2-4-5 مهاجرت ……………………………………………………………………………………………….. 38

تفاوت مهاجرت داخلی و خارجی …………………………………………………………………….. 40

انواع مهاجرت های بین المللی ………………………………………………………………………….. 41

2-5 گردشگری ………………………………………………………………………………………………. 43

2-5-1 گردشگری فرهنگی ……………………………………………………………………………….. 44

2-5-2گردشگری مذهبی…………………………………………………………………………………. 46

2-5-3 گردشگری غذایی ……………………………………………………………………………………. 48

2-6توسعه گردشگری…………………………………………………………………………………… 49

3- پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 51

3-1 سابقه پژوهش های داخلی …………………………………………………………………… 51

3-2 سابقه پژوهش های خارجی …………………………………………………………………. 54

4- نقد و بحث ………………………………………………………………………………………………. 57

فصل سوم: روش شناسی ……………………………………………………………………………………. 59

8- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………….. 59

9- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………… 60

10- مطالعات تطبیقی …………………………………………………………………………………………… 60

11- عناصر تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 61

12- نوع تحقیق …………………………………………………………………………………………………… 61

5-1 تحقیقات توصیفی …………………………………………………………………………………………. 61

5-2 رویکرد کمی و کیفی تحقیق …………………………………………………………………………… 62

13- استراتژی های تحقیق ……………………………………………………………………………………… 63

6-1 تحقیق پیمایشی …………………………………………………………………………………………….. 64

14- روش و ابزار های جمع آوری داده ……………………………………………………………………… 64

7-1 مدارک پژوهش های گذشته ………………………………………………………………………….. 65

7-2 آمارهای رسمی ……………………………………………………………………………………………. 65

7-3 مصاحبه ها ………………………………………………………………………………………………….. 65

15- روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………. 66

16- روایی و اعتبار پژوهش ……………………………………………………………………………………. 66

17- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………… 67

فصل چهارم: داده های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………….. 69

1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………… 69

2- گردشگری در ایران …………………………………………………………………………………………….. 74

پایان نامه

2-1 تاریخچه گردشگری ایران ………………………………………………………………………………. 74

2-2 گردشگری فرهنگی ایران ……………………………………………………………………………….. 80

2-3 گردشگری مذهبی ایران …………………………………………………………………………………. 83

2-4گردشگری غذایی ایران ………………………………………………………………………………….. 85

3- گردشگری در انگلستان ……………………………………………………………………………………… 88

3-1 تاریخچه گردشگری انگلستان …………………………………………………………………………. 89

3-2 گردشگری فرهنگی انگلستان…………………………………………………………………………… 91

3-3 گردشگری مذهبی انگلستان…………………………………………………………………………….. 93

3-4 گردشگری غذایی انگلستان …………………………………………………………………………….. 94

4- گردشگری در مالزی …………………………………………………………………………………………. 95

4-1 تاریخچه گردشگری مالزی …………………………………………………………………………….. 96

4-2 گردشگری فرهنگی مالزی ……………………………………………………………………………… 97

4-3 گردشگری مذهبی مالزی …………………………………………………………………………….. 100

4-4 گردشگری غذایی مالزی ……………………………………………………………………………… 101

5- تنوع فرهنگی در ایران ………………………………………………………………………………… 103

5-1 سیاست های چندفرهنگی ایران ……………………………………………………………………… 104

5-2 تنوع قومی، زبانی و مذهبی ایران …………………………………………………………………. 108

6- تنوع فرهنگی در انگلستان ……………………………………………………………………………….. 115

6-1 سیاست های چندفرهنگی انگلستان ………………………………………………………………… 115

6-2 تنوع قومی، زبانی و مذهبی انگلستان ………………………………………………………………. 117

7- تنوع فرهنگی در مالزی …………………………………………………………………………………… 123

7-1 سیاست های چندفرهنگی مالزی ……………………………………………………………………. 123

7-2 تنوع قومی، زبانی، مذهبی مالزی ……………………………………………………………………. 125

8- مقایسه ارکان تنوع فرهنگی بر توسعه گردشگری …………………………………………………. 129

فصل پنجم: نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………… 132

1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………… 132

2- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………… 133

3- پیشنهادات و راهکارها …………………………………………………………………………………….. 136

3-1 پیشنهادات تنوع قومی …………………………………………………………………………………. 136

3-2 پیشنهادات تنوع زبانی ………………………………………………………………………………….. 137

3-3 پیشنهادات تنوع مذهبی ………………………………………………………………………………… 138

3-4 پیشنهادات سیاست های چندفرهنگی ……………………………………………………………… 138

4- محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………………. 139

منابع داخلی ……………………………………………………………………………………………………. 141

منابع خارجی …………………………………………………………………………………………………….. 148

چکیده:

گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست. با توجه به روند جهانی شدن و تاکید یونسکو بر تنوع فرهنگی در کشورها، محافظت و بهره برداری درست از این میراث انسانی به شدت مورد توجه قرار می گیرد. تنوع فرهنگی موجود در ایران، یکی از بزرگترین پتانسیل های گردشگری است که از دیرباز گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار داده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی برای بررسی ارتباط تنوع فرهنگی و توسعه گردشگری با مطالعات تطبیقی میان کشورهای ایران، انگلستان و مالزی سعی کرده است تا با جمع آوری داده های ثانویه معتبر، از طریق آمار توصیفی، ارتباط این دو را نشان دهد. یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه ای قابل توجه میان تنوع فرهنگی و گردشگری است که آمار گردشگران ورودی این موضوع را تصدیق می کند؛ به طوری که وجود قرابت فرهنگی میان گردشگران و جامعه ی ایرانی از یک سو و تنوع بی شمار پتانسیل های فرهنگی ایران از سوی دیگر بر قوت این ارتباط می افزاید و سهم ورود گردشگران هم فرهنگ به ایران را زیاد می کند. البته سیاست های فرهنگی ایران در این زمینه از نکاتی بسیار مهم تلقی می گردد که تا کنون به دلیل فراز و نشیب های خود نتوانسته پیامدهای مناسبی را بر تنوع فرهنگی ایران ایفا کند.

فصل اول: کلیات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...