شوری

 

1-1 بیان مسئله و ضرورت اجرای تحقیق

1-1-1 شبدر برسیم

شبدر برسیم یاشبدر مصری[1] گیاهیاست یکساله، بهاره، مقاوم در برابر شرایطنامساعدو از خانواده بقولات می‏باشد. شبدر برسیم یکی از گیاهان خانواده لگومینوز است که پتانسیل نسبتا خوبی برای تثبیت نیتروژن اتمسفر و بنابراین افزایش ذخیره نیتروژن خاک دارد. علاوه بر این، از لحاظ غذای دام، کود سبز و پوشش گیاهی نیز بسیار حائز اهمیت است. كیفیت علوفه شبدر برسیم اغلب مشابه یونجه است ولیدر بعضی شرایط میزان عناصر قابل هضم آن بیشتر و میزانپروتئین خام آن كمتر از یونجه گزارش شده است. شبدر برسیم یک گیاه علوفه‏ای استکه در مناطق گرم سواحل جنوب و حتی در مناطق معتدل نیز رشد خوبیدارد و بر خلاف سایر شبدرها در مقابل سرما حساس است. این گیاه نسبت به شوری در گروه گیاهان نسبتا حساس به شوری قرار می‏گیرد و از این رو بهبود رشد و نمو آن در خاک‏های شور مورد توجه قرار گرفته است(رووه و فیربرادر، 2003[2] وانکوویچ و پات[3]، 2000).

 

3

 

1-1-2جوانه‏زنی و تنش شوری

جوانه‏زنی اولین مرحله رشد و نمو است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‏باشد. علاوه بر جوانه‏زنی، سرعت و یکنواختی جوانه‏زدن و سبز شدن نیز از پارامترهای مهم کیفیت بذر می‏باشند (سلطانی و همکاران، 2001).مرحله‏ی جوانه‏زنی یكی از حساس‏ترین مراحل رشد گیاه بهتنش‏های شوری و خشكی است. اگر گیاه در این مرحله،تنش را تحمل كند، می‏تواند مراحل بعدی رشد را پشتسر بگذارد.

تنش معمولاً به عنوان یک عامل خارجی كه اثرات سوء بر گیاه بجا می‌گذارد، تعریف می‌شود. گیاهان تحت شرایط طبیعی و زراعی به طور پیوسته در معرض تنش هستند. تنش‏هایمحیطی از قبیل شوری و رطوبت خاكرابطه همزیستی گیاهان لگومینوز و ریزوبیوم را از طریقكاهش غده بندی و اختلال در فرایند تثبیت نیتروژن تحت تأثیر قرار می‏دهد.شوری یكی از مهم‏ترین موانع در تولید محصولاتزراعی در نواحی خشك و نیمه خشك جهان به شمارمی‏آید. تنش شوری یکی از تنش‌های اصلی و شایع در جهان کنونی است که باعث کاهش تولیدات کشاورزی و نقصان رستنی‌های طبیعی در نواحی وسیعی از سطح زمین می‌شود و بیش از حدود 100سال است که موضوعبسیاری از تحقیقات بوده است. شوری خاک یک خطر جدی در بسیاری از مناطق جهان بویژه در مناطق خشک و نیمه‌ خشک به شمار می‌آید. اثرات زیان‌آور تنش شوری در تمام مراحل زندگی گیاه مشاهده می‌شود. در طی شروع و توسعه تنش شوری در گیاه همه فرایندهای اصلی از قبیل فتوسنتز، سنتز پروتئین و متابولیسم انرژی تحت تاثیر قرار می‌گیرد (مووآد و همکاران[4]، 1998).

4

بیشتر وسعت كشور ایران كه در كمربند خشكی دنیاواقع شده است را اقلیم خشك و نیمه‏خشك و حدود 5/12 درصد از آن را اراضی شوره‏زار و نمكی در بر گرفتهاست. از آنجایی‏كه بخش وسیعی از مراتع ایران دارایخاك‏های شور و قلیایی است، شوری خاك یكی ازعوامل بازدارندة تولید علوفه به شمار می‏رود، به‏طوری‏كهیكی از موانع گسترش زادآوری گیاهان مرتعی، شوریزیاد در هنگام جوانهزدن بذرهاست.کشور ایران نیز به جز نوار باریکی از سواحل دریای خزر، کاملاً در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و بیش از 90 درصد اراضی قابل استفاده کشاورزی آن با خطر افزایش شوری مواجه هستند. بررسی اثر تنش‏های محیطی و نقش آن‌ ها در پیش‌بینی و ارزیابی رشد و عملکرد محصولات زراعی بسیار ضروری است(عبدل زاده و صفاری، 1381؛ گراتن و مس[5]،1984).

1-1-3پرایمینگ سالیسیلیک‏اسید و اثرات آن بر جوانه‏زنی

از جمله مهم‌ترین تیمارهای افزایش دهنده قدرت جوانه‏زنی بذور می‌توان به پرایمینگ اشاره داشت. پرایمینگ بذر تکنیکی است که به واسطه آن بذور پس از قرار گرفتن در بستر خود و مواجهه با شرایط اکولوژیک محیطی، به لحاظ فیزیولوژیک و بیوشیمیایی آمادگی جوانه‏زنی را به دست می‌آورند. در این روش فعالیت‌های متابولیک لازم برای جوانه‏زنی اتفاق می‌افتد اما از خروج ریشه‏چه جلوگیری می‌شود. در جریان پرایمینگ بذر از مرحله جوانه‏زنی تا شروع تقسیم سلولی تحریک می‌شود و بدلیل پایین بودن میزان آب جذب شده فقط مرحله اول جوانه‏زنی انجام شده و از خروج ریشه‏چه ممانعت می‌شود و پس از خشک شدن و آب‏گیری مجدد، بذر از همان نقطه‏ای که خشک شده بود شروع به فعالیت می‌کند. در نهایت قبل از ظهور ریشه‏چه بذرها دوباره به رطوبت اولیه برگردانده شده، سپس ذخیره و یا کاشته می‌شوند. پرایمینگ از طریق افزایش سرعت و یکنواختی جوانه‏زنی موجب افزایش کارایی بذر می‌گردد. همچنین مشخص شده که پرایمینگ می‌تواند موجب آبشویی مواد بازدارنده جوانه‏زنی بذور گردد (کوربینو و کوم[6]، 2006؛ مک دونالد[7]، 2000).

5

سالیسیلیک اسیدیا اورتو هیدروکسی بنزوئیک اسید به گروهی از ترکیبات فنلی تعلق دارد که به‏وسیلهسلول‏هایریشهتولیدمی‏شودو به عنوان یک ملکول مهم برای تعدیل پاسخ‏های گیاه به تنش‏های محیطی شناخته شده است. بسیاریازتحقیقاتنشانداده ‏اندكهپرایمینگبذرگیاهبه‏وسیله سالیسیلیكاسید،باعثافزایشمقاومتآندرهنگامبروزتنش‏هایمختلفوخصوصاتنششوریمی‏شود.سالیسیلیک اسید و ترکیبات وابسته به آن بر جوانه‏زنی بذر و رشد و نمو گیاهان در شرایط تنش و غیر تنش تاثیر دارند. این تنظیم‏کننده رشد درونی در فرایندهای فیزیولوژیکی همچون القای گلدهی، رشد و نمو، سنتز اتیلن، تاثیر در باز و بسته شدن روزنه‏ها، تنفس و همچنین در پایداری غشای سلولی، روابط آبی بافت‏ها، و افزایش رشد نقش دارد. این ماده در گیاهانی که تحت تنش‏های محیطی قرار دارند نقش حفاظتی دارد (بن حامد و همکاران[8]، 2007؛ افضل و همکاران، 2006[9]؛ بور و همکاران، [10]2003؛ سنارانتا و همکاران[11]، 2000).

1-2 هدف تحقیق

این آزمایش با هدف بررسی تاثیر پیش تیمار سالیسیلیک اسید بر جوانه‏زنی وعملکرد وبرخی شاخص‏های رشد شبدر برسیم تحت تنش شوری و تعیین مناسب‏ترین غلظت سالیسیلیک اسید و روش کاربرد آن انجام شد.

1- 3 فرضیه‏ها

1-پیش تیمار سالیسیلیک اسید بر جوانه زنی شبدر برسیم تحت شرایط شوری می تواند موثر باشد.

2-میزان رشد وعملکرد گیاه تحت شرایط شوری کاهش می یابد.

3-شوری باافزایش فشار اسمزی خاک باعث ایجاد تنش خشکی در گیاه می شود.

4-شوری باعث ایجاد عدم تعادل یونی در سطح سلول گیاه می شود

مقالات و پایان نامه ارشد

6

 

[1]. Trifoliumalexanderium

[2]. Rowe&Fairbrother. 2003

[3]. Unkovich & pate. 2000

[4].Moawad et al. 1998

[5].Gratten & Mass. 1984

[6].Corbineau & Come. 2006

[7]. McDonald. 2000

[8].Benhamed et al. 2007

[9]. Afzali et al. 2006

[10]. Bor et al 2003

[11].Senaranta et al. 2000

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...