وضع جغرافیایی و طبیعی ایران به ما این نوید را می دهد که در آینده نه تنها از واردات بی رویه بذر و قلمه گل و گیاه منصرف خواهیم شد بلکه بر عکس به صادرات این محصول خواهیم پرداخت. بایستی بتوانند در بازارهای داخل و خارج از کشور با فرآورده های خارجی رقابت کنند. در حقیقت کسانی که به کار پرورش گیاهان زینتی می پردازند هنگامی در این حرفه موفق خواهند بود که همه ساله از محصول کارشان سود ببرند و برای دست یابی به این منظور مسائل مربوط به کیفیت گل، میزان محصول در واحد سطح، زود رسی و دیر رسی گل، هزینه تولید، روش بسته بندی و حما و نقل و بازاریابی مطرح است. بیشتر این مسائل مربوط به شرایطی می گردد که گیاهان زینتی در آن شرایط رشد و نمو می کنند و پرورش می یابند. عواملی نظیر درجه حرارت خاک و هوا، شدت نور و طول مدت روشنایی، میزان رطوبت و شدت تبخیر در کیفیت و میزان عملکرد فرآورده های گیاهان زینتی بسیار موثر می باشند. همچنین موضوع تغذیه گیاهان زینتی به وسیله عناصر مورد احتیاج آنان و تنظیم یک برنامه صحیح و متعادل کود پاشی و نیز اجرای برنامه مبارزه با آفات و امراض در بالا بردن میزان محصول و افزایش مرغوبیت محصول گل موثر است. سرانجام حفاظت ژنتیکی و برنامه های اصلاح نباتی برای نگهداری و تکثیر مجموعه های گیاهی و اصلاح نژاد گیاهان زینتی و تهیه پایه های مادری دارای ارزش خاص می باشند(احمدپور داریانی، 1385).

پرورش دهنگان گل و گیاه زینتی نیز مانند سایر کشاورزان، اکثرا کار کشت و برداشت گل را راسا و با اتکا به دانش بومی توسعه داده اند و بر اثر انجام آزمایش هایی از روی کنجکاوی و یا برای چاره جویی و انطباق و سازگاری با شرایط بهتر محیطی آن را انتخاب و با توجه به تجربیاتی که کسب کرده اند به دیگران انتقال می دهند. ولی اگر انها بتوانند از طریق ترویج به دانش روش و فن آوری بهتر و کاراتر دست یابند بی تردید از این امکانات در حد بسیار مطلوب تری استفاده می کنند. مشروط بر اینکه با روش علمی، تعامل انواع سازه ها و متغیرها در این رابطه مشخص شوند و عمده ترین متغیر های موثر در تولید گل و گیاه را شناخته و به نقش آنها توجه اساسی شود. از آنجا که کشور ما وضعیت مناسبی برای تولید انواع گل و گیاه زینتی دارد علاوه بر آن، بازارهای مناسبی در کشورهای جنوبی و شمالی کشور نیازمند این محصولات هستند که می توانند در توسعه گل و گیاه زینتی موثر باشند، لازم است بیش از بیش به بهبود دانش و روش تولید گل و گیاه در کشور توجه شود و یافته های تحقیقاتی با روش مناسبی به مولدان انتقال یابد(بابایی و عزیزی، 1389).

مقالات و پایان نامه ارشد

قسمت اول: مبانی نظری پژوهش

[1] – Dksy

[2] – Ritter & Welch

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...