اخلاق در تعالیم اسلام از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدون تردید سازندگی درونی انسان و اصلاح و تهذیب نفس در سعادت فرد چه در دنیا و آخرت نقش به سزایی دارد. به طوری که اگر انسان تمام علوم را کسب و تحصیل نماید و همه چیز را تحت تسلط خود درآورد اما از تسلط بر نفس خود ناتوان باشد از رسیدن به کمال باز می ماند.

گاه این طور وانمود می شود که دین مبین اسلام با تأکیداتی که بر رعایت مسائل اخلاقی دارد فقط درصدد تأمین سعادت اخروی انسان هاست و افراد مهذب از سعادت و موفقیت های دنیوی بی بهره هستند و به تعبیری یا باید در دنیا موفق بود یا در آخرت. اما هنگامی که به متون اسلامی و سیره بزرگان دین مراجعه می کنیم می بینیم که اسلام سعادت و فلاح دنیوی و اخروی را تأمین می کند.

لذا هدف از این تحقیق این است که نشان دهد رعایت اخلاق و عمل به دستورات اخلاقی می تواند موفقیت دنیوی را تیز در پی داشته باشد.

یکی از ثمرات این تحقیق و نشان دادن اینکه رعایت دستورهای اخلاقی در زندگی دنیوی تأثیرات مثبتی دارد این است که در گرایش افراد به عمل به اخلاق و دین اسلام و افزایش یقین می تواند مؤثر واقع شود.

این تحقیق در پنج فصل تنظیم شده است:

فصل اول: کلیات پایان نامه است که شامل تبیین مسأله پژوهی و اهمیت آن، روش تحقیق، فرضیات و سؤالات تحقیق و … می باشد.

فصل دوم: به بررسی کلیاتی پیرامون اخلاق شامل تعریف اخلاق، جایگاه اخلاق در دین اسلام، رابطه آن با اعتقادات و احکام، اثر گذاری اخلاق در روابط انسانی و … می باشد.

فصل سوم : شامل مرامنامه اخلاقی است که صفات حسنه و رذائل اخلاقی را از منظر اسلام بررسی کرده است.

فصل چهارم : نتایج دنیوی مرامنامه اخلاقی است که با توجه به آیات وروایات آثار صفات حسنه و رذائل را در دنیا ذکر کرده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...