مهمترین این پدیده هاست که الزاماتی را هم به همراه دارد. عمده ترین این الزامات بانکداری الکترونیک و در کنار آن بیمه الکترونیک است که البته کمتر به آن پرداخت شده است[7]. با توجه به تمرکز شرکتها بر کسب وکار الکترونیک، بیمه الکترونیک می تواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای شرکتها بوجود آورد.

بیمه الکترونیکی، در یک نگاه کلی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه ای با استفاده از واسطه های ایمن بدون حضور فیزیکی اطلاق می شود. به عبارت دیگر، به معنای استفاده از روش های الکترونیکی برای کمک به مبادله کالاها و خدمات بیمه ای است. بیمه الکترونیک حاصل تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات است و استفاده از آن در صنعت بیمه باعث افزایش ظرفیت تولید، تخصصی شدن فعالیت ها و بهبود سرعت و کیفیت خدمات خواهد شد[6].

بیمه الکترنیکی به عنوان یک تکنولوژی جدید بنا به دلایل مختلفی در افزایش کاراییشرکتهای بیمهموثر است. این قبیل خدمات هزینه های اداری را از طریق فرآیند اتوماسیون کسب و کار کاهش داده و اطلاعات مدیریتی را بهبود می بخشد. همچنین از این طریق کارمزد پرداختی به واسطه ها از طریق فروش مستقیم بیمه نامه به مشتری کاهش می یابد[5].

استفاده از تجارت الكترونیك كاهش چشمگیر هزینه های معاملاتی، دسترسی آسان به اطلاعات، افزایش درصد فروش، بالا رفتن قدرت انتخاب مصرف كنندگان، كاهش و حذف محدودیت بازار، افزایش تعداد عرضه كنندگان كالاها و در نهایت افزایش توان رقابت و رقابتی شدن بنگاه ها، بخش ها و اقتصاد ملی می شود.

بیمه الكترونیكی نیز كه كاربرد اینترنت و فن آوری اطلاعات در توزیع و تولید خدمات بیمه ای است یكی از زیر مجموعه های تجارت الكترونیك محسوب می شود كه همگام با توسعه اینترنت، بسط و گسترش یافته و استفاده از آن در سال های اخیر در كشور های مختلف مرسوم شده است. بررسی تاثیر تجارت الكترونیك بر شركت های بیمه هدف اصلی این مطالعه بوده است. تاكید بر مفهوم بیمه الكترونیكی، مزایا و ملزومات آن، نقش آن در صنعت بیمه و ضرورت توجه به اجرای موفق آن در جنبه های مختلف بازار بیمه مورد بحث قرار گرفته است.

پایان نامه و مقاله

مقدمه:

مقایسه تحولات سه دهه اخیر حاکی از آن است که این تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسی دارد که علت اصلی این اختلافات مربوط به انقلابی است که در این دهه ها رخ داده است. شرایط و روشهای انجام كسب و كار مدام در حال تغییر و تحول بوده و هر روزه گزینه های بیشتری در اختیار كسب و كارها قرار می گیرند.گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی بشر تحولی بنیادین ایجاد کرده و دنیای کنونی را در جریان یک انقلاب کامل قرار داده است. امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیک یکی از نمونه های عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی است. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده و تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه ها و رویه های تجاری گذشته ایجاد کرده است. یکی از مصایق تجارت الکترونیک، بیمه الكترونیكی است که به عنوان بخشی از تجارت الكترونیك و موجی كه كمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی سابقه ای برخوردار بوده است و بیمه و به طور كلی موسسات مالی از جمله صنایعی هستند كه تجارت الكترونیك می تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا كند، چرا كه صنعت بیمه صنعتی است با حجم زیاد اطلاعات، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تكنولوژی اطلاعات می باشد[2].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...