روش های مدیریت دانش

ادبیات مدیریت دانش سرشار از روش های مدیریت دانش برای عملکرد اثر بخش است.ویگ(1995)، کورتودا و وودر(1999)،سویبی(1999)،تیروف(1999)و تی ونا(2000) روش های مختلفی را برای مدیریت دانش ارائه کرده اند.در اینجا بعضی از این روش ها معرفی می شود:

-خلق محیط های هماهنگ سینرژیک؛

- نقشه قابلیت‌ها،فرصت ها،نیازها و محدودیت های دانش؛

- اندازه گیری سرمایه های هوشی و ایجاد سیستم کنترل دارایی های غیر ملموس؛

- تغییر محرکات فرهنگی؛

- ایجاد تمرین های کار مشارکتی؛

- ترویج اجتماعات و شبکه های عمل؛

- اداره سلف سرویس دانش؛

- ثبت و انتقال تخصیص ها از واحد پرسنلی؛

- ثبت و انتقال دانش تجربی متخصصان؛

- ثبت تصمیم مستدل؛

- سیستم خبره واحد ها؛

-بازنگری بعد از عملیات؛

-بازخورد نتایج؛

- شبکه متخصصان؛

- کشف دانش از داده ها ؛

- کاربرد سیستم های حمایت عملکرد و سیستم های دانش محور؛

- ساخت و استقرار بنیان دانش؛

- ابزارهای تکنولوژی اطلاعاتی برای مدیریت دانش(عدلی،1384،صص212-218).

 

1-1-2-            عوامل کلیدی توفیق مدیریت دانش در سازمان های مختلف

لیبوویتز(1999) در جهت پیاده سازی مدیریت دانش،شش عامل کلیدی مطرح می کند.عوامل کلیدی وی عبارت اند از:

نیاز به استراتژی مدیریت دانش باحمایت مدیریت ارشد سازمان ها؛

وجود مدیریت ارشد دانش(Cko)؛

یک زیر ساخت مدیریت دانش؛

آنتولوژی دانش و مخازن دانش؛

ابزارها و سیستم های مدیریت دانش؛

تشویق تسهیم دانش و فرهنگ حمایتی.

مخصوصاً،درس های آموخته شده از شرکت هایی که در پیاده سازی مدیریت دانش تجربه دارند،در این راستا از اهمیت بسیاری برخوردار است.وی بیان می کند که ایجاد مراکز حرفه ای برای حوزه های دانش به عنوان یک استراتژی مدیریت دانش در سازمان امری مهم است(محمدی فاتح،سبحانی و محمدی،1387،صص117-119).

در تحقیقاتی که ماتی(2004) در آلمان انجام داده است عوامل کلیدی مدیریت دانش عبارتند از:

سازمان مبتنی بر دانش

فرهنگ

استراتژی

سیستم ها و زیر ساخت تکنولوژی اطلاعات

فرایند سیستماتیک و اثربخش سنج ها(mathi,2004 ,p14).

در تحقیقی که توسط هونگ و همکاران(2005) در خصوص عوامل توفیق جهت بکارگیری سیستم مدیریت دانش در صنعت دارو سازی انجام شده است،هفت عامل در موفقیت سیستم مدیریت دانش مورد شناسایی قرار گرفته است که عبارت اند از:

استراتژی الگو گیری و ساختار دانشی اثر بخش

فرهنگ سازمانی

زیر ساخت سیستم اطلاعاتی

درگیری و آموزش کارمندان

رهبری و تعهد قوی مدیریت ارشد

محیط یادگیری و قلمرو کنترل منابع

ارزیابی از آموزش حرفه ای و کار تیمی( hung,huang,lin&tsai,2005,p166).

-Cortoda and woods

-liebowitz

- Sveiby

-Tiwana

-Leibouitz

-Mathi

-Hung and liu

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...