پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: ارائه مدلی جهت بهینه سازی مسیر ویزیت فروشندگان با در نظر گرفتن یکنواختی بار کاری … |
……………. 13
2-4- تقسیم بندی مساله VRP کلاسیک ……………………………………………………………………………. 13
2-4-1- مسیریابی وسیله ی نقلیه با دیدگاه ظرفیت (CVRP) ………………………………………… 14
2-4-2- مسیریابی وسیله ی نقلیه با حمل در بازگشت (VRPB) …………………………………… 15
2-4-3- مسیریابی وسیله ی نقلیه با چنجره ی زمانی(VRPTW) …………………………………… 15
2-4-4- مسیریابی وسیله ی نقلیه با تقاضای دریافت و تحویل (VRPPD) ……………………… 16
2-4-5- مسیریابی دوره ای وسیله ی نقلیه(PVRP) …………………………………………………….. 16
2-4-6- مسیریابی وسیله ی نقلیه با چهارچوب اتفاقی (SVRP) ……………………………………. 17
2-5-ادبیات مسیریابی وسایل نقلیه با تقاضای تحویل و دریافت همزمان (VRPSPD) ……. 18
2-6-ی بر تحقیقات انجام شده در مورد مساله مسیریابی وسایل نقلیه دارای چند مرکز تامین (MDVRP) …………………………………………………………………………………………………………………… 24
2-7- جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………. 27
فصل سوم:مدل ریاضیپیشنهادی …………………………………………………………………………….. 28
3-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 29
3-2- تعریف مسئله ………………………………………………………………………………………………………… 29
3-2-1- مفروضات مسئله ……………………………………………………………………………………….. 30
3-3- مدل ریاضی پیشنهادی ……………………………………………………………………………………………. 30
3-3-1- اندیس ها ………………………………………………………………………………………………….. 31
3-3-2- پارامترهای ورودی مدل ……………………………………………………………………………… 31
3-3-3- متغیر های تصمیم گیری …………………………………………………………………………….. 31
3-3-4- تابع هدف ………………………………………………………………………………………………… 32
3-3-5- محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………. 32
3-4-اعتبارسنجیمدل ……………………………………………………………………………………………………. 35
3-5- پیچیدگی مدل مورد بررسی …………………………………………………………………………………….. 36
3-6- جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………. 39
فصل چهارم: الگوریتم فراابتکاری پیشنهادی ……………………………………………………………….. 40
4-1- مقدمه ای بر مسائل بهینه سازی ……………………………………………………………………………….. 41
4-1-1- تئوری پیچیدگی ………………………………………………………………………………………… 41
4-1-2- روش های بهینه سازی ……………………………………………………………………………….. 42
4-2- الگوریتم ژنتیک ……………………………………………………………………………………………………… 46
4-2-1- برخی از اصطلاحات الگوریتم ژنتیک …………………………………………………………… 48
4-2-2- روش های انتخاب کروموزوم ……………………………………………………………………… 50
4-2-3- تقاطع ……………………………………………………………………………………………………….. 52
4-2-4- جهش ………………………………………………………………………………………………………. 53
4-3- الگوریتم کلونی مورچگان ……………………………………………………………………………………….. 54
4-3-1- مزیتهای روش کلونی مورچگان ………………………………………………………………… 60
4-3-2- مراحل پیادهسازی الگوریتم کلونی مورچگان …………………………………………………. 61
4-4- الگوریتم مورچگان پیشنهادی ………………………………………………………………………………….. 62
4-4-1- تبدیل مسئله به یک گراف جهتدار ………………………………………………………………. 62
4-4-2- نحوهی ساختن پاسخ برای مسئله …………………………………………………………………… 62
4-4-3- بروزرسانی فرومون ها …………………………………………………………………………………. 63
4-5- ارزیابی الگوریتم ها ………………………………………………………………………………………………… 63
4-5-1- مجموعه داده ها ………………………………………………………………………………………… 64
4-5-2- مقایسه عملکرد الگوریتم ها برای مسائل با ابعاد کوچک …………………………………. 65
4-5-3- مقایسه عملکرد الگوریتم ها برای مسائل با ابعاد متوسط تا بزرگ ……………………… 67
4-6- مطالعه موردی ……………………………………………………………………………………………………….. 69
4-7- جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………. 72
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات ………………………………………………………………………… 73
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 74
5-2- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………… 74
5-3- پیشنهادات آتی ………………………………………………………………………………………………………. 75
فهرست منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………. 76
جدول 3-1 : داده های مسئله آزمایشی مربوط به هر گره …………………………………………………… 35
جدول 3-2: داده های مسئله آزمایشی مربوط به فواصل زمانی بین گره ها …………………………… 35
جدول 3-3 : زمان های تکمیل ویزیت هر گره در مسئله آزمایشی ……………………………………… 36
جدول 4-1 : مقادیرداده های ورودیبه مسائل آزمایشی …………………………………………………… 65
جدول 4-2 : نتایج محاسباتی حاصل از حل مسائل با ابعاد کوچک …………………………………….. 66
جدول 4-3 : زمان های محاسباتی و میانگین جواب های حاصل از حل مسائل با ابعاد کوچک… 66
جدول 4-4 : نتایج محاسباتی حاصل از حل مسائل با ابعاد متوسط تا بزرگ ………………………….. 68
جدول 4-5 : نتایج محاسباتی حاصل از حل مسئله کاربردی ……………………………………………….. 71
شکل 1-1 : مسأله فروشنده دوره گرد ………………………………………………………………………………… 4
شکل 1-2 : مسأله مسیریابی وسیله نقلیه …………………………………………………………………………….. 4
شکل 1-3 : نشان دهنده ی ارتباط بین نمونه های مختلف VRP …………………………………………….. 5
شکل 3-1 : سلسله مراتب پیچیدگی محیط های کارگاهی در مسائل زمانبندی ………………………. 38
شکل 3-2 : سلسله مراتب پیچیدگی توابع هدف در مسائل زمانبندی ……………………………………. 38
شکل 4-1 : انواع روش های بهینه سازی ………………………………………………………………………….. 43
شکل 4-2 : مکانیزم انجام عملگر تقاطع یک نقطه ای در مسائل جایگشتی ……………………………. 53
شکل 4-3 : نحوه انجام عملگر تعویض در مسائل جایگشتی ……………………………………………… 54
شکل 4-4 : رفت و برگشت مورچگان به آشیانه و منبع غذایی ……………………………………………. 56
شکل 4-5 : ایجاد یک مانع در مسیر آشیانه تا منبع غذایی مورچگان …………………………………….. 57
شکل 4-6 : ادامه حرکت مورچگان علی رغم حضور مانع ……………………………………………………. 57
شکل 4-7 : انتخاب مسیر کوتاهتر توسط همهی مورچه ها …………………………………………………… 58
شکل 4-8 : مقایسه زمانهای محاسباتی مورد نیاز نرم افزار لینگو و الگوریتمهای پیشنهادی ……… 67
شکل 4-9 : عکس هوایی از 161 سوپر مارکت مورد بررسی ……………………………………………….. 70
چکیده
در این تحقیق، مسئله مسیریابی ویزیتورها با در نظر گرفتن مهارت ویزیتورها و زمانهای ویزیت متفاوت و زمانهای حمل و نقل بین سوپر مارکتها به منظور ایجاد بهترین تعادل بار کاری بین ویزیتورها با توجه به مهارت و تجربه آنها در نظر گرفته شده است. در این پایان نامه برای حل این مسئله از دو رویکرد استفاده شده است. در رویکرد اول یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط برای مسئله یاد شده اردئه شده است. اما از آنجاییکه که مدل ریاضی ارائه شده تنها قادر به حل مسائل با ابعاد کوچک میباشد، که این موضوع کاربرد الگوریتمهای فراابتکاری را اجتناب ناپذیر میسازد. دو رویکرد دوم برای مسئله فوق دو الگوریتم فراابتکاری شامل « الگوریتم ژنتیک » و « الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچگان » به منظور حل مدل در مقیاسهای کاربردی ارائه شده است. نتایج محاسباتی نشان دهنده برتری الگوریتم مورچگان نسبت به الگوریتم ژنتیک در حل مسائل با ابعاد واقعی را دارد. در ادامه مسئلهی فوق را در بخش فروش شرکت تولیدی بریان گوشت پیاده سازی کرده ایم.
مقدمه
از آنجاییکه فروش کالا به عنوان شریان اصلی هر سازمان محسوب میشود. بنابراین بهبود کارایی در عملکرد کاری فروشندگان و افزایشسطح رضایتمندیآنها کمک بسزایی در افزایش سطج تحقق اهداف تعیین شده فروش سازمان مینماید. . بیشتر مسایل حوزه تخصیص مسیر مناسب و بهینه میتوانند به صورت مساله مسیریابی وسیله نقلیه[1] (VRP) درنظر گرفته شوند که تعمیم مساله فروشنده دوره گرد[2] است و یکی از مسایل مهم در محدوده مسایل بهینه سازی ترکیبی است که روشهای مکاشفهای زیادی برای حل آن ایجاد شده است.
مساله مسیریابی وسیلهء نقلیه، شامل تعدادی مشتری است که هر یک به میزان خاصی کالا نیاز دارند که باید به آنها تحویل گردد. هدف، تعیین مجموعهای از مسیرها (یا تورها) است که کمترین مجموع هزینه را دارا بوده، در انبار آغاز شده و در آن پایان یابند، هر مشتری دقیقا یکبار و توسط یک فروشنده بازدید شود و کل تقاضای گرههای هر مسیر از ظرفیت وسیله تجاوز نکند.که در این پژوهش فروشنده نقش وسیله نقلیه را در مدل VRP بازی می کند.
از آنجا که VRP یک مساله بهینه سازی ترکیبی است و حل آن با روشهای دقیق به زمان نمایی نیاز دارد، روشهای مکاشفهای زیادی برای حل آن به کاررفته است. در این پژوهش از الگوریتم ژنتیک(GA) و مورچگان(ACO) برای حل VRP استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 08:46:00 ب.ظ ]
|