پایان نامه ارشد علوم تربیتی: تحلیل محتوایی مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن کریم وکاربردهای … |
…………………………………. 17
3.2. 3 فرا اخلاق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
3.2. 3 .1 طبیعتگرایی اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………. 18
3.2. 3 .2 غیرطبیعتگرایی اخلاقی (یا شهودگرایی)……………………………………………………………………………… 18
3.2. 3 .3 غیر شناختگرایی اخلاقی (یاعاطفهگرایى)……………………………………………………………………………. 19
4.2 دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق………………………………………………………………………………………………. 19
5.2 دیدگاه صاحب نظران مسلمان راجع به اخلاق………………………………………………………………………………… 21
- 6 اخلاق دینی، دین، پشتوانه اخلاق………………………………………………………………………………………………….. 25
- 7 نظام تربیتی اخلاق قرآنی………………………………………………………………………………………………………………… 26
8.2 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………. 28
1.8.2 پژوهش های انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………………….. 28
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
1.3 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 32
2.3 روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 32
3.3 جامعه آماری و نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………. 33
3 .4 ابزار جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………………… 33
- 5 روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………. 34
فصل چهارم: یافته های تحقیق
1.4 .مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 36
2.4 پرسش اول تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. 37
2.4. 1 مفاهیم و مضامین اخلاقی در قرآن كدامند؟……………………………………………………………………………… 37
1.2.4. 1 اخلاق فردی………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
1.1.1.2.4 خودشناسی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
2.1.1.2.4 کار و تلاش …………………………………………………………………………………………………………………………….. 44
3.1.1.2.4 سلامت جسم و تن ………………………………………………………………………………………………………………… 47
1.2.4. 2 اخلاق اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………………………. 50
1.2.1.2.4 پدر و مادر………………………………………………………………………………………………………………………………… 50
2.2.1.2.4 همسر……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
3.2.1.2.4 فرزندان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
4.2.1.2.4 معلم و راهنما………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
5.2.1.2.4 شاگردان……………………………………………………………………………………………………………………………………. 56
6.2.1.2.4 ایتام…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 57
7.2.1.2.4 مستمندان و مستضعفان…………………………………………………………………………………………………………. 61
8.2.1.2.4 همسایگان………………………………………………………………………………………………………………………………… 64
9.2.1.2.4 دشمنان و مشرکان………………………………………………………………………………………………………………….. 65
10.2.1.2.4 منافقین………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
1.2.4. 3 اخلاق محیط زیست………………………………………………………………………………………………………………….. 68
1.3.1.2.4 طبیعت……………………………………………………………………………………………………………………………………… 68
2.2.4 پرسش دوم تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….. 72
1.2.2.4 مبانی هستی شناختی و انسان شناختی …………………………………………………………………………………. 72
3.2.4 پرسش سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 76
3.2.4 .1 اهداف تربیت اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………… 77
1.1.3.2.4 هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………………… 77
2.1.3.2.4 اهداف جزیی……………………………………………………………………………………………………………………………. 78
1.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق فردی…………………………………………………………………………………………………….. 78
2.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق اجتماعی………………………………………………………………………………………………. 78
3.2.1.3.2.4 دستیابی به اخلاق زیست محیطی…………………………………………………………………………………….. 79
2.3.2.4 مبانی تربیت اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………………… 80
1.2.3.2.4 توحید……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 80
2.2.3.2.4 فطرت ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
3.2.3.2.4 اختیار……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82
4.2.3.2.4 معرفت پذیری انسان……………………………………………………………………………………………………………….. 83
3.3.2.4 شیوه های تربیت اخلاقی در قرآن……………………………………………………………………………………………… 84
1.3.3.2.4 روش حبّ عبودی……………………………………………………………………………………………………………………. 84
2.3.3.2.4 روش موعظه و نصیحت…………………………………………………………………………………………………………… 85
3.3.3.2.4 روش الگوسازی با بیان داستان و مثال………………………………………………………………………………….. 86
4.3.3.2.4 روش پرسش و پاسخ………………………………………………………………………………………………………………. 87
5.3.3.2.4 امر به معروف و نهی از منكر………………………………………………………………………………………………….. 88
6.3.3.2.4 روش مواجه شدن با نتایج اعمال…………………………………………………………………………………………… 88
7.3.3.2.4 روش تکلیف به اندازه توان……………………………………………………………………………………………………… 89
8.3.3.2.4 روش ایجاد انگیزه……………………………………………………………………………………………………………………. 90
9.3.3.2.4 روش تفکر و مطالعه………………………………………………………………………………………………………………… 91
10.3.3.2.4 روش تشویق و تنبیه……………………………………………………………………………………………………………. 92
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهاد ها
1.5 بر یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 95
1.1.5 مرور یافته های پرسش اول…………………………………………………………………………………………………………… 95
2.1.5 مرور یافته های پرسش دوم……………………………………………………………………………………………………………. 96
3.1.5 مرور یافته های پرسش سوم…………………………………………………………………………………………………………. 97
2.5 بحث و گفتگو……………………………………………………………………………………………………………………………………. 99
3.5 محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 100
4.5 پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. 101
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 04:34:00 ب.ظ ]
|