2-7- دلایل فقها بر ولایت فقیه و حدود و اختیارات او34

2-7-1- اقامه ی نمازجمعه.39

2-7-2- تولیت اخماس و زکوات و انفال.39

2-7-3- اقامه ی حدود.40

2-8- فرق ولی مطلق با دیکتاتوری..41

فصل سوم:قلمرو ولایت فقیه براحکام شرعی

3-1- قلمرو اختیارات رهبری در احكام شرعی.. 43

3-2- ولی فقیه و احكام شرعی..47

3-3- حوزه ی اختیارات ولی فقیه در احكام شرعی..49

3-4- ولایت فقاهت از منظر فقها54

3-4-1- شیخ کلینی:54

3-4-2-ابن جنید اسکافی..55

3-4-3- شیخ صدوق متوفای (380هـ.ق)55

3-4-4-علّامه حلی متوفای 726هـ.ج.56

3-4-5- شیخ مفید متوفای سال (413هـ.ق)58

3-4-6- شیخ الطائفه ابوجعفر طوسی متوفای (460 هـ.ق)60

3-4-7- قطب الدین راوندی متوفای سال (573هـ.ق)61

3-4-8- محمد بن ادریس حلّی..62

3-4-9- محقق حلّی..63

3-4-10- شیخ مرتضی انصاری (متوفای 1281 هـ .ق)64

3-4-10-1-استدلال شیخ بر مقبوله، برای اثبات ولایت فقیه.67

3-4-10-2-استدلال شیخ بر روایت اسحاق بن یعقوب..68

3-4-10-3-بررسی کلام شیخ اعظم در کتاب القضاء70

3-4-10-4-کلام شیخ انصاری در باب ولایت فقیه در کتاب الخمس72

3-4-10-5-کلام شیخ انصاری در باب ولایت فقیه در کتاب الزکات..73

3-4-11- آیت الله العظمی بروجردی..74

3-4-12-حضرت امام خمینی(ره)77

3-4-13-شهید اوّل.81

3-4-14-شهید ثانی..82

3-5- اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی..83

مقالات و پایان نامه ارشد

3-5-1- اصل یکصد و دهم وظایف و اختیارات رهبر:83

3-6- ولی فقیه و قانون اساسی..85

3-7- ولایت فقیه و ولایت مقیده86

3-8- مشخصات حكومتی كه بر اساس امور حسبیه شكل می گیرد.88

3-9- نقش مردم در حاكمیت ولایت مطلقه فقیه.91

3-10- مردمی بودن حكومت از دیدگاه امام خمینی(ره)94

3-11- حدود و اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)96

3-11-1- ادله ی ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی(ره)97

3-11-1-1- دلیل عقلی..97

3-11-1-1-1- احکام اسلامی صرفاً عبادی نیست..98

3-11-1-2- لزوم تشکیل حکومت اسلامی..98

3-11-1-3- ویژگی های حاکم اسلامی..99

3-11-1-4- لزوم تشکیل حکومت بر فقها100

3-11-1-2- ادله ی نقلی..100

فصل چهارم: عدالت و ولایت فقیه

4-1- عدالت از منظر امام علی..103

4-2- سیاست های اجتماعی:107

4-2-1- عدالت اجتماعی:108

4-2-2- پاسداری از حقوق مردم:109

4-2-3- لزوم بهره وری همسان مردم از اموال عمومی:110

4-2-4- امتیاز دادن به نزدیکان هرگز:111

4-2-5- حقگرایی، نه شخصیت گرایی:111

4-2-6- قانون گرایی:112

4-2-7- ولایت مطلقه و حقوق ملت:113

4-2-8- گزینش کارگزاران شایسته و توانمند:114

4-3- عدالت در شریعت اسلام.116

4-3-1- برخورد با متخلفین؛119

4-4- عدالت در قرآن.121

4-5- ولی فقیه مجری عدالت..126

4-6- نتیجه گیری:130

فهرست منابع:134

چکیده

نظریه ی ولایت فقیه از مهمترین دستاوردهاى اندیشه ی سیاسى مکتب تشیع است و اگر چه اصل آن از سابقه‏اى بسیار طولانى در بین فقها برخوردار بوده و کسى منکر ولایت فقیه نشده است، اما حدود اختیارات ولى فقیه در عصر غیبت همواره مورد بحث‏بوده و سؤالات و شبهاتى را برانگیخته است. با پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى به رهبرى امام خمینى رحمة الله و تثبیت اصل ولایت فقیه در قانون اساسى و عینیت‏یافتن آن در جامعه، بحث پیرامون اختیارات از اهمیت ویژه‏اى برخوردار شده و در محافل مختلف نیز مطرح مى‏باشد.با این توصیف مسؤلیت همه ی احكام شرعی به عهده ی ولی فقیه است تمامی مقررات با حكم و تنفیذ او مشروعیت می یابد و همین طور تمام احكام اسلامی در حوزه ی نظم اجتماعی مباشراً یا به تفویض به عهده ی ولی فقیه است. البته ولی فقیه در هنگام اجراء و عملیاتی نمودن احكام اسلامی با مواردی برخورد می نماید كه احكام اسلام با هم تزاحم پیدا می نماید كه در این شرایط ولی فقیه برای رعایت مصلحت مردم و نظام اسلامی اهم و مهم می نماید شاید بنا به ضرورت بعضی از احكام را موقتاً تعطیل نماید كه در این حوزه هم اختیارات ولی فقیه مطلق است مثل تعطیل كردن موقت حج واجب ـ بنا براین ولی فقیه ضمن این كه سیاق تصمیم گیری ها و دستوراتش در چهار چوب احكام شرعی است در حوزه ی اختیارات حكومتی او كمتر از اختیارات پیامبر صل الله علیه و آله و صلم و ائمه معصومین نیست و گر نه اداره ی حكومت در حوزه های مختلف و مسائل مستحدثه با بحران مواجه می شود

بنابراین، مهم ترین هدف از تشکیل حکومت در اسلام، پیاده شدن احکام و دستورات شرع مقدس است که ضامن سلامت جامعه و فرد است. از این رو باید گفت; تشکیل چنین حکومتى از حساسیت ویژه‏اى برخوردار است و هر کس نمى‏تواند متصدى آن باشد. فقها براى حاکم، شرایطى ذکر کرده‏اند که مهم ترین آن ها عبارتند از: عقل، اسلام و ایمان، عدالت، علم به موازین و احکام اسلامى، توانایى و حسن تدبیر. و کسى که شرایط یاد شده را دارا باشد از او به فقیه جامع الشرایط تعبیر مى‏شود. از مطالب مسلم نزد فقها این است که: در زمان غیبت کسى جز فقیه ولایت ندارد و اصل ولایت داشتن فقیه، مورد قبول همه ی علما و دانشمندان شیعه است.ولی فقیه، همه ی اختیارات پیامبر اكرم(صلی اله علیه و اله و سلم)و امامان(علیهم اسلام) در اداره ی جامعه را داراست، زیرا او در غیبت امام عصر(عج)، متولی دین است و باید اسلام را در همه ی ابعاد و احكام گوناگون اجتماعی اش اجرا نماید. حاكم اسلامی، باید برای اجرای تمام احكام اسلامی، حكومتی تشكیل دهد و در اجرای دستورهای اسلام، تزاحم احكام را به وسیله ی تقدیم اهم و مهّم رفع كند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...