1-3- روش كار و تحقیق
برای این پروژه ابتدا ده نوع پارچه با ماشین بافندگی روتی بافته می شود سپس نمونه های بافته شده در آزمایشگاه كنترل كیفیت مورد آزمایشهای مختلف قرار خواهد گرفت نتایج این آزمایشات در فصول بعدی بررسی خواهد شد و سپس نمونه های كوچك دیگری از پارچه های بافته شده اند انتخاب می شود و این نمونه ها در آزمایشگاه رنگرزی توسط دستگاه آزمایشگاهی نمونه رنگ كشی HT رنگ شده از لحاظ رنگ پذیری روی پارچه ها بررسی می شود و برای اینكه بتوانیم نتایج دقیقی از میزان جذب این پارچه ها به دست آوریم پس آب این رنگ ها نیز جمع آوری شده و در آزمایشگاه تكمیل توسط دستگاه اسپكتروماتوگرافی از لحاظ میزان جذب رنگ در فصول بعدی بررسی می شود.
2-1- مکانیزم های تشکیل دهنده
پارچه از بافت رفتن دو دسته نخ عمود برهم به نام تار و پود تشکیل می شود. نخ هایی که در طول پارچه قرار دارند «تار» و نخ هایی که در عرض پارچه قرار می گیرند «پود» نامیده می شوند. برای تولید پارچه می توان نخ هایی تار و پود را از جنس ها و رنگ های مختلف انتخاب کرد که در این صورت پارچه، طرح دار نامیده می شود. در بعضی موارد به جای یک دسته نخ پود، از چند دسته نخ استفاده می شود که آن را به هم متصل می کند.
بافت رفتن نخ تار و پود، در ماشین های بافندگی انجام می شود. نخ های دسته اول (تار) توسط مکانیزم تشکیل دهنده، دهنه را ایجاد می کند و نخ های دسته دوم (پود) در داخل دهنه و در لابلای نخ های تار قرار می گیرد در این بخش خواهیم دید که تشکیل دهنده توسط مکانیزم های مختلفی مانند تشکیل دهنه بادامکی ، مکانیزم تشکیل دهنده دابی و مکانیزم های تشکیل دهنه ژاکارد انجام می شود. بنابراین بافت رفتن نخ های پود در واحد سطح، بافت های مختلفی تشکیل می شود و نوع بافت رفتن نخ های تار و پود معمولاً پس از چند تار و پود در طول و عرض پارچه تکرار می شود. این تکرار بافت نخ های تار و پود را راپورت بافت می نامند تعداد نخ های تار و پودی که رایورت بافت را تشکیل می دهند. به ترتیب «راپورت تار» و «راپورت پود» نامیده می شوند. اگر بافت رفتن نخ های تار و پود به طریقی باشد که نخ های تار و پود یک در میان با یکدیگر بافت روند یک طرح تافته تشکیل می شود.
قبل از بافت هر پارچه باید طرح بافت آن را مشخص کرد. این عمل معمولاً بر روی کاغذ نقشه شطرنجی انجام می شود. ستون های عمودی یک کاغذ نقشه معرف نخ های تار و ردیف های افقی آن معرف نخ های پود است. برای مشخص کردن طرح بافت بر روی کاغذ نقشه باید تعیین کرد که در چه محل هایی تار و پود با یکدیگر بافته می شود و در روی پارچه کدامیک از دو دسته نخ از رو یا زیر دسته یکدیگر عبور می کند. با توجه به اینکه گفته شد بافت رفتن نخ ها در یکدیگر بوسیله مکانیزم تشکیل دهنده مشخص می شود، منطقی تر به نظر می رسد که در روی کاغذ نقشه نقاطی را که تنها تار از روی نخ های پود عبور می کنند، مشخص می کنیم
شكل 2-1-درگیری نخ های تار و پود
این عمل با پر کردن خانه های شطرنجی نقاط ذکر شده انجام می شود واضح است که خانه های خالی، معرف عبور نخ های تار از زیر نخ های پود است (شکل 2-1) با توجه به رابطه ای که بین مکانیزم های تشکیل دهنده و طرح های بافت وجود دارد بهتر دانسته شد که ابتدا طراحی بافندگی مطالعه و بررسی شود.

پایان نامه


2-2- طرح بافت
به درگیری های نخهای تار و پود بافت گویند . با استفاده از نخهایی با جنس و نمرات مختلف و همچنین بافتهایی با تراکم تار و پود متفاوت می توان انواع متنوعی از پارچه ها را تولید نمود .
2-3- انواع بافت ها
پارچه ها از نظر نوع بافت به پنج دسته تقسیم می شوند که عبارتنداز :
الف ) بافتهای اصلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...