پایان نامه ارشد مدیریت آموزشی: بررسی تاثیر روش تدریس جیگ ساو و روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت … |
2-4-6-سطح تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی……………………………………………………30
2-4-7-مدرسه و پیشرفت تحصیلی……………………………………………………………………………30
2-4-8-انتظارات معلم و پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………….31
2-4-9-نمره و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………31
2-5- مبانی نظری پژوهش…………………………………………………………………………………………………32
2-6- محیط های یادگیری…………………………………………………………………………………………………32
2-6-1- رویکرد رقابتی………………………………………………………………………………………………32
2-6-2- رویکرد انفرادی……………………………………………………………………………………………32
2-6-3- رویکرد مشارکتی………………………………………………………………………………………….32
2-6-4- ویژگی های یادگیری مشارکتی……………………………………………………………………….33
2-6-5- دیدگاههای عمده در یادگیری مشارکتی……………………………………………………………34
2-6-6- روشهای یادگیری مشارکتی…………………………………………………………………………….36
2-7- سازماندهی کلاس درس برای روش تدریس جیگ ساو………………………………………………..42
2-7-1- نقش معلم در روش تدریس جیگ ساو……………………………………………………………46
2-7-2- اثرات کاربرد روش جیگ ساو………………………………………………………………………..48
2-7-3- محدودیت های کاربرد روش جیگ ساو………………………………………………………….48
2-8- روش یادگیری در حد تسلط ……………………………………………………………………………………51
2-8-1- مفهوم تسلط…………………………………………………………………………………………………51
2-8-2- مراحل روش یادگیری در حد تسلط………………………………………………………………..52
2-8-3- محاسن روش یادگیری در حد تسلط………………………………………………………………53
2-8-4- محدودیت ها………………………………………………………………………………………………..53
2-8-5- یادگیری تا حد تسلط (انفرادی) …………………………………………………………………….53
2-8-6- روش آموزش برای یادگیری…………………………………………………………………………..55
2-8-7- مراحل آموزش برای یادگیری در حد تسلط……………………………………………………..56 2-9- خانواده الگو های انفرادی ………………………………………………………………………………………..60
2-9-1- روش های آموزش انفرادی…………………………………………………………………………….61
2-9-2- آموزش انفرادی و ویژگی های آن……………………………………………………………………62
2-9-3- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه اسکینر…………………………………………………………..64
2-9-4- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه بلوم………………………………………………………………65
2-9-5- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه کلر………………………………………………………………..66
2-10- روش تدریس یادگری در حد تسلط…………………………………………………………………………68
2-10-1- مراحل اجرای روش تدریس یادگیری در حد تسلط…………………………………………69
2-11- سوابق پژوهشی…………………………………………………………………………………………………….70
2-11-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………….70
2-11-2-تحقیقات انجام شده در خارج کشور……………………………………………………………..72
2-12- جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………….74
فصل سوم:روش تحقیق
3-1- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………76
3-2- جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………….77
3-3- نمونه آماری و شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………………..77
3-4- روش جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………..78
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………78
فصل چهارم: نتایج
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….80
4-2- یافتههای استنباطی ………………………………………………………………………………………………….86
4-3- فرضیه اصلی اول……………………………………………………………………………………………………86
4-4- فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………………………………………………….89
4-5- فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………………………………………………91
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..95
5-2- بحث و نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………..97
5-3- فرضیه اول ( روش تدریس جیگ ساو)………………………………………………………………………98
5-4- فرضیه دوم(یادگیری در حد تسلط)……………………………………………………………………………98
5-5- فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………………..100
5-6- محدویتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………….101
5-7- پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………………………………………………..101
5-8- پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………………101
فهرست منابع
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………104
منابع غیرفارسی……………………………………………………………………………………………………………….106
پیوست ها
پیوست الف
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………..107
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (4-1) خلاصه نتایج آزمون تی تست گروه های مستقل پیش آزمون و پس آزمون متغیر پیشرفت تحصیلی (روش تدریس جیک ساو فرضیه 1)…………………………………………………………………………………………………………….86
جدول (4-2) نتایج آزمون لون برای بررسی فرض برابری واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی روش تدریس جیک ساو………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….87
جدول (4-3) نتایج آزمون کواریانس اثر بخشی روش تدریس جیک ساو بر پیشرفت تحصیلی……………………………88
جدول(4-4) خلاصه نتایج آزمون تی تست گروه های مستقل پیش آزمون و پس آزمون متغیر پیشرفت تحصیلی( در حد تسلط)………………………………………………………………………………………………………………………………………………..89
جدول(4-5) نتایج آزمون لون برای بررسی فرض برابری واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی در حد تسلط……………..89
جدول(4-6) نتایج آزمون تحلیل کواریانس اثر بخشی روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………90
جدول (4-7) خلاصه نتایج آزمون تی تست گروه های مستقل پیش آزمون و پس آزمون پیشرفت تحصیلی………….91
جدول(4-8) نتایج آزمون لون برای بررسی فرض برابری واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی…………………………………92
جدول(4-9) نتایج آزمون تحلیل کواریانس اثر بخشی روشهای تدریس جیگ ساو و در حد تسلط………………………92
.
چکیده:
هدف این پژوهش مطالعه تاثیر روش تدریس جیگ ساو وروش تدریس یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،پایه ششم شهر بندرعباس بوده است.این پژوهش به روش شبه تجربی و استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون گروه گواه و گروه آزمایش صورت گرفت.جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان پایه ششم ناحیه دو شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93-92 بوده اند که جمعا 2817دانش آموز،که از این تعداد 1484 دانش آموز پسر و 1333دانش آموز دختر بوده است که با شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای خوشه ای 80 دانش آموز از بین مدارس ابتدایی ناحیه 2 بندرعباس دو مدرسه پسرانه دانش و دخترانه سید قطب جهت مطالعه انتخاب که از هر مدرسه دو کلاس در یک پایه و به تصادف یکی بعنوان گروه گواه و دیگری بعنوان گروه آزمایش بعنوان نمونه تحقیق لحاظ گردیده اند.داده ها و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و روش کواریانس تحلیل گردید.نتایج و یافته های پژوهش حاضر حاکی از تایید فرضیه کلی تحقیق می باشد.یعنی روش تدریس جیگ ساو و روش تدریس در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهر بندرعباس تاثیر معناداری دارد.
واژگان کلیدی:روش تدریس جیگ ساو، روش تدریس در حد تسلط، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 08:05:00 ب.ظ ]
|