کلیات پژوهش

10-2

مقدمه

3

بیان مسئله

4

اهمیّت وضرورت مسئله

6

اهداف تحقیق

7

هدف کلّی

7

اهداف جزئی

7

فرضیه ها یا سوال ها

8 – 7

سوال اصلی

7

به صورت سوالات ویژه

8

به صورت فرضیه های ویژه

8

تعاریف نظری وعملیاتی متغیرها

10 – 9

تعاریف نظری

9

تعاریف عملیاتی

9

فصل دوم

ادبیات وپیشینه تحقیق

47 – 11

مقدمه

12

بخش اول : اعتیاد اینترنتی

18 – 12

گونه شناسی اعتیاد اینترنتی وشاخصه های آن

18 – 16

استفاده مرضی ویژه از اینترنت

16

استفاده مرضی کلّی (فراگیر) از اینترنت

16

اعتیاد به سایبرسکس

16

اعتیاد از نوع روابط سایبر

17

اعتیاد به خرید ،تجارت ومزایده

17

اعتیاد به جستجو و ذخیره بیش از اندازه اطلاعات

17

اعتیاد به کامپیوتر

18

بخش دوم : هوش هیجانی

40 – 18

تاریخچه هوش هیجانی

18

هوش چیست؟

20

هوشبهر وموفّقیّت

21

هیجان

21

پیشینه مطالعه هوش غیرشناختی

23

تعریف وپیشینه هوش هیجانی

25

الگوهای هوش هیجانی

35 – 27

الگوی سالوی – مایر

28

ارزیابی و ابراز هیجان

28

تنظیم هیجاندر خود و دیگران

28

استفاده از هیجان

28

الگوی گلمن

29

خودآگاهی

29

خودنظم دهی

30

انگیزه

31

همدلی

31

مهارت اجتماعی

33

الگوی بار – ان

33

مهارت درون فردی

33

مهارت میان فردی

34

سازگاری

34

کنترل استرس

35

خلق عمومی

35

هوش هیجانی از دیدگاه اسلام

35

کاربرد هوش هیجانی

36

آموزش

37

مدیریت منابع انسانی

37

سیاست

38

بازار یابی

38

پویایی خانواده

39

بخش سوم : پیشینه پژوهش

47 – 41

پیشینه تجربی پژوهش

41

پیشینه خارج از کشور

41

پیشینه داخل کشور

43

جمع بندی وارائه چارچوب نظری تحقیق

46

فصل سوم

روش اجرای پژوهش

52 – 47

مقدمه

49

روش پژوهش

49

جامعه آماری ، حجم نمونه و شیوه نمونه گیری

49

ابزارهای جمع آوری داده ها

49

اعتمادعلمی واعتبار ابزار

51

فصل چهارم

تجزیه وتحلیل داده ها

70 – 53

مقدمه

54

بخش اول : توصیف ویژگی های جمعیّت شناختی نمونه پژوهش

55 – 54

بخش دوم : توصیف آماری متغیر های اصلی تحقیق

59 – 56

بخش سوم : پاسخگویی به سوالات پژوهش

70 – 60

فصل پنجم

خلاصه پژوهش

72

خلاصه یافته های پژوهش

73

بحث ونتیجه گیری

77

محدودیّت ها و پیشنهاد ها

82 – 80

محدودیّت ها

80

پیشنهاد ها

81

منابع مورد استفاده

88 – 83

منابع فارسی

83

منابع لاتین

86

ضمائم وپیوست ها

95 – 89

چکیده انگلیسی

97 – 96

مقالات و پایان نامه ارشد

فهرست جداول

 

عنوان صفحه
جدول شماره 4-1: جدول توزیع فراوانی نمونه پژوهش به تفکیک جنسیت 54
جدول شماره4- 2: جدول توزیع فراوانی نمونه پژوهش به تفکیک سن 55
جدول شماره4- 2: جدول توزیع فراوانی نمونه پژوهش به تفکیک سن 55
جدول شماره 4- 4 : توصیف آماری متغیر اعتیاد اینترنتی به تفکیک جنسیت 56
جدول شماره4 – 5 : توصیف آماری متغیر اعتیاد اینترنتی به تفکیک سن 56
جدول شماره4 – 6 : توصیف آماری متغیر اعتیاد اینترنتی به تفکیک پایه تحصیلی 57
جدول شماره4 – 7 : توصیف آماری متغیر هوش هیجانی به تفکیک جنسیت 57
جدول شماره4- 8 : توصیف آماری متغیر هوش هیجانی به تفکیک سن 58
جدول شماره4- 9 : توصیف آماری متغیر هوش هیجانی به تفکیک پایه تحصیلی 58
جدول شماره 4-10 : آزمون کولموگروف اسمیرنوف 59
جدول شماره 4-11 : تحلیل آماری متغییر های اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی 60
جدول شماره 4- 12 : نتایج تحلیل آماری مولفه های هوش هیجانی 62
جدول شماره 4- 13 :نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی در سطح اطمینان 99٪ 66
جدول شماره 4- 14 : نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین اعتیاد به اینترنت و مولفه های هوش هیجانی در سطح اطمینان 99٪

67

جدول شماره 4 – 15 : نتایج تحلیل واریانس بین هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت 68
جدول شماره 4 – 16: نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون برای بررسی توان پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر پایه هوش هیجانی

68

جدول شماره 4 – 17 : خلاصه نتایج محاسبات آزمون رتبه ای فریدمن برای مقایسه تاثیرگذاری مولفه های اصلی هوش هیجانی براعتیاد به اینترنت 69
جدول شماره 4 – 18 : نتایج آزمون رتبه ای فریدمن 69
       

فهرست نمودار ها

 

عنوان صفحه
نمودار شماره 4-1 : نمودار پراکنش نمرات پرسشنامه هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت 65

 

فهرست اشکال

 

عنوان صفحه
شکل(2-1) چارچوب مفهومی پژوهش 47

 

چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت انجام شد . پژوهش با روش: توصیفی – همبستگی ، انجام شد وجامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال سوم متوسطه وپیش دانشگاهی شهرستان ورامین در سال 1392 بودند . تعداد 359 نفردانش آموز به روش تصادفی – طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ (EQI) وپرسشنامه اعتیاد اینترنتی (IAT) کیمبرلی یانگ استفاده گردید .اطلاعات گردآوری شده جهت بررسی رابطه بین متغییرها با روش آماری همبستگی پیرسون تجزیه وتحلیل شد . همچنین بمنظور بررسی میزان پیش بینی اعتیاد به اینترنت از روی متغیر هوش هیجانی كلی، ازرگرسیون استفاده شد.

یافته ها نشان دادند که بین هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت رابطه منفی معناداری (387/0-) وجود دارد وهوش هیجانی 45 درصد اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می كند.همچنین بین هریک ازمولفه های اصلی هوش هیجانی واعتیاد به اینترنت رابطه منفی معناداری دیده شد . یکی از روش های ایجاد مقاومت دربین دانش آموزان وجوانان در مقابل سوء مصرف استفاده از تکنولوژی و بویژه اینترنت ، تقویت مولفه های هوش هیجانی است.

واژه های کلیدی :هوش هیجانی ، خودانگیزی ،خودآگاهی ،خودکنترلی ،هوشیاری اجتماعی ،مهارت اجتماعی ، اعتیاداینترنتی .

1-1- مقدمه

باپیشرفت علم وفناوری وانفجار اطلاعات در دنیای امروز ضرورت استفاده از اینترنت در نوجوانان به منظور کسب مهارت ، بیش از پیش احساس می شود. مطالعات جلالی ، آقابابایی و باقری (2008) میزان گرایش جوانان به اینترنت را 5/78 درصد گزارش کرده است. در همین راستا (کوه[1] و وسپار[2] ،2001) نیز در پژوهش خود دریافتند 83 درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان از اینترنت استفاده می کنند.اما این فن آوری با همه محاسنی که برای زندگی نسل امروز به همراه دارد،همچون تیغی دولبه زیان ها ومشکلات بسیاری را بخصوص برای نسل جوان کشورمی تواند بهمراه داشته باشد .

از اوایل دهه 90 میلادى، پژوهش ها و بررسى هاى بسیارى در زمینه روان شناسى اینترنت و تأثیر آن بر سلامت و رفتار انسان انجام پذیرفته است. امروزه موضوع اینترنت، مسئله مهمى براى بیشتر کشورها، به ویژه کشورهاى در حال توسعه و از جمله کشورهاى اسلامى است. آگاهى از پى آمدهاى اینترنت و در کنار آن، در نظر گرفتن راهبردهاى مناسب براى استفاده درست و پیش گیرى یا کاهش پى آمدهاى احتمالى منفى آن، اهمیت اساسى دارد.

پژوهشگران حوزه روانشناسی اینترنت همچون : تالبوت ، یانگ ، کندل[3] (1998) ، دیویس و اسمیت[4] (1999) ، ناکس ، زوسمن و اندرسون[5] (2001) ،لائو ها ، لی پینگ و زائولان[6] (2010) ، همگی بر ماهیّت اعتیاد آور اینترنت بخصوص در قشر جوان تاکید داشته اند. آمار ها حاکی از آن است که 5 تا 10 درصداستفاده کنندگان اینترنت،بصورت اعتیادگونه ای ازآن استفاده می کنند.

(علوی و همکاران، 1388).

عوارض ناشی از اعتیاد به اینترنت باعث شده تا آنرا سرآمد همه اعتیاد های رفتاری بدانند. (حمیدیان، 1387).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...