1-4اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………….

12

1- 5 فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………..

12

1-6تعاریف تئوریک وعملیاتی متغیر ها………………………………………………………..

13

1-7انواع متغیرها………………………………………………………………………………………..

14

فصل دوم: بر ادبیات و پیشینه پژوهش……………………………..

15

2-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………

16

2-2 بر مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………..

17

2-2-1تعریف واهمیت مهارت های زندگی…………………………………………………..

17

2-2-2اهمیت مهارتهای زندگی از لحاظ سلامت روانی…………………………………..

17

2-2-3 انواع مهارتهای زندگی……………………………………………………………………..

21

2-3 ابعاد مهارتهای زندگی………………………………………………………………………….

23

2-3-1مهارت های ارتباط بین فردی-روابط انسانی………………………………………..

23

2-3-2 مهارت های حل مسله- تصمیم گیری……………………………………………….

24

2-3-3 مهارت های مربوط به سلامت جسمانی- حفظ سلامتی……………………….

24

2-3-4 مهارت های رشد هویت- هدف در زندگی……………………………………….

25

2- 4مبانی نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………..

30

2-5اهداف آموزش مهارت های زندگی………………………………………………………..

36

 

2-6جایگاه مهارتهای زندگی در اسلام………………………………………………………….

2-7تعریف و اهمیت سلامت روان………………………………………………………………

39

2-8 بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه………………………………………………..

41

2-9ویژگی های افراد سالم از دیدگا ههای مختلف…………………………………………

43

2-10دید گاههای مختلف در مورد سلامت روانی………………………………………….

44

2-10-1 دید گاه روان پزشکی…………………………………………………………………….

44

2-10-2 دید گاه رفتار گرایی………………………………………………………………………

48

2-10-3 دید گاه انسان گرایی……………………………………………………………………..

48

2-10-4 دید گاه هستی گرایی…………………………………………………………………….

49

2-10-5 دید گاه شناختی……………………………………………………………………………

50

2-10-6 دید گاه بوم شناختی………………………………………………………………………

51

2-11مبانی نظری عزت نفس……………………………………………………………………….

51

2-12توجه به عزت نفس در کودکان…………………………………………………………….

53

2-13اهمیت عزت نفس……………………………………………………………………………..

55

2-14علائم عزت نفس سالم و نا سالم………………………………………………………….

56

2-15سوابق پژوهش…………………………………………………………………………………..

58

2-15-1 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به داخل کشور……………………………

58

2-15-2 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به خارج کشور……………………………

59

2-16خلاصه فصل……………………………………………………………………………………..

65

فصل سوم:روش پژوهش………………………………………………………..

66

3-1طرح تحقیق…………………………………………………………………………………………

67

3-2 جامعه آماری………………………………………………………………………………………

67

3-3 نمونه گیری و حجم جامعه و نمونه……………………………………………………….

68

3-4ابزارهای اندازه گیری……………………………………………………………………………

68

3-4-1معرفی آزمون سلامت عمومی گلد برگ(GHQ)…………………………………

68

پایان نامه و مقاله

3-4-2 پایایی آزمون سلامت عمومی گلد برگ……………………………………………..

69

3-4-4 پایایی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت……………………………………………….

70

3-4-5ابزارهای آموزش مهارت های زندگی………………………………………………….

71

3-4-6نحوه اجرای آموزش مهارت های زندگی…………………………………………….

71

3-5 روش اجرا………………………………………………………………………………………….

72

3-5-1 رئوس جلسات آموزش مهارت های زندگی……………………………………….

72

3-5-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………

75

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل کمی و کیفی نتایج…………………………

76

4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………..

77

4-2 توصیف ویژگی های دانش آموزان مورد بررسی……………………………………..

78

4-3 فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………….

88-79

فصل پنجم:بحث و تبیین یافته های پژوهش……………………………….

89

5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………..

90

5-2 بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………….

92

5-3محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………….

95

5-4 پیشنهادات………………………………………………………………………………………….

96

5-5 پیوست ها………………………………………………………………………………………….

111-98

5-6 فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………

112

5-7 فهرست منابع انگلیسی…………………………………………………………………………

118

5-8 چکیده(به زبان انگلیسی)…………………………………………………………………….

122

فهرست جداول

جدول (2-1) نقش برنامه مهارتهای زندگی در پیشگیری اولیه……………………………………………… 20
جدول(2-2) خلاصه برنامه آموزش مهارت های زندگی به منظور افزایش سلامت روان وعزت نفس 28
جدول(3-1)نگاره طرح تحقیق نیمه آزمایشی(دلاور،1375)…………………………………………………. 67
جدول(4-1) توزیع فراوانی دانش آموزان دختر………………………………………………………………….. 78
جدول(4-2) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر سلامت روان…………………. 79
جدول(4-3) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس……………………… 80
جدول(4-4) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نشانه های جسمانی………… 81
جدول(4-5) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر اضطراب و بی خوابی……… 82
جدول(4-6) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نا رسا کنش وری اجتماعی. 83
جدول(4-7) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر افسردگی……………………….. 84
جدول(4-8) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس کلی………………. 85
جدول(4-9) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس اجتماعی………… 86
جدول(4-10) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس خانوادگی…….. 87
جدول(4-11) نتایج آزمونT برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیرعزت نفس تحصیلی………. 88


فهرست نمودار

نمودار(4-1) متغیر وضعیت گروهی(آزمایش- کنترل)……………………………………………………….78

فهرست اشکال

شکل(2-1) اثرات اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی بر روی فرد و جامعه………….20

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر ، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 89-88 بود. که تعداد 60 دانش آموز دختر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی ( هر گروه 30 نفر ) قرار گرفتند . ابزارهای پژوهش مشتمل بود بر آزمون سلامت روان کلدبرگ ، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارت های زندگی .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...