پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی: بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار … |
2-5-1- مطالعات داخلی…………………………… 43
2-5-2- مطالعات خارجی…………………………… 44
2-6- جمع بندی…………………………… 46
فصل سوم………………………….. 48
3-1- روش تحقیق…………………………… 49
3-2- جامعه آماری………………………….. 50
3-3- نمونه آماری و روش نمونه گیری…………………………… 50
3-4- روش گردآوری اطلاعات…………………………… 50
3-4-1- ابعاد محیط کسب و کار………………………….. 52
3-4-2- ابعاد اولویت های رقابتی…………………………… 52
3-4-3- ابعاد ساختار زنجیره تامین…………………………… 52
3-4-4- مقیاس ارزیابی عملکرد کسب و کار……………… 53
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه………………………….. 53
3-5-1- روایی…………………………… 53
3-5-2- پایایی…………………………… 54
3-6- روش تجزیه و تحلیل …………………………… 55
3-6-1- مدل یابی معادلات ساختاری………………………….. 55
3-6-1- 1- نرم افزار مورد استفاده………………………….. 56
3-6-1-2- شاخص های برازش در آموس…………………….. 58
3-6-2- آزمون نرمال بودن داده ها ………………………….60
3-6-3- ضریب همبستگی…………………………… 60
فصل چهارم………………………….. 61
4-1- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری……………. 62
4-1-1- آمار توصیفی سوالات…………………………… 69
4-2- آمار استنباطی…………………………… 70
4-2-1- نتایج بررسی روایی…………………………… 71
4-2-2- نتایج بررسی پایایی…………………………… 76
4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………. 77
4-3- یافته های تحقیق…………………………… 78
4-3-1- مدل معادلات ساختاری…………………………… 78
4-3-2- تحلیل مدل های ساختاری…………………………… 80
4-3-3- بررسی فرضیه های اصلی تحقیق…………………………… 82
فصل پنجم………………………….. 85
5-1- بحث و نتیجه گیری…………………………… 86
5-1-1- فرضیه اصلی…………………………… 87
5-1-2- فرضیه های جانبی…………………………… 89
5-1-2-1- فرضیه جانبی 1………………………….. 89
5-1-2-2- فرضیه جانبی 2………………………….. 89
5-1-2-3- فرضیه جانبی 3………………………….. 89
5-1-2-4- فرضیه جانبی 4………………………….. 90
5-1-2-5- فرضیه جانبی 5………………………….. 90
5-1-2-6- فرضیه جانبی 6…………………………. 90
5-2- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش…………….. 90
5-2-2- پیشنهاد پژوهشی…………………………… 92
5-3- محدودیت ها ………………………….93
منابع ومآخذ…………………………… 94
منابع فارسی…………………………… 95
منابع انگلیسی…………………………… 95
پیوست ها………………………….. 100
پرسشنامه………………………….. 101
چکیده:
مطالعه شرکتها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکتهای موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار میکنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونهای که توجه به مشخصههای محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژیهای سازمانی باعث بهبود عملکرد در شرکتها میشود.
در این پژوهش رابطه بین همسویی مشخصههای محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار در شرکتهای قطعه ساز خودروی شهرکهای صنعتی استان سمنان مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس ادبیات موجود درباره مشخصههای محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد کسب و کار، یک مدل نظری توسعه داده شد و نتایج فرضیات بصورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.
داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. کلیه شرکت های تولیدی قطعه ساز خودرو واقع در سطح استان سمنان که جمعا 213 شرکت می باشند، قلمرو تحقیق حاضر می باشد و از آنجا که آگاه ترین افراد نسبت به شرکت، مدیران ارشد می باشند، لذا پاسخ دهندگان مدیران ارشد این شرکت ها می باشند و بنابر این سطح تحلیل این پژوهش سازمان می باشد. تعداد نمونه این پژوهش 130 شرکت بوده است.
بر اساس میانگین سؤالات مطروحه در مورد عملکرد، شرکت ها به ترتیب، لیست شدند. نیمه اول شرکت ها با توجه به این لیست، شرکت های با عملکرد بالا و نیمه دوم، شرکت های با عملکرد پایین در نظر گرفته شدند. سپس همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین، هم برای شرکت های با عملکرد بالا و هم برای شرکت های با عملکرد پایین آزموده شد تا فرضیه اصلی پژوهش بررسی شود. طبق فرضیه اصلی پژوهش، در شرکت های با عملکرد بالا، بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین همسویی وجود دارد (وجود همسویی استراتژیک) و در شرکت های با عملکرد پایین، این همسویی استراتژیک، وجود ندارد. بررسی همسویی استراتژیک، از طریق مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 03:21:00 ب.ظ ]
|