2-1-4- توانمندسازی در سازمانهای قدیمی و جدید……………………… 19

2-1-5- دلایل توانمندسازی……………………………….. 20

2-1-6- اهداف توانمندسازی کارکنان ………………………… 21

2-1-7- انواع توانمندسازی………………………… 22

2-1-8- مدل ها ی توانمندسازی ………………………… 23

2-1-8-1- تشریح یکی از مدل های توانمندسازی (مدل توانمندسازی باون و لاولر)……….. 24

2-1-9- ابعاد توانمندسازی ………………………… 25

2-1-10- اصول توانمندسازی کارکنان ……………………….. 27

2-1-9- ابزارهای توانمندسازی…………………………. 28

2-1-11-1- آموزش، ابزاری در خدمت توانمندسازی ………………………… 30

2-1-11- 2 – آموزش مهارت های توانمندسازی کارکنان ………………………… 31

2-1-12- رویکردهای توانمندسازی ………………………… 34

2-1-13- استراتژی های توانمندسازی ………………………… 37

2-1-14- شرایط اجرای توانمندسازی ………………………… 39

2-1-15- مراحل توانمندسازی ………………………… 40

2-1-16- روش های توانمندسازی……………………….. 41

2-1-17- توانمندسازی و تغییر سازمانی…………………….. 42

2-1-18- توانمندسازی و ارتباط آن با فرایند تصمیم گیری ………………………… 44

2-1-19- تاثیر توانمندسازی در عملکرد گروه مجازی; نقش تعامل چهره به چهره………….. 46

2-1-20- نقش توسعه ظرفیت، توانمندسازی و پیشرفت کارکنان در حفظ و نگهداری کارکنان ….. 48

2-1-21- تاثیر توانمندسازی بر اجرای مدیریت کیفیت جامع (TQM) در سازمان…………. 51

2-1-22- ویژگی های کارکنان توانمند ……………………….. 53

2-1-21- فرایند توانمندسازی ………………………… 56

2-1-22- گامهای فرایند توانمندسازی کارکنان بر اساس مدل جامع راهبردی …… 58

2-1-23- عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی ………………………… 61

2-1-24- سبک مدیریت و تاثیر آن بر توانمندسازی ………………………… 63

2-1-25- نقش مدیران در افزایش توانمندی کارکنان ………………………… 64

2-1-26- مزایای توانمندسازی منابع انسانی ………………………… 73

2-1-27- موانع و چالش های اجرای برنامه های توانمندسازی ……………. 74

2-1-28- انواع فضاهای سازمانی موثر در تغییر رفتار کارکنان ………….. 76

2-1-29- دلایل عدم تمایل مدیران به توانمندسازی کارکنان ……………… 77

2-1-30- معرفی ابعاد مورد مطالعه در توانمندسازی منابع انسانی …………… 80

2-2- بخش دوم: پیشینه تحقیق ………………………… 82

2-2-1- مقدمه ……………………….. 82

2-2-2- گفتار اول ………………………… 82

پایان نامه

2-2-2- 1- بر مطالعات و تحقیقات مشابه داخلی ………….. 82

2-2-3- گفتار دوم ………………………. 88

2-2-3- 1- بر مطالعات و تحقیق های مشابه خارجی ………………. 88

2-2-4- جمع بندی ………………………… 94

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

مقدمه ……………………….. 98

3-1- روش تحقیق ………………………… 98

3-2- جامعه آماری ………………………… 99

3-3- حجم نمونه و روش اندازه گیری ………………………… 99

3-4- ابزار جمع آوری داده ها………………………. 99

3-5- چگونگی سنجش روایی و پایایی ابزار تحقیق………………………. 100

3-5-1- تعیین روایی پرسشنامه مورد استفاده………………………. 100

3-5-2- تعیین پایایی یاقابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده…………… 101

3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………….101

3-7- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف ………………………… 102

3-7- 1- آزمون فریدمن ………………………… 102

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها………………………. 103

مقدمه………………………. 104

4-1 – تجزیه و تحلیل آمار توصیفی ………………………… 104

4-1-1- تعاریف آماری ………………………… 104

4-1-2- آمار توصیفی سوالات پرسشنامه ……………………….. 105

4-2- تجزیه و تحلیل آمار استنباطی………………………… 133

4-2-1- پاسخ به فرضیه های تحقیق…………………….. 133

4-2-2- اولویت بندی فرضیه های پژوهش………………… 139

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه ……………………….. 142

5-1- بر بیان مساله، اهداف تحقیق و چگونگی روش انجام کار……..142

5-2- نتایج آزمون ها………………………. 144

5-3- نتیجه گیری ……………………….. 144

5-4- بحث و مقایسه با تحقیقات دیگر ……………………….. 145

5-5- محدودیت های و مشکلات تحقیق ………………………… 146

5-5-1- محدودیت های تحت کنترل محقق ………………………… 146

5-5-2- محدودیت های خارج از کنترل محقق ………………………… 146

5-6- پیشنهادهای تحقیق ………………………… 147

5-6-1- پیشنهادهای حاصل از ادبیات موضوعی تحقیق………………… 147

5-6-2- پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق (به تفکیک فرضیه های تحقیق)…………. 147

5-6-3- توصیه هایی برای محققان آتی ………………………… 149

منابع و ماخذ ……………………….. 150

پیوست ها ……………………….152

چکیده انگلیسی………………….. 155

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه:

بی تردید منابع انسانی در همه اعصار و قرون، مهمترین عامل دستیابی به توسعه به شمار می رفته و همواره بعنوان موتور توسعه مطرح شده است. تجربه نشان داده است که هر سازمانی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود نیازمند نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه می باشد. بنابراین، یک سازمان موفق سازمانی است متشکل از نیروی انسانی با فرهنگ سازمانی، اندیشه و اهداف مشترک که تجارب و دانش خود را در اختیار سازمان قرار می دهند. تحت این شرایط، هر فرایندی که موجب ارتقای توانمندی نیروی انسانی گردد، فرایندی سرمایه افزا است که نتیجه آن بطور مستقیم در کیفیت و کمیت خدمات نمودار می شود. طبیعی است اگر مدیران بتوانند توانمندی کارکنان سازمان را افزایش دهند، موجب توسعه و بهبود کار سازمان شده اند. بنابراین از آنجا که انسان محور تحولات سازمانی است، برای دستیابی به تراز بالندگی قابل قبول سازمانی، باید به ارتقای تراز منابع انسانی پرداخت، آنها را از درون رشد داد و به گونه ای خودفرمان پرورد. حوزه درمان از جمله بخش های سازمان تامین اجتماعی است که انسان در آن نقش محوری دارد. هر گونه برنامه ریزی یا پیش بینی آینده در آن متأثر از پیچیدگی رفتار انسان است. بنابراین توجه به موضوع توانمندسازی منابع انسانی در تأمین اجتماعی و در حوزه درمان این سازمان اهمیت دوچندان می یابد.

در تحقیق حاضر، محقق با توجه به موضوع تحقیق، به بیان مساله اصلی پژوهش وضرورت انجام تحقیق، اهداف پژوهش، قلمرو تحقیق، متغیر های مورد مطالعه می پردازد.

1-1- بیان مسئله

توانمند سازی فرایندی است که در آن از طریق توسعه و گسترش نفوذ و قابلیت افراد و تیم ها و استفاده از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها به بهبود و بهسازی مستمر عملکرد کمک می شود. توانمندسازی برای مدیران، نقش یک عامل تسهیل کننده را دارد که هدف از آن یاری رساندن به دیگران است تا روی پای خود بایستند(آقاجانی و آقاجانی، 1384).

توانمندسازی اعطاء اختیار تصمیم گیری به کارکنان به منظور افزایش کارایی آنان و ایفاء نقش مفید در سازمان است(Kagee,2006) که موجب می شود کارکنان با فراگیری دانش، مهارت و انگیزه بتوانند عملکردشان را بهبود ببخشند. چرا که توانمندسازی فرآیند ارزشی است که از مدیریت عالی سازمان تا پایین ترین رده سازمانی امتداد می یابد(Survage,2000,1).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...