پایان نامه روانشناسی تربیتی: رابطه دلبستگی به والدین و همسالان و فاصله روانشناختی: بررسی نقش واسطه ای هویت … |
2-1-4-4-1- مدل توسعهی خود………………………………………………………………………. 42
2-1-4-4-2- مدل تعالی خود……………………………………………………………………………. 44
2-1-4-5- هویت معنوی: رویکرد فردی و بافتی…………………………………………………….. 44
2-2- نظریهی دلبستگی……………………………………………………………………………………………………….. 46
2-2-1- دلبستگی در بزرگسالی…………………………………………………………………………………….. 49
2-3- فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 50
2-3-1- جهتگیری غلبه اجتماعی……………………………………………………………………………….. 51
2-3-2- حریم رعایت اخلاقی………………………………………………………………………………………… 53
2- 4- پژوهشهای پیشین…………………………………………………………………………………………………… 54
2-4-1- یافتههای تحقیق در زمینه تأثیر دلبستگی
بر هویت معنوی و فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………. 54
2-4-1-1- یافتههای تحقیق در زمینه تأثیر دلبستگی
بر هویت معنوی…………………………………………………………………………………………………………. 55
2-4-2- یافتههای تحقیق در زمینه تأثیر دلبستگی
بر فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 57
2-4-3- یافتههای تحقیق در زمینه تأثیر هویت معنوی
بر فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 59
2-4-4- نتیجهگیری از تحقیقات پیشین……………………………………………………………………….. 62
2-5- فرضیههای پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 63
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………… 65
3-2- شرکت کنندگان پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 65
3-3- ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 66
3-3-1- مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان………………………………………………………….. 67
3-3-2- مقیاس هویت معنوی………………………………………………………………………………………… 69
3-3-3- مقیاس فاصله روانشناختی……………………………………………………………………………… 72
3-3-3-1- مقیاس جهتگیری غلبه اجتماعی (SDO)………………………………………… 72
3-3-3-2- مقیاس حریم رعایت اخلاقی (CMR)………………………………………………… 74
3-4- روش جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………… 74
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………… 75
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 77
4-2- یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………….. 77
4-3- ماتریس همبستگی متغیرهای مدل پژوهش…………………………………………………………….. 78
4-4- بررسی مدل پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 79
4-4-1- بررسی اثر مستقیم دلبستگی به والدین و همسالان
بر فاصله روانشناختی……………………………………………………………………………………………………….. 79
4-4-2- بررسی اثر مستقیم دلبستگی به والدین و همسالان
بر ابعاد هویت معنوی……………………………………………………………………………………………………….. 80
4-4-3- بررسی اثر همزمان دلبستگی به والدین و همسالان
و ابعاد هویت معنوی بر فاصله روانشناختی………………………………………………………………….. 80
4-4-4- بررسی نقش جنسیت در روابط متغیرهای پژوهش………………………………………. 87
4-4-4-1- بررسی مدل پژوهش در گروه دختران………………………………………………….. 88
4-4-4-2- بررسی مدل پژوهش در گروه پسران……………………………………………………. 90
4-4-4-3- بررسی نقش واسطهگری باورهای ماورایی و باورهای
اخلاقی در دو گروه دختران و پسران با استفاده از دستور Process…………………….. 92
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث و بررسی یافتههای پژوهش………………………………………………………………………………. 97
5-1-1- پیشبینی فاصلهی روانشناختی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان……………………………………………………………………………………………………………. 98
5-1-2- پیشبینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان……………………………………………………………………………………………………………. 99
5-1-3- بررسی نقش واسطهای هویت معنوی در ارتباط
بین دلبستگی به والدین و همسالان و فاصله روانشناختی………………………………………….. 103
5-1-4- بررسی نقش تعدیلی جنسیت در مدل پژوهش
(مقایسهی مدل دختران و پسران)…………………………………………………………………………………. 105
5-2- محدودیتها………………………………………………………………………………………………………………… 107
5-3-پیشنهادات و دلالتهای نظری و عملی…………………………………………………………………….. 108
فهرست منابع
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………. 109
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………….. 112
پیوست
پیوست یک: پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان………………………………………………… 121
پیوست دو: پرسشنامه هویت معنوی…………………………………………………………………………………. 123
پیوست سه: پرسشنامه جهت گیری غلبه اجتماعی ……………………………………………………….. 126
پیوست چهار: پرسشنامه حریم رعایت اخلاقی…………………………………………………………………. 127
فهرست جداول
جدول 3-1- توزیع فراوانی شرکت کنندگان پژوهش بر حسب جنسیت و دانشکده……………. 66
جدول 3-2- تحلیل عوامل دلبستگی به والدین و همسالان……………………………………………………. 68
جدول 3-3- تحلیل عوامل هویت معنوی…………………………………………………………………………………. 71
جدول 3-4- تحلیل عوامل جهتگیری غلبه اجتماعی……………………………………………………………. 73
جدول 4-1- یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………. 77
جدول 4-2- ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………………………………………………….. 78
جدول 4-3- پیشبینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس
دلبستگی به والدین و همسالان…………………………………………………………………………………………………. 79
جدول 4-4- پیشبینی باورهای ماورایی و باورهای اخلاقی بر اساس
دلبستگی به والدین و همسالان…………………………………………………………………………………………………. 80
جدول 4-5– پیشبینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی……………………………………………………………………………………. 81
جدول 4-6- معناداری اثرات غیر مستقیم متغیرهای پژوهش……………………………………………….. 81
جدول 4-7- بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پژوهش
در مدل معادلات ساختاری…………………………………………………………………………………………………………. 84
جدول 4-8- شاخصهای برازش مدل………………………………………………………………………………………. 85
جدول4-9- مقایسهی دانشجویان دختر و پسر بر اساس میانگین نمرات
در متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 87
جدول 4-10- پیشبینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان در دختران……………………………………………………………………………………………… 88
جدول 4-11- پیشبینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان در دختران……………………………………………………………………………………………………. 88
جدول 4-12- پیشبینی فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی در دختران…………………………………………………………… 89
جدول 4-13- پیشبینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان در پسران…………………………………………………………………………………………………. 90
جدول 4-14- پیشبینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان در پسران…………………………………………………………………………………………………….. 90
جدول 4-15- پیشبینی فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی در پسران……………………………………………………………. 91
جدول 4-16- اثر واسطه ای باورهای اخلاقی در رابطهی دلبستگی به
والدین و همسالان با ابعاد فاصله روانشناختی…………………………………………………………………………… 92
جدول 4-17- اثر واسطهای باورهای ماورایی در رابطهی دلبستگی به
والدین و همسالان با ابعاد فاصله روانشناختی…………………………………………………………………………. 92
فهرست اشکال
شکل 1-1: مدل اولیه پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 12
شکل 2-1: مدل گسترش یافته پژوهش……………………………………………………………………………………. 63
شکل 4-1: مدل نهایی پژوهش (رابطه دلبستگی به والدین و همسالان
و فاصله روانشناختی با واسطهگری ابعاد هویت معنوی)…………………………………………………………. 83
شکل 4- 2: مدل پژوهش (با در نظر گرفتن متغیر هویت معنوی به عنوان متغیر مکنون) … 86
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 07:06:00 ب.ظ ]
|