پایان نامه رتبه بندی مدیریت دانش؛ذخیره دانش |
ذخیره دانش
سازمانها پیش از آنکه به منظور بازیابی بعدی، اقدام به ذخیرهی دانش کنند، باید اطلاعات مهم را شناسایی کرده، بهترین روش حفظ آن را تعیین نمایند. سازمانها از طریق ارزیابی، پژوهش و آزمایش به اطلاعات معنی میبخشند. ذخیرهی دانش، سیستمهای فنی از قبیل رکوردها و بانک اطلاعاتی و فرایندهای انسانی را مانند حافظه جمعی و فردی و اجماع نظرات، به کار میگیرد.
سیستم ذخیرهی دانش باید دارای موارد ذیل باشد:
ـ ساختاری که اجازه میدهد سیستم، اطلاعات را به طور سریع و صحیح دریافت و ارائه کند؛
ـ طبقه بندی (اطلاعات) از قبیل رویدادها، سیاستها یا رویه ها که بر پایه نیازهای یادگیری انجام می شود؛
ـ توانایی ارائه اطلاعات مورد نیاز به صورت روشن و دقیق؛ و
ـ محتوایی که دقیق و به موقع بوده و همواره در دسترس است.
سازمان به کمک سیستم ذخیرهی دانش، قادر به حفظ و نگهداری دانش می شود؛ در این صورت دانش، دارایی شرکت می شود. بدین ترتیب دانش شبها به خانه نمیرود و یا هنگامی که کارمندی ترک خدمت می کند، شرکت آن را از دست نمیدهد (Coakes et al, 2010).
تحلیل و داده کاوی
داده کاوی، یکی از جدیدترین ابزارهای تحلیلی برای تواناسازی سازمانها جهت یافتن معنی و مفهوم در داده های آن ها است. کارکنان به وسیله کشف الگوهای جدید یا متناسب نمودن مدلها با داده ها، میتوانند اطلاعات را برای کمک به توسعه استراتژیها و پاسخگویی به سؤالات پیچیده کسب و کار، ذخیره و سپس استخراج کنند. امروزه نرمافزاری توسعه یافته است که بتواند حجم عظیمی از اطلاعات را تحلیل و الگوهای پنهان را شناسایی نماید. در حالی که فرایند تحلیلی آنلاین می تواند پاسخگوی سؤالات مدیران باشد، نرمافزار داده کاوی پاسخگوی سؤالاتی از مدیران است که هنوز بدان فکر نکرده اند (Chua & Goh, 2008).
وظایف متعددی برای داده کاوی وجود دارد؛ از قبیل، طبقه بندی، پیش بینی، خوشه بندی، خلاصهسازی و مدلسازی وابستگیها وکشف تغییر و انحرافات. روشهای داده کاوی شامل شیوه های مبتنی بر نمونه قوائد و درخت تصمیم، رگرسیون غیرخطی و طبقهای، مدلهای احتمالی وابستگی گرافیکی، یادگیری ارتباطی و عاملان هوشمند است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 03:53:00 ق.ظ ]
|