پایان نامه ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی: بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی |
……………………
19
مطالعه فرهنگ های دیگر………………………………………………………………………………………………………..
19
طرح هنر برای هنر ……………………………………………………………………………………………………………….
20
آثار مدرنیستی ابتدایی ……………………………………………………………………………………………….
20
ریشههای ادبیات مدرن ……………………………………………………………………………………………….
23
انتشار اولین اثر مدرنیستی ………………………………………………………………………………………….
28
ویژگیهای ادبیات مدرن ……………………………………………………………………………………………
29
فرم در ادبیات مدرنیستی ……………………………………………………………………………………………
30
پیچیدگی زبان …………………………………………………………………………………………………………………….
30
بههمریختگی جریان طولی زمان ……………………………………………………………………………………………
30
بیمکانی و عدم وجود پیرنگ ………………………………………………………………………………………………
31
گسیختگی در روایت…………………………………………………………………………………………………………….
31
چشم انداز باوری …………………………………………………………………………………………………………………
32
انتخاب اسمهای غیر متعارف یا شخصیتهای بینام ………………………………………………………………….
32
در هم آمیختگی خواب و رؤیا ………………………………………………………………………………………………
33
محتوا در ادبیات مدرنیستی…………………………………………………………………………………………………….
33
رویارویی با مدرنیته و پبامدهای زندگی شهری………………………………………………………………………….
33
نمادپردازی ………………………………………………………………………………………………………………………..
34
توجه به اسطورهها………………………………………………………………………………………………………………..
34
نگاه معرفت شناسی مدرنیسم…………………………………………………………………………………………………..
34
ضد قهرمان…………………………………………………………………………………………………………………………
35
بحران واقعنمایی………………………………………………………………………………………………………………….
35
انزوا، ترس، پارانویا……………………………………………………………………………………………………………..
36
فراداستان و تصنع………………………………………………………………………………………………………………
36
آشناییزدایی……………………………………………………………………………………………………………………..
36
ابهام معنایی………………………………………………………………………………………………………………………
37
پیدایش مفهوم هنر برای هنر و فردگرایی………………………………………………………………………………..
37
بررسی اولین اثر مدرنیستی………………………………………………………………………………………..
39
خلاصۀ داستان دخمههای واتیکان…………………………………………………………………………………………
39
نشانه های آثار مدرنیستی در رمان دخمههای واتیکان………………………………………………………………..
40
فراداستان………………………………………………………………………………………………………………………….
40
انزجار از تمدن و زندگی شهرنشینی……………………………………………………………………………………..
40
نمادپردازی……………………………………………………………………………………………………………………….
41
بههمآمیختگی رؤیا و واقعیت……………………………………………………………………………………………….
41
روان رنجوری و ضد قهرمان………………………………………………………………………………………………..
42
به چالش کشیدن کلیسا……………………………………………………………………………………………………….
43
اسطورهگرایی……………………………………………………………………………………………………………………
43
مدرنیته در ایران……………………………………………………………………………………………………….
45
تفاوت مدرنیته در غرب و ایران…………………………………………………………………………………
46
رمانهای ایرانی……………………………………………………………………………………………………….
50
بیوگرافی نویسنده…………………………………………………………………………………………………….
52
شریک جرم…………………………………………………………………………………………………………….
54
خلاصۀ داستان…………………………………………………………………………………………………………………..
54
ویژگیهای مدرنیستی در رمان شریک جرم…………………………………………………………………………….
54
روانرنجوری کسری…………………………………………………………………………………………………………..
55
ریشه های روانشناختی رفتار کسری………………………………………………………………………………………
57
پارانوئید…………………………………………………………………………………………………………………………..
61
اسکیزوئید………………………………………………………………………………………………………………………..
62
فروپاشی فراروایت ها………………………………………………………………………………………………………….
63
تغییر زاویۀ دید……………………………………………………………………………………………………………………. | 69 |
در هم آمیختن واقعیت با خیال و خواب و جریان سیّال ذهن………………………………………………………. | 71 |
نمادپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………. | 73 |
محدودیت زمان…………………………………………………………………………………………………………………… | 76 |
سفر کسری………………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
ویژگیهای مدرنیستی رمان سفر کسری…………………………………………………………………………………… | 77 |
ضد قهرمان…………………………………………………………………………………………………………………………. | 77 |
در هم آمیختن واقعیت و رؤیا………………………………………………………………………………………………… | 79 |
تغییر زاویۀ دید……………………………………………………………………………………………………………………. | 80 |
تعلیق زمانی………………………………………………………………………………………………………………………… | 81 |
پایان گنگ و مبهم……………………………………………………………………………………………………………….. | 82 |
بیژن و منیژه………………………………………………………………………………………………………………. | 83 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 83 |
ویژگی های مدرنیستی این رمان……………………………………………………………………………………………… | 83 |
روان پریشی راوی………………………………………………………………………………………………………………… | 83 |
ساختن جهان منسجم در ذهن………………………………………………………………………………………………… | 84 |
محتوای معرفت شناسانه…………………………………………………………………………………………………………. | 87 |
گذار از جامعۀ سنتی به جامعه مدرن……………………………………………………………………………………….. | 88 |
ضد قهرمان…………………………………………………………………………………………………………………………. | 89 |
بههمریختگی زمان……………………………………………………………………………………………………………….. | 90 |
دیدار در حلب………………………………………………………………………………………………………….. | 91 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 91 |
ویژگیهای مدرنیستی این رمان……………………………………………………………………………………………… | 91 |
اسطوره و فروپاشی فرروایتها………………………………………………………………………………………………. | 92 |
بیتوجهی به زمان و مکان…………………………………………………………………………………………………….. | 94 |
توپ شبانه…………………………………………………………………………………………………………….. | 97 |
ویژگیهای مدرنیستی رمان توپ شبانه……………………………………………………………………………………. | 98 |
اختلال شخصیت، پارانویا……………………………………………………………………………………………………… | 98 |
گریز از مدرنیته…………………………………………………………………………………………………………………… | 100 |
خیال بافی و رؤیاپردازی………………………………………………………………………………………………………… | 101 |
محتوای وجودشناسی ………………………………………………………………………………………………………….. | 103 |
ناکجاآباد……………………………………………………………………………………………………………….. | 104 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 104 |
ویژگیهای مدرنیستی رمان ناکجاآباد………………………………………………………………………………………. | 107 |
فراتاربخ…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 108 |
بینامتنیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. | 111 |
بههم ریختن جریان خطی زمان و جریان سیّال ذهن ………………………………………………………………….. | 112 |
تعلیق مکانی……………………………………………………………………………………………………………………….. | 116 |
ابهام و پریشانی…………………………………………………………………………………………………………………… | 117 |
در هم آمیختن واقعیت و رؤیا………………………………………………………………………………………………… | 118 |
عرض حال…………………………………………………………………………………………………………….. | 120 |
خلاصۀ داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 120 |
ویژگیهای مدرنیستی در رمان عرض حال………………………………………………………………………………. | 121 |
کاربرد اسطوره……………………………………………………………………………………………………………………. | 121 |
ضد قهرمان………………………………………………………………………………………………………………………… | 123 |
نمادپردازی…………………………………………………………………………………………………………………………. | 129 |
تعارض سنّت و مدرنیته………………………………………………………………………………………………………… | 131 |
تصنّع…………………………………………………………………………………………………………………………………. | 132 |
کلّۀ اسب………………………………………………………………………………………………………………… | 133 |
خلاصه داستان……………………………………………………………………………………………………………………. | 133 |
نشانه های مدرنیستی در رمان کلّۀ اسب……………………………………………………………………………………. | 134 |
در هم پیچیدگی رؤیا و واقعیت……………………………………………………………………………………………… | 135 |
ی نوشتهها
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 06:59:00 ب.ظ ]
|