2-1-2-7-4- نظریة درمان عقلانی ـ عاطفی (الیس) 29

2-1-2-7-5- نظریه های یادگیری.. 29

2-1-2-7-6- رویكرد پردازش اطلاعات.. 31

2-1-2-7-7- نظریة اسناد. 31

2-1-2-8-7- تفاوت افسردگی کودکان وبزرگسالان. 32

2-1-3- فراشناخت.. 34

2-1-3-1- تعریف فراشناخت.. 35

2-1-3-2- مدلفراشناختیاختلالات روانشناختی.. 36

2-1-3-3- متغیرهای فراشناخت از دیدگاه ولز. 38

2-1-3-4- نظریه بروئر. 44

2-1-4- افکار ناکارآمد. 46

2-2- پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران و جهان. 52

2-2-1- پیشینه پژوهش ها در داخل کشور 52

2-2-2- پیشینه پژوهش ها در خارج کشور 57

2-3- جمع بندی.. 62

3- فصل سوم: روش پژوهش… 68

3-1- مقدمه. 69

3-2- نوع تحقیق.. 69

3-2- قلمرو تحقیق.. 69

3-4- جامعه آماری.. 69

3-5- نمونه و روش نمونه­گیری.. 69

3-6- ابزار جمع آوری داده ها و روایی و پایایی آنها 70

3-6-1- مقیاس نگرش های ناکارآمد. 70

3-6-2- مقیاس فراشناخت کودکان. 70

3-6-3- مقیاس خودسنجی افسردگی.. 71

3-7- روش جمع آوری دادها 72

3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها 72

4- فصل چهارم: نتایج. 74

4-1- مقدمه. 75

4-2- داده های جمعیت شناختی.. 75

4-3- تحلیل روانسنجی پرسشنامه فراشناخت در نوجوانان. 80

4-3-1- بررسی روایی پرسشنامه فرا شناخت.. 81

4-3-2- بررسی اعتبار پرسشنامه فرا شناخت.. 86

مقالات و پایان نامه ارشد

4-4- بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ناکارآمد در نوجوانان. 87

4-5- پیش بینی افسردگی براساس عوامل فراشناخت.. 91

4-6- پیش بینی افسردگی براساس افکار ناکارآمد و فراشناخت.. 93

5- فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری.. 95

5-1- مقدمه. 96

5-2- یافته ها 96

5-4- محدودیت­های تحقیق.. 98

5-5- پیشنهاد ها 99

فهرست منابع. 100

پیوست­ها

چکیده به زبان انگلیسی..

فهرست جدول­ها

جدول­4-1: جنسیت آزمودنی ها 76

جدول­4-2: شغل پدر آزمودنی ها 77

جدول­4-3: شغل مادر آزمودنی ها 78

جدول­4-4: تحصیلات پدر آزمودنی ها ر 79

جدول­4-5: تحصیلات مادر آزمودنی ها 80

جدول­4-6: جدول واریانس تشریح شده 82

جدول­4-7: ماتریس ساختار عاملی چرخیده 84

جدول­4-8: پایایی پرسشنامه فراشناخت.. 86

جدول­4-9: پایایی پرسشنامه فراشناخت به ازای حذف هر یک از سوالات.. 89

جدول­4-10: پایایی هر یک از عامل های فراشناخت.. 87

جدول­4-11: جدول واریانس تشریح شده 87

جدول­4-12: ماتریس ساختار عاملی چرخیده 89

جدول­4-13: پایایی پرسشنامه فکار ناکار آمد. 90

جدول­4-14: پایایی پرسشنامه افکار ناکار آمد به ازای حذف هر یک از سوالات.. 90

جدول4-15: بررسی رابطه افسردگی با باورهای فراشناختی و افکارناکارآمد 92

جدول4-16: پیش بینی افسردگی بر اساس عوامل فراشناخت 93

جدول­4-17: پیش بینی افسردگی بر اساس افکارناکارآمد و فراشناخت 94

فهرست نمودار­ها

نمودار4-1: جنسیت آزمودنی ها 76

نمودار 4-2: شغل پدر آزمودنی ها 77

نمودار 4-3: شغل مادر آزمودنی ها 78

نمودار 4-4: تحصیلات پدر آزمودنی ها 79

نمودار 4-5: تحصیلات مادر آزمودنی ها 80

چکیده

هدف پژوهش حاضر، پیش بینی افسردگی براساس افکار ناکارآمد و فراشناخت در نوجوانان بود. 600 نفر ) 150 پسر پایه دوم، 150 پسر پایه سوم، 150 دختر پایه دوم و 150 دختر پایه سوم(از دانش آموزان دوره راهنمایی شهر محمودآباد که در سال تحصیلی 90-89 تحصیل می کردند،به روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.گردآوری داده ها،به کمک پرسشنامه های نگرش ناکار آمد ،فراشناخت کودکان و خودسنجی افسردگی انجام شد.داده های آماری با بهره گیری از تحلیل عوامل و ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی ساختار و اعتبار پرسشنامه ،ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت در موردسنجش اعتبار و روایی پرسشنامه فراشناخت نتایج نشان داد پرسشنامه فرا شناخت از روایی برخوردار و ثبات درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ 69/0 محاسبه شد که نشان دهنده این است که میزان پایایی پرسشنامه در حد متوسط است.

در مورد اعتبار و روایی پرسشنامه افکار ناکارآمد نتایج نشان داد پرسشنامه افکار ناکارآمد از روایی برخوردار و ثبات درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ 0/74 محاسبه شد که نشان دهنده این است که میزان پایایی پرسشنامه در حد بالایی است . نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد عوامل فراشناختی ،پیش بینی کننده افسردگی می باشند .در زمینه پیش بینی افسردگی توسط فراشناخت و افکار ناکارآمد نتایج نشان داد افکار ناکارامد و فراشناخت توانایی پیش بینی افسردگی در فرد را دارند .

مقدمه

افسردگی[1] شایع ترین بیماری قرن حاضر است (لاور[2]، 2002؛ به نقل از ملاباقری،1383). در حال حاضر افسردگی جدی ترین بیماری قرن تلقی شده و به گزارش دانشگاه هاروارد تا سال 2020 در رتبه اول یا دوم بیماری های شایع قرار می گیرد (آندریا[3]، 2002). افسردگی افت فراگیر خلق است که همراه با احساس غمگینی و عدم توانایی تجربه لذت می باشد (اتکینسون، 1380).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...