………………… 127
54- انبیا در کار دنیا جبری اند………………………………………………………………………………………………… 131
55- او نماید هم به دل ها خویش را………………………………………………………………………………………. 132
56- نیکوان را هست میراث از خوش آب ……………………………………………………………………………… 133
57- اختران اند از ورای اختران……………………………………………………………………………………………….. 136
58- دامهاشان مرغ گردونی گرفت……………………………………………………………………………………………. 138
59- جان زپیدایی و نزدیکی است گم……………………………………………………………………………………… 140
60- از شراب قهر، چون مستی دهی……………………………………………………………………………………….. 142
61- لفظ جبرم، عشق را بی صبر کرد…………………………………………………………………………………….. 144
62- این، معیت با حق است و جبر نیست……………………………………………………………………………… 146
63- ور به خواب آییم، مستان وییم…………………………………………………………………………………………. 148
64- این چه بلبل؟ این نهنگ آتشی است………………………………………………………………………………. 150
65-عاشق کلّ است و خود کلّ است او…………………………………………………………………………………… 151
66- فعل را در غیب، اثرها زادنی است……………………………………………………………………………………. 154
67- اولیا را هست قدرت از اله…………………………………………………………………………………………………. 156
68- بسته درهای موالید از سبب……………………………………………………………………………………………… 158
69- آن دمی کز آدمش کردم نهان………………………………………………………………………………………….. 160
70- آن دمی را که نگفتم با خلیل…………………………………………………………………………………………… 160
71- آن دمی کز وی مسیحا دم نزد…………………………………………………………………………………………. 160
72- آنکه او شاه است، او بی کار نیست………………………………………………………………………………….. 163
73- چون به طوفی، خود به طوفی مرتدی……………………………………………………………………………… 165
74- بهر این مؤمن همی گوید زبیم………………………………………………………………………………………… 167
75- گفت پیغمبر که: زن بر عاقلان…………………………………………………………………………………………. 169
76- پرتو حقّ است آن، معشوق نیست……………………………………………………………………………………. 171
77- موسی و فرعون معنی را رهی………………………………………………………………………………………….. 173
78- زان تعلق کرد با جسمی اله……………………………………………………………………………………………… 175
79- تنگتر آمد خیالات از عدم………………………………………………………………………………………………… 176
80- گفت المعنی هو اللّه شیخ دین………………………………………………………………………………………… 178
81- واگشایم هفت سوراخ نفاق………………………………………………………………………………………………… 180
82- مدّتی معکوس باشد کارها………………………………………………………………………………………………… 182
83- تا که بس سلطان و عالب همّتی………………………………………………………………………………………. 182
84- زاجنحه ی نور ثلاث أو رباع……………………………………………………………………………………………… 184
85- این سخن پایان ندارد، زید کو؟………………………………………………………………………………………… 186
86- زید را اکنون نیابی، کو گریخت………………………………………………………………………………………… 186
87- حمله آرند از عدم، سوی وجود………………………………………………………………………………………… 187
88- سر چه می پیچی؟ کنی نادیده ای………………………………………………………………………………….. 188
89- در عدم، افشرده بودی پای خویش…………………………………………………………………………………… 188
90- خلق را دو دیده در خاک و ممات……………………………………………………………………………………. 189
91- جهد کن تا صد گمان گردد نود……………………………………………………………………………………….. 189
92- در مروّت ابر موسی ای به تیه …………………………………………………………………………………………. 192
93- سال ها گر ظن دود با پای خویش …………………………………………………………………………………. 193
94- چون جنین را نوبت تدبیر رو……………………………………………………………………………………………. 193
95- سال ها گر ظن دود با پای خویش …………………………………………………………………………………… 195
96- باز باش ای باب رحمت تا ابد……………………………………………………………………………………………. 195
97- مر جفا گر را چنین ها میدهم…………………………………………………………………………………………. 198
98- مرگ بی مرگی بود ما را حلال…………………………………………………………………………………………. 200
99-آن که او تن را بدین سان پی کند……………………………………………………………………………………. 202
100- ای دریغا لقمه یی دو خورده شد…………………………………………………………………………………… 204
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
نتیجه گیری و پیشنهادها ………………………………………………………………………………………………………….. 206
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………… 209
چکیده ی انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………….. 212
چکیده:
مولانا جلالالدین محمد بلخی معروف به ملّای روم و مولوی رومی، در ششم ربیع الاوّل سال604 هجری قمری در بلخ به دنیا آمد و در سال 672 ه.ق در قونیه وفات یافت. مولوی یکی از بزرگان نامآور در عرصهی تصوّف اسلامی قرون میانه است. کتاب نامآور وی، مثنوی، از امّهات آثار عرفانی در ادبیات فارسی و بل ادبیات جهان است که از ابتدا توجّه بسیاری را به خود جلب کرد و شروح گونهگونی بر آن نگاشته شد.
در این پژوهش ، ابتدا مختصری از زندگینامهی مولانا و سپس بحثی کوتاه در مورد سیر شرح نویسی و شرح حال شارحان مذکور بهدست داده شده و سپس به بررسی ابیات مهم و بحثبرانگیز دفتر اول مثنوی پرداخته شده است.
می توان گفت بهرهگیری شارحان از مثنوی و دیگر آثار مولانا در شرح ابیات مثنوی،که معیار اصلی نگارنده در بررسی مثنوی و شروح آن است،یکسان و در یک سطح نیست. این رساله میکوشد با تکیه بر ابیات مشابه مثنوی، برخی نکات مغفول در بررسی و شرح این کتاب بزرگ را متذکر شود.
واژه های کلیدی: مولوی، مثنوی، دفتر اول، شرح و بررسی.
1-1-مقدمه:
از آن زمان که حضرت مولانا ناله ی نی بریده شده از نیستان را به وسیله ی حسام الدین بر روی صفحه ی سفید بی روح کاغذ شرحه شرحه بیان کرد تا به این زمان که در هر کجا و هر لحظه ای تشنگان علم و ادب همچون بلبلی هر نفس آن ابیات را چه چه می زنند سال های زیادی می گذرد اما همچنان تشنگی درک و فهم این چشمه ی خروشان نامحدود در اکثر خلایق(چه ادب دوستان و چه مردم عادی) باقی مانده است.
« مثنوی که مولوی، « معراج جان» ، و« نردبان آسمان» و صیقل ارواحش خوانده بود و دیگران آن را « تالی کتاب آسمانی، و قرآن زبان پهلوی، و عصاره ی معارف بشری» و بیان « للایات البینات و تبیان للسنن النبویات » (سبزواری، بی تا: 9) دانسته اند « همچنان از نور ماه بر گذشته است و بی هراس و اعتنا به بانگ سگان و زوزه ی ددان، ظلال ظلام را دریده و شبروان را به سوی چشمه ی مشرق اشراق و معنویت رهنمون ساخته است.» ( شجری، 1386: 14)
درک اشعار مولانا ، به دلیل سر درگمی در فهم و درستی ابیات مشکل و بحث برانگیز شروح مختلف مثنوی، که هر کدام به نوعی درستی نظر و ایده ی خود را بر دیگری ارجح می دانند نگارنده را بر آن داشت تا در راستای انجام پایان نامه ی دوره ی کارشناسی ارشد خویش، به بررسی و مقایسه ی شروح مثنوی مولوی بر ابیات بحث برانگیز دفتر اول ( با تکیه بر شروح انقروی، نیکلسون، گولپینارلی، فروزانفر، استعلامی و زمانی) از بین بی نهایت شرح های این کتاب بپردازد.
این بررسی ابتدا به صورت مطالعه ی کلی و مستمر صورت گرفت. طی این مطالعه ابیات مشکل و قابل بحث شارحان را از بین ابیات دیگر مجزا کرده ؛ و سپس نظریه های کلی هر شارح را بیان کرده و در نهایت، نظر ی اجمالی در خصوص بهتر بودن هرکدام از شروح، با ذکردلایلی از خود مثنوی و دیگر شاعران داده شده است. در این قسمت، کلیه ی ابیات نی نامه، به دلیل اینکه شالوده ی مثنوی بوده، هرچند که چند بیتی از آن آسان و بدون بحث بوده اند؛ ذکر شده است. و انتخاب این ابیات بر اساس گفته ی کریم زمانی و دیگر شارحانی همچون انقروی و فروزانفر بوده که در کتاب خود، ابیات مشکل و بحث برانگیز را ذکر کرده اند. مراد از بحث برانگیز بودن در جنبه- های تأویلی ابیات نیست(چه از این لحاظ قاطبه ی ابیات مثنوی بحث برانگیزند.) بلکه مراد، بحث برانگیزی از جهت معنای اولیه و نهایتاً تفسیری کلام است.
با توجه به اینکه انتخاب نسخه ی صحیح و معتبر مثنوی در صحت شرح و دوری از اشکالات و انحرافاتی که بعضاً شارحان بدان گرفتار شده اند بسیار مؤثر است، و نسخه ی قونیه تنها پنج سال از درگذشت مولانا(672) و در حضور حسام الدین چلبی و سلطان ولد تصحیح و کتابت شده است، از نظر بسیاری از محققان و مصححان امروزی، صحیح ترین و معتبرترین نسخه به حساب می آید. بنابراین شماره گذاری ابیات بر طبق این نسخه صورت گرفته است. و نکته ی دیگر این که در بررسی ابیات از بیت 3014 به بعد به دلیل فوت فروزانفر و شرح نشدن ابیات، از شرح شهیدی که شرح ادامه ی ابیات را انجام داده- هرچند که از لحاظ شیوه ی شرح ابیات با فروزانفر متفاوت عمل کرده است استفاده شده است.
به طور کلی مطالب این رساله در 4 فصل تدوین و گردآوری گردیده است:
فصل اول: کلیات. ( فصل حاضر)، این فصل شامل مقدمه، روش تحقیق و پیشینه ی تحقیق و هدف تحقیق است.
فصل دوم: زندگی نامه ی مولانا. در این فصل همانند دیگر مولانا شناسان به بررسی نام، تخلص، نسب، خاندان و قدیمی ترین منبع نام مولانا و…. پرداخته شده است.
فصل سوم: سیری اجمالی در شرح نویسی و شرح حال شارحان. در این فصل ابتدا به بررسی شرح های مثنوی از آغاز تاکنون پرداخته شده و سپس اندکی از شرح حال شارحان مورد بحث در این تحقیق بیان شده است.
فصل چهارم: بررسی ابیات بحث برانگیز دفتر اول مثنوی. در این بخش که حجم اصلی و کلی تحقیق را شامل می شود؛ به تحلیل مقایسه ای بر روی ابیات بحث برانگیز پرداخته شده است.
1-2- اهداف تحقیق:
آنچه در این پژوهش مورد نظر می باشد را در دو هدف کلی و اساسی مد نظر قرار خواهیم داد:
1- بررسی تطبیقی ابیات بحث برانگیز دفتر اول مثنوی در جهت حصول تصویری واضح از سیر تحول تاریخی شروح عرفانی یکی از مهم ترین کتب ادب فارسی.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:18:00 ب.ظ ]
|