پایان نامه ارشد مهندسی صنایع: مدلسازی تصادفی چندهدفه زنجیره تأمین از لحاظ کیفیت |
2-5-2.جوایز و مدال ها……………………. 39
2-5-3. استانداردها……………………. 40
2-5-4. فعالیت اصلی شرکت………………………. 40
2-5-5.محصولات و برندهای شرکت………………………. 41
2-5-6.محصول موردمطالعه…………………….. 43
2-6.نتیجه گیری……………………… 43
فصل سوم روش پژوهش………………………. 46
3.مقدمه…………………….. 47
3-1.هزینه کیفیت (هزینه کیفیت تولیدکننده) …………………….47
3-1-1.انواع هزینه های کیفیت………………………. 47
3-2.هزینه کیفیت تأمین کنندگان…………………….. 50
3-3.تکنیک نیل به مقصد…………………….. 52
3-4.روش حل: روش پارامتری ( وزین)……………………. 53
3-5.هزینه کیفیت خدمتدهی به مشتریان…………………….. 56
3-6.پارامترها و متغیرهای تصمیم مسئله…………………….. 57
3-7.مینیمم سازی هزینه کل……………………… 61
3-7-1.هزینه خرید مواد خام تأمین کنندگان…………………….. 61
3-7-2.هزینه حمل مواد خام/محصولات………………………. 61
3-7-3.هزینه تولید محصول…………………….. 62
3-7-4.هزینه نگهداری موجودی……………………… 62
3-7-5.هزینه کیفیت………………………. 63
3-8.ماکزیمم سازی کیفیت کل زنجیره ی تأمین……………………… 65
3-8-1. کیفیت تأمین کنندگان…………………….. 66
3-8-2.کیفیت مراکز توزیع…………………….. 66
3-8-3. کیفیت محصولات تولیدی……………………… 67
3-9.محدودیت ها …………………….68
3-10.نتیجه گیری……………………… 72
فصل چهارم محاسبات و یافته های پژوهش………….. 73
4.مقدمه…………………….. 74
4-1.روش حل: روش پارامتری ( وزین)……………………. 74
4-2.نتایج محاسباتی……………………… 76
4-2-1.اطلاعات تأمین کنندگان…………………….. 77
4-2-2.اطلاعات مشتریان و مراکز توزیع…………………….. 78
4-3.نتــــــایج و تفـــاســـــــیر…………………….. 91
4-3-1.بررسی اثر عامل های کلیدی بر جواب بهینه……… 91
4-3-2.سناریوی صفر…………………….. 91
4-3-3.سناریوی یک………………………. 92
4-3-4.سناریوی دو…………………….. 92
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد ها……………………. 94
5.مقدمه…………………….. 95
5-1.جمع بندی و نوآوری……………………… 95
5-2.پیشنهاد ها برای مطالعات آتی……………………… 96
5-3.توصیه های راهبردی……………………… 97
فهرست مراجع…………………….. 99
پیوستها:……………………. 104
کد GAMS:…………………….
چکیده انگلیسی: …………………….116
چکیده:
ارائه یک مدل یکپارچه و فراگیر برای زنجیره های تأمین مدنظر است که در آن به هر دو عامل کلیدی زنجیره (کارایی و پاسخگویی)، توجه لازم شود. در این پایان نامه، ضمن توجه لازم و جامع به هر دو جنبه هزینه و کیفیت، سعی می شود تا زنجیره تأمینی تهیه شود با اندکی بومی سازی در زنجیره های دیگر قابل کاربرد باشد. به همین منظور، مدل پیشنهادی در یک زنجیرهی تأمین چهار سطحی شامل، تأمین کننده، تولیدکننده، توزیع کننده و مشتری فرموله شده است. زنجیره شامل هزینه های ملموس و غیرملموس میباشد. برای هدف کیفیت نیز، کیفیت تأمین کنندگان، کیفیت تولیدکننده و کیفیت توزیع کنندگان در نظر گرفته شده است. مدل دوهدفه پیشنهادی توسط راه حل روش پارامتری (وزین) به یک مدل تک هدف تبدیل شده و برای مثالی با سایز متوسط با شرایط واقعی حل شده است. نتایج محاسباتی و تحلیلهای موجود حکایت از کارایی مدل پیشنهادی و همچنین روش حل دقیق موجود برای مسائل کوچک و متوسط دارد. در این پایان نامه، شرکت فرآورده های لبنی کاله به عنوان تولیدکننده زنجیره ی تأمین درنظرگرفته می شود.
فصل اول: مقدمه و کلیات پژوهش
1- مقدمه
در دههی 1970 شرکتها به دنبال تکنیکها و راهبردهایی بودند که با استفاده از آن بتوانند هزینههای تولیدی خود را کاهش دهند و در بازارهای مختلف رقابت کنند. برخی از این تکنیکها عبارت بودند از: سیستمهای زمان بندی به هنگام[1]، سیستم کانبان[2]، تولید ناب[3]، مدیریت کیفیت جامع[4] و غیره. شرکتها توانستند با استفاده از این تکنیکها، هزینههای تولیدی خود را کاهش دهند ولی شرکتهای رقیب هم با استفاده از این تکنیکها، هزینههای تولیدی خود را تا حد ممکن کاهش دادهاند. پس برای کاهش هزینهها و ماندن در بازار رقابتی باید سایر فرصتهای بالقوه برای کاهش هزینه را پیدا کرد. یکی از راههایی که فرصتهای بالقوهی زیادی برای کاهش هزینه در آن وجود دارد، مدیریت زنجیره ی تأمین[5] است [1].
زنجیره ی تأمین شامل همه مراحلی[6] (اعضای زنجیره) است که چه مستقیم چه غیرمستقیم، در برآورده سازی درخواست یک مشتری نقش دارند. در یک زنجیره ی تأمین معمولی، مواد خام از تأمین کنندگان به کارخانهها ارسال می شوند و سپس محصولات تولیدشده در کارخانهها به انبارهای میانی و انبارهای توزیعکنندگان ارسال میشوند و نیز به سمت خردهفروشان و درنهایت به دست مشتری نهایی یا همان مصرفکننده میرسند. پس یک کالا مراحل زنجیره ی تأمین را طی میکند تا به دست مصرفکنندگان برسد. اعضای یک زنجیره تأمین معمولی عبارت اند از: تأمین کنندگان، انبارهای مواد اولیه، مراکز تولید، توزیعکنندگان، خردهفروشان و مشتری نهایی.
فعالیتهای زنجیره ی تأمین با سفارش مشتری شروع می شود و وقتی مشتری پول خرید کالا و خدمات دریافتی خود را پرداخت میکند، خاتمه مییابد. اختلاف بین پولی که مشتری میپردازد با کل هزینههای متحمل شده توسط زنجیره برای تولید و توزیع کالا، میزان سوددهی زنجیره را نشان میدهد. بر همین اساس موفقیت یک زنجیره برحسب میزان سوددهی آن تعریف می شود و مدیریت زنجیره تأمین مستلزم مدیریت جریان هایی بین مراحل و درون هر یک از مراحل زنجیره، برای بیشینه سازی کل سوددهی آن است [1].
مدیریت زنجیره ی تأمین مجموعهای است از راهکارهایی، جهت یکپارچهسازی اعضای زنجیره (تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، خردهفروشیها و مشتری نهایی) که هدف آن، کاهش هزینههای سیستم و نیز افزایش سطح خدمتدهی به مشتریان است.
از تعریف زنجیره ی تأمین هزینههای خود را کاهش داده و درآمدهای خود را افزایش میدهد. دو نکته روشن می شود:
نخست اینکه مدیریت زنجیره تأمین به هر راهکاری که باعث کاهش هزینهها می شود و نقشی در برآورده کردن نیاز مشتری ایفا می کند- از تأمین کننده و امکانات تولید گرفته تا انبارهای مواد اولیه و مراکز توزیع و نیز خرده فروشی ها و انبارهای محصولات – توجه می نماید. درواقع در بعضی از تحلیلهای زنجیره ی تأمین، ضروری است که توجه خود را به تأمین کنندگان و مشتریان معطوف کنیم زیرا آن ها در شکلگیری زنجیره تأثیر بسیار زیادی دارند.
دوم اینکه منظور از مدیریت زنجیره تأمین، افزایش کارایی و کاهش هزینه در کل سیستم است. با به کارگیری رویکردهای مطرح در مدیریت زنجیره تأمین، هزینه کل سیستم که شامل هزینههای حملونقل، موجودی، جابجایی مواد و غیره است، کاهش مییابد؛ بنابراین هدف از طراحی یک زنجیره ی تأمین افزایش کارایی و کاهش هزینهها در کل سیستم است ولی تأکید بر این نیست که صرفاً هزینه حملونقل، موجودیها و غیره کاهش مییابد بلکه مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد دستگاهی سعی دارد که کارایی کل زنجیره را بهبود داده و سطح خدمت به مشتری را نیز افزایش دهد. درواقع کسب رضایت مشتریان باید در زنجیره تأمین موردتوجه قرار گیرد که میتواند شامل رضایت مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده باشد [1].
در این فصل به تعریف کلیه مفاهیم مرتبط با زنجیره تأمین که در این پایاننامه مورداستفاده قرارگرفته اند پرداخته می شود و طبقهبندیهای موجود در این حوزه موردبحث و بررسی قرار میگیرد.
1-1- تعاریف مرتبط با زنجیره تأمین
در این بخش کلیه ی مفاهیم مرتبط با زنجیرهی تأمین اعم از انواع شبکه های زنجیره تأمین، فازهای تصمیمگیری در زنجیره، زنجیره های پاسخگو و کارا، انواع هزینه های موجود در زنجیره تأمین و انواع برنامه ریزی (تک دوره ای و چند دوره ای) در زنجیره تأمین که در این پایان نامه مورداستفاده واقع شده اند، موردبررسی قرار میگیرند.
1-1-1- انواع شبکه های زنجیره تأمین
هر زنجیره تأمینی از یک شبکه ی مشخصی تبعیت می کند که کلیه برنامه ریزی های زنجیره نیز باید مطابق با نوع شبکه صورت گیرد. به طورکلی چهار نوع مختلف از شبکه در زنجیره های تأمین وجود دارد که در ذیل موردبحث قرارگرفته است [1].
الف) شبکه سری: شبکه های سری، سادهترین حالتی که چند سطح وجود دارد را بیان میکنند که در هر سطح از زنجیره یک شرکت وجود دارد و این شرکت ها به صورت سری باهم در ارتباط اند.
ب) شبکه واگرا: اعدادی از محققان، سیستم های پیشرفتهتری از سیستمهای سری را مطالعه کردهاند. در این حالت، هر شرکت، محصول خود را به چندین شرکت عرضه میکند. به عنوان مثال، یک انبار مرکزی، موجودی چند توزیع کننده ی منطقه ای را تأمین مینماید.
ج) شبکه همگرا: این حالت غالباً، مونتاژ قطعات برای تولید محصول نهایی است. به عنوان مثال، چند تأمین کننده با این کارخانه در ارتباط اند.
د) شبکه مختلط: این شرکت ها حالت عمومی زنجیره تأمین میباشند و ترکیبی از شبکه های فوق هستند که در هر سطح از زنجیره، چندین شرکت وجود دارد. مجموعه شرکتهایی که از شروع تا انتهای زنجیره باهم در ارتباط اند دامنه زنجیره تأمین را تشکیل میدهند. دامنه در شبکه زنجیره تأمین مختلط، از شرکت مواد اولیه تا شرکت خرده فروش هست. شرکتهای مشابه در زنجیره تأمین را یک سطح از زنجیره تأمین مینامند. به عنوان مثال، منظور از زنجیره تأمین دوسطحی زنجیره تأمینی است که دامنه آن محدود به دو نوع شرکت می شود.
در این پایاننامه از شبکههای مختلط برای زنجیرهی تأمین موردبحث استفاده شده است.
1-1-2- فازهای تصمیمی در یک زنجیرهی تأمین
مدیریت موفق زنجیره تأمین، نیازمند تصمیمات مرتبط با جریان اطلاعات، محصول و منابع مالی است. همه ی این تصمیمات در سه مقوله یا فاز، بسته به فراوانی هر تصمیم و افق زمانی که یک تصمیم اثرگذار خواهد بود، تقسیمبندی میشوند. [1]
الف) فاز راهبردی[7]: شرکتها در طول این فاز در مورد نحوهی ساختاردهی زنجیره تصمیم میگیرند؛ یعنی اینکه چه فرایندهایی و با چه ترکیبی در هر مرحله انجام شوند. تصمیمات این فاز به تصمیمات استراتژیک زنجیره نیز معروف هستند. این تصمیمات شامل موارد زیر میشوند (ملو[8] و همکاران 2009). [8]
- مکان و ظرفیت تسهیلات تولیدی و انبارداری
- محصولاتی که باید در مکانهای مختلف تولید یا ذخیره شوند
- روشهای حملونقل موردنیاز در سکوهای ارسال مختلف
- نوع سیستم اطلاعاتی موردنیاز
شرکت باید مطمئن شود که اعضای زنجیره، حمایت کننده ی اهداف راهبردی آن در طول این فاز هستند.
ب) فاز برنامهریزی[9]: در این فاز شرکتها مجموعه ای از سیاستهای عملیاتی را تعریف میکنند که عملیات کوتاهمدت آن ها را پوشش میدهند. در این فاز، فرض بر این است که تصمیمات راهبردی تغییر نمیکنند. شرکت ها فاز برنامهریزی را با پیشبینی تقاضای بازارهای مختلف در سال آتی شروع میکنند. برنامهریزی موارد زیر است (ملو و همکاران،2009): [5]
- چه بازارهایی از چه تسهیلاتی تأمین شوند
- اندازه انباشتههای موجودی چقدر باشد
- پیمانکاری ساخت
- سیاستهای سفارش و موجودی موردنیاز
- سیاستهای مصوب موردنیاز برای تسهیلات پشتیبان در هنگام مواجه شدن با کمبود موجودی
- نحوه و زمان بندی ترویج های بازاریابی
برنامهریزی، پارامترهایی را مشخص می کند که طی آن یک زنجیره برای یک دورهی زمانی معین کار میکند. در فاز برنامهریزی، شرکتها باید عدم قطعیت در تقاضا، نرخهای ارز و رقابت در یک دورهی زمانی مربوطه را در تصمیماتشان لحاظ کنند.
ب) فاز عملیاتی[10]: افق زمانی، معادل روزانه یا هفتگی بوده و شرکتها در این فاز، تصمیمتی در مورد سفارش ها خاص مشتریان میگیرند. در سطح عملیاتی، ترکیب زنجیره ثابت بوده، سیاستهای برنامهریزی نیز از قبل تعریف شده هستند. هدف اصلی زنجیره در این فاز، رسیدن به سیاستهای عملیاتی به بهترین شکل ممکن است. شرکتها در طول این فاز، سفارش ها خاص را به موجودیها یا تولید اختصاص داده، تاریخی را برای برآورده سازی سفارش تعیین میکنند، فهرست اقلام استخراجی از انبار را تهیه میکنند، روش ارسال یک سفارش را مشخص کرده و زمان بندی تحویل کامیونها را تعیین و سفارش ها لازمهی از سطح بالاتر را صادر میکنند. ازآنجایی که تصمیمات عملیاتی، کوتاهمدت هستند، معمولاً عدم قطعیت کمتری در مورد اطلاعات تقاضا برای آن ها وجود دارد. هدف عمدهی این فاز عملیاتی، بهرهگیری از کاهش عدم قطعیت و بهینهسازی عملکرد با توجه به محدودیتهای اعمال شده از طریق سیاستهای برنامهریزی است.
در این پایاننامه ترکیبی از فازهای راهبردی و برنامهریزی برای زنجیرهی تأمین موردبحث، در نظر گرفته شده است. [5]
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 06:28:00 ب.ظ ]
|