پایان نامه ارشد روانشناسی عمومی: تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش … |
1-4اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………….
12
1- 5 فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………..
12
1-6تعاریف تئوریک وعملیاتی متغیر ها………………………………………………………..
13
1-7انواع متغیرها………………………………………………………………………………………..
14
فصل دوم: بر ادبیات و پیشینه پژوهش……………………………..
15
2-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………
16
2-2 بر مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………..
17
2-2-1تعریف واهمیت مهارت های زندگی…………………………………………………..
17
2-2-2اهمیت مهارتهای زندگی از لحاظ سلامت روانی…………………………………..
17
2-2-3 انواع مهارتهای زندگی……………………………………………………………………..
21
2-3 ابعاد مهارتهای زندگی………………………………………………………………………….
23
2-3-1مهارت های ارتباط بین فردی-روابط انسانی………………………………………..
23
2-3-2 مهارت های حل مسله- تصمیم گیری……………………………………………….
24
2-3-3 مهارت های مربوط به سلامت جسمانی- حفظ سلامتی……………………….
24
2-3-4 مهارت های رشد هویت- هدف در زندگی……………………………………….
25
2- 4مبانی نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………..
30
2-5اهداف آموزش مهارت های زندگی………………………………………………………..
36
2-6جایگاه مهارتهای زندگی در اسلام………………………………………………………….
2-7تعریف و اهمیت سلامت روان………………………………………………………………
39
2-8 بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه………………………………………………..
41
2-9ویژگی های افراد سالم از دیدگا ههای مختلف…………………………………………
43
2-10دید گاههای مختلف در مورد سلامت روانی………………………………………….
44
2-10-1 دید گاه روان پزشکی…………………………………………………………………….
44
2-10-2 دید گاه رفتار گرایی………………………………………………………………………
48
2-10-3 دید گاه انسان گرایی……………………………………………………………………..
48
2-10-4 دید گاه هستی گرایی…………………………………………………………………….
49
2-10-5 دید گاه شناختی……………………………………………………………………………
50
2-10-6 دید گاه بوم شناختی………………………………………………………………………
51
2-11مبانی نظری عزت نفس……………………………………………………………………….
51
2-12توجه به عزت نفس در کودکان…………………………………………………………….
53
2-13اهمیت عزت نفس……………………………………………………………………………..
55
2-14علائم عزت نفس سالم و نا سالم………………………………………………………….
56
2-15سوابق پژوهش…………………………………………………………………………………..
58
2-15-1 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به داخل کشور……………………………
58
2-15-2 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به خارج کشور……………………………
59
2-16خلاصه فصل……………………………………………………………………………………..
65
فصل سوم:روش پژوهش………………………………………………………..
66
3-1طرح تحقیق…………………………………………………………………………………………
67
3-2 جامعه آماری………………………………………………………………………………………
67
3-3 نمونه گیری و حجم جامعه و نمونه……………………………………………………….
68
3-4ابزارهای اندازه گیری……………………………………………………………………………
68
3-4-1معرفی آزمون سلامت عمومی گلد برگ(GHQ)…………………………………
68
3-4-2 پایایی آزمون سلامت عمومی گلد برگ……………………………………………..
69
3-4-4 پایایی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت……………………………………………….
70
3-4-5ابزارهای آموزش مهارت های زندگی………………………………………………….
71
3-4-6نحوه اجرای آموزش مهارت های زندگی…………………………………………….
71
3-5 روش اجرا………………………………………………………………………………………….
72
3-5-1 رئوس جلسات آموزش مهارت های زندگی……………………………………….
72
3-5-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………
75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل کمی و کیفی نتایج…………………………
76
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………..
77
4-2 توصیف ویژگی های دانش آموزان مورد بررسی……………………………………..
78
4-3 فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………….
88-79
فصل پنجم:بحث و تبیین یافته های پژوهش……………………………….
89
5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………..
90
5-2 بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………….
92
5-3محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………….
95
5-4 پیشنهادات………………………………………………………………………………………….
96
5-5 پیوست ها………………………………………………………………………………………….
111-98
5-6 فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………
112
5-7 فهرست منابع انگلیسی…………………………………………………………………………
118
5-8 چکیده(به زبان انگلیسی)…………………………………………………………………….
122
فهرست جداول
جدول (2-1) نقش برنامه مهارتهای زندگی در پیشگیری اولیه……………………………………………… | 20 |
جدول(2-2) خلاصه برنامه آموزش مهارت های زندگی به منظور افزایش سلامت روان وعزت نفس | 28 |
جدول(3-1)نگاره طرح تحقیق نیمه آزمایشی(دلاور،1375)…………………………………………………. | 67 |
جدول(4-1) توزیع فراوانی دانش آموزان دختر………………………………………………………………….. | 78 |
جدول(4-2) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر سلامت روان…………………. | 79 |
جدول(4-3) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس……………………… | 80 |
جدول(4-4) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نشانه های جسمانی………… | 81 |
جدول(4-5) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر اضطراب و بی خوابی……… | 82 |
جدول(4-6) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نا رسا کنش وری اجتماعی. | 83 |
جدول(4-7) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر افسردگی……………………….. | 84 |
جدول(4-8) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس کلی………………. | 85 |
جدول(4-9) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس اجتماعی………… | 86 |
جدول(4-10) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس خانوادگی…….. | 87 |
جدول(4-11) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس تحصیلی………. | 88 |
فهرست نمودار
نمودار(4-1) متغیر وضعیت گروهی(آزمایش- کنترل)……………………………………………………….78
فهرست اشکال
شکل(2-1) اثرات اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی بر روی فرد و جامعه………….20
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر ، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 89-88 بود. که تعداد 60 دانش آموز دختر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی ( هر گروه 30 نفر ) قرار گرفتند . ابزارهای پژوهش مشتمل بود بر آزمون سلامت روان کلدبرگ ، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارت های زندگی .
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 04:06:00 ب.ظ ]
|