– افزایش محدوده بازار

– یافتن تامین کنندگان جدید

– افزایش کارایی عملیاتی

– پیشنهاد محصولات و خدمات جدید

مقالات و پایان نامه ارشد

– دستیابی به بازارهای جهانی

– کاهش هزینه های تعاملات و اطلاعات

– کاهش هزینه های تبلیغات

از طرفی ویژگیهای خاص صنایع كوچك و متوسط باعث شده است كه این شركتها در پذیرش تجارت الکترونیک با موانع و مشكلات خاص خود روبرو شوند. بررسی پذیرش تكنولوژی های نوین در میان اندازه های مختلف سازمان های اقتصادی و خدماتی (كسب و كارهای اقتصادی) نشان می دهد كه صنایع كوچك و متوسط تكنولوژی ها را نسبتاً كندتر می پذیرند و ارتباط معناداری بین پذیرش فناوری اطلاعات و اندازه شركت وجود دارد (آنكتاد 2004). آنكتاد در گزارش تجارت الكترونیكی و توسعه سال 2004 بر این عقیده است كه با وجود رشد فزاینده تجارت الكترونیكی و افزایش روز به روز اهمیت آن، توسعه این پدیده در بین شركتهای كوچك و متوسط به كندی اتفاق می افتد.

در سال 2001 در اروپا 79 درصد از شركتهای بزرگ به اینترنت دسترسی داشتند در حالی كه همین رقم برای شركتهای كوچك و متوسط 25 درصد گزارش شده است (UNCTAD E-Commerce and Development Report ,2004).پذیرش تجارت الكترونیك در شركتهای كوچك و متوسط محدود به به كارگیری ایمیل و وب می باشد و این شركتها اینترنت را برای ارتباط و تبلیغات استفاده می كنند (Lawson , Alcock , Cooper & Burgess , 2003). اما آنچه كه غیر قابل انكار است، اثرات و فشار ناشی از محیط رقابتی تجارت جهانی برای بكارگیری تجارت الكترونیكی (بخصوص در بخش B2B) است كه بدون توجه به اندازه شركتها به آنها تحمیل می شود. بنابراین شركتهای كوچك و متوسط در نهایت مجبور به بكارگیری تجارت الكترونیكی خواهند بود.

با توجه به آنکه سیاستهای اتخاذی در حمایت از پذیرش تجارت الكترونیك توسط SMEs، باید بر پایه آگاهی از مزایا، موانع و مشكلات باشند تا بتوانند فواید بالقوه بیشتری برای SMEs داشته باشند(CISC Department of Economics , 2006) تحقیقات زیادی در كشورهای مختلف به بررسی دلایل پذیرش كند تجارت الكترونیك و ICT توسط SMEs پرداخته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...