پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : قلمرو ولایت فقیه در احکام شرعی |
2-7- دلایل فقها بر ولایت فقیه و حدود و اختیارات او34
2-7-1- اقامه ی نمازجمعه.39
2-7-2- تولیت اخماس و زکوات و انفال.39
2-7-3- اقامه ی حدود.40
2-8- فرق ولی مطلق با دیکتاتوری..41
فصل سوم:قلمرو ولایت فقیه براحکام شرعی
3-1- قلمرو اختیارات رهبری در احكام شرعی.. 43
3-2- ولی فقیه و احكام شرعی..47
3-3- حوزه ی اختیارات ولی فقیه در احكام شرعی..49
3-4- ولایت فقاهت از منظر فقها54
3-4-1- شیخ کلینی:54
3-4-2-ابن جنید اسکافی..55
3-4-3- شیخ صدوق متوفای (380هـ.ق)55
3-4-4-علّامه حلی متوفای 726هـ.ج.56
3-4-5- شیخ مفید متوفای سال (413هـ.ق)58
3-4-6- شیخ الطائفه ابوجعفر طوسی متوفای (460 هـ.ق)60
3-4-7- قطب الدین راوندی متوفای سال (573هـ.ق)61
3-4-8- محمد بن ادریس حلّی..62
3-4-9- محقق حلّی..63
3-4-10- شیخ مرتضی انصاری (متوفای 1281 هـ .ق)64
3-4-10-1-استدلال شیخ بر مقبوله، برای اثبات ولایت فقیه.67
3-4-10-2-استدلال شیخ بر روایت اسحاق بن یعقوب..68
3-4-10-3-بررسی کلام شیخ اعظم در کتاب القضاء70
3-4-10-4-کلام شیخ انصاری در باب ولایت فقیه در کتاب الخمس…72
3-4-10-5-کلام شیخ انصاری در باب ولایت فقیه در کتاب الزکات..73
3-4-11- آیت الله العظمی بروجردی..74
3-4-12-حضرت امام خمینی(ره)77
3-4-13-شهید اوّل.81
3-4-14-شهید ثانی..82
3-5- اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی..83
3-5-1- اصل یکصد و دهم وظایف و اختیارات رهبر:83
3-6- ولی فقیه و قانون اساسی..85
3-7- ولایت فقیه و ولایت مقیده86
3-8- مشخصات حكومتی كه بر اساس امور حسبیه شكل می گیرد.88
3-9- نقش مردم در حاكمیت ولایت مطلقه فقیه.91
3-10- مردمی بودن حكومت از دیدگاه امام خمینی(ره)94
3-11- حدود و اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)96
3-11-1- ادله ی ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)97
3-11-1-1- دلیل عقلی..97
3-11-1-1-1- احکام اسلامی صرفاً عبادی نیست..98
3-11-1-2- لزوم تشکیل حکومت اسلامی..98
3-11-1-3- ویژگی های حاکم اسلامی..99
3-11-1-4- لزوم تشکیل حکومت بر فقها100
3-11-1-2- ادله ی نقلی..100
فصل چهارم: عدالت و ولایت فقیه
4-1- عدالت از منظر امام علی..103
4-2- سیاست های اجتماعی:107
4-2-1- عدالت اجتماعی:108
4-2-2- پاسداری از حقوق مردم:109
4-2-3- لزوم بهره وری همسان مردم از اموال عمومی:110
4-2-4- امتیاز دادن به نزدیکان هرگز:111
4-2-5- حقگرایی، نه شخصیت گرایی:111
4-2-6- قانون گرایی:112
4-2-7- ولایت مطلقه و حقوق ملت:113
4-2-8- گزینش کارگزاران شایسته و توانمند:114
4-3- عدالت در شریعت اسلام.116
4-3-1- برخورد با متخلفین؛119
4-4- عدالت در قرآن.121
4-5- ولی فقیه مجری عدالت..126
4-6- نتیجه گیری:130
فهرست منابع:134
چکیده
نظریه ی ولایت فقیه از مهمترین دستاوردهاى اندیشه ی سیاسى مکتب تشیع است و اگر چه اصل آن از سابقهاى بسیار طولانى در بین فقها برخوردار بوده و کسى منکر ولایت فقیه نشده است، اما حدود اختیارات ولى فقیه در عصر غیبت همواره مورد بحثبوده و سؤالات و شبهاتى را برانگیخته است. با پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى به رهبرى امام خمینى رحمة الله و تثبیت اصل ولایت فقیه در قانون اساسى و عینیتیافتن آن در جامعه، بحث پیرامون اختیارات از اهمیت ویژهاى برخوردار شده و در محافل مختلف نیز مطرح مىباشد.با این توصیف مسؤلیت همه ی احكام شرعی به عهده ی ولی فقیه است تمامی مقررات با حكم و تنفیذ او مشروعیت می یابد و همین طور تمام احكام اسلامی در حوزه ی نظم اجتماعی مباشراً یا به تفویض به عهده ی ولی فقیه است. البته ولی فقیه در هنگام اجراء و عملیاتی نمودن احكام اسلامی با مواردی برخورد می نماید كه احكام اسلام با هم تزاحم پیدا می نماید كه در این شرایط ولی فقیه برای رعایت مصلحت مردم و نظام اسلامی اهم و مهم می نماید شاید بنا به ضرورت بعضی از احكام را موقتاً تعطیل نماید كه در این حوزه هم اختیارات ولی فقیه مطلق است مثل تعطیل كردن موقت حج واجب ـ بنا براین ولی فقیه ضمن این كه سیاق تصمیم گیری ها و دستوراتش در چهار چوب احكام شرعی است در حوزه ی اختیارات حكومتی او كمتر از اختیارات پیامبر صل الله علیه و آله و صلم و ائمه معصومین نیست و گر نه اداره ی حكومت در حوزه های مختلف و مسائل مستحدثه با بحران مواجه می شود
بنابراین، مهم ترین هدف از تشکیل حکومت در اسلام، پیاده شدن احکام و دستورات شرع مقدس است که ضامن سلامت جامعه و فرد است. از این رو باید گفت; تشکیل چنین حکومتى از حساسیت ویژهاى برخوردار است و هر کس نمىتواند متصدى آن باشد. فقها براى حاکم، شرایطى ذکر کردهاند که مهم ترین آن ها عبارتند از: عقل، اسلام و ایمان، عدالت، علم به موازین و احکام اسلامى، توانایى و حسن تدبیر. و کسى که شرایط یاد شده را دارا باشد از او به فقیه جامع الشرایط تعبیر مىشود. از مطالب مسلم نزد فقها این است که: در زمان غیبت کسى جز فقیه ولایت ندارد و اصل ولایت داشتن فقیه، مورد قبول همه ی علما و دانشمندان شیعه است.ولی فقیه، همه ی اختیارات پیامبر اكرم(صلی اله علیه و اله و سلم)و امامان(علیهم اسلام) در اداره ی جامعه را داراست، زیرا او در غیبت امام عصر(عج)، متولی دین است و باید اسلام را در همه ی ابعاد و احكام گوناگون اجتماعی اش اجرا نماید. حاكم اسلامی، باید برای اجرای تمام احكام اسلامی، حكومتی تشكیل دهد و در اجرای دستورهای اسلام، تزاحم احكام را به وسیله ی تقدیم اهم و مهّم رفع كند
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-17] [ 01:44:00 ب.ظ ]
|