پایان نامه ارشد فناوری اطلاعات: ارائه چارچوبی برای امکان پذیری استخراج نیازمندیها در سازمانهای بزرگ مقیاس به زبان … |
2-10 نتایج نیازمندی های نادرست…………………. 32
2-11 پیشینه تحقیق………………… 32
2-11-1 روش های سنتی………………… 33
2-11-1-1 مقایسه روش های سنتی………………… 35
2-11-2 استفاده از ابزارها……………….. 37
2-11-3 روش های نوین………………… 38
2-11-3-1 مقایسه روش های نوین………………… 46
2-12 تکنیک هایی در افزایش سطح بهبود رضایت ذینفعان در فاز استخراج نیازمندی ها …..47
2-13 نتیجه گیری…………………. 49
فصل سوم (روش تحقیق)……………….. 53
3-1 مقدمه………………… 53
3-2 راهکار پیشنهادی…………………. 53
3-2-1 آماده سازی و پیش پردازش داده……………….. 54
3-2-1-1 جمع آوری و بارگذاری داده های استخراج شده ………………..54
3-2-1-2 پاک سازی داده……………….. 54
3-2-1-3 انتخاب زیر مجموعه ای از ویژگی ها……………….. 55
3-2-1-4 فیلترینگ نمونه ها……………….. 55
3-2-1-5 تبدیل داده……………….. 55
3-2-1-6 خلق ویژگی………………… 55
3-2-1-7 نمونه برداری…………………. 56
3-2-2 یادگیری مدل………………… 56
3-2-2-1 خوشه بندی…………………. 56
3-2-2-2 خوشه بندی K-Means…………………
3-2-2-3 خوشه بندی با استفاده از الگوریتم K-Means با توجه به فرکانس تکرار و درجه اهمیت درخواست ها و نیازمندی ها …57
3-2-3 ارزیابی و تفسیر مدل………………… 58
3-2-4 دسته بندی جدید و اولویت بندی نیازمندی های استخراج شده با استفاده از تکنیک رتبه بندی…… 58
3-2-4-1 روش رتبه بندی…………………. 60
3-2-4-2 شاخص های رتبه بندی…………………. 60
3-2-4-3 ضرایب یا وزن شاخص ها ………………..61
فصل چهارم (محاسبات و یافته های تحقیق)……………….. 65
4-1 مطالعه موردی: سامانهمدیریت شهری137 شهرداری تهران………………… 65
4-2 معرفی ابزار برتر داده کاوی RapidMiner………………..
4-3 پیاده سازی روش پیشنهادی…………………. 68
4-4 ارزیابی و تفسیر خوشه ها ………………..69
فصل پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات)……………….. 72
5-1 نتیجه گیری…………………. 72
5-2 مشکلات و نقاط ضعف کارهای مرتبط…………………. 72
5-3 مزایا و ویژگی های روش پیشنهادی…………………. 73
5-4 کارهای آینده ………………..74
پیوست – منابع و مآخذ………………… 75
چکیده:
در سازمان ها و سامانه های بزرگ مقیاس و پیچیده، جهت تعیین نیازمندی های عملیاتی و غیر عملیاتی در گستره ای که ممکن است هزاران ذینفع را در بر گیرد، دانشی جهت استخراج نیازمندی ها احساس می گردد. با توجه به اینکه سازمان ها، داده ها و اطلاعات بسیاری در تصرف خود دارند و با فلج ساختن اطلاعات یک چالش کلیدی در تصمیم گیری تشکیلات سازمانی ایجاد می نمایند، فرایند کشف دانش از پایگاه داده سازمان مطرح گردیده که یک فرایند علمی برای شناسایی الگوهای معتبر، بالقوه مفید و قابل فهم از داده ها می باشد. در این تحقیق قصد داریم با بکار گیری داده کاوی به عنوان مرحله ای از فرایند کشف دانش به ارائه ی چارچوبی جهت استخراج و اولویت بندی نیازمندی ها در سازمان های بزرگ مقیاس پرداخته که در نتیجه کار خود، افزایش رضایتمندی را به همراه می آورد. بدین صورت که ابتدا با توجه به فرکانس تکرار و درجه اهمیت، نیازمندی ها را با استفاده از الگوریتم K-Means خوشه بندی کرده سپس با روشی به نام رتبه بندی و بهره گیری از ماتریس ارزش محور به اولویت بندی نیازمندی ها می پردازیم. مطالعه موردی چارچوب پیشنهادی، پایگاه داده سامانه مدیریت شهری 137 شهرداری تهران می باشد. بر اساس نتایج بدست آمده می توان خوشه های متفاوت از نیازها با اولویت اقدام متفاوت را معرفی نمود.
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
مهندسی سیستم سعی می کند تا نیازمندی های سیستم را تشخیص دهد که این عمل با همکاری مشتریان، کاربران و تمامی ذینفعان انجام می شود [1]. مدیریت ارتباط با شهروند یکی از مباحث اصلی در مدیریت دولتی نوین محسوب شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مدیریت ارتباط با شهروند تمرکز اصلی بر شهروند محوری است و بهبود خدمت رسانی و پاسخ گویی به شهروندان بر اساس نیازهای ایشان، هدف اصلی محسوب می شود. در واقع درک درست از نیازها و خواسته های گروه های مختلف شهروندان و ارائه خدمات مناسب با این نیازها، موضوعی است که باید در مدیریت ارتباط با شهروند مورد توجه قرار گیرد [2].
2-1- مهندسی نیازمندی ها
خروجی فرایند مهندسی سیستم تعریفی از یک سیستم کامپیوتری یا محصول است. در این مرحله نیز این مشکل وجود دارد که چگونه مطمئن شویم که تعریف ارائه شده از سیستم نیازهای مشتری را برطرف می کند و انتظارات او را رفع می سازد. برای این منظور نیازمند به طی فرایند مهندسی نیازمندی ها هستیم. این فرایند مکانیزم های مناسب را فراهم می آورد تا تشخیص دهیم مشتری چه می خواهد، نیازهای تحلیل چیست، یک راه معقول کدام است و ابهامات نیازمندی در کجا هستند.
مهندسی نیازمندی ها دارای پنج فاز مهم زیر می باشد [1]:
1- استخراج[1] نیازمندی ها: در این فاز اهداف سیستم و یا محصول مشخص می گردد و نیز اینکه چه چیزی انجام می گیرد، سیستم و یا محصول چگونه نیازهای تجاری را رفع می کنند.
2- تحلیل[2] نیازمندی ها: هنگامیکه نیازها جمع آوری شدند عمل تحلیل روی آنها انجام می گیرد. تحلیل، نیازمندی ها را در زیر دسته هایی خاص دسته بندی می کند، ارتباط هر کدام را با دیگری بررسی نموده، جامعیت و ابهامات آنها را تست و نیازمندی ها را بر اساس نیاز مشتری اولویت بندی می کند.
3- تعریف مشخصات[3] نیازمندی ها: در این فاز بر اساس تعریف ایجاد شده از سیستم، یک مدل از آن ساخته می شود.
4-اعتبار سنجی[4] نیازمندی ها: در این فاز نیازمندی ها برای وجود ابهامات مورد آزمایش و بررسی دقیق قرار می گیرند.
5- مدیریت[5] نیازمندی ها: این فاز مجموعه ای از فعالیت ها را تعریف می کند که باعث می شوند تیم پروژه بتواند تعیین، کنترل و ردگیری نیازمندی ها و تغییرات آنها را در هر زمان مدیریت کند.
این پنج فاز مکانیزم مناسبی جهت درک خواسته های ذینفعان، تحلیل نیازها، تعیین امکان پذیر بودن پروژه، مذاکره در مورد راه حل قابل قبول، تعیین راه حل به صورت شفاف، اعتبار سنجی خصوصیات و مدیریت نیازمندی ها در زمان اعمال آنها به سیستم عملیاتی می باشد.
هدف از فاز اول تعیین این موضوع است که چه مسائلی نیاز به حل شدن دارند. در فاز دوم درک ارتباط بین نیازمندی های گوناگون مشتری و شکل دادن به ارتباطات برای دستیابی به نتیجه موفق انجام می شود. در فاز سوم از روش هایی چون ایجاد یک مدل ملموس از سیستم می تواند به تعیین نیازمندی ها کمک کند. در فاز چهارم توسط بازبینی مدل به اعتبار و صحت سنجی نیازهای ثبت شده پرداخته و در فاز آخر به مدیریت این فرایند که شامل تعیین، کنترل و پیگیری نیازها و تغییرات آنها می باشند، می پردازیم.
3-1- استخراج نیازمندی ها
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 07:13:00 ب.ظ ]
|